giga steken in mijn borst, help!!

Auwieauwieauw

Vanmiddag Tejo BV gegeven. Toen hij aan de 2e (.) begon en half in slaap begon te sukkelen, kreeg ik opeens mega steken in mijn 1e borst.

Het voelt alsof er iemand een voodoo poppetje van mij heeft gemaakt en af en toe 1 of meerdere speldeprikken willekeurig in mijn (.) prikt. Ik ga echt door de grond van de pijn :shock: :cry:

Wat heb ik nu toch weer? Ik wordt echt niet goed van mijn (.)(.). Het liefst mogen ze vandaag nog geamputeerd worden.

Rinse heeft de huisartsenpost gebeld, maar die kunnen natuurlijk ook niets. Die dachten aan borstontsteking, maar dat heb ik net gehad (een week van de antibiotica af).

Ik moest maar een paracetamol nemen en ijsen.

Paracetamol heb ik inmiddels genomen (2 inmiddels zelfs) Die leek even iets te helpen, maar nu komt het alweer terug.

En ijsen moet ik eerlijk gezegt niet aan denken. Mijn borsten zijn zo ontzettend gevoelig voor kou en dan zou ik er ijs op leggen :shock:

Herkent iemand deze pijn of wat het zou kunnen zijn?

:-* Liefs, Evelien :vlinder:

Het klinkt alsof je spruw hebt. Dit is niet altijd aan de buitenkant te zien. En Tejo hoeft ook geen duidelijke verschijnselen te hebben.

Zeker omdat je net een ab kuur achter de rug hebt zou spruw goed mogelijk zijn.

Hopelijk kan iemand hier je verder helpen.

klinkt hetzelfde als wat ik 2 weken geleden had -> spruw

en je hoeft bij Tejo (nog) niets te zien

mss wel luieruitslag?

maar weer de huisartsenpost bellen en vragen om zalf tegen spruw

anders zeg je maar dat je bij Tejo witte vlekjes in z’n mond ziet, dan krijg je het vast wel

de zalf voor jou is, dacht ik, gewoon verkrijgbaar, dus die zou je alvast kunnen halen bij een apotheek

Inderdaad: spruw!

Dat ze dat bij de HA-post niet konden bedenken… :think:

Meteen even goede info over de behandeling:

http://www.borstvoedingsforum.nl/faq.php?mode=bvfaq#7

Ach j**s Evelien, ook dat nog :cry: :cry: :cry: :- :hug:

Als het niet je toeschietreflex is, dan gok ik ook op spruw… Balen zeg!

@Biebels wrote:

Als het niet je toeschietreflex is, dan gok ik ook op spruw… Balen zeg!
:think: Dacht ook aan tsr…

Maar spruw kan idd na abkuur…

dikke :hug:

Maar tsr zou toch maar even moet zijn en zakt toch niet weg na paracetamol om vervolgens weer terug te komen?

Nee maar tsr komt vaak in de borst als je aan de andere voedt en dat krijg je ook wel eens later gewoon omdat de borst zich ‘‘vult’’…

Tenminste ik had dat…maar ik kick op tsr :lol: 8)

Ik weet niet hoe spruw voelt (gelukkig) dus daar kan ik niets over zeggen :shifty:

Bij mij voelde de tsr ook als speldenprikjes, en ik voelde hem pas toen Leonie al een paar maanden oud was. Ik herkende het dus ook niet toen ik het voor het eerst voelde… Ik stelde me zo voor dat de melk ‘door de kanalen heen trok’, en zo voelde het ook.

Maar spruw kwam ná het voeden opzetten en voelde voor mij als een constante pijn die naar de tepel toe trok. Maar ja, ik denk dat het voor iedereen anders voelt, en gevoel is ook nog eens moeilijk te beschrijven…

Merk je ook verandering in het drinken van Tejo? Leonie ging bij spruw ‘klikken’ tijdens het drinken. Met haar tong tegen mijn tepel aanduwen, wat ook nog eens vreselijke pijn deed. Ziet je tepel er ook anders uit? Bij de eerste keer spruw hadden Leonie haar lippen alleen een parelmoer-kleur, en mijn tepels glansden. Later kwamen er allemaal kleine rode stipjes op.

Ja, ik heb ook even aan een TSR gedacht. Bij mij voelde ik die ook pas na een week of 4, maar zo pijnlijk was het zeker niet. Speldenprikjes door de hele borst. Oncomfortabel, ongeveer zoals wanneer je te snel cola drinkt. Maar dan in je borst. :lol: Het kwam niet in de buurt van de pijn die jij beschrijft.

Ik had het niet alleen tijdens het voeden omdat ik ook tussendoor nog weleens een TSR had. Maar het duurde maar even (nog geen halve minuut?) en dan was het weer weg.

Hoi Evelien,

Wat heftig joh, eerst een borstontsteking en nu een pijn die je (nog) niet kunt verklaren :frowning:

Spruw kan de volgende klachten geven (hoeven niet allemaal aanwezig te zijn):

• rode en zere tepels (vaak vurig/branderig)
  • soms beschadiging van de tepel (kloven die ondanks goed aanleggen maar niet overgaan)
  • soms geen uiterlijke kenmerken
  • soms zie je witte stippen in de huidplooien van de tepel
  • soms stekende pijn in de borst, vooral tijdens en na het voeden (kan zelfs uitstralen naar de rug)

Bij een schimmelinfectie kan de tepel aangetast zijn, maar ook de melkkanaaltjes in de borst kunnen geïnfecteerd zijn. En aangezien de baby met zijn mond in direct contact staat met de tepel, kan ook het mondje van de baby schimmel vertonen (spruw):
  • geïrriteerde slijmvliezen in mond en keelholte, waarbij vaak witte stippen te zien zijn.
  • het kind gedraagt zich anders, bijvoorbeeld onrustig, slaapt korter.
  • borstweigeren, herhaaldelijk de borst loslaten
  • parelmoerachtige lippen
  • klikkend geluid tijdens het drinken
  • luieruitslag
  • krampen

Lactatiekundige Gonneke van Veldhuizen geeft op haar site uitgebreid informatie over spruw: http://www.eurolac.net/index.php?p=16 .

Als je spruw vermoedt, is het in ieder geval aan te raden om een afspraak te maken met je huisarts zodat deze een diagnose kan stellen en medicatie kan voorschrijven voor zowel jou als je baby (al heeft maar één van de twee echt klachten).

Herken je je eigen situatie hierin?

Doet me net zoals de anderen zeggen toch aan spruw denken hoor.

Heb het zelf een tijdje terug gehad en het is erg pijnlijk !!

Ik had rode pukkeltjes rond mijn tepels. Het begon met erge jeuk end an branderig gevoel en dan erge pijn, tijdens en na de voedingen en echt weg trok het ook niet tussen de voedingen door.

Maar met behandeling ben je er weer snel vanaf !

Sterkte meisje, het is wat met die borsten van je !

ff een updaatje:

Na die 2 paracetamolletjes was de pijn te harden. Wel de hele avond nog aanwezig geweest, maar niet zo’n probleem meer. Gisteravond weer een heel klein beetje en ook maar even weer die pijn gevoeld, maar lang niet zo erg als zaterdag (gelukkig)

Op spruw zit ik echt niet te wachten, dus wat het nu precies is of was? Geen idee. Aan mijn borsten en/of tepels is niets bijzonders te zien. De kloven die ik daar eerder had, ben ik inmiddels alweer een week vanaf. Toen zaten ze plots aan mijn andere borst (ook inmiddels bijna weer weg)

Tejo heeft sinds zaterdag idd luieruitslag. Eigenlijk begon het vrijdag al met een piepklein rood puntje naast zijn anus.

Vanmorgen dus naar de dokter gegaan en die heeft daar nu iets voor gegeven (ligt boven, weet ff niet meer hoe het heet) en moet ik 2 keer per dag dun aansmeren.

:pray: Hopelijk is het gewoon weer snel over en komt de pijn ook niet meer terug.

Bedankt voor jullie antwoorden, al hoop ik nog steeds dat het niet daadwerkelijk echt spruw is :shifty:

:-* Liefs, Evelien :vlinder:

Had hij een schimmelinfectie?

Want dat kán dan wél betekenen dat jullie ook spruw hebben…dat uit zich wel eens in de vorm van schimmelinfectie aan ‘‘het andere eind van de tunnel’’ :shifty: