ik heb het weer eens op mn heupen en vind dat het allemaal wel weer wat gezonder en verantwoorder kan. :oops:
mijn kleine kabouter vind het superleuk om dingen te bakken en daarbij te helpen.
nu ben ik op zoek naar ideeen voor muffins enz… maar dan hele gezonde en verantwoorde
helaas is hij dus wel een echte peuter, dus alles wat er raar of gezond uitziet wordt uitgespuugd onder een hartgrondig: bah, dat is vies! :wall:
andere recepten mogen natuurlijk ook!
Cupcake Peer-Chocola
122 calorieën
2,1 gram vet
24 koolhydraten
2,8 gram eiwit
Ingrediënten voor 12 cupcakes
1,5 kopjes gezeefde zelfrijzend bakmeel
2 tl bakpoeder
3 tl biologische cacao poeder
2 peren
4 tl honing
2 eiwitten
12 blokjes organische & biologische pure chocolade
Bereidingswijze
Verwarm de oven voor op 185 ° C.
Schil en snijd twee peren in ruwe stukken. Doe de peer en honing in de blender. Mix tot een gladde massa. Meng in een andere kom bloem, bakpoeder en cacaopoeder. Voeg aan dit mengsel de peer en eiwitten toe. Mix tot je een zachte massa hebt.
Schenk het beslag in 12 cupcake-vormpjes. Doe ze ongeveer 25 minuten in de oven.
Smelt de chocolade au bain marie. Roer chocolade voortdurend, zodat het niet verbrandt. Als de chocolade gesmolten is, voeg een theelepel honing toe.
Haal de cupcakes uit de oven en besmeer ze direct met het chocolademengsel.
-240 gr volkorenmeel
-1 eetlepel bakpoeder
-1/2 theelepel zout
-1 theelepel kaneelpoeder
-170 ml magere melk
-4 eetlepels plantaardige olie
-4 eetlepels honing
-110 gr appel, in stukjes
-55 gr. rozijnen
Bereidingswijze
Verwarm de over voor op 200 graden en vet een bakvorm voor 12 muffins licht in of vul deze met papieren bakvormpjes. Begin met lichtjes de 2 eiwitten kloppen. Meng grondig de droge ingrediënten in een aparte kom. Meng in weer een andere kom de melk, olie, honing, appel en rozijnen. Schep voorzichtig het eiwit door het vloeibare mengsel. Voeg dit vervolgens aan de droge ingrediënten toe en meng dit tot een enigszins vochtig, stevig beslag.
Vul de ingevette bakvormen voor 2/3 met beslag. Laat de muffins gedurende 20 minuten bakken tot ze lichtbruin gekleurd zijn.
Tip! Lekkere variatie is het toevoegen van stukjes noot.
ik zou lune eens vragen. die heeft altijd heerlijke lunchtrommeltjes voor de kids!
250 gram volkorenmeel
Half zakje bakpoeder
Kluts
2 eitjes en ong 3 dl yoghurt of melk/soja
75 gram gesmolten boter of olie ( ik neem boter bij zoet olijfolie bij hartig)
Op 190 gr 25 min bakken ongeveer.
En dan stop je er gewoon bij wat je lekker vind
appel + Kaneel
banaan
gedroogde abrikozen
Wortel/walnoot (vond mijn oudste niet lekker, maar vond ze zelf heerlijk)
Met dit recept maak je ongeveer 6 muffins
Ingrediënten
125 gram volkoren bloem (kan bijvoorbeeld ook sojabloem zijn)
2 theelepels bakpoeder
60 ml melk (kan ook sojamelk zijn)
50 ml olijfolie
1 ei, losgeklopt
Variatietips
Vers fruit in stukjes
Gedroogd fruit in stukjes
Verschillende noten
Verschillende zaden
Meng alles en schep als laatste een of meer van de bij variatietips genoemde ingrediënten door het mengsel. Vul een muffinbakplaat of papieren bakvormpjes tot driekwart. Als je het lekker vindt kun je er nog sesamzaadjes bovenop strooien. Bak ze vervolgens in dertig minuten gaar op 175 graden. Je kunt eindeloos variëren met de onder variatie genoemde ingrediënten
@romata wrote:
250 gram volkorenmeel
Half zakje bakpoeder
Kluts
2 eitjes en ong 3 dl yoghurt of melk/soja
75 gram gesmolten boter of olie ( ik neem boter bij zoet olijfolie bij hartig)
Op 190 gr 25 min bakken ongeveer.
En dan stop je er gewoon bij wat je lekker vind
appel + Kaneel
banaan
gedroogde abrikozen
Wortel/walnoot (vond mijn oudste niet lekker, maar vond ze zelf heerlijk)
Met dit recept maak je ongeveer 6 muffins
Ingrediënten
125 gram volkoren bloem (kan bijvoorbeeld ook sojabloem zijn)
2 theelepels bakpoeder
60 ml melk (kan ook sojamelk zijn)
50 ml olijfolie
1 ei, losgeklopt
Variatietips
Vers fruit in stukjes
Gedroogd fruit in stukjes
Verschillende noten
Verschillende zaden
Meng alles en schep als laatste een of meer van de bij variatietips genoemde ingrediënten door het mengsel. Vul een muffinbakplaat of papieren bakvormpjes tot driekwart. Als je het lekker vindt kun je er nog sesamzaadjes bovenop strooien. Bak ze vervolgens in dertig minuten gaar op 175 graden. Je kunt eindeloos variëren met de onder variatie genoemde ingrediënten
Klinkt goed. Is het eerste een cake of ook voor muffins? (of maakt dat niet uit?)
Nee ook voor muffins, die bak ik als ik meer muffins nodig heb
Eigenlijk alles wat je zelf bakt is verantwoord. Je gebruikt niets geen toegevoegde rare E nummers etc. Het is alleen niet altijd gezond :mrgreen: (ik denk nu even aan brownies, arretjescake enz haha)
Ik heb wel een recept voor bananencake. Van het weekend uitgeprobeerd en wij vonden hem erg lekker.
350 gram suiker
200 gram vloeibare (bak)boter
3 grote eieren
3 overrijpe bananen
1 eetlepel vanille extract
350 gram bloem
½ theelepel kaneel
½ theelepel nootmuskaat
1 zakje bakpoeder
zout
Verwarm de oven voor op 160’C. Klop de suiker met de boter en eieren los. Prak de bananen met een vork en roer ze samen met het vanille extract door het suikermengsel. Klop niet te lang, alles moet net gemengd zijn. Roer in een andere kom de bloem, kaneel, nootmuskaat bakpoeder en wat zout door elkaar. Schep dit tenslotte door het bananenmengsel.
Vet een tulbandvorm met een inhoud van 1 liter in. Schep er een eetlepel bloem in zodat de bakvorm geheel bebloemd is. Doe het cakebeslag in de vorm en bak de bananencake in het midden van de voorverwarmde oven in ongeveer 1 uur gaar.
Controleer of de cake gaar is door er met een mes of satéprikker in te steken. Komt het mes er droog uit dan is de cake gaar.
Met dank aan good old household punt com :thumbup:
top zeg!
en door het fruit wordt het ook lekker zoet!
hebben jullie ook nog ideetjes voor op brood? want nu lust meneer alleen smeerkaas (ipv de roomkaas die hij altijd kreeg) :wall:
kijk eens op de site van de Hartstichting, daar hebben ze ook veel recepten staan, ook voor zoete baksels die gezonder zijn dan ‘standaard’.
op brood:
- huttekase met kruiden mengen
- rijpe avocado smeren vinden mijn kinderen erg lekker
- plakjes banaan
- smeersel maken met tonijn of zalm in de keukemachine (goede vetten)
- notenpasta van de bio winkel
Voor kinderen (met een normaal postuur, verder een normaal eetpatroon en normale hoeveelheid lichaamsbeweging) hoeft het over het algemeen niet persé ‘low fat’ te zijn, maar met name de grote hoeveelheid suiker in veel baksels heb ik moeite mee. Ben dus blij met deze recepten.
350 gram suiker erbij is niet echt gezond en verantwoord
Denk dat het bij een bananencake echt veeeeel minder suiker kan of zelfs geen suiker. Banaan is zelf ook al lekker zoet dus zonder suiker (eventueel paar lepels honing) zal je cake ook erg lekker zijn.
Nou inderdaad :shock: zoveel suiker gebruik ik als ik wel aan t zoete gebeuren ga niet eens, en banaan staat erom bekend een zoetmaker te zijn…
Je hoeft er niet zoveel suiker in te doen, maar dit is het oorspronkelijke recept.
Ik probeer altijd een recept eerst zo uit zoals het er staat en daarna doe ik toepassingen etc.
Ik ben nogal fan van de site:
smakelijck.blogspot punt nl
De keuken van livine is ook een leuke site, niet zozeer supergrzond, maar wel altijd erg lekker :drool:
Op Kiind staat ook zo’n basisrcept als romata al gaf en nog allerlei andere recpeten.
Ik maakte vandaag pompoenmuffins en vind ze erg smakelijk;
Kook 200 gram stukjes pompoen, giet af en prak tot een puree.
Mix 125gram boter, twee eieren en 2 el melk.
Volgens het originele recept 200gram suiker, ik deed 50 gram omdat ik niet helemaal zonder durfde, maar ik denk dat ik dat de volgende keer wel doe, ze waren echt zoet genoeg met 50 gram.
Meng de puree erdoor, 2tl bakpoeder, 2tl kaneel, 1 theelepeltje nootmuskaat.
Zeef 175 gram volkoren meel erboven en schep door elkaar, 20 min bakken.
jammie!
donderdag heb ik volkoren muffins met banaan gemaakt :drool: heerlijk waren ze, alleen weigerde de kleine draak om ze te eten :wall: het maken vind ie fantastisch, maar op eten ho maar :mrgreen:
ik heb ook nog groentechips geprobeerd, maar die kreeg ik niet echt lekker knapperig. ik had ze nu 3 kwartier in de oven op 200 graden, dus wellicht moeten ze wat langer :think: