Weet iemand of je de gonal f pen telkens moet ontluchten als je wilt spuiten? Of moet dat maar één keertje bij het eerste gebruik?
Mijn eerste pen is namelijk na 2 dagen al leeg en bij het ontluchten met 37,5 spoot er zoveel uit ( terwijl er in de bijsluiter staat dat het een druppeltje moet zijn )…
Ik maak me een beetje zorgen dat ik niet genoeg van het spul in huis heb tot de volgende controle in het zh…
volgens mij moest ik hem alleen bij de 1e keer ontluchten en bij de volgende keer gebruiken alleen even aantikken met de vingers,
meis je moet er idd niet te veel verlies aan hebben want dan heb je onvodoende, wel even in de gaten houden of je voldoende hebt en anders even vroegtijdig doorgeven aan het zkh,
de ( hopelijk niet nodige) volgende keer weet je al hoe het werkt en zal het vanzelfsprekender zijn
kus en liefs van mij bianca
Ik weet niet of je die ellenlange bijsluiter nog hebt? Het ontluchten is idd alleen maar bij de eerste keer noodzakelijk. Er zit wel iets meer in dan op de verpakking staat (dus in de 900 pen bv zit wel ong 950-980 in) maar als je iedere keer idd 37,5 instelt heb je ook kans dat je de instelling bv verkeerd zou hebben staan bij het spuiten. Dan spuit je bv per ongeluk de eerste keer 37,5 bij het inspuiten of erger nog andersom je ‘eigen’ instelling (bv 150) bij het telkens ontluchten…dat laatste is nog wel het ergste want bijspuiten in je buik is niet zo lastig vergt alleen weer extra rekenwerk.
Maareuh niet meer ontluchten en even bellen naar je ziekenhuis voor wat extra eenheden. :thumbup:
Hoeveel moet je eigelijk spuiten en hoeveel eenheden zitten er in je pen? Want na 2 dagen al leeg klinkt als een kleine spuitpen met hoge eenheden om te spuiten. :think:
Ik had twee pennen: eentje van 300 en eentje van 900
dinsdag en woensdag werd ik ingespoten met de pen van 300 ( 2 keer dus ontlucht op 37,5 en dan dus ook twee keer 150 IE )
Vanaf gisteren zijn we de pen van 900 beginnen gebruiken, die hebben we dus ook al iedere keer ontlucht op 37,5
De eerstvolgende controle in het zh is op dinsdag 20 mei.
Ik heb dus nog 4 keer 15O IE nodig.
Dus als ik vanaf morgen niet meer ontlucht zou ik wel nog genoeg hebben?
Volgens mij heb ik geleerd (maar ik kan het me al niet meer zo goed herinneren) dat ik elke keer voor het spuiten moest zorgen dat er eerst een druppeltje aan het naaldje kwam. Dus een beetje de pen indrukken en recht omhoog houden. Wel heel voorzichtig doen, anders spuit er inderdaad een hele hoop uit! Als er een druppeltje aan zat, dan pas de spuit zetten. Op die manier verspil je ook niet veel, want datzelfde druppeltje gebruik je gewoon! Maar het is ook zo dat er vaak een luchtbelletje in de ampul blijft zitten, die krijg je er niet uit. Ik heb daar in het begin ook mee lopen klooien, als je die eruit wilt hebben moet je inderdaad een hoop vloeistof wegspuiten. Dus ik deed alleen een druppeltje aan de naald en lette voor de rest niet al te veel op de luchtbelletjes. Ik zou het voor de zekerheid even navragen bij de gyn, misschien dat zij nog tips hebben.
Succes!
Groetjes,
Jippie
Als ik nu even snel ruim reken, heb je uit de pen van 900 dus 1 x de 37,5 gespoten en 150, heb je nog 4 x 150 spuiten voor de boeg (neem aan dat je dus op de 20e overdag de afspraak hebt en in de avond spuit terwijl als ik kijk hoe jij rekent je overdag spuit?)
Dan heb je nu 190 gespoten, nog 600 te spuiten, samen is dat 790 totaal dus zou je ruimschoots voldoende moeten hebben tot je afspraak.
Die pen met 300 erin heb je dus 300 uitgehaald en 2 x 37,5 dus daar zit ook meer in dan op de pen staat. Evenzo zal dat gelden (in iets mindere mate) voor de 900 pen.
Moet zat lukken lijkt me :thumbup:
Heel veel succes deze poging, en een klein beetje lucht tijdens het meespuiten is ook geen enorm probleem hoor. Pas als je veeeel meer lucht dan vloeistof spuit wordt het lastiger.
Ow sjips, ik vergeet de tijd die de apo nodig heeft… :? hier moest het als ik het dezelfde dag nodig had per koerier oid komen van een andere apotheek. Dus anders maandag even een recept laten faxen…dit is je eerste poging dus je zou mss aan een 900 pen erbij teveel hebben (zonde want eens gebruikt is het niet meer houdbaar) dus een tussenin pen is handiger. Meen dat er een 450 variant is, dus dat zou 3 keer spuiten zijn.
Dank je wel voor het meedenken iedereen ! Het ziet er naar uit dat ik toch nog genoeg zal hebben aan die 900 pen, oef !
Gister kwam ipv een grote ’ fontein’ een klein druppeltje uit de spuit bij 37,5. De verpleegster zegt dat je bij deze ‘dosis’ het achterste gedeelte niet moet uittrekken. Gewoon de kleinste dosis instellen en duwen…
Ik vraag het toch nog even na bij de gyn dinsdag, want in de bijsluiter staat het toch anders :think:
Ondertussen voel ik wel vanalles duwen in mijn buik, vooral rechts dan.
Maar ik ben al blij dat er enige activiteit is… ik had al scenario’s voor de ogen gehaald waarbij de gyn me vertelde dat ik een uizondering was waarbij niets leek te helpen :roll:
Weten jullie trouwens of beide eierstokken gestimuleerd worden? Of vormen de follikels zich enkel aan één kant ( dat was bij mij het geval toen ik clomid gebruikte bij de IUI behandeling ).
Ikke de gonal heb ik nooit gebruikt, stimulatie was bij mij aan beide zijde. Meestal wel aan een kant meer dan aan de andere kant. Je hebt toch vaak een eierstok die er gevoeliger voor is. Is ook met de normale maandstonde.
Had je mijnpb ontvangen?
jawel, en heb je die van mij ontvangen ? :mrgreen:
Ikke bij Clomid is de stimulatie ‘milder’ in tegenstelling vaak tot de bijwerkingen helaas. 1 eierstok is meestal dominant zoals ik het noem. Net als dat je vaak zult zien dat er 1 dominant ei/follikel is. Beide kanten worden dus wel gestimuleerd maar je ziet wel een verschilletje. Wat vaak ook opvalt is dat als je bv eenmaal rond de 14/15 mm zit bij de follikels dat er een soort groeispurtje optreed omdat de follikels elkaar stimuleren.
Fijn dat je lijf je iig bevestigd en dat er van alles gaande is. Hopelijk een mooie telling de 20e en dan op naar een goeie ‘oogst’ :mrgreen: :thumbup:
@ikke wrote:
jawel, en heb je die van mij ontvangen ? :mrgreen:
ja ik heb hem ontvangen :dance:
Rhiannon dat woord zocht ik DOMINANT, maar kon er de hele ochtend al niet opkomen :wall:
Bedankt voor je duidelijk uitleg !
Nu had ik nog enkele vraagjes wat betreft de telling van de follikels: bestaat er een gemiddeld aantal? Wanneer spreken ze van een goede score? En kan het ook dat de punctie niet doorgaat? Of is dat enkel bij een overstimulatie?
Ik heb me vandaag zo ontzettend moe gevoeld… mennn de broedmachine werkt volop ! :mrgreen:
hey meis ik kan je even niet helpen aan je antwoorden maar via deze weg even een knuffel voor je ik spreek je zo weinig he via msn
liefs van mij :-* :hug:
Hihi Juudje herkenbaar hoor, ik kan dat vaak ook niet.
Ikke een punctie kan om 2 redenen niet doorgaan, te weinig stimulatie (onder de 3/4 follikels meestal) of juist omdat het er teveel zijn. Dat teveel wisselt per ziekenhuis. Als ze het heel netjes doen zullen ze bij teveel follikels (je weet nl nooit zeker of er eitjes inzitten!) een bloedtest doen om wat waarden te meten. Is een bepaalde hormoonwaarde te hoog dan zullen ze geen punctie doen omdat de Pregnyl injectie die nodig is om de eitjes te laten rijpen en los te maken van de follikelwand je de welberuchte overstimulatie bezorgt.
Een mooi aantal follikels is ergens tussen de 5-10 en dan met een afmeting van 22/24 mm. Omdat er tussen de Pregnyl injectie en de punctie nog wat tijd zit, rijpen en groeien de eitjes nog wat ‘na’.
En jaaaa moe voelen hoort er ook helemaal bij. 1 tip, soms helpt goed en meer drinken ook tegen de vermoeidheid. Je bent nu natuurlijk veel meer follikels aan het kweken dan met Clomid of op de natuurlijke manier. Dat vraagt best wat extra vocht van je lichaam. Zie het als een marathonloper die een topprestatie neerzet, zo is jouw lijf nu ook bezig met een topprestatie. Geef het wat extra vocht, verwen het een beetje meer dat kan zeker geen kwaad :thumbup:
Nog 2 nachtjes slapen!! :thumbup:
nog 1 nachie!! slapen !!
:-* bianca
Zoooww, ben net terug van het UZ Gent. Vandaag hadden we de echografie. Alles ziet er goed uit: 5 aan de ene kant en 4 aan de andere kant geteld. Dat zit dus mooi op het gemiddelde, als ik zo jullie ervaringen lees…
Ik mag dezelfde dosis verder spuiten tot vrijdag en dan is de volgende echo.
Als alles verder goed gaat, dan zal de punctie waarschijnlijk voor volgende week woensdag zijn ! Brrr… ik vind het allemaal wel erg snel gaan zeg ! Maar dat is misschien ook wel beter zo: minder tijd om na te denken…
Ik heb even nagevraagd wat betreft het ontluchten van de gonal F pen.
Blijkbaar is het dus precies zoals hier gezegd werd: één maal doen bij het eerste gebruik van de pen en daarna gewoon de dosis spuiten.
Ze vertelden me ook dat het wel kan voorkomen dat er ipv een druppeltje een hele straal uit de spuit komt bij het ontluchten.
Dus heb ik me een beetje zorgen gemaakt voor niets, eigenlijk.
Hmm… heb ik een hele dag vrijaf genomen, kon ik eigenlijk wel nog deze namiddag gaan werken, merk ik nu . Ik dacht dat het veel langer zou duren. Maar we waren al onmiddellijk aan de beurt en in nog geen half uurtje stonden we alweer buiten.
Nu ja, dan maar even hier relaxen !
Bedankt voor de tip ivm het water drinken, Rhiannon. Ik ga het zeker uitproberen ( ben geen zo’n grote drinker eigenlijk, moet er mezelf altijd aan herinneren ). Voel jij jou verder goed?