Na 11 jaar is mijn sparta amazone moederfiets finaal aan bagger. Hij rijdt nog hoor, maar we moeten er elke week wel iets aan afstellen of vastdraaien.
Begin van het jaar had ik even een electrische fiets, een cortina ecomo crush, maar al snel stond hij vaker bij de fietsenmaker voor reparatie en onderhoud dan dat ik er fijn op kon fietsen en dus is die weer weg gegaan…
Ook heb ik besloten om ondanks, of misschien wel juist vanwege mijn gezondheid een gewone fiets te fietsen, hopelijk houdt ik mijn conditie zo lang mogelijk op peil zo. Een electrische fiets is wel erg prettig, maar het inspanningsniveau gaat wel naar beneden. Iets wat eigenlijk helemaal niet wenselijk is voor mij.
Dus nu dan weer aan het kijken voor een fijne stadsfiets.
Het hoeft geen moederfiets meer te zijn want 3 van onze 4 kinderen fietsen nu alles zelf. Ze worden ook gewoon zo zoetjes aan te zwaar voor op de fiets mee.
Ik heb dus alleen Suus nog achterop en kan dus kijken voor een gewone fiets.
Ik wil geen transport fiets, zo’n rek voorop met bak is in de praktijk helemaal niet zo handig. Het fietst heel onstabiel en transportfietsen zijn veel zwaarder dan normale stadsfietsen.
Uiteraard ga ik nog proeffietsen, maar ben ook benieuwd waar jullie zoal op fietsen… en dan met name als je geen moederfiets hebt…
Mijn shortlist omvat nu de Gazelle Paris plus en de Gazelle Orange Plus. Ook staat de batavus Mambo op mijn lijstje, maar ik hoor dat hij zwaarder trapt dan gazelle. De sparta Marathon zou ik ook willen uitproberen…
Ik heb een Gazelle Chamonix Plus, lekker licht en fietst erg soepel. Ik gebruik hem overigens ook met een of twee zitjes of een fietskar. Bijna drie jaar geleden via het fietsenplan op m’n werk gekocht en hij rijdt nog steeds super! Wel redelijk aan de prijs, rond de 1000 euro destijds dacht ik.
Ik gebruik regelmatig de gazelle chamonix van mijn man. Is wel een heren fiets, maar hij rijd een stuk beter dan mijn moederfiets. Niet zwaar, 8 versnellingen.
Ik wacht nog een jaartje tot ik ook nog maar 1 zitje heb en dan gaat mijn moederfiets de deur uit, in ruil voor een ‘normale’ stadsfiets. Denk toch dat het ook een chamonix wordt.
Prijs was hier ook rond de 1000 euro.
Ik heb de batavus mambo (deluxe) en vind hem heerlijk fietsen. Hij trapt misschien iets zwaarder, maar daar heb ik geen problemen mee. Hiervoor had ik altijd gazelle fietsen, zijn eigenlijk ook altijd erg prettig. Mijn vereiste is altijd wel dat er 7 versnellingen op zitten.
Succes met je zoektocht
Hier de Batavus Mambo Spirit en hij fietst inderdaad erg zwaar. Mijn man heeft een Gazelle en die fiets een stuk lichter, zegt hij.
Dus om die reden zou ik niet weer voor een Batavus kiezen.
Heleentje… de batavus Mambo de luxe is een moederfiets, die weegt dus sowieso al zo’n 6 a 7 kilo meer dan een normale fiets en kan je dus niet vergelijken met een normale stadsfiets.
De chamonix dus… oke, zet ik ook op mijn proefritlijstje en 1000 euro is ook mijn budget. Als ik er een goede fiets voor kan kopen die weer jaren meegaat, is mij dat prima. 11 jaar geleden was mijn sparta amazone ook 900 euro…
Nog meer tips, andere merken… info is welkom.
Dat klopt, daarom had ik dat er ook achter gezet
Maar afgezien van het gewicht, is hij verder wat frame/manier van zitten betreft hetzelfde. En dat fietst gewoon erg fijn
Maar mijn buurvrouw heeft een mambo spirit en een vriendin met 3 kinderen heeft een de luxe… en dat is verder niet te vergelijken… de mambo spirit fiets veeeeeel lichter dan de luxe… met name al omdat de fiets gewoon lichter is, de materialen anders.
Anyway… op kieskeurig lees ik vooral veel lovende uitingen over gazelle en Koga… nou is Koga net een brug te ver qua prijs, dus het zal toch wel een gazelle worden dan.
qua uiterlijk vind ik de Gazelle Paris en de Chamonix ook gewoon erg mooi. Dus denk wel 1 van die 2… :thumbup:
Dan denk ik dat je (net als ik) nadat je op beide gefietst hebt, kiest voor de Chamonix
Gazelle Miss Grace
ik gebruik de batavus yakima, wel 21 versnellingen maar heeerlijk licht :mrgreen:
ik lees ook even mee.
mijn moederfiets gaat in het voorjaar weg.
koga fiets echt geweldig, mijn moeder fiets al jaren op een koga. maar de prijs hé. misschien ga ik voor een goede tweedehands koga of gazelle zoals ik hier lees. heb namelijk een beperkt budget maar wil liever niet via marktplaats iets kopen.
Ik heb jaren op mijn Batavus Bologna gefietst. Toen er een tweede zitje bij moest (en dus voorop, de oudste heb ik nooit voorop gehad) heb ik een moederfiets gekocht.
De Bologna was heerlijk, lekker licht, zelfs met maar 3 versnellingen ging het prima in onze heuvelachtige stad. Al is 7 versnellingen die ik nu heb nog fijner, maar het was prima te doen.
Aapie, de gazelle miss grace valt dan weer onder een transportfiets en dat wil ik dus niet… ook die zijn zwaarder dan een normale stadsfiets.
Ik heb nu een krat voorop en vind het eigenlijk helemaal niet fijn. Als je hem te zwaar belaad. meer dus dan een klein beetje boodschappen, dan word hij onstabiel.
We moeten hier een brug over om naar de stad te komen, dus ik wil persee een licht trappende stadsfiets zonder voordrager met 7 of 8 versnellingen waar ik goede fietstassen aan kan hangen en waar de Yepp junior op kan, die heeft nog een 3 punts gordeltje en dat vind ik dan een fijn idee…
Wel ben ik zelf vrij zwaar (100+ kg) dus ik ga zeker advies inwinnen, niet dat ik binnen afzienbare tijd door de zadelpen ga die vaak van aluminium is. De chamonix lijkt me een fijne fiets, maar wel vrij rank…
Mama Desiree… er zijn zat mensen die na ampele maanden hun fiets al weer inruilen… zo staat er hier in een dorp verderop een 4 maand oude chamonix bij een fietshandel te koop… ik heb erover gebeld, ging weg omdat de dame toch liever een electrische fiets wilde. 4 maanden oud, de kop eraf… gaat weg voor 600 euro terwijl de nieuwprijs 999 is…
En via fietsen online heb je ook al fikse korting.
Ik heb 400 euro gespaard de afgelopen maanden en ik leg een deel van de kinderbijslag erbij… want… ik fiets heel wat mee met de kids en vervoer Suus nog veel op de fiets, dus het is ook een uitgave die de kids ten goede komt :mrgreen:
De Batavus Mambo Spirit is geen mama-fiets, het is een gewone damesfiets. Maar desondanks dat fietst hij een stuk zwaarder dan andere merken, omdat het frame zwaarder is. Het schijnt dat Batavus daarom bekend staat. Ik vind het te zwaar fietsen met een kind voorop of achterop. Zonder zitje is het wel te doen.
klopt… maar de mambo de luxe van heleentje is wel een mama fiets…
proef wezen fietsen en de chamonix rijdt idd heeeeerlijk, maar vond ik niet heel stevig gebouwd overkomen en gezien mijn gewicht… vond ik dat toch niet een goed passende fiets…
Het is dus de Gazelle Paris Plus geworden in ijsblauw met canvas fietstassen en een yepp junior achterzitje. :thumbup:
en door allerlei dingetjes uiteindelijk een andere besteld… levertijd 10 dagen, maar het is dus de orange extra met 8 versnellingen geworden.
t zal mij benieuwen hoe die fietst.