gezonde mollige peuters die goed eten

Mijn vriendinnen hebben allemaal sprietige, slechtetende kinderen. Ik zou graag eens willen kletsen en ervaringen willen delen met mama’s die ook een lekkere goedetende peuter hebben :mrgreen:

Onze peuter is 3 1/2. Hij is 102 1/2 cm lang, weegt ruim 18 kilo en heeft schoenmaat 30. Hij lust alles. Hij springt een gat in de lucht als ik een schaaltje komkommers voor hem maak, hij lust alle groentes en fruitsoorten. Geen gedoe als we uiteten gaan, want geroosterd brood met gerookte zalm vindt hij heerlijk. Pikante kippepootjes, kibbeling, Knorr wereldgerechten zijn ook allemaal om te smullen. Wij moeten onze peuter dus afremmen qua eten. Wie herkent z’n kindje in onze peuter? Ik ben erg benieuwd :mrgreen:

Heerlijk zo’n kind !!! Ik ben alleen bang dat jouw kind een zeldzaamheid is. Eva lust ook erg veel en wil alles wel proeven maar ik merk toch wel dat ze de enige peuter in de omgeving is die olijven en rauwe vis eet.

Vriendinnetjes willen overal appelmoes bij of willen allleen maar dat eten wat hun mama kookt (logisch :wink: )

Christan is nog geen peuter, maar ook daar gieten we alles in! Vandaag hadden we een ovenschotel met 3 soorten vis (gerookte zalm, koolvis en victoriabaars) met aardappelpuree en doperwten. Voor ons een nieuw gerecht maar hij eet het. Bordje schoon leeg.

Hij is bijna 2 en weegt een lekkere 13,5 kilo.

Lekker vind ik dat, kinderen die alles wel wilen proeven.

Eva wil altijd de saladebak uitlepelen. Die eet alle tomaten op, ze eet tomaat alsof het snoepjes zijn. Hel bijzonder vind ik dat.

Owwww ik krijg gewoon knuffelzin als ik over je kind lees WaWa… wat een heerlijk kind… mijn familie in Portugal zouden em als een God behandelen… :inlove: :mrgreen: 8)

@Karin2 wrote:

Heerlijk zo’n kind !!! Ik ben alleen bang dat jouw kind een zeldzaamheid is. Eva lust ook erg veel en wil alles wel proeven maar ik merk toch wel dat ze de enige peuter in de omgeving is die olijven en rauwe vis eet.

Vriendinnetjes willen overal appelmoes bij of willen allleen maar dat eten wat hun mama kookt (logisch :wink: )

Christan is nog geen peuter, maar ook daar gieten we alles in! Vandaag hadden we een ovenschotel met 3 soorten vis (gerookte zalm, koolvis en victoriabaars) met aardappelpuree en doperwten. Voor ons een nieuw gerecht maar hij eet het. Bordje schoon leeg.

Hij is bijna 2 en weegt een lekkere 13,5 kilo.

Lekker vind ik dat, kinderen die alles wel wilen proeven.

Eva wil altijd de saladebak uitlepelen. Die eet alle tomaten op, ze eet tomaat alsof het snoepjes zijn. Hel bijzonder vind ik dat.

TOEVALLIG stopte Aisah met veel smaak een olijf naar binnen vandaag… verbaasde me ook… Sanae lust ze niet…

Wij hebben een olijvenmonster! We hebben nu echt een limiet gesteld, maximaal 10 olijven per dag - anders eet ze zo het hele potje leeg.

Ik weet eigenlijk niet of dat veel kwaad kan - olijven zijn op zich natuurlijk best gezond, maar er zit een hoop zout in, of niet?

Heerlijk he, om een kind te hebben dat gewoon lekker mee eet en alles wil proeven en proberen. Ook fijn op vakantie, geen potten appelmoes van huis mee, gewoon lekker uit eten kunnen, en weten dat er altijd wel iets op de kaart staat wat ze lekker vindt (en ze heeft liever ‘echt’ eten dan een kindermenu).

Hier ook 2 goedetende kinderen, Fleur is dol op vis o.a haring en paling, eet iedere dag 3/4 stuks fruit en is gek op van die snoeptomaatjes etc.

Mw weegt ruim 18 kilo en is 104 cm, heeft schoenmaat 28 :mrgreen:

Heerlijk om deze reacties te lezen. Ook hier zijn snoeptomaatjes favoriet. :mrgreen:

Wij hoeven er nooit rekening mee te houden wat we eten. Als vriendinnen met kinderen komen eten dan moet ik ineens nadenken om geen (luxe) broodjes met zaadjes en pitjes en nootjes te halen, maar (saai) wit of bruin brood. Tijdens het avondeten pas ik dan ook alles aan. Mijn peuter probeert andere kinderen dan overigens te overtuigen dat het echt heel lekker is :lol: :lol: Hij snapt niet dat andere kinderen dat niet lusten.

Ik heb van allebei soorten een :mrgreen: Nou ja… mijn oudste lust dus helemaal niets. behalve de standaard aardappels groente en vlees. En dan ook nog niet eens alle groente :? Hij is ook een lichtgewichtje. met kleine voeten :lol: :lol:

De jongste is ook een alleseter. Is nu 106 cm en 18 kg. maat 28 van schoenen. (oudste 30 :wink: )

En eelijk gezegd vind ik dat van de jongste lastiger. Ik moet hem altijd afremmen. We hebben regelmatig ruzie over het eten. Dna mag hij niet meer. Bord leeg is leeg. En op visite dan krijgt hij al snel te veel. Met als gevolg dat hij misselijk wordt. Het enige waar hij van mij onbeperkt van mag is groente en fruit. Op een dag gaan er makkelijk 4 appeltjes in en dan nog wat anders. Kiwi of druiven ed.

Ik vindt het stimuleren van het eten zoals bij de oudste gewoon makkeliljker. Want het is natuurlijk niet de bedoeling om een te dik kind te krijgen. Ze zeggen wel eens dat het overgewicht van volwassenen komt van te veel eten als kleuter?

@ariel wrote:

En eelijk gezegd vind ik dat van de jongste lastiger. Ik moet hem altijd afremmen. We hebben regelmatig ruzie over het eten. Dna mag hij niet meer. Bord leeg is leeg. En op visite dan krijgt hij al snel te veel. Met als gevolg dat hij misselijk wordt. Het enige waar hij van mij onbeperkt van mag is groente en fruit. Op een dag gaan er makkelijk 4 appeltjes in en dan nog wat anders. Kiwi of druiven ed.

Ik vind het regelmatig ook lastig hoor. Bij ons ook de regels van bord leeg is leeg. Tussen-de-middag maximaal 2 boterhammen. Ook op kdv doorgegeven. We maken wel gezellige boterhammen ervan met tomaat en komkommer e.d.. We hebben standaard geen pindakaas, vlokken, choco hagelslag e.d. in huis. Dus we eten heel gezond en gevarieerd. Natuurlijk ook wel lekkere dingen, want ik wil peuter niet in een uitzonderingspositie brengen.
Overigens bij ons maximaal 2 stuks fruit per dag. Fruit heeft ook behoorlijk veel calorietjes.

Hoi hoi

Ik heb dus 3 kids, die enorm eten echt als bouwvakkers maar niet aankomen en dus echt aan de magere kant zijn :think: (helaas heeft moeder daar geen last van :frowning: )

Mijn jongste krijgt gewoon zijn bordje vol, en daarna wat yogert.

Ik let wel op wat ik hem als tussendoortje geeft, zoals rozijntjes of een sultana koekje.

Maar ik denk dat jij er al bewust mee bezig bent aangezien je kind ook graag groente en fruit lust. Zou gewoon opletten met teveel eten en hem niet meer dan een vol bord laten eten maar daarna wel een gezond toetje en veel fruit en groente kan nooit kwaad.

Mijn dochter zit nu in de pubertijd en eet meer dan mijn man :shock:

Maarja ze is nog graadje mager dus ik laat der maar even eten.

Misschien helpt het dat de oudste 2 beide adhd hebben en de hele dag druk zijn :think: dus gigantisch veel verbranden :think: