Waar ik nu benieuwd naar ben: houden alle zwangere dames zich aan alle gezondheidsadviezen van verloskundigen etc?
Ik was heel strikt in mijn eerste zwangerschap, maar heb nu toch moeite om een aantal ongezonde gewoontes te laten… :oops:
ik gebruik geen alcohol/tabak/drugs en geen rauw vlees/vis
dus ik hou me in zoverre er wel aan ja
ehm… neeh… ik dronk gewoon rauwe melk, omdt ik dat mijn hele leven al doe en gedaan heb… ehm… gebruik ook gewoon leverpastei ed op mijn brood :oops:
Tis maar net wat je onder de gezondheidsadviezen verstaat.
Als het gaat om echt foute dingen als roken, drinken, drugs, rauwe vlees/vis en blauwe kazen dan ben je op z’n zachtst gezegd niet slim bezig als je daar nu aan toegeeft. Zeker in het eerste trimester, waarbij de aanleg van alles gestoord wordt door die foute dingen. Over een paar maanden sla je jezelf dan voor je hoofd en ben je rete-onzeker of alles nog wel goed is/gaat. Uiteraard moet je het zelf weten maar besef dan ook dat er risico’s zijn en wat die inhouden.
Leverpastei mag je wel, maar niet te vaak ivm de vitamine A die in te grote mate ook schadelijk is bij de aanleg.
En wanneer het advies is om veel groenten te eten of in beweging te blijven…tja, daar houd ik me ook niet zo aan ;).
Ik leef eigenlijk zo als ik altijd al leefde.
Ik houd me natuurlijk wel aan de echte risico volle regels zoals geen rauw vlees, rauwe kaas, alcohol.
Maar dat houd niet in dat ik echt dagelijks gezond eet, ik elke dag 2 stuks fruit eet, en dat soort dingen :oops:
Ik ben in elke geval niet steeds bezig met alles wat ik doe te denken “mag ik dit wel?” want dan kun je net zo goed 9 mnd alleen maar gaan leven op water en soepstengels…
@MamaCo wrote:
Waar ik nu benieuwd naar ben: houden alle zwangere dames zich aan alle gezondheidsadviezen van verloskundigen etc?
Ik was heel strikt in mijn eerste zwangerschap, maar heb nu toch moeite om een aantal ongezonde gewoontes te laten… :oops:
zoals wat dan??
Een zoute haring (en dus eigenlijk rauwe vis) vers vd visboer is toch geen probleem? Ik dacht alleen vis uit de voorpakking zoals zalm, wat niet kon ivm listeria bacterie…
Ik laat verder ook de wijn staan, rook al niet, en de filet american wordt aangevoerd een minuut later dan dat uk geboren is :mrgreen:
even uit een sticky topic gekopeerd die hier ook staat,
http://www.jongegezinnen.nl/media/zwanger/zwangerzijn/etentijdensdezwangerschap.pdf
haring mag dus
Thanks voor de link…Maar kom nu weer aan de twijle met Makreel…ik koop altijd ene gerookte makreel op de markt bij de visboer…Deze is dus niet rauw en mag dan wel toch? :think:
Djeezzz wat een twijvel weer…
Haha kijk en daarom vindt ik het wel prima met al die regels
Ik eet elke week verse vis waaronder makreel en onze kleine is volgens elke controle nog steeds erg gezong hoor.
Enuh het gaat alleen om koningsmakreel en als kleindochter van een oudvisserman kan ik je vertellen dat je daar echt specifiek om moet vragen bij de visboer.
Je mag inprenciepe bijna alle verse vis gewoon eten zonder je zorgen te maken.
Ik houd me aan de belangrijkste dingen:
Geen alcohol, drugs, sigaretten, rauw vlees, voorverpakte vis en rauwmelkse kazen.
Eet af en toe een lekker crackertje met smeerworst neem ik wel (hoe komt het toch dat je dáár nu ineens trek in hebt… :think: )
Verder heb ik, ook bij mijn vorige zwangerschap, gewoon pinda’s, drop, kaneel, gerookte ham etc gegeten.
Sommige dingen gaan mij iets te ver.
En de VK zegt dat je alle verse vis prima kan eten.
Haring is overigens zéér goed om te nemen als je zwanger bent!
Maarre…je schrijft dat jij je er niet zo aan houdt, wat bedoel je dan?
Ik eet nog wel eens een broodje half-om in het weekend, wit bolletje met lever en pekelvlees. Ze zeggen dat je niet meer zou moeten eten dan één boterham met leverprodukt, maar ik eet dan twee bolletjes.
Verder eet ik geen leverprodukten.
Rauwe kaas word je ook zo lekker bang mee gemaakt, ik word al aangeken als ik een toastje brie neem. Dit is echter van gepasteuriseerde melk gemaakt en mag je gewoon eten.
Net als zovele andere kaasjes. Ben gek op franse schimmelkaasjes en de meeste kan je nog gewoon eten
Ik at al geen vlees en vis (en kip), dus dat is niet zo’n probleem, dit geldt ook voor roken en alcohol drinken, want dat doe ik normaal ook niet. Met kaas let ik er op dat het van gepasteuriseerde melk is gemaakt. Drop ed eet ik wel gewoon, net als dat ik zoethoutthee drink als ik daar zin in heb, mijn bloeddruk is tot nog toe altijd laag of goed, maar ik let er wel op dat ik er niet al te veel van eet. Ipv cola (light) ben ik caffeinevrije cola (light) gaan drinken…heel af en toe drink ik wel gewone cola (light).
Ik hou me ook gewoon aan de ‘regels’ geen alcohol/geen rauw vlees enz.
Maar ik hoe zit het nu precies met kaas? Ik hou er van allerlei kazen, brie maar vooral blauwe :mrgreen: Die mag je toch gewoon eten zolang er maar geen au lait cru op staat? toch?
De kaas moet van gepasteuriseeerde melk gemaakt zijn, dan is er niet aan de hand. Au lait cru is rauwe melk en kan je beter laten staan.
Lekker hoor die schimmelkaasjes, heb twee terug nog heerlijk toastjes met gorgonzola gegeten :drool: :drool: :drool:
als zalm niet vacuumverpakt is(dus bijv. de boterhamplakken van de AH)
mag je die wel?of geldt dit voor alle zalm?