Oh wat fijn zeg! Madame hier heeft sinds enkele dagen de fles dan eindelijk een beetje ontdekt :shifty:
Ze drinkt wel verkeerd op de borstenmanier dus ze krijgt er niet makkelijk iets uit maar met een papspeen :shifty: heeft ze vandaan 100cc bv (met kleieieiein beetje biobim) gedronken! Ze laat steeds los maar vind het nu wel oke, is ook ontpannen ipv meteen in de stress zoals ze was…! Erg fijn!
Haar voorkeur blijft de borst hoor, en dat afgeleid zijn enz lijkt nu ineens ook wel minder. Zaterdag op de jonge gezinnenbeurs (=herrie!) heeft ze ruim 10 minuten gedronken en misschien maar 2x losgelaten om ff rond te kijken :thumbup: :inlove:
Pfffffff even weer m’n hart uitstorten. Gisteren weigerde ze de fles op het kdv. Dronk kort, ging er mee spelen en wilde niet meer… dus ze heeft alleen fruithapje gedurende de dag gehad (in de ochtend). Dus thuis aan de borst, daarna wat pap en een soepstengeltje erbij. 18:00 weer aan de borst en toen begon het feest…
20:30
22:30
0:30
2:30
6:30
Ik ben echt gebroken. Zat vanmorgen echt even te janken op de bank. En toen lag ik net in bed kan ik niet slapen. Nou ja van gewoon liggen kom je vast ook wel tot rust.
Nachtlampje heb ik weer weggehaald want als ze wakker werd was ze veel te wakker. Beetje praatjes hebben.
Om 17:30 had ze een temp van 37,8 maar om 22:30 was die weer 36,1.
En ik wilde dus haar slaapzak met mouwen aandoen om 18:00 maar ja met die temp durfde ik het niet aan (temp op kamer is 19,5). Maar om 22:30 toch maar de slaapzak met mouwen gedaan (de andere plaste ze nog onder ook).
Ik kom ook telkens niet uit met het bijvoeden. En ze wil soms niets of maar een beetje. Dan wordt ze boos. En ze is zo druk, snel afgeleid. Zit echt te denken wat ik nou fout doe
Ohhh ooit komt er een einde aan maar hopelijk is dat ooit sneller dan ik verwacht…
Inmiddels alweer zo’n 4 weken verder en eigenlijk is er niks veranderd. Ik ben moe, moe en nog eens moe. Ik vind het borstvoeding geven echt niet erg, dat wil ik blijven doen. Maar met 8,5 maand zou je toch enigszins een slaappatroon kunnen verwachten?
Soms is er een nacht dat het beter gaat, dan is het maar 1x… maar de meeste nachten is het pffff.
Het is nu overdag ook telkens huilen als ze in bed moet. Soms begint het al bij de deur. Net heeft het een half uur geduurd voordat ze stil was. Huilen, kletsen, mopperen, eigenlijk alles tegelijk.
Soms vraag ik me af of ik ergens iets anders moet doen. Bied ik misschien niet genoeg structuur of duidelijkheid? Zitten we misschien in een cirkel?
Ik hoor alleen maar adviezen van laten huilen in de nacht, dan is het met 2 weken wel over. Maar dat wil ik niet. Ik wil mijn kind niet laten huilen omdat ze haar moeder nodig heeft.
Of ik moet gewoon overdag maar bijvoeding geven, fles pap voor het slapen gaan. Of een bord pap.
Langer op laten blijven. Alsof ik dat allemaal al niet geprobeerd heb.
Langer op laten blijven maakt het naar mijn idee moeilijker. Dan drinkt ze minder goed en komt ze zeker nog een keer in de avond (of nog vaker).
Pap lepelen, ze eet zelfs maar een half potje fruit of groente (klein potje dan hè…) dus een bord pap zal dan echt geen zoden aan de dijk zetten. De fles wil ze pertinent niet van ons.
Huilen, ik pak haar echt niet altijd ala minuut op hoor. Maar als ze al een minuut of 5 a 10 ligt te jammeren tsja dan ga ik er wel naartoe. Dan wil ik er vanaf zijn want ze kan zo nog gerust 20 min. liggen. Maar misschien doe ik dat verkeerd?
De voedingen duren in de nacht ook steeds langer. En sinds kort wil ze vanaf 7:00 ook niet meer naar bed. Dan is het ook huilen… nou en als je dan nog 2 nachtvoedingen hebt…
Ik begin wel een beetje radeloos te worden…
Zijn er hier mensen bekend met het e-book van “De babyslaapgids”? (het bekende www en .nl erbij).
Op dit moment maakt ze ook wel echt een sprong hoor, ze kan nog niet uit zichzelf zitten maar als ik haar zittend neerzet kan ze nu voorover gaan zonder onderuit te gaan, ze vangt zichzelf op. Ze kan zich optrekken aan de box als ze zit. Ze kan het knopje van haar muziekding naar beneden trekken. Dus ze leert ook veel maar pfff dat doen alle kindjes toch?
Lastig allemaal hoor
:hug: Meid zwaar he?
Ik heb net zo’n dochter. Die bleef voor nachtvoedingen komen.
Met 9 maanden ben ik daarmee gestopt. Maar het werd alleen maar moeilijker om haar in slaap te krijgen.
Ik heb het papa laten doen hier. Dat babyslaapgidsje besteld. Maar daar staat niet veel bruikbaars in (vind ik dan).
Het kwam neer op meer stuctuur, overdag goed laten slapen, en 's nachts laten huilen.
Dat wilde ik dus ook niet. Gevolg was dat papa hele nachten met haar rond liep. (mama mag niet, die ruikt naar mamamelk) Was dan wel van de nachtvoedingen af, maar t werd daar niet makkelijker door.
Nou at mijn dochten met 9 maanden echt heel goed. Geen garantie voor doorslapen dus. Toen ze een jaar was ging ze uit zichzelf beter slapen. Maar het blijft nog steeds lastig. Er hoeft maar iets te gebeuren en ze is weer wakker 's nachts.
Zelf geloof ik niet zo in dat je een kindje te weinig stuctuur geeft. Ik denk dat kinderen gewoon heel goed in staat zijn hun eigen ritme te bepalen, wat voor hun fijn is. Helaas klopt dat dus niet met het ritme wat ik zelf fijn vind.
Ik denk niet dat je iets fout doet hoor. En denk wel dat ze vanzelf goed gaat slapen.Ik hoop dat het een beetje snel gaat gebeuren. Ik weet hoe gebroken je bent na zulke nachten :hug:
Mell heel erg bedankt voor je reactie!
Ik denk ook dat het een kwestie van nog even doorzetten is.
Ik had het boekje weten te verkrijgen (niet voor betaald hoor) maar ben blij het niet besteld te hebben. Want dat was niet hoe ik het wilde. Het doet me een beetje aan de Ria Blom methode denken. Dus nee dat laten huilen dat kan ik niet.
Gisteravond geprobeerd, ze werd wakker en begon te huilen. Dus ik er naartoe, even aaien en dan weer weggaan. Nou toen begon ze helemaal te huilen. Ik ben na 3 minuten naar haar toe gegaan en eruit gepakt. Ze lag nog na te snikken aan de borst. Nou dat doe ik dus echt niet meer.
Komende dagen ga ik even heel goed nadenken hoe of wat. Mijn man ook en zondag gaan we om de tafel zitten met elkaar hoe we dit aan gaan pakken. Ik denk toch meer structuur erin (heb ikzelf op het moment ook wel nodig). En idd misschien dat papa het in de nachten 2x moet doen met opstaan enzo.
Wat ik me wel afvraag… ze krijgt altijd de borst voor het slapen gaan, ook overdag. Zal dit ervoor hebben gezorgd dat ze moeilijk zelf in slaap kan komen?
Overigens gisteravond wakker in bed gelegd en ze sliep zelf in. Dat zie ik ook niet vaak…
Ik realiseerde me gisteravond ook dat mijn omgeving me onzeker maakt. Ik moet dit doen, dat doen, zus doen, zo doen. Heel vervelend… het is ons kind toch… daarom liever hier op KOK advies dan van directe omgeving :oops:
Arielle had dat slaapgedoe ook rond de 7 maanden. Ik kreeg van iemand het boek ‘lekker slapen zonder huilen’ van E.Pantley te leen. Dat werkte hier super!
Ik heb hier wel het boek van Gina Ford liggen maar ga denk ik ook op zoek naar dat boek. Misschien dat iemand op kok het toevallig verkoopt. Zal daar morgen eens naar gaan kijken.
Dank je voor je reactie meid!
Heel herkenbaar hoor dat je omgeving je onzeker maakt. Helaas.
En iedereen vind het ook zoooo makkelijk om borstvoeding daar de schuld van te geven.
(terwijl ik ook fleskindjes ken die met 3 jaar nog 's nachts wakker worden om bij papa en mama in bed te kruipen)
Heb soms ook het idee dat doorslapen als norm wordt egzien, en als je kindje dat niet doet, dan zal je wel iets fout doen.
Maar ik geloof daar echt niet in hoor! Als je je gevoel volgt kan je t niet fout doen denk ik.
T is alleen wel eens erg zwaar.
Misschien komt het wel door in de borst in slaap laten vallen. dat gebeurt hier ook. Maar als ze logeert bij opa of oma dan kan ze het ook zonder (en ze krijgt inmiddels geen fles meer als ik geen bv geef). Dus weet niet of dat hier het probleem was.
Kinderen moeten denk ik ook 's nachts wel een beetje leren weer zelf in slaap te vallen. Maar ik vond mijn dochter daar onder een jaar niet aan toe. Ze begreep mij toen echt nog niet als ik zei dat ze moest gaan slapen. Ondertussen snapt ze dat wel, en kan ik haar vertellen dat mama morgen ochtend weer komt. Kan snikt ze nog wel even, of wordt even heel boos/verdrietig. Maar ze gaat dan wel altijd weer slapen.
Ik vind het zelf een fijner gevoel om pas echt met leren doorslapen bezig te zijn op het moment dat mijn dochter mij een beetje kan begrijpen.
Succes ermee!! Ik vind t super dat je je kindje niet wilt laten huilen hoor! omgeacht wat je omgeving daar van vind :thumbup:
Dank je Mell! Nou zo denk ik er ook wel over. Ze snapt het nog niet. Dus wat willen ze dan? Echt dat laten huilen… pfff. En echt ik pak haar niet bij iedere kick op maar je hebt huilen en huilen.
Overigens vanavond na de borst weer wakker weggelegd en na een paar korte oerkreetjes sliep ze. Dus of de borst echt een grote rol speelt?
Daarbij doorslapen is 5 uur achtereen slapen. Dat ze dan wakker worden en uit zichzelf weer in slaap kunnen komen. De grote misvatting is dat als ze 8 uur achtereen slapen ze pas doorslapen.
Al zou ik op dit moment zowat een moord doen als ze 2x 5 uur zou slapen haha. Maar dat is uit egoïstisch oogpunt hihi.
Ik moet wel zeggen dat ik eigenlijk altijd mijn eigen koers heb gevoerd. Het ritme was uit bed, beetje spelen en dan eten en weer terug naar bed. Nu ze ouder is wil ze ook echt niet direct eten als ze net wakker is. Spelen vindt ze wel helemaal geweldig. Ik kan haar zonder gezeur direct in de box zetten. Ik merkte juist door een paar dagen van dat ritme te hebben afgeweken toen mijn man thuis kwam ze wat jengelerig werd.
Het onbegrip is jammer en het gezeur over borstvoeding ook. Maar heb echt besloten dat wij ons gevoel volgen. Mijn moeder maakt zich vooral zorgen om mij want het zou ten koste gaan van mezelf. Het kost me inderdaad energie maar ik geniet zo van bv geven dat me dat waard is. Dat hongerige mondje na een dagje kdv dat de borst zoekt, dat is voor mij echt onbetaalbaar. En die grote glimlachen, het plezier dat ze uitstraalt. Dat vind ik helemaal geweldig. Dan vergeet ik een groot deel van mijn vermoeidheid. En er zijn toch ook genoeg ouders die er een paar keer per nacht uit moeten omdat de speen op de grond ligt.
Afgelopen nacht was wel weer pittig maar kan het me niet eens meer goed herinneren. Doe het zo op de automatische piloot. Gelukkig gingen de voedingen wel snel.
Ik ben benieuwd wat komende avond en nacht me gaat brengen. Morgen gaat ons meisje naar het kdv en ik ben thuis (ben werkeloos helaas) dus heb even tijd voor mezelf.
Ben blij hier even m’n verhaal kwijt te kunnen.
ow meggie :hug: ik zie dat ik niet meer had gereageerd, sorry. Wat vervelend dat het nog niet lekker loopt :hug:
Als ik jouw verhaal zo lees kan ik ook alleen maar hetzelfde bedenken als je zelf al had bedacht: zelf in slaap vallen zonder de borst (maar misschien met speen?) en zorgen voor een ritme overdag. Heb je een beetje een dagindeling? Want dat is wel goed hoor! Je kunt je dagindeling half op haar ritme en deels op jouw ritme kunt stellen, als het maar elke dag ongeveer hetzelfde is. Ik geloof dat het ritme hier nog niet erg veel is veranderd.
Tim eet goed, 150-200cc fruit lepel ik in 10 minuten naar binnen. Warm eten ongeveer een half potje, dat gaat niet zo snel helaas. Daarna yoghurt met een lepel bambix.
- tussen 6 en 7 uur de borst
slapen van ongeveer half 9 tot 10uur
- tussen half 10 en half 11 fruit
- rond 12.00 een hele boterham, hij eet ook de korstjes Daarna tegen 12.45 borst
slapen van 13.00 tot 15.00
- bisquitje als hij aan de vroege kant is want ik moet de kinderen nog van school halen en als ik terug ben krijgt hij om
- 15.45 borst
17.30 warme hap
18.00 yoghurt
19.00 slapen
22.00 borst
Tis allemaal ongeveer he, maar het ritme zit er wel aardig goed in, met twee slaapjes en vaste samen aan tafel momenten. Maar ik kan me voorstellen dat het bij jou nog wat anders gaat want jij hebt 1 kindje als ik het goed heb begrepen? Dat scheelt ook een stuk hoor, met ritme vinden. Maar probeer toch een vast verloop van je dag te hebben, met ongeveer vaste slaaptijden en ongeveer een vaste tijd voor fruit en een vaste tijd voor de warme hap. (ik laat mijn kindje ook niet wachten hoor, als hij eerder honger heeft)
Hier zit hij trouwens op 4 borstvoedingen. Nu af en toe 1 meer omdat hij wat verkouden is en wat minder warme hap eet. Dan vallen de meeste kindjes graag terug op de basisvoeding: borst Maar dat is zich gelukkig alweer aan het herstellen
Laten huilen ben ik ook niet zo voor, wat jij doet wel: 5-10min laten jammeren. Maar als hij overstuur raakt ben ik er toch snel bij. Maar goed, ik heb op dit moment eigenlijk best een makkelijk kind :shifty:
Jij sterkte, het is ook niet niks om zo je leven overhoop te hebben door je baby en dan zelf slecht slapen, daar wordt je moe van! Ik zie dat je ook werkloos bent maar wel kdv hebt, hier idemdito, ik hoop nog op een baan :roll: Maar ook dat is niet fijn, je bent gewoon elke dag mama, en nooit even een werkende vrouw. Werken geeft ook weer nieuwe energie voor je gezin, en dat heb je nu even niet. Kun je wel leuke dingen voor jezelf doen op de kdv-dag?
Sterkte :hug:
Wat je omgeving ook zegt; jij doet het goed hoor! Ok je moeder kent je maar niet je kindje. Die ken jij het beste. Soms heb je dat er zomaar ineens een knopje omgaat bij je kindje en dat er doorgeslapen wordt (ik schrok me wezenloos toen ik in een bed vol melk wakker werd :oops: ) bij jullie duurt het helaas langer. Probeer niet het KDV dagje vol te gooien met schoonmaken, huishouden ed maar lekker wat voor jezelf te doen! Uitgebreid douchen, tutten, kapper, lezen, dutten wat je maar leuk vind en waar je energie uithaalt! 1 ding weet ik zeker als jij lekkerder in je vel komt te zitten kun je meer hebben ook qua nachtvoedingen. :-
Houd je eigen koers aan de rest volgt al zal het gevoelsmatig lang duren…het komt echt! Vergeet trouwens niet, ik geloof dat rond de 7/8 maanden kindjes ineens gaan dromen. Dat is zooooo wennen!! :shifty:
Voor mijn kleine man hielp het rond die periode een mobiele te hebben met licht erin. Dus wie weet kan een klein nachtlampje voor jullie ook helpen? :- En ik weet niet of het al genoemd is maar stop een gedragen shirtje van jezelf in haar bedje. Tshirt over het hoofdeinde van haar matrasje trekken alsof het over je hoofd gaat. Je oh zo vertrouwde geur werkt heerlijk rustgevend voor die ukkies. (bij voorkeur zonder parfum te gebruiken )
Hoi meiden, ik kwam weer eens even in m’n eigen topic.
Nou dat boek van Gina Ford gaat ook uit van het laten huilen. Dus dit heb ik alweer weggelegd. Het andere boek daar moet ik nog steeds naar kijken.
@ WoLa: toevallig heb ik gisteren op kiind.nl een column gelezen over het resetten van je kind. Ik kon me er helemaal in vinden hihi. Ons ritme is voor het slapen gaan de borst. Ikzelf eet ook altijd een appel voor het slapen gaan. Dus zo fout kan dat toch niet zijn (er zijn zelfs periodes geweest dat ik 2 boterhammen at voor het slapen gaan). Ze heeft het gewoon echt nodig. En in principe leg ik haar wel (half) wakker weg.
Mijn ritme is op het moment gewoon echt ver te zoeken. Ik zit werkloos thuis, voel me niet lekker (holtes zitten vol snot), voel me gewoon een beetje verloren denk ik. En ik weet gewoon niet hoe ik het kan oppakken. Mijn man ziet er ook het probleem geloof ik niet zo in.
En laten jammeren doe ik ook. En ook als ik haar in bed lig is ze echt even boos en verdrietig maar dat is met 5 min klaar. Dit heeft echt ermee te maken dat ze ontzettend aan mij hangt (reactie schoonmoeder: breng haar maar eens een dag hier dan kan ze eens aan andere mensen wennen. Ik zeg: dat kan niet want ze heeft de borst, nou dan moest ze maar de fles, ik heb geloof ik al 10x gezegd dat ze de fles niet van ons wil, op het kdv gaat dat ook slecht).
@ Rhiannon, dank je voor je lieve reactie. Ik had een nachtlampje maar ik heb het idee dat ze daardoor juist wakker blijft. Of als ze wakker wordt in de nacht dus ook wakkerder is en daardoor moeilijker weer terug te leggen is.
Het gaat nog steeds hetzelfde. Telkens als ik denk “Yes dit is te doen”. Dan komt er weer een drakennacht. Ik mis het echt dat ze overdag vaak aan de borst hing en daardoor langer kon teren in de nacht.
Voel me verder rot… ze is in 5 weken tijd maar 20 gram aangekomen. Nou dat is een plasje meer of minder ze was 2 cm gegroeid. En ik had een stomme arts vandaag. Niet mijn eigen arts en dit mens kwam volgens mij uit de oertijd. Kon mij niet echt volgen ook. En bij het eten schreef ze “moeite met borstvoedingspatroon”. Nee mevrouw ik heb moeite met het bijvoedingspatroon dat ze daar zo weinig van eet. Oh nou dan zet ik dat er wel bij.
Ik zei die nachtvoedingen doe ik met liefde. Ja maar dat is juist het probleem zegt die arts. Na jaaa! Als zij huilt in de nacht en ik beloon dat met bv. Ja mevrouw dat is negatief gedrag belonen (dus dat zij huilt is negatief gedrag!). Ik moet haar dus maar gewoon laten huilen want dan leert ze het wel af. Ik verwen haar nu te veel.
Echt niet leuk om te horen. En het frappante over de groei werd geen woord gerept. In plaats dat ze dan met mij samen gaan kijken of we het bijvoeden anders aan kunnen pakken zodat ze wel weer gaat groeien. Nee hoor.
Helaas is het inloopspreekuur vanwege de vakantie komende weken er niet anders had ik donderdag er naartoe gegaan om een gesprek met een verpleegkundige. Gelukkig was de assistente die er zat erg lief. Ze zei zolang ze vrolijk is enzo dan is het prima. En ze is ook al de hele maand verkouden, vorige week koorts en verhoging. Ik ben zelf ook niet lekker dus vindt het ook lastig om dan voldoende te eten.
Ik realiseer me wel dat ikzelf nog meer moet gaan eten en zeker vollere producten. Hopelijk komt dit mijn meisje ten goede.
En nu heeft mijn moeder nog meer reden om te zeggen dat ik moet stoppen met bv want ik heb vast niet meer voldoende voeding in mijn melk.
Mensen vergeten dat ik voor de bijvoeding 10-12 voedingen per dag had, ze in de avond ook nog clusterde. En nu op een stuk of 6-7 zit en dat het clusteren gestopt is. En waarschijnlijk haalde ze uit de borst gewoon meer dan dat ze uit de bijvoeding nu haalt. Daarbij op het kdv drinkt ze erg slecht dus dat zijn ook al 2 dagen dat ze weinig binnen krijgt.
Voel me zo verdrietig. Stoppen met bv wil ik niet. En is geen optie want ze wil geen fles. Afgelopen week weer geprobeerd met wat yoghurt (zelf de fles laten vasthouden wilde ze ook niet).
Ik mis vooral het begrip…
:hug: Je doet het goed hoor, je geeft niet zomaar op! Tis toch al heel fijn dat de voedingen gehalveerd zijn he? :hug: Het is echt even doorkomen als ik jou zo lees…sterkte!