gewoon of hyperactief?

mijn lieve schat floris nu bijna 2 jaar is zo vreselijk actief.ik weet soms niet goed wat ik er mee aanmoet.

ten eerste hij is een schatje eerste klas .is heel erg beleefd tegen iedereen ( HALLOO ,HOIII,DOEIDOEI,AJUUUSSS ) ook spreekt hij al aardige volwaardige zinnen (op zijn peuters natuurlijk)

hij is echt abosluut niet dom verre van dat zelfs.maar ik kan mijn vinger er niet op leggen.hij gedraagt zich vaak anders dan andere peuters van zijn leeftijd.

ik zal wat opnoemen…

hij kan zich niet consentreren op een ding bv een speelgoedje.na 3 min is hij hem weer zat en smijt hem door de kamer.

hij heeft totaal geen geduld om bv een puzzel (met van die knopjes) in elkaar te zetten.hij kan er nog niet een in krijgen.

blokjes is ook een ramp…willen de blokjes niet meewerken dan worden ze door de kamer gesmeten.en is het spel over.

wat hij ook erg vaak doet is rondjes rennen om bv de tafel of de glijbaan buiten. of rondjes om zijn eigen as draaien…dit doet hij net zo lang tot hij valt.

hij kan zijn ei niet kwijt. en is superonrustig.

hij krijgt ongeveer zo’n 10 driftaanvallen op een dag om echt niets !!

ook is hij echt heel erg onbenullig met alles wat hij in zijn handen krijgt.alles moet kapot.

het enige waar ik hem echt mee kan vermoeien is naar buiten gaan en hem daar laten razen…zoals nu is het perfect voor hem…hij kan met blaadjes gooien en eikels smijten enz enz .

hij is echt enorm lief geloof me en ik hou met heel mijn hart en ziel van hem,maar ik begin echt een vreemd gedrag te zien aan hem en ik ben benieuwd of dit nu normaal gedrag is of niet en wat ik kan doen om hem te helpen om wat kalmer te worden…

een voorbeeldje…gisteren moest ik naar de apotheek om antibiotica op te halen voor mijn ontstoken voet…floris ging lekker met mama mee…

daar aangekomen ziet hij veel mensen die zitten te wachten dus (aandacht) dan zie je zijn oogjes weer stralen en gaat hij de clown uithangen. rondjes rennen om de stellingen daar tot hij neerviel en dan kan je 100x zeggen floris hou op,maar dat helpt echt niets!! vervolgens ging hij maar op zijn rug liggen en rollen door de zaak heen en heel hard krijsen…op zo’n moment kan je niets met hem beginnen…dit doet hij dus allemaal lachend…!!!

ik heb een heel strak schema met hem elke dag want ik weet dat elke verandering voor hem funest is.een verjaardag bv resulteerd zich in een hele dag ( volgende dag) ontzettend huilerig zijn en hangerig en vervelend.als hij bv een dagje bij opa en oma is geweest of mijn moeder dan kan ik de dag erna niets meer met hem beginnen…

is dit nu normaal peuter gedrag meiden.?

een bezorgde mama

pfff is dit normaal peutergedrag, sommige dingen herken ik wel van mijn zoontje, die is ook erg actief. Heeft je zoon wel de concentratie om andere dingen te doen bijv. in de zandbak spelen, kleuren ofzo?

Zit hij op een kdv op een peuterspeelzaal? Misschien kun je daar ook eens vragen hoe ze er tegen aan kijken.

Verder kan je misschien contact opnemen met het cb.

succes

tekenen is toevallig iets wat hij geweldig vind .dat doet hij meerdere keren per dag een paar minuutjes.

zandbak vind hij ook heel leuk…dat kan hij wel langer doen want dat is buiten…

kdv gaat hij niet heen…ik ben een fulltime huismama.

maar vanaf volgende maand gaat hij naar de peuterspeelzaal toe.

ik zou even afwachten hoe het op de psz gaat , adhd, of vormen van autisme kunnen zich op die manier uiten maar het kan ook prima peutergedrag zijn van een kind dat meer uitdaging zoekt

als het op de psz moeizaam mocht gaan zal een peuterleidster dat wel signaleren.

echte diagnoses worden voor het vierde levensjaar nog niet gedaan en dan nog zal een eventuele diagnose gedurende het opgroeien moeten worden bijgesteld

let wel, ik noem het alleen omdat jij zelf aangeeft dat je het gedrag soms niet normaal denkt te vinden hoor want zover is het nog lang niet natuurlijk

heb zelf ervaring met een zoon met asperger syndroom die nu 17 jaar is. hij was als je terugkijkt een drukke peuter en had andere gedragingen dan de meeste kinderen van zn leeftijd.

maar pas tegen het einde van de psz begonnen we ons echt zorgen te maken

pas toen hij naar de basisschool ging kristalliseerde zich het gedrag meer uit en uiteindelijk zijn we naar een vto team geweest waarna een verwijzing naar de kinder-en jeugdpsychiatrie volgde

kortom…ik zou het voorlopig gewoon onder de noemer levendige peuter laten en pas echt zorgen erover gaan maken als er ook daadwerkelijk problemen ontstaan en het mogelijk is een goede diagnose te stellen

misschien is ie gewoon aan een nieuwe uitdaging toe en dan kan de psz een uitkomst zijn

Goh, veel herkenning!!!

Wij hebben net de onderzoeken voor Tycho gehad.

Ik (en vele met mij!) vonden Tycho ook niet normaal peutergedrag hebben.

Idd erg hyperactief en erg moeilijk in zijn gedrag. Tycho praat ook nog niet goed. Zijn woordenschat is wel voldoende maar uit dat niet in taal (zinnen maken).

Wij hebben net de (VOORLOPIGE!) diagnose ADHD, een ontwikkelingsstoornis op spraak/taal gebied en een gedragsstoornis (die heel goed mede veroorzaakt kan worden door het spraak/taalprobleem! T. kan zich niet goed duidelijk maken wat frustratie opleverd en uiteindelijk in een driftbui eindigd).

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat jouw zoontje het ook heeft, MAAR als jij (jullie) zelf heel sterk het idee hebben dat je zoontje anders is dan andere kinderen van zijn leeftijd zou ik aan de bel trekken. Zeker als het de situatie thuis veranderd/verslechterd.

Ik heb zelf niet aan de bel getrokken, maar de HA heeft Tycho een paar keer meegemaakt dat ie op zijn ergst was en zij zei: Heb je al eens naar Tycho laten kijken? Ik: nee, nog nooit. Zij: Zou je dat willen? Ik: JA, GRAAG!

Eindelijk iemand die de stap voor mij zette, terwijl ik dat zelf al eerder had moeten doen! Ik zat er helemaal doorheen op een gegeven moment…

Zo is hier het balletje gaan rollen.

Ik heb ook veel commentaar gehad hoor! Sommige mensen vonden Tycho nog te jong. Maar als het zo duidelijk is dat er ‘iets’ met je kind is, waarom niet???!!! Het is voor alle partijen toch goed en fijn dat er iets aan gedaan kan worden?

Ik wil je heel veel sterkte wensen! Ik weet hoe pittig het kan zijn. Ook al is het een schat van een jochie!

:-*

oja wat me ook te binnen schiet is…

hij heeft heel veel tics zeg maar…

deur van de wc moet dicht zijn…elke keer als hij er langs loopt moet die dicht.

lichtknopjes moeten overal en elke keer aan en uit gedaan worden.

als we weg gaan moet de tv uit .

zo zijn er wat meer dingen nog waar ik even niet op kom.

de peuterzaal is hij echt aan toe idd.ik heb ook expres gevraagt of hij er gelijk terecht kan zodra hij 2 is.ik heb het gevoel dat ik hem geen uitdagingen meer kan geven…ik zou in elk geval niet meer weten wat.

hij moet en zal onder de mensen moeten zijn anders is hij niet te genieten .hij wil zo graag spelen met kindjes .dat kan je zo goed aan hem merken.

Hoi,

Ik herken je verhaal heel erg. Lees mijn verhaal maar op: ervaringen met AMOD?

Uiteindelijk heb ik dus hulp gevraagd maar mijn zoontje deed precies hetzelfde op die leeftijd en het is alleen maar erger geworden.

Op 27 oktober as heb ik een gesprek bij Bureau Jeugdzorg want ik trek het echt niet meer en mijn man ook niet terwijl hij 40 uur per week werkt.

Bureau jeugdzorg gaat bepalen of wij recht hebben op AMOD.

Als dit doorgaat dan gaan ze Jarno observeren en met de camera opnemen. Ook wij zullen natuurlijk bekritiseerd worden maar daar leren we alleen maar van denk ik en hoop ik!

Ik wil er gewoon mee leren omgaan en ik wil weten of er iets met hem aan de hand is.

Volg je gevoel, je hebt zelf een grens die je uiteindelijk steeds verlegd maar op een gegeven moment zoek je wel hulp.

Succes!

Conny Boers

Nou… hier een zoon van ongeveer dezelfde leeftijd en ik lees toch echt niet heel veel apart 2 jarig gedrag :shifty:

Deuren dicht doen (ook kastdeuren en ook als jij juist je best doet hem te openen) lichtknopjes en tv aan of uit… dat doen ze echt allemaal op die leeftijd…

Vind ik niet uitzonderlijk.

Het liefst buiten razen en binnen nog geen 3 seconden met iets kunnen spelen is ook niet abnormaal, hun concentratieboog is gewoon nog heel kort en zeker als er weinig tijd is om echt samen met ze iets te doen, dan kan dat heel extreem zijn…

gooien met dingen is meer karakter… je hebt rauwers, schouwers en douwers geloof ik… de rauwer is het kind die ruw is met alles, de schouwer observeert alles en de dauwer is wel ondernemend en probeert alles uit, maar sloopt niet persee.

Mies is absoluut een rauwer, die onderzoekt alles en dan met name of het stuk kan… en tot op heden kan alles dus wel stuk :roll:

Als je twijfelt, dan zou ik ZEKER wel contact zoeken met het CB, wellicht dat je toch een stuk verder komt want ook als je als ouder een hoop dingen anders zou kunnen aanpakken, is het fijn om te weten wat dan.

Maar roep niet te snel dat je kind niet normaal oogt en misschien wel adhd of iets heeft.

We zijn ouders, geen psychologen en dan heb je ook nog ouders die het goed kunnen handelen en ouders die als snel aan hun tax zitten van wat ze aan kunnen.

Hier een hoop vergelijkingsmateriaal… Peter heeft wel wat problemen en we krijgen hiervoor begeleiding bij het GGZ… hij is hoogintelligent, heeft overlappen naar ADHD en Asperger.

Mies is grotendeels zoals jij beschrijft bij Floris, maar toch zie ik in hem lang zoveel extreem gedrag niet als bij Peter indertijd.

ze zeggen niet voor niets… ik ben 2 en ik zeg nee.

Mies kan momenteel al driftig worden als ik linksaf ga op de fiets en hij rechtsaf wilde… dan doet hij verwoedde pogingen om mijn handen van het stuur af te douwen en al.

Vind het supergrappig om zijn pakjes wicky tot vervelends toe over de bank heen te kiepen. Speelt met alles 3 seconden om het vervolgens te slopen of het door de kamer te smijten.

Is alleen maar tevreden met even kijken naar Thomas de trein (en dan zit hij alsnog te springen op de bank) of met buitenspelen en dan het liefst met modder in de zandbak.

En dat is wat ik van Floris dan ook lees en dan denk ik dus… eh… heel normaal voor rond de 2 jaar… Het is gewoon de rotste tijd van opgroeien en bij de 1 is het gedrag wilder als bij de ander.

Daarbij is het een jongen he, geen meisje…

Nogmaals… vind jij het te ver gaan, dan is het CB je eerste aanspreekpunt, je kan gebruik maken van integrale vroeghulp, doorverwijzing vragen naar de afdeling Kidz van het GGZ, speciaal bedoeld voor 0 tot 6 jarigen enz.

Maar sta niet raar te kijken als het gewoon normaal dreumes/peutergedrag is en er niets uitkomt :shifty:

en die allerlaatste zin staat er nogal rot, sorry, niet bedoeld zo.

Bedoel meer te zeggen… houd rekening met alles… ook met de uitkomst dat het wellicht toch gewoon normaal is.

Dan nog kan het erg fijn zijn om handvatten te krijgen als ouder over hoe je er mee om kan gaan. Niet iedereen is hetzelfde en vaak zit je snel vast in gewoontes die wellicht een verkeerde uitwerking hebben in de omgang met je kind.

positief bedoeld dus :-*

oh cell ik vat ook niets verkeerd op hoor dont worry :-*

dit is mijn eerste peuter en ik vind zijn gedrag soms wat vreemd daarom vraag ik hier ook of dit nu normaal is of niet… :thumbup:

morgen moet ik met charlotte naar het buro…ik zal eens vragen

Je kan het bij het CB aankaarten en die kunnen je aanmelden voor een soort onderzoek.

Heeft mijn dochtertje ook gehad…is om vroegtijdig dingen te ontekken en er wat mee te doen.

Hier liep dat via stichting MEE.

Mijn dochtertje bleek achterstanden te hebben en een erg korte concentratieboog en kon ook niet echt spelen…ze fladderde maar wat rond de hele dag.

Zij is op een speciaal dagcentrum geplaatst,…eerst voor 6 maanden ter observatie en nu mag ze blijven tot ze bijna 4 is.

Daar leert ze erg veel en is met sprongen voorruit gegaan.

Succes ermee.

Ik herken het ook van mijn jongste en ik denk dat het een combinatie is van peutergedrag en karakter. Wat hier wel eens werkt (niet altijd hoor, het blijven dwarskopjes) is het juist heel rustig maken voor hem en om hem heen. Dan zijn er even geen prikkels van buitenaf en kan ik hem ook rustiger krijgen. Als de oudste op school zit, dan ga ik nog wel eens met hem in bad zitten of juist erop uit als ik merk dat hij zijn energie kwijt wil. Gewoon emmertje mee en kastanjes en eikels rapen en kijken wie de eerste paddenstoel ziet en of er misschien ook een kaboutertje bij zit.

Als mijn andere zoon erbij is, heeft hij het veel erger. Ook een kwestie van jaloers zijn denk ik en vechten om exclusieve aandacht van mama. Als ik echt twee keer een uur tijd voor hem alleen neem op een dag, is het drukke en dwarse gedrag ook gelijk een stuk minder.

volgens mij ook peutergedrag. Ik heb ook wel eens gelezen dat hyperactief gedrag bijv ook kan komen uit feit dat peuters iets willen, maar het nog niet kunnen, dat is frustrerend. Stel dat je wil leren schaatsen, maar het lukt maar niet, je blijft proberen en steeds lukt het niet, dat is knap frustrerend. zo kunnen bij peuters en kleuters ook dingen van invloed zijn. Ik wil niet zeggen dat het in jullie geval zo is, maar misschien is het herkenbaar voor je?

Mijn oudste is ook zo’n stuiterbal (geweest). Echt een buitenkind noem ik hem. Nergens bang voor en als ik niet uitkijk zit ie in de hoogste boom.

Hij kon met 10 maanden al heel goed lopen en wilde daarna nooit meer in de kinderwagen.

Het rondjes rennen (tot zijn haar nat is van het zweet), klimmen, klauteren, willen tekenen en dat 3 minuten volhouden, smijten met spullen enz. ik herken het allemaal.

MAAR… :slight_smile: Nu is hij 4 en sinds hij naar school gaat is hij een stuk rustiger. Ik zie dat hij nog steeds veel energie heeft en misschien daardoor juist wel alles erg makkelijk aankan. Ik zie het nu dus echt als een voordeel.

Als ik naar het centrum wil lopen, 6 kilometer, wandelt hij gewoon mee, heen en terug. Als ik dan de kleine van mijn vriendin zie die na 20 meter al jengelt dat hij geen zin meer heeft… Moe van school is hij zelden en hij maakt ook erg makkelijk contact, ik denk door zijn spontane karakter.

Ik heb inmiddels nog een zoontje en die is duidelijk heel anders dan zijn grote broer. Veel rustiger ( godzijdank :lol: ) Is nu 15 maanden en heeft net voor het eerst een paar losse stapjes gezet.

Hij toont meer interesse in de fijne motoriek, wieltjes van auto’s, hagelslag met 2 vingertjes oprapen en dergelijke.

In tegenstelling tot de oudste kan de jongste gerust een kwartier in een hoekje met een autootje zitten spelen.

Ik heb het gedrag van de oudste ook wel eens aangekaart bij het cb maar zij gaven aan dat het juist goed en normaal gedrag is, zeker voor een 2 of 3 jarige. En dat zie ik zelf nu ook duidelijk.

Beide jongens zijn qua gedrag heel verschillend maar kerngezond.

Misschien een tip: ik ben met mijn oudste op peutergym gegaan, vond ie geweldig en hij kon er weer lekker wat energie kwijt.

Ook ben ik veel met hem buiten, zelfs wandelen of fietsen vind hij al leuk, als hij maar buiten is.

Ik heb bij de keuze voor een kdv daar ook erg op gelet, dat de buitenruimte groot is en dat er veel gebruik van gemaakt wordt.

Hij zit nu op een BSO die erg gericht is op sport. Hij zit er als een vis in het water.

Ik herken ontzettend veel in je verhaal! Mijn peuter is net zo!

Maar ik heb er nog niks achter gezocht. Wel bedacht dat het wel heftig is allemaal, maar het is nog wel erg vroeg om al een stempel op je kind te drukken.

Heb je het nog nagevraagd op het cb?

@natasja wrote:

volgens mij ook peutergedrag. Ik heb ook wel eens gelezen dat hyperactief gedrag bijv ook kan komen uit feit dat peuters iets willen, maar het nog niet kunnen, dat is frustrerend. Stel dat je wil leren schaatsen, maar het lukt maar niet, je blijft proberen en steeds lukt het niet, dat is knap frustrerend. zo kunnen bij peuters en kleuters ook dingen van invloed zijn. Ik wil niet zeggen dat het in jullie geval zo is, maar misschien is het herkenbaar voor je?

Precies. En hoe meer temperament ze hebben hoe meer last ze er van hebben.

En veel peuters krijgen het ook als ze te weinig aandacht krijgen. Dan worden ze dwars. En als er brusjes zijn, moeten ze de aandacht delen en dan sluipt het er al snel in dat ze te weinig aandacht krijgen. En ernergieke peuters moeten ook echt hun energie kwijt. Willen vaak graag naar buiten en actie.

Vorodeel is dat ze later vaak lekker zelfstandig zijn.

Ik zou er nog niet zoveel achter zoeken.

Ik zou er -zonder dat ik jouw gevoel wil bagataliseren- nog niet teveel achter zoeken.

Alles wat je schrijft herken ik in Niels! Wat jij ticks noemt is volgens mij heel normaal hoor. Hier wil Niels ook alle kastjes dichtdoen {of juist weer open :wink: } en de lichtknopjes ‘bedienen’. Hij heeft ook weinig geduld voor puzzels en dingetjes in elkaar doen etc. Verder aardig wat driftbuien als het net niet gaat of lukt zoals meneer wil.

Kortom: ik denk dat jij een heel normale drukke peuterjongen hebt! :smiley: