Goed bezig?

Jinthe begint lichamelijk meer klaar te worden voor zindelijkheidstraining denk ik. Ze heeft soms uren een droge luier dus houdt plas wel op nu.

Gisteren een namiddag enkel een onderbroekje aangedaan…een uur niks . Af en toe ze eens op het potje gezet, ze blijft er maar heel even op zitten en speelt weer verder. Dat het broekje omlaag moet dringt ook nog niet door.

Na anderhalf uur belde er iemand aan…ik zette Jinthe even achter het traphekje en ze werd boos en moest huilen en tegelijk heeft ze op de grond geplast…een grote plas. Helemaal in paniek van dat nat dat naar beneden kwam …zielig om te zien hoor!

Alles opgekuist en weer broekje aan. Anderhalf uur weer niks. Nog eens op potje gezet en toen moest ze poepen waar wilde niet. Luier aangedaan…meteen vol gepoept.

Het zou goed zijn moest ze eens OP het potje plasen, volgens mij weet ze niet dat daar hoort…

Weet niet goed of ik nu verder moet gaan of het weer even laten rusten.

Dietske, al ik dat zo hoor is ze er echt wel aan toe. Echter…mijn ervaring is dat als je zelf (hoog)zwanger bent, zindelijkheidstraining wel een zware klus is. Probeer dus eerst bij jezelf na te gaan of je het zelf redt, steeds plasjes opruimen enzo, wat dat gaat de eerste dagen zeker gebeuren!

Hou haar goed in de gaten als ze alleen een onderbroek draagt: signaleer je dat ze moet plassen, zeg haar dan op de wc. Als ze het misschien maar een keer gedaan heeft, vindt ze het vast interessant.

Daarnaast weet ik niet of je het al hebt: een boekje over zindelijkheid. Met Samila had ik een boekje over een konijntje dat op het potje ging. Isana heeft een boekje over een beertje op het potje. Werkt wel denk ik!

En haar meenemen naar de wc als je zelf gaat!

Suc6 ermee!

ja, ik vond het gisteren al zwaar, elke keer bukken om broekje omlaag te doen, dan die plas opkuisen…Maar tegelijk starten als baby er is lijkt me dan ook weer geen verstandig idee. (en dan heb ik misschien ook geen tijd genoeg of aandacht genoeg?)

Ik zie dus niet wanneer ze echt moet plassen dus zet ik haar er gewoon af en toe eens op.

Een boekje heb ik … luiereend en potjeknor :slight_smile:

ahhh Dietske, het zal niet makkelijk zijn nu voor je. Ik denk dat je misschien eerst voor Jinthe kan leren om zelf haar broekje uit en aan te doen, eigenlijk alleen eerst uit te doen, zodat ze dat door krijgt en dan ermee beginnen. Scheelt heel veel moeite voor jou, met je zwangere buik :inlove:

Ik heb een boek over zindelijk worden en daarin geven ze aan dat je beter kan wachten met zindelijk worden, als er een grote verandering in de kind zijn leven gaat plaats vinden, zoals een nieuwe broertje/zusje. Dus als ik jou was zal ik nu doorzetten, voor de baby er is. Maar het kan ook betekene dat Jinthe straks weer een terug val krijgen. Dat kan altijd he.

Ahhh meid, is niet makkelijk he. Maar gewoon proberen en volhouden. Is wel heel belangrijk dat als je begin met zindelijkheid, dat je dan ook doorzetten.

Ik wil jullie heel veel plezier en succes wensen.

Liefs Melisha

dankje Melisha.

Ze kan haar broekje wel uitdoen maar snapt niet dat ook op het potje moet :wink:

lastig is ook dat Jinthe 2 dagen per week naar de onthaalmoeder gaat en ze daar nog niet met Jinthe bezig is op het potje.

Ook als ze bij mijn ouders is dan zijn ze er niet mee bezig. Vind het ook lastig om dat te vragen, ze doen al zo veel voor ons…

Sorry, dit is niet verkeerd bedoeld. Maar kan je niet beter met training beginnen als je kindje zelf aangeeft dat het moet plassen? Als jij zelf niet ziet wanneer ze moet plassen en maar willekeurig op het potje zet zal ze niet meteen zindelijk worden. Bij Anne zijn we al heel lang bezig met voor en na de slaapjes op het potje te zetten. Ze droeg toen heel de dag nog een luier. Steeds vaker gaf ze zelf aan dat ze moest plassen of poepen (mama plas, mama poep zei ze dan). Vorige week vond ik het tijd worden om de luier uit te laten en dat gaat tot nog toe erg goed. Maar je kindje moet dus wel weten wat plassen en poepen is. En veel samen naar de wc gaan, laten zien dat mama ook een plasje doet, dat helpt ook al heel veel.

Veel succes

jinthe zegt wel ‘pipi’ doen maar vaak bedoelt ze daar gewoon mee dat ze op het potje wil zitten en niet persé hoeft te plassen dus dà t maakt het zo moeilijk (voor mij dan ).

Bedankt voor de tip !

Ik zou zeggen, laat haar lekker op t potje zitten als ze dat wil, ook al doet ze dan niks.

Nienke van Melisha wilde eerst ook niet en zo opeens was het raak!

Ja, gewoon een onderbroekje aan doen en kijk wat er gebeurd! En vraag aan je dagmoeder om het ook te doen. Het moet wel zo zijn, dat je door gaan zetten, anders krijgt je geen succes, denk ik dan…

Ze krijgt het vanzelf door dat het nat en bah is en dan gaan ze ook de link vormen van op het potje, dan blijft ik droog…

ja, het is net die link dat er nog ontbreekt.

Als ze een ongelukje heeft en dus door haar broek heen plast is ze ook echt in paniek…moest het een paar keer OP het potje lukken zou ze dat ook heel anders ervaren.

Het is me wat dat zindelijk worden… :wink:

het valt allemaal niet mee…ook voor de mamas niet, hahaha

Ik heb het misschien verkeerd beschreven, maar juist wel op het potje zetten, alleen lijkt de luier uitlaten mij nog niet zo n goed idee als ze nog niet weet wat plassen op een potje is. Dus vooral voor en na slaapjes op het potje zetten en het leuk maken (spelletje spelen/boekje lezen), als ze dan een plas heeft gedaan dan weet ze wat plassen op een potje is, en goed erbij zeggen dat het plassen/pipi is, zo leert ze wat het is.

En hoe doen jullie dat als je weg gaat. Ik ben zelden een hel dag thuis met Jinthe. We gaan naar de bakker of de winkel ofzo. Luier aan dan?

Sinds een week de luier uit hier, ook als ik ga winkelen. ik neem wel reserve kleding mee als ik langer weg ga. Toen Anne nog niet geheel luierloos was, deed ik wel ene luier om als ik weg ging.

Denk dat ik eens een weekje moet ‘plannen’ om er echt werk van te maken. Dus weinig uit huis gaan, Jinthe niet naar de opvang enzo anders komt het er nooit van om eens deftig bezig te zijn met de potjestraining. Hier en daar eens een uurtje lijkt me zinloos.

En ik ga even een pauze inlassen, want Jinthe wilt niet meer op het potje zonder broek of luier…even alles wegzetten en dan nog eens proberen.

Wel jammer want ze heeft echt meer en meer droge luiers overdag.

Isana heeft hier ook sinds een week geen luier meer om met winkelen.

We doen zaterdag ook geen luier om, wanneer wij gaan winkelen en naar Suwanna en gezin gaan. Wel de pot mee 8)

Hahaaaa, ik zie het al met de pot onder de arm in de Hema. hahahahaaa.

Nee, we doen hem in een tas hoor. :wink: