We zijn wat aan het knutselen geweest in onze tuin omdat we zo van koken en vers eten houden en nu hebben we al oogst gehad van heerlijke komkommers, sla en courgettes. De aubergine, tomaten en paprika’s gaan ook al goed :thumbup: maar die hebben nog wat zomermaandjes nodig.
Zojuist heb ik een courgette geplukt van 900 gram :shock: Foto volgt We hebben al veel courgettes geplukt toen ze lekker slank waren, want dan zijn ze gegrild het lekkerst maar we hebben er eentje wat langer laten groeien, erg leuk om te zien hoe zo’n courgette zich dan opblaast!! Maar nu wil ik er natuurlijk wat lekkers mee maken. Een grote courgette schijnt wat muffer/taaier van smaak te zijn, dus ddenk ik eraan om deze te vullen.
Wie heeft dit al eens gedaan en heeft een lekker recept ? Ik dacht zelf aan een combi van gehakt, tomaat, knoflook, pijnboompitten, parmezan, een pepertje en blokjes courgette van de binnenkant. Maar het kan vast veel spannender of lekkerder!
Karin,
jouw eigen voorstel klinkt alvast heel lekker hoor !
gewoon proberen (en nadien schrijven hier hoe het smaakte )
Gevulde courgettes doe ik als volgt:
Vruchtvlees zelf natuurlijk, worteltjes, verse tomaten, tomatenpuree, champignons, uit, paprikareepjes, gehakt, peper, zout, muskaatnoot.
eet ze !
liefs
Gerda
Dat klinkt ook lekker Gerda!
Wat doe je met de courgette zelf eigenlijk, gril je die ook of doe je het geheel in de oven ? En het vruchtvlees, doe je dat in blokjes of pureer je deze?
Zou je een courgette ook uit kunnen hollen ipv opensnijden, vullen en in de oven kunnen doen ?
Het courgettevlees snij ik in hele kleine stukjes. In dunne plakjes en dan nog in partjes (snappie).
je kan de pellen vullen met de mengeling, maar persoonlijk doe ik dat niet (meer). Ik vind het handiger de courgettes te schillen en dan overlangs te snijden en pitjes er uit te doen.
Maar het kan echt wel in de pel zelf ook. Kwestie van eens uitproberen.
Ik doe de vulling gewoon in vuurvaste schotel en in de oven.
De worteltjes kook ik vooraf wel ff apart, anders duurt het heel lang vooraleer ze gaar zijn. Ook het gehakt rul ik vooraf en de uien laat ik glazig worden, paprikareepjes ook ff aanbakken vooraf.
liefs
Gerda
@Karin2 wrote:
Dat klinkt ook lekker Gerda!
Wat doe je met de courgette zelf eigenlijk, gril je die ook of doe je het geheel in de oven ? En het vruchtvlees, doe je dat in blokjes of pureer je deze?
Zou je een courgette ook uit kunnen hollen ipv opensnijden, vullen en in de oven kunnen doen ?
Zo doe ik het eigenlijk altijd.
Het vruchtvlees bak ik dan met gehakt en een uitje, enzo, ik mik er altijd maar wat in hoor wat we toevallig hebben liggen.
Met het groentemengsel vul ik dan de uitgeholde courgette en strooi er flink wat geraspte kaas over en dan even de oven in 20 minuutjes ofzo.
Die hele grote courgettes kan je ook goed gebruiken voor courgettesoep, vorig jaar met Sharon d’r schooltuintje aten we bijna iedere week courgettesoep.
Kan inderdaad in de oven hoor. :drool:
Oven voorverwarmen op 200 graden. (180 hete lucht)
Courgette halveren en uithollen. Het vruchtvlees fijn hakken/snijden evt pureren.
Kook de helften circa 5 minuutjes in ruim water met een beetje citroensap (al dente)
Uitje snipperen, paprika en tomaat en de rest van jouw mengeseltje vul de courgette er mee en zet hem (haar?) een minuut of 10 in de oven.
(de gehakt wel even voorgaren)
@ruud wrote:
Kan inderdaad in de oven hoor. :drool:
Oven voorverwarmen op 200 graden. (180 hete lucht)
Courgette halveren en uithollen. Het vruchtvlees fijn hakken/snijden evt pureren.
Kook de helften circa 5 minuutjes in ruim water met een beetje citroensap (al dente)
Uitje snipperen, paprika en tomaat en de rest van jouw mengeseltje vul de courgette er mee en zet hem (haar?) een minuut of 10 in de oven.
(de gehakt wel even voorgaren)
Das inderdaad ook wel een goed idee, eerst even koken :thumbup: .
Bij mij blijven ze inderdaad altijd wel een beetje hard, dat ik daar niet eerder aan heb gedacht :doh:
je kunt het ook vullen met een couscousmengsel (aan te vullen met feta, erwtjes, (zongedroogde)tomaatjes enz enz enz), of met een mengles van rijst en noten en een blikje tomatenpure. Of met een aardappelmengsel. Er is zo veel mogelijk.
en idd de courgette eerst even koken.
En cool he van die veel te grote courgettten! Ik ken ze nog van vroeger uit onze tuin. Jammer genoeg hebben ze minder smaak, maar ze zijn wel imposant.
Oeh ja, couscous, dat is ook een lekker idee! Daar zijn de kinderen ook wel gek op. Geroosterde groenten erdoor, feta en een mengsel van de hier genoemde ingredienten. :thumbup:
Oke, even koken van te voren. Hmmm, ik hoop dat mijn pan groot genoeg is
Ik heb er ook aan zitten denken om megalappen ervan te snijden en te grillen op de BBQ met olijfolie, peper en zout :drool: :drool:
@ Ruud, een courgette is vrouwelijk al doet de vorm dat niet vermoeden De mannelijke bloemen zijn nodig om de vrouwtjes te bestuiven om courgettes te worden, na bestuiving zijn de mannelijke bloemen niet meer nodig en verwelken. Best logisch 8)
Ik ben gek op gevulde courgettes :drool: :drool:
Courgettes wassen en aan beide kanten het kontje eraf snijden en dan door de midden en uithollen.
Je hebt een hoge pan nodig (want ze moeten rechtop kunnen staan)
Dus met 5 courgettes heb je dus 10 halve in de pan zitten.
Dan doe je uien bakken, gehakt erbij, wat zout en peper.
Als de gehakt dichtgeschroeid is, dan doe een kommetje rijst erbij.
Rijst hoeft niet gaar te zijn.
Dan ga je de courgettes vullen met de gehakt.
En om aftedichten gebruiken wij een plakje tomaat.
Dan doe je de pan met courgettes een kwart vullen met water, dan laat je het koken met deksel op de pan … zodat de courgettes zacht worden.
Als ze zacht genoeg zijn, dus niet uit elkaar vallen.
Dan doe je een pan met hete olie, een lepel bloem en een lepel paprika poeder … snel roeren zodat je een sapje krijgt.
Wordt het te dik, dan wat water erbij. Dat doe je bij de pan met courgettes.
Dan de pan in de oven … 250 graden … 45 minuten … zonder deksel.
Dan opscheppen en roer yoghurt erover … hmmmmm … eet smakelijk :drool:
Vic, het klinkt heerlijk! Maar ik snap je recept niet helemaal :oops:
Je snijdt de courgette doormidden, uithollen, vullen en dan rechtop in de pan ? :think: Valt dan de vulling niet in het water ?
En dan doe je het paprikasapje bij het water van de pan met courgettes en dan de pan met water, courgettes en al in de oven ? Dan kookt het toch helemaal stuk ?
Ikke niet snap :shifty: :oops:
@Karin2 wrote:
Vic, het klinkt heerlijk! Maar ik snap je recept niet helemaal :oops:
Je snijdt de courgette doormidden, uithollen, vullen en dan rechtop in de pan ? :think: Valt dan de vulling niet in het water ?
En dan doe je het paprikasapje bij het water van de pan met courgettes en dan de pan met water, courgettes en al in de oven ? Dan kookt het toch helemaal stuk ?
Ikke niet snap :shifty: :oops:
Courgette doormidden en dan uithollen … zodat je het kunt vullen!
Ja paprikasapje gaat dan bij de courgettes in de pan en dan pan en al in de oven.
Dan stoomt het :inlove: en dan heerlijk met Yoghurt erover heen :drool:
Dit is een foto van het internet … zo zo vul je ze … alleen dan zijn ze langer, omdat wij ze maar 1x doormidden snijden
Ahaaaaaaaaaa, ik dacht dat je ze over de lengte doormidden sneed, vandaar dat ik het niet helemaal snapte
@Karin2 wrote:
Ahaaaaaaaaaa, ik dacht dat je ze over de lengte doormidden sneed, vandaar dat ik het niet helemaal snapte
ja ik kreeg al zo’n idee :mrgreen:
Nou, de courgette is op!
Ik heb de courgette over de lengte gehalveerd en uitgehold en kort gekookt. Daarna in een ovenschaal gelegd in afwachting van de vulling.
De vulling bestond uit een gefruit uitje, knoflook, partjes champignons,paprika, blokjes courgette, pijnboompitten, gehakt met koriander, peper en zout, oregano, verse basilicum, Parmezaanse kaas en rijst.
De halve courgettes gevuld en afgedekt met tomaat en geraspte kaas. Naast de courgettes heb ik een bechamelsaus van olijfolie, bloem, melk,paprikapoeder, nootmuskaat, peper en zout gegoten.
Geserveerd met rijst en gebakken aardappelschijfjes met paprikapoeder, versgemalen peper en zout.
Het was heerlijk!!!
Het had alleen wat zouter gemogen.
Bedankt voor de tips mensen :thumbup: