gesprekjes met de juf - kind erbij of niet??

Wij hebben binnenkort een soort van kennismaak gesprekje met de juf nu lasse een paar weken op school heeft gezeten.

Ik dacht ik doe het een keer na school en op een dag dat Roel ook kan. Had een briefje geschreven met die datum en of dat kon - krijg ik het terug dat het goed is maar of lasse dan met iemand mee is of dat hij alleen op de gang kan spelen. Maar ja ik wilde eigenlijk ook Nena mee nemen :shifty:

Ik voel af en toe echt naief de laatste tijd met allerlei soort van regels die ik niet ken en waar ik nu mee te maken krijg.

Ik dacht gewoon even kletsen met de juf en lasse hobbelt dan wel rond met Nena ofzo.

Hoe doen jullie dat??

Heb nu maar besloten dat ik alleen ga en roel neemt de kids dan mee naar huis - om nu apart oppas te gaan regelen om met de juf te kunnen praten :think:

Ik voel me af en toe net een bakvis in ons nieuwe tijdperkje :shifty:

hier werken ze met 10 minuten gesprekken die ingepland worden.

Dat is altijd in de avond. Eerste 2 keer zijn we samen gegaan, heeft mijn moeder even halfuurtje opgepast hier. Laatste keer ben ik alleen gegaan.

Overigens zat er toen op een avond 1x een ventje op het speelleerplein te spelen, heb nog even gezellig met hem mee gedaan met de Duplo :lol: die mensen wilden graag allebei met juf praten en konden geen oppas vinden.

Dit is nog niet zo’n tien minuten gesprek maar even een eerste gesprekje naar de eerste opstart.

Wij willen eigenlijk ook allebei graag maar tja oppas is hier ook niet zo makkelijk.

En ik had maar een tijd voorgesteld vlak na school, leek me ook handig voor de juf.

Ik zie er ook wel een beetje tegenop om alleen te gaan - echt heel stom - maar de juf is best stellig en ik ben bang dat ik dan daar zit en niet goed weet wat ik met sommige dingen aan moet :shifty:

Misschien bedenk ik er nog wat op :think:

Na paar weekjes meedraaien kwam de juf bij ons thuis op bezoek.

Doen ze altijd. Een soort kennismaking en meteen even evalueren hoe het gaat.

Y.ara en T.hije waren toen beiden gewoon thuis.

Ik had ze ook meegenomen hoor. Om daar nu oppas voor te moeten regelen??? Maar heb je gevraagd of er iets speciaals wordt besproken of zo omdat ze liever de kinderen er niet bij heeft?

Ik zou zelf zo’n gesprek liever zonder kind hebben omdat Maaike het nu absoluut niet leuk vind als ik over haar praat.

Ze voelt zich er zelf dus niet prettig bij.

En ik heb ook het gevoel opener te kunnen zijn zonder haar erbij.

Maar als het Lasse nog geen bal uitmaakt zie ik probleem niet.

Aan de andere kant (ik sta ook voor de klas) heb ik het ook wisselend.

Soms is het prettig dingen gewoon als volwassenen met de ouders te bespreken. En soms is het weer handiger als kinderen er gewoon bij zijn en je meteen afspraken kan maken bijvoorbeeld.

Hangt van het gesprek af dus :slight_smile: .

Kan me wel voorstellen dat het niet handig praat al je kind aan je gaat hangen oid en dat zie ik lasse dan wel doen of Nena gaat jengelen.

Thuisbezoekje - handig.

Ik hoorde dat laatst ook van een kennis dat die thuisbezoek kreeg - had er nog nooit van gehoord.

Hoor net dat oma woensdag langs gaat komen met neefje en ik ga eens kijken of de afspraak naar woe kan en we de kids even met oma en neefje kunnen laten.

@Bella wrote:

Kan me wel voorstellen dat het niet handig praat al je kind aan je gaat hangen oid en dat zie ik lasse dan wel doen of Nena gaat jengelen.

los van het jengelen denk ik ook dat oortjes van kinderen van 4 niet voor alle gesprekken geschikt zijn...Ze horen alles, maar maken overal een eigen interpretatie van. Ik kan me voorstellen dat als jullie echt een inhoudelijk gesprekje gaan hebben over wie lasse is, en hoe hij zich op school gedraagt, dat het dan helemaal niet fijn is als hij dat allemaal hoort. Niet omdat ie de inhoud niet mag weten, maar wel omdat ie ergens een heel ander gewicht aan kan hangen, onzeker kan worden enz enz.
Ik snap dus wel dat ze het liever zonder doet. Dus ben maar blij dat je roel hebt :wink:

Op mijn basisschool vroeger hadden we trouwens jaarlijks huisbezoek van de meester of juf. Was altijd superspannend, dan gingen wij boven bij de schoorsteenruimte aflusiteren wat er beneden over ons gezegd werd :mrgreen:

Hier was Sven er gewoon bij met het gesprekje. Sven was aan het spelen in de klas terwijl wij met de juf spraken.

Anne kan ik er echt niet bij hebben, dus die was bij een vriendinnetje spelen. Zij pikt alles op wat er gezegd wordt en durft er ook nog tegen in te gaan bijvoorbeeld. Rustig spelen als wij met de juf praten is niet mogelijk, want ze komt er gewoon bij zitten. Dus wij zijn zonder Anne gegaan en wel alletwee, want ik wilde ook niet voor verrassingen komen te staan, gelukkig was er niks nieuws wat ze ons vertelde.

Ik was met juf aan het praten in de grote zaal en mijn moeder was met de kids in het klas lokaal aan het spelen.

We hadden het o.a. over zijn (aanleg voor?) faalangst en gewoon hoe het in de klas gaat. Ik zou het voor hem niet fijn vinden als hij daar bij was.

Ik hou er ook niet van als er over me gepraat wordt waar ik bij ben.

Wij hebben zo’n 4x per jaar een ouder avond en daarnaast nog een aantal keer een 10 minuten gesprek en wanneer het nodig is kan er altijd na school even gepraat worden of een extra gesprek afgesproken te worden.

Ook gaat juffie altijd bij de oudste kleuters op theevisite (en dan komt ze echt bij het kind op bezoek, dus niet bij de ouder(s) - ik vond dat vroeger ook altijd zoooooo gaaf, zeker mn laatste meester, trots je huis laten zien :thumbup: ).

Hier bij het informele 1e gesprek waren de meiden ook bij hoor, ze hebben samen op het krijtbord getekend terwijl ik het gesprekje had met de juf.

Bij de gewone 10 minuten gesprekken gaan ze niet mee, die zijn altijd 's avonds dus dan regel ik iets met de buren of schoonouders/ouders afhankelijk van de tijd.

bij ons spelen kinderen ook wel eens op de gang. of ze makne in de tussen tijd een mooie tekening.

bij een gesprek zijn wat echt over het kind gaat is niet de bedoeling denk ik !

@fiep klophout wrote:

@Bella wrote:

los van het jengelen denk ik ook dat oortjes van kinderen van 4 niet voor alle gesprekken geschikt zijn...Ze horen alles, maar maken overal een eigen interpretatie van. Ik kan me voorstellen dat als jullie echt een inhoudelijk gesprekje gaan hebben over wie lasse is, en hoe hij zich op school gedraagt, dat het dan helemaal niet fijn is als hij dat allemaal hoort. Niet omdat ie de inhoud niet mag weten, maar wel omdat ie ergens een heel ander gewicht aan kan hangen, onzeker kan worden enz enz.
Ik snap dus wel dat ze het liever zonder doet. Dus ben maar blij dat je roel hebt :wink:

Op mijn basisschool vroeger hadden we trouwens jaarlijks huisbezoek van de meester of juf. Was altijd superspannend, dan gingen wij boven bij de schoorsteenruimte aflusiteren wat er beneden over ons gezegd werd :mrgreen:

Fiep heb je stiekem voor schooljuf gestudeerd :mrgreen: Dit is precies wat de juf zei toen ik er vanochtend even naar vroeg. ZIj gaf aan dat kinderen toch dingen kunnen oppikken maar er ook hun eigen interpretaties aan kunnen geven wat dan in hun hoofd gaat rondzingen.

Had ik nog niet bedacht bij een vierjarige - of iig niet die van mij, maar wellicht onderschat ik dat. Ik praat verder ook nooit over lasse waar hij bij zit dus heb er ook geen ervaring mee hoe hij dan reageert - maar wellicht zitten zijn oren op stokjes en hoort hij zijn naam vallen en vraagt dan gerust wat zeg je over mij oid.

Ze had aan lasse gevraagd of hij evt lief op de gang kon spelen en daar had hij uiteindelijk wel ja op gezegd - maar ja daar ga ik geen vergif op innemen op dat antwoord 8)

Maar toevallig komt oma dus met neefje woensdag en die gaf aan dat ze ook graag mee wilde lasse uit school halen (haar eigen kids hebben op een Jenaplan gezeten, dus ook leuk om er weer eens eentje van binnen te zien) en dat komt dus mooi uit. Oma neemt dan de drie kids mee naar huis en wij blijven voor het gesprekje.

Woe komt ook iets beter uit dan de dag na mijn nachtdienst :zzz:

@Bella wrote:

Fiep heb je stiekem voor schooljuf gestudeerd :mrgreen: Dit is precies wat de juf zei toen ik er vanochtend even naar vroeg.

geheimpje: ik bén lasse's juf 8)

Nee juf heeft gewoon hier op kok zitten neuzen en zag in mijn mening wel een aardig antwoord :mrgreen:

ik merk het bij nano wel, hier is het nog steeds zo nu en dan worstelen met de zindelijkheid en hij vindt het echt vreselijk als ik het daar met anderen over heb.
Twee kindjes bij de go waren nogal probleemkindjes, en mijn go besprak dat vaak met mij waar die kinderen bij waren. Daar had ik ook af en toe iets bij van: dat krijgen die kinderen allemaal mee, dat is misschien niet zo heel slim. Niet omdat ze niet mogen weten dat het niet goed gaat, maar wel op hun niveau, in een naar hun gericht gesprek.

Maar goed, kan ik nog ergens lezen hoe dat gesprekje verder verloopt? :D

@fiep klophout wrote:

@Bella wrote:

Fiep heb je stiekem voor schooljuf gestudeerd :mrgreen: Dit is precies wat de juf zei toen ik er vanochtend even naar vroeg.

geheimpje: ik bén lasse's juf 8)

:D

ik dacht al ik ken haar ergens van maar waar was het ook al weer van :mrgreen:

Het gesprekje is dus woensdag en ik vind het best een beetje spannend. Wat de GO aan mijn zoon meemaakte weet ik onderhand wel maar zo'n nieuw persoon die daar wellicht nu wat over gaat zeggen

Maaruh ik zal het met geuren en kleuren bij de dec mama's vertellen.