goede doelen actie school

Ik kreeg een brief thuis, de school van mijn zoontje gaat zich komende tijd extra inzetten voor de kinderen in Oeganda.

Verschillende inzamelingsacties en activiteiten zijn opgezet, en ik vind het een goed initiatief en zal ook zeker mijn deel wel bijdragen.



Nu wordt er elk jaar met kerst een kerstdiner op school georganiseerd. De kinderen eten dan krentenbollen, lekkere chocolademelk en limonade etc.

Nu staat er ook in de brief

“De kerstmaaltijd zal dit jaar sober zijn. We willen de kinderen laten ervaren hoe kindjes in Oeganda leven”



En dat vindt ik ronduit jammer. De kinderen krijgen een officiele uitnodiging en al ervoor, gun ze toch die lekkere chocomel en krentenbollen. Jesse mag best weten dat er ook arme landen zijn, kindjes die het slecht hebben (hij helpt mij ook altijd speelgoed en kleertjes uitzoeken wat hij aan ze wil geven), en hij weet het ook, maar moet hij dat nou ook voelen?

Er zal vast wel genoeg zijn ed dan, maar voor 5 jarige vind ik dat ze net iets teveel inlevingsvermogen vragen.

Moet je zien wat Nederland met bedragen smijt die zeer nutteloos en onzinnig besteed worden, en dan zie je zo’n school op elk dingetje bezuinigen om maar wat te kunnen geven aan het goede doel.



Dat was mijn mening.

Ben benieuwd naar die van jullie

@Misty wrote:

Ik kreeg een brief thuis, de school van mijn zoontje gaat zich komende tijd extra inzetten voor de kinderen in Oeganda.

Verschillende inzamelingsacties en activiteiten zijn opgezet, en ik vind het een goed initiatief en zal ook zeker mijn deel wel bijdragen.



Nu wordt er elk jaar met kerst een kerstdiner op school georganiseerd. De kinderen eten dan krentenbollen, lekkere chocolademelk en limonade etc.

Nu staat er ook in de brief

“De kerstmaaltijd zal dit jaar sober zijn. We willen de kinderen laten ervaren hoe kindjes in Oeganda leven”



En dat vindt ik ronduit jammer. De kinderen krijgen een officiele uitnodiging en al ervoor, gun ze toch die lekkere chocomel en krentenbollen. Jesse mag best weten dat er ook arme landen zijn, kindjes die het slecht hebben (hij helpt mij ook altijd speelgoed en kleertjes uitzoeken wat hij aan ze wil geven), en hij weet het ook, maar moet hij dat nou ook voelen?

Er zal vast wel genoeg zijn ed dan, maar voor 5 jarige vind ik dat ze net iets teveel inlevingsvermogen vragen.

Moet je zien wat Nederland met bedragen smijt die zeer nutteloos en onzinnig besteed worden, en dan zie je zo’n school op elk dingetje bezuinigen om maar wat te kunnen geven aan het goede doel.



Dat was mijn mening.

Ben benieuwd naar die van jullie




Ik vind ook niet dat onze kinderen hoeven te voelen hoe mensen in landen als Oeganda zich voelen.

‘‘Laten ervaren hoe kindjes in Oeganda leven’’ nee dat hoeven mijn kinderen niet, ik heb daar niks mee. Ben erg dankbaar dat mijn kinderen hier leven en dat mogen ze voelen vind ik.

Prima dat de school actie’s doet, maar hierin vind ik dat de school erg ver gaat.

Ik denk ook niet ze dat kunnen doen, ze werkelijk zoiets laten ervaren.

Krentenbollen en chocomelk is toch al best sober met kerst.

@Lune wrote:

Ik denk ook niet ze dat kunnen doen, ze werkelijk zoiets laten ervaren.

Krentenbollen en chocomelk is toch al best sober met kerst.




Vraag me ook af hoe ze dat willen doen, als ze de kinderen dat echt willen laten ervaren dan kunnen ze net zo goed helemaal overlaan…want helaas zit zoiets er voor kinderen uit arme landen er ook niet in…

ja… of ze een lepel rijst geven ofzo :? Neem aan dat ze dat niet doen.

Ik vind het echt een beetje raar eerlijk gezegd, ook al ben ik helemaal voor bewustwording op dat vlak.

ik snap de theorie van de school prima, dat ze op een bepaalde manier de kinderen zo iets willen bijbrengen van hoe het ook kán in de wereld is niet het probleem.



Het probleem lijkt me dat ze dit precies met een feestelijkheid als kerst willen doen…



Waarom niet op een andere dag eens laten zien wat die kindjes eten aan de kindjes hier, maar dan dus op het pauzemoment, los van de feestelijkheden, vraag ik me dan af?

tja, met een kerstdiner heeft het meer impact wellicht. Die keuze begrijp ik dan nog wel. Maar goed, ik zou er eerder voor kiezen om eens een portie te maken wat reeel is en dat te laten zien aan kinderen terwijl zij hun boterhammetjes en fruit eten.

Ik denk dat ik voor kleuters het kerstdiner niet echt de uitgelezen kans vind te laten zien hoe kindjes in Uganda eten.

nou ik wens ze alvast smakelijk eten…posho and beans, hét eten voor de arme oegandees…









ik heb het een half jaar 2x per dag gegeten, en zou het, hoe mooi die solidariteit ook is, die kleutertjes niet met kerstmis voorschotelen… doe het dan op een andere dag.



ik vind echt solidair zijn met ‘arme kindjes’ en proberen te voelen hoe dat is, ook meer iets voor groep 8 of zo. Ik vind kleuters echt niet te klein om met dit soort leed te confronteren, maar je kan ze het gewoon vertellen. En ik zou er dan eerder voor kiezen om zo’n diner in afrikaanse stijl te doen, niet als oh-zielig-honger, maar gewoon: dit is ons thema dus we gaan op zoek naar allemaal speciale dingen die ze in afrika eten. Lekker chapaties bakken, bakbanaan…en dan laat je van te voren een (kinder)documentaire zien over hoe dat in afrika eraan toe gaat, hoe kindjes aan hun eten komen, hoe ver ze vaak moeten lopen om water te halen enz enz.

ja dat lijkt me idd een stuk beter. Ik denk dat het zeker voor kleuters wel goed is om het echt te laten zien ook. Laat ze maar eens een gang doorlopen met een grote emmer water enz. Dat maakt het volgens mij voor een kleuter veel duidelijker als alleen een filmpje laten zien.

Ja, ik geloof niet dat ze oegandees eten voor willen zetten, maar de kerstmaaltijd wordt soberder. Want waar ze dan op bezuinigen gaat dan naar het goede doel. Maar ik weet echt niet hoe ik dat dan moet zien, geen kaas of zo? Vraag me idd af wat ze dan precies gaan laten.



Mijn vriend zei al, nou, voor iets sobers hoef je hem niet speciaal te brengen, maar ben wel nieuwsgierig.



En dan nog, mijn zoontje weet dat er arme kindjes zijn, in hele landen (voor zover hij snapt hoe groot, of hoe veel, dat is) maar ook in onze directe omgeving, een gescheiden moeder met een zoontje van zijn leeftijd, die ook niet veel heeft. En daar doet Jesse best veel voor, voelt zich erg blij als hij wat aan dat kindje geeft wat hij zelf niet gebruikt.



Maar filmpjes laten zien van die arme kindjes, die uitstekende botjes en hoe ze dan nog moeten sjouwen en vechten voor hun eten, dat vind ik ook niets voor mijn zoontje. Hij zou het zich heel erg aantrekken.



Stop het idd in een wat leuker verpakt jasje en dan snappen ze het ook wel, in zoverre dat al nodig is. De andere acties van de school zijn hartstikke leuk om te doen, naar te kijken, om geld voor te geven etc.



Nou ja, ik laat nadien wel weten hoe het sobere kerstdiner was.

En dan laat ik hem thuis wel proeven hoe een heerlijk kerstbroodmaaltijd in mekaar zit, al is het maar omdat wij het gewoon wel kunnen doen, willen doen en ons best wat luxe willen veroorloven met feestdagen. (wel even duidelijk maken dat we er dankbaar voor mogen zijn)

(en ik weet hoe egoistisch dat laatste klinkt, maar we geven tegelijkertijd ook aan oeganda)

Maar filmpjes laten zien van die arme kindjes, die uitstekende botjes en hoe ze dan nog moeten sjouwen en vechten voor hun eten, dat vind ik ook niets voor mijn zoontje. Hij zou het zich heel erg aantrekken.
er worden gelukkig ook heel ander soort filmpjes gemaakt dan die het beeld vertellen van wat jij nu schetst, en die desondanks toch heel veel vertellen over hoe kinderen in Afrika leven.
Kro Kindertijd heeft bv de kleuterdocumentaires van over de hele wereld met filmpjes met kleuters in de hoofdrol. En nee, dat zijn geen kleuters met uitstekende botten en met vliegen op hun gezicht, maar wel kleutertjes die een heel ander leven leiden dan onze kleuters. Ik denk dat je dat soort filmpjes best kan laten zien.

Maar soberder dus niet om kinderen te laten voelen hoe het is, maar om geld uit te sparen om die kant op te kunnen sturen? Dat vind ik iig al plausibeler klinken dan het eerste.

Het niet de moeite waard vinden om je kind te brengen als het sober eten is, vind ik dan wel weer een beetje raar. Zo'n kerstdiner gaat toch om veel meer dan dat?

@fiep klophout wrote:

Maar filmpjes laten zien van die arme kindjes, die uitstekende botjes en hoe ze dan nog moeten sjouwen en vechten voor hun eten, dat vind ik ook niets voor mijn zoontje. Hij zou het zich heel erg aantrekken.
er worden gelukkig ook heel ander soort filmpjes gemaakt dan die het beeld vertellen van wat jij nu schetst, en die desondanks toch heel veel vertellen over hoe kinderen in Afrika leven.

Kro Kindertijd heeft bv de kleuterdocumentaires van over de hele wereld met filmpjes met kleuters in de hoofdrol. En nee, dat zijn geen kleuters met uitstekende botten en met vliegen op hun gezicht, maar wel kleutertjes die een heel ander leven leiden dan onze kleuters. Ik denk dat je dat soort filmpjes best kan laten zien.



Maar soberder dus niet om kinderen te laten voelen hoe het is, maar om geld uit te sparen om die kant op te kunnen sturen? Dat vind ik iig al plausibeler klinken dan het eerste.



Het niet de moeite waard vinden om je kind te brengen als het sober eten is, vind ik dan wel weer een beetje raar. Zo’n kerstdiner gaat toch om veel meer dan dat?
Vind ik niet raar, kan ik me wel voorstelllen als je niet wil dat je kind op die jonge leeftijd daar al mee te maken krijgt en zich al moet voelen als een kind uit een arm land. Mijn kind die hier geboren is en daar dankbaar voor mag zijn mag daar ook van genieten en hoeft niet sober te eten om zich te kunnen inleven.





Ik vind de andere manieren die Fiep Klophout noemde meer geschikt om kinderen te laten zien hoe kinderen in arme landen leven.

ik zou gewoon eens vragen wat ze onder sober eten verstaan

want idd als ze krentebollen, chocomelk en limonade drinken is dat toch al best sober voor een kerstdiner op school

ik heb hele andere beelden bij een kerstdiner als ik terug kijk naar mijn basisschool periode :mrgreen:

gaan ze dan wit brood met boter en een glas melk of water serveren?



op zich is het initiatief heel goed en ik zou echt niet bang zijn dat bijv. tygo schade op zou lopen

en ach met kerst eten ze toch zat andere lekkere dingetjes thuis en bij familie… dus de “schade” word ruim schoots ingehaald

maar misschien hadden ze meer uitleg kunnen geven over hoe ze het percies zien en wat hierin de stappen zijn.

zou het even aftasten en navraag doen … misschien schept dat een heel ander beeld

@Misty wrote:





Mijn vriend zei al, nou, voor iets sobers hoef je hem niet speciaal te brengen, maar ben wel nieuwsgierig.




Ik denk dat Jesse het veeeeeeel erger gaat vinden dat het kerstdiner niet heeft kunnen meemaken, en dus de rest van zijn klasgenootjes wel, dan dat hij eventueel sober moet eten. :wink:
Ik zou mijn kind dat persoonlijk niet willen aan doen als daar de keuze uit zou bestaan.

hHet kerstdiner is een big deal voor kids, wat er ook op het menu staat.

Grappig hoe volwassenen (jouw vriend) kunnen denken he.

hihi, mannen en hun eten!



Hij gaat ook wel hoor,

Uiteindelijk doet het er voor het kind ook niet toe wat er wel of niet op tafel staat.

Neem aan dat de gezelligheid niet afneemt, dat ze evengoed kaarsjes branden, mooi aangekleed zijn, en samen met vriendjes en vriendinnetjes en de juffers het gezellig maken.



Nou ja, we zien het wel.



Fiep, ik zal eens opletten, aangezien het op school voorlopig het onderwerp is, kan ik thuis misschien wel passende filmpjes laten zien.

@janet76 wrote:

@fiep klophout wrote:
Maar filmpjes laten zien van die arme kindjes, die uitstekende botjes en hoe ze dan nog moeten sjouwen en vechten voor hun eten, dat vind ik ook niets voor mijn zoontje. Hij zou het zich heel erg aantrekken.
er worden gelukkig ook heel ander soort filmpjes gemaakt dan die het beeld vertellen van wat jij nu schetst, en die desondanks toch heel veel vertellen over hoe kinderen in Afrika leven.

Kro Kindertijd heeft bv de kleuterdocumentaires van over de hele wereld met filmpjes met kleuters in de hoofdrol. En nee, dat zijn geen kleuters met uitstekende botten en met vliegen op hun gezicht, maar wel kleutertjes die een heel ander leven leiden dan onze kleuters. Ik denk dat je dat soort filmpjes best kan laten zien.



Maar soberder dus niet om kinderen te laten voelen hoe het is, maar om geld uit te sparen om die kant op te kunnen sturen? Dat vind ik iig al plausibeler klinken dan het eerste.



Het niet de moeite waard vinden om je kind te brengen als het sober eten is, vind ik dan wel weer een beetje raar. Zo’n kerstdiner gaat toch om veel meer dan dat?
Vind ik niet raar, kan ik me wel voorstelllen als je niet wil dat je kind op die jonge leeftijd daar al mee te maken krijgt en zich al moet voelen als een kind uit een arm land. Mijn kind die hier geboren is en daar dankbaar voor mag zijn mag daar ook van genieten en hoeft niet sober te eten om zich te kunnen inleven.

maar dan ga je er meteen vanuit dat een kind een waarde-oordeel hangt aan dat somberdere eten, terwijl het voor een kind wslk vooral gaat om op school met z'n allen eten, lichtjes aan enz.
Los van de hele afrika-problematiek lijkt het me sowieso gezond je kind mee te geven dat een feest als kerst geen vreetfestijn is, dat niet leuk is als er niet tig culinaire dingen op tafel staan, of als er niet onbeperkt geschranst kan worden.
Maar goed, ik denk dat we hierbij een verschil van mening hebben in wanneer je je kind morele dingen bijbrengt, naar mijn idee doe je dat geleidelijk van jongs af aan, (niet per se meteen heel concreet, maar wel tussen de regels door en door je manieren en doen en laten) en ik geloof dat jij dat liever helemaal uitstelt tot ze een jaar of weet ik veel wat zijn.

@fiep klophout wrote:

@janet76 wrote:
@fiep klophout wrote:
Maar filmpjes laten zien van die arme kindjes, die uitstekende botjes en hoe ze dan nog moeten sjouwen en vechten voor hun eten, dat vind ik ook niets voor mijn zoontje. Hij zou het zich heel erg aantrekken.
er worden gelukkig ook heel ander soort filmpjes gemaakt dan die het beeld vertellen van wat jij nu schetst, en die desondanks toch heel veel vertellen over hoe kinderen in Afrika leven.

Kro Kindertijd heeft bv de kleuterdocumentaires van over de hele wereld met filmpjes met kleuters in de hoofdrol. En nee, dat zijn geen kleuters met uitstekende botten en met vliegen op hun gezicht, maar wel kleutertjes die een heel ander leven leiden dan onze kleuters. Ik denk dat je dat soort filmpjes best kan laten zien.



Maar soberder dus niet om kinderen te laten voelen hoe het is, maar om geld uit te sparen om die kant op te kunnen sturen? Dat vind ik iig al plausibeler klinken dan het eerste.



Het niet de moeite waard vinden om je kind te brengen als het sober eten is, vind ik dan wel weer een beetje raar. Zo’n kerstdiner gaat toch om veel meer dan dat?
Vind ik niet raar, kan ik me wel voorstelllen als je niet wil dat je kind op die jonge leeftijd daar al mee te maken krijgt en zich al moet voelen als een kind uit een arm land. Mijn kind die hier geboren is en daar dankbaar voor mag zijn mag daar ook van genieten en hoeft niet sober te eten om zich te kunnen inleven.

maar dan ga je er meteen vanuit dat een kind een waarde-oordeel hangt aan dat somberdere eten, terwijl het voor een kind wslk vooral gaat om op school met z'n allen eten, lichtjes aan enz.
Los van de hele afrika-problematiek lijkt het me sowieso gezond je kind mee te geven dat een feest als kerst geen vreetfestijn is, dat niet leuk is als er niet tig culinaire dingen op tafel staan, of als er niet onbeperkt geschranst kan worden.
Maar goed, ik denk dat we hierbij een verschil van mening hebben in wanneer je je kind morele dingen bijbrengt, naar mijn idee doe je dat geleidelijk van jongs af aan, (niet per se meteen heel concreet, maar wel tussen de regels door en door je manieren en doen en laten) en ik geloof dat jij dat liever helemaal uitstelt tot ze een jaar of weet ik veel wat zijn.


Nee hoor dan begrijp je mij denk ik verkeerd, want in dit geval ben ik het helemaal met je eens wat je hier boven zegt. Alleen de manier waarop de school het aanpakt is niet mijn keuze en vind het niet passen bij de leeftijd van de kinderen.
Verder leren wij onze kinderen ook helemaal niet dat kerst een vreetfestijn is en we brengen onze kinderen zeker wel morele dingen bij en zijn daar ook nu al mee bezig hoor, dus ben het daarin wel met je eens. Geloof dat jij een heel verkeerd beeld van mij hebt. :)

Het klinkt iig al een stuk minder suf als het geld wat bespaard wordt zo naar het goede doel gaat.

Maar dan nog; een kind gaat zo niet ervaren hoe andere kinderen leven en zeker niet als ze het over honger lijden hebben. Al die kindjes die komen kerstdineren die hebben 's morgens en 's middags een maaltijd gehad, lekkere tussendoortjes en als ze na dat kerstdiner nog trek hebben mogen ze ongetwijfeld nog meer eten.



Wij hebben overigens een boek dat erg leuk is om samen met kinderen te bekijken en lezen, ik geloof dat ze het vanaf 5jr echt boeiend vonden:



http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/kinderen-zoals-jij-en-ik/1001004001838007/index.html

@janet76 wrote:

@Lune wrote:
Ik denk ook niet ze dat kunnen doen, ze werkelijk zoiets laten ervaren.

Krentenbollen en chocomelk is toch al best sober met kerst.




Vraag me ook af hoe ze dat willen doen, als ze de kinderen dat echt willen laten ervaren dan kunnen ze net zo goed helemaal overlaan…want helaas zit zoiets er voor kinderen uit arme landen er ook niet in…




Mijn idee…ik snap ook niet hoe deze kids dit nu echt moeten gaan voelen…