Gevulde kip???

Wat doe ik in een hele kip…?



Ik hou niet zo van gebraden of gegrilde kip (beetje kinderachtig, maar iets met botten en zo :silenced: ) maar nu ligt er hier dus een kip in de koeling en manlief wil hem wel vullen straks.



We hebben ongeveer alle kruiden wel in de tuin en nog meer spul in de kast, dus in principe moeten we een eind kunnen komen.

Wat kan er nog meer in?

Ik vul m meestal alleen met een hele citroen (beetje inprikken), rozemarijn, tijm, peper en zout…

Of een gehalveerde knoflook bol (dus de hele bol, niet 1 teentje)



Eerst peper en zout in de holte, dan de knoflook bol doormidden snijden en in de holte duwen.



Olijf olie over de vel wrijven en een knorr blokje erover kruimelen.



Erg lekker!

O ja, knoflook doe ik er ook nog in idd (dus knoflook, citroen, tijm, rozemarijn en zout & peper)… en dan insmeren met olie en nog een keer bovenop kruiden met zout & peper… Ooo ik krijg er zo’n zin in… stomme slavinken…

@Vicky wrote:

O ja, knoflook doe ik er ook nog in idd (dus knoflook, citroen, tijm, rozemarijn en zout & peper)… en dan insmeren met olie en nog een keer bovenop kruiden met zout & peper… Ooo ik krijg er zo’n zin in… stomme slavinken…




:lol: :lol: :lol:



hier gepofte aardappel met champignon en uien saus…ik heb liever roast chicken!!!

Zullen we Lydia gaan overvallen nef… mag zij slavink met gepofte aardappel met champignon. Eten wij de kip wel op :mrgreen:

@Vicky wrote:

Zullen we Lydia gaan overvallen nef… mag zij slavink met gepofte aardappel met champignon. Eten wij de kip wel op :mrgreen:


:lol: :lol: :lol:

hoi Lydia,



wat ik al eens deed met kippefilet (dus met hele kip zal dat toch ook lukken, denk ik dan :think: ).

hele dunne plakjes mozzarella snijden,

die insmeren met groene pesto,

schijfjes tomaat erbij doen en

omwikkelen met zwarte woudham.



is héérlijk !!!



liefs

Gerda

@Nefarious wrote:

@Vicky wrote:
Zullen we Lydia gaan overvallen nef… mag zij slavink met gepofte aardappel met champignon. Eten wij de kip wel op :mrgreen:


:lol: :lol: :lol:


Te laat :angel:

Gerda dat klinkt ook wel goed. We hebben rozemarijn salie en tijm met 3 bolletjes knoflook citroen en olie in gestopt. En citroenpeper en kruidenzout.

mashed potatoes, sage and onion!

Oh nee, dat moet in een kalkoen :mrgreen:

Hmm lekker, ik maak iedere vrijdag zo’n gevuld kippetje. Lekker aan het spit in de oven :drool:



Ik vul hem met halve limoen, sjalotje en knoflook.

Onder het vel (wat ik wat lostrek) duw ik takjes tijm, rozemarijn

en salie.



Het velletje bestrooi ik met speciale kipkruiden van de poelier

en ik smeer er een beetje ketjapmarinade op met een

kwastje.



mmmmmmmm :drool:

Deze is ook erg lekker! :drool:

Gevogelte gerecht



Hoofdgerecht

Recept uit Frankrijk

voor 6 personen

Ingredienten

3 bolletjes knoflook (ong. 35 teentjes)

1 tot 1 1/2 kilo braadkuiken

175 gr roomkaas of magere zachte kaas

1 eetlepel gehakte bieslook

1 eetlepel gehakte peterselie

zout en peper

250 gr witte druiven (pitloos en niet te zoet)

een takje rozemarijn

30 gr boter



Oventemperatuur:

180 C, stand 3

Bereiding

Houd 2 teentjes knoflook apart en doe de rest in een pan kokend water. Schep ze na een halve minuut eruit en pel ze.



Kook ze nog eens 2 minuten door, giet ze af en zet ze weg.



Pel een van de 2,overblijvënde teentjes en snijd dat doormidden. Wrijf met de gesneden kant van de knoflook over de borst en poten van het kuiken. Snijd vervolgens beide helften in dunne plakjes en leg ze opzij.



Pel en kneus de laatste teen en vermeng het met de kaas, bieslook en peterselie, Maak op smaak af met zout en peper.



Werk uw vingers onder het vel van het kuikenborststuk en maak het zorgvuldig los van het vlees zonder het te scheuren.



Vul de ontstane ruimte helemaal op met het kaasmengsel.



Vul de binnenkant van het kuiken met de geblancheerde knoflook en de druiven, samen met het meeste van de rozemarijn.



Doe het kuiken in een met olie bestreken braadpan en stop de gesneden schijfjes knoflook en de rest van de rozemarijn tussen de poten en vleugels.



Strooi wat zout over de borst en bestrijk het met boter. Dek de borst en poten af met aluminiumfolie.



Braad het kuiken ong. 11/2 uur in de oven, tot het sap niet langer roze gekleurd is. Haal de laatste 20 minuten het aluminiumfolie weg om een knapperig vel te krijgen.