goed speculaas recept

Ik wil zelf speculaas maken…Nou kan ik natuurlijk heel makkelijk op internet zoeken, maar vaak heb je meer speculaaskruiden nodig dan dat er in een standaard recept staat.



Vandaar dat ik jullie wil vragen of jullie goede recepten hebben voor mij (en dus uit ervaring) :shifty:

niemand een recept??? voor gewone speculaas brokken

Ik ga vanavond even voor je kijken in mijn receptenmap want ik denk dat ik er wel 1 in heb zitten.

en?? Heb je nog gekeken?? :shifty: :oops:

hoezo lekke rongeduldig? :mrgreen:

ik kan je helaas niet helpen, maar hopelijk gaat het je nog lukken om lekkere speculaasbrokken te maken!

Ik wilde het vanmiddag misschien maken :lol: :lol:



heb al wel basterd suiker en speculaas kruiden gehaald :mrgreen:

Ik denk dat ik je wel kan helpen. Ik ben zo’n muts die een eigen kookboek maakt van alle recepten die ze ooit eens tegenkwam en goed bevielen. Zo ook de nodige dingen voor de sinterklaas!



Pepernoten

Ingrediënten:

• 250 gram bakmeel

• 100 gram bruine basterd

• 70 gram (room)boter

• Een theelepel speculaaskruiden

• Een theelepel zout

• Twee theelepels stroop

• 4 eetlepels melk

• Een ei

• Bakmeel



Voorbereiden:

Oven voorverwarmen op 200 graden



Koken:

Mix alles door elkaar behalve het bakmeel. Als alles in een geheel is gemixt, is het beslag te nat om er goed mee te kunnen kleien. Maak het daarom ‘droog’ genoeg met bakmeel. Voorzichtig toe blijven voegen tot je vind dat het een goed, kleibaar geheel is.

Pepernootjes maken (het deeg is er op gemaakt om geproefd te worden!) en op bakplaten leggen.

20 minuutjes bakken.



Speculaas

Ingrediënten:

• 400 gram bloem

• Een zakje bakpoeder

• Anderhalve theelepel speculaaskruiden

• 200 gram boter

• 250 gram bruine basterd

• 75 gram amandelsnippers



Voorbereiden:

Verwarm de oven op 160 graden



Koken:

Meng en zeef de bloem met het bakpoeder, de speculaaskruiden en het zout. Voeg daarna de basterdsuiker en de boter toe. Mix het tot een deeg en laat het een nacht in de koelkast staan.



Deeg uitrollen en er koekjes van maken. Strooi de amandelsnippers erop en bak ze gaar. (20 min / half uurtje. In de gaten houden!)



Belgische Speculaas

Ingrediënten:

• 500 gram ongezouten roomboter

• 650 gram donkere, gemalen kandij

• 4 grote eieren

• 1 kilo zelfrijzend bakmeel

• 200 gram amandelen



Voorbereiden:

Verwarm de oven voor op 180 graden



Koken:

Boter en kandij met de hand mengen. Ei en bakmeel toevoegen, goed mengen. Amandel toevoegen en erdoor husselen.

Laat het een nacht in de koelkast staan.



Het deeg in een rol kneden en plakken snijden van een ruime centimeter dik. 15 minuten bakken op 180 graden, de speculaas mag niet bruin worden aan de randjes.



Borstplaat

Ingrediënten:

• 12 eetlepels suiker

• 4 eetlepels water, melk of room

• Smaakwater, cacao of oploskoffie



Voorbereiden:

Eventuele figuurtjes invetten.



Koken:

Suiker mengen met het water, de melk of de room en daarna heel langzaam aan de kook brengen. Ongeveer 5 minuten laten koken. Als een druppel van het mengsel meteen hard wordt in koud water is het goed. Als je cacao of oploskoffie gebruikt voor de smaak moet je deze meekoken. Andere smaakstoffen kan je er later doorroeren,



Giet de borstplaat in de figuurtjes of op een bakplaat. Hard laten worden op het aanrecht.





Veel plezier met kokkerellen voor de sint!

@Douwine wrote:

Ik denk dat ik je wel kan helpen. Ik ben zo’n muts die een eigen kookboek maakt van alle recepten die ze ooit eens tegenkwam en goed bevielen. Zo ook de nodige dingen voor de sinterklaas!



Speculaas

Ingrediënten:

• 400 gram bloem

• Een zakje bakpoeder

• Anderhalve theelepel speculaaskruiden

• 200 gram boter

• 250 gram bruine basterd

• 75 gram amandelsnippers



Voorbereiden:

Verwarm de oven op 160 graden



Koken:

Meng en zeef de bloem met het bakpoeder, de speculaaskruiden en het zout. Voeg daarna de basterdsuiker en de boter toe. Mix het tot een deeg en laat het een nacht in de koelkast staan.



Deeg uitrollen en er koekjes van maken. Strooi de amandelsnippers erop en bak ze gaar. (20 min / half uurtje. In de gaten houden!)




Hier was ik naar op zoek!! Bevalt dus wel (anders had je het recept niet bewaard :lol: )

Straks nog even boter halen en dan maak ik vanaovnd het deeg al :thumbup:

mmm ben benieuwd mariska, of je morgen lekkere speculaas hebt dan.



nou ja, ik vind dat dus echt zooooo vies, maar hopelijk lukt het goed :wink:

Ik heb dit uit een Allerhande ooit gescheurd dus hier dat recept…



Speculaasbrokken 4 personen



400 g bloem, gezeefd

100 g donkere bastaardsuiker

4 el koek- en speculaaskruiden

175 g boter, in blokjes

25 g garneeramandelen (zakje à 45 g, baukje)

keukenmachine

plasticfolie

bakpapier



1 Voorbereiden: In de keukemachine bloem, basterdsuiker, kruiden en mespunt zout scheppen. Boter toevoegen en met behulp van de pulseknop mengels kort draaien. Al draaiend 2 el ijskoud water erbij schenken totdat alle ingredienten gemengd zijn. Deeg uit de machine nemen, tot bal vormen, in plasticfolie verpakken en in koelkast 30 min. laten rusten.

2 Bereiden: Oven voorverwarmen op 175 graden C. Werkblad met bloem bestuiven en hierop deeg uitrollen tot 1 cm dik. Bakpapier op bakplaat leggen, deeg erop leggen. Amandelen in deeg drukken. Bakplaat in midden van oven plaatsen en speculaas 30-35 min. gaarbakken.

3 Speculaas op rooster laten uitdampen en voor serveren in stukken breken.





Hopelijk heb je er wat aan…



Sorry dat ik niet eerder had gekeken… ik was het vergeten :doh:

Heb de verhoudingen voor speculaas kruiden gevonden. Individueel kan ik de diverse kruiden hier kopen. Mooi…kan ik voor Guy Fawkes night gevulde speculaas maken voor bij het vuurwerk. :drool:

mmm gevulde speculaas vind ik dan weer wel lekker… nef: receptje??? :drool:

@knipoogje1983 wrote:

mmm gevulde speculaas vind ik dan weer wel lekker… nef: receptje??? :drool:


Ik moet zelf nog op een recept googlen :oops:

@Nefarious wrote:

@knipoogje1983 wrote:
mmm gevulde speculaas vind ik dan weer wel lekker… nef: receptje??? :drool:


Ik moet zelf nog op een recept googlen :oops:




als het gesmaakt heeft, mag je het altijd hier neerzetten hoor :wink:

oooooh… sinterklaasrecepten puntje com !!!



:dance:

@mariska89 wrote:



Hier was ik naar op zoek!! Bevalt dus wel (anders had je het recept niet bewaard :lol: )



Straks nog even boter halen en dan maak ik vanaovnd het deeg al :thumbup:




En?

Is het je nog gelukt gister?



(is het ook gelukt om van het deeg af te blijven?? Ik snoep er altijd wat van af terwijl het in de koelkast staat! :silenced: )

Sorry was het helemaal vergeten hier bij te houden… :oops:



Maar het is gelukt!! Moest alleen het alleen wat langer in de oven laten staan, was nog iets te zacht. Volgende keer beter.



Gevulde speculaas is ook wel lekker maar die brokken zijn :drool: :drool: :inlove: :inlove: