Gesprek bij toekomstige basisschool - waar moet ik op letten

Volgende week hebben we een kennismakingsgesprek bij de basisschool waar Laura hoogstwaarschijnlijk naartoe zal gaan.

Ik vind zelf eigenlijk vooral de sfeer heel belangrijk, maar los daarvan, waar kan ik verder op letten? Welke vragen kan ik stellen?

Het gaat trouwens om een reguliere openbare basisschool.



Ik had zelf een beetje dit lijstje in gedachten:

  • hoe groot zijn de groepen, hoeveel kinderen verwachten ze in Laura’s jaar?
  • hoe gaan ze om met kinderen die sneller of langzamer leren dan gemiddeld?
  • hoe staan ze tegenover een tweetalige opvoeding?
  • ze werken daar deels met een Dalton-systeem, dus daar kan ik misschien nog wat over vragen…
  • welke extra activiteiten organiseren ze?



    … en toen was mijn inspiratie een beetje op.

    Wie heeft er aanvullingen?

    Waar hebben jullie zelf op gelet? En wat heeft voor jullie de doorslag gegeven bij het kiezen van een school?

ik kreeg toen lasse drie werd een brochure over scholen uitzoeken enzo - heb het niet gelezen want moest lasse al opgeven voor hij verwerkt was ongeveer :roll:



Heb je die niet gehad, daar stonden wellicht ook wel wat tips in.

Heb je die niet gehad, daar stonden wellicht ook wel wat tips in.

Uhm, tja :think:
Die hebben we inderdaad wel gehad, nu je het zo zegt....
Maar voor zover ik me kan herinneren stond daar meer algemene informatie in over verschillende onderwijssoorten.

Maar ja, de ene school is de andere niet, ook al zijn ze van hetzelfde type/systeem zeg maar, en ik ben nu juist op zoek naar dat wat een school anders (beter/slechter) maakt dan andere scholen...

Ook zou ik graag horen van ouders met kinderen die al naar school gaan, wat nu uiteindelijk de dingen zijn waar je als ouder heel blij mee bent, of waar je juist tegenaan loopt?

Niet alleen navragen hoe dingen geregeld zijn en hoe de protocollen zijn maar ook verder doorvragen hoe het nu ook in de praktijk geregeld is. Laat ze de specifieke leerstof zien voor de tragere en sneller leerling. Welke verdiepings stof gebruiken ze. Hoe wordt de extra gebeleiding van de kinderenmet leerporoblemen in het vat gegoten. Hoeveel tijd staat daar daadwerkelijk voor.

Wat ik zelf ook belangrij vond in de zoektocht naar de basisschool was de betrokken heid van de leerkrachten met het onderwijssysteem van de school in het algemeen. Voelde voor mij niet prettig als ene leerkacht op sommige vragen absoluut gene antwoord kon geven omdat het haar groep niet was. Voelde voor mij niet echt betrokken aan.

Staar je ook niet blind op de kleutergroepen. Laat je niet verblinden door mooi nieuw speelmateriaal. De kleutergroepen vormen slechts een kwart van de basisschool en iets ouder materiaal kan ook net zo goed zijn.

Verder kun je het inspectie rapport inzien. Wt waren de laatste aandachtspunten en wat is daar daadwerkelijk mee gedaan.

Ook een punt van aandacht hoe is de veiligheid in en om de school.

Maar vooral op verschillende scholen gaan kijken. Ook al zijn sommige scholen misschien om wat voor reden toch niet echt pracitsch. Je krijgt dan toch meer het idee van waar de scholen in kunnen verschillen en waar me misschien toch extra opmoet leggen. En laat je niet werhouden om een school nadat je alle scholen hebt gehad nog een keer extra te bezoeken.

Baukje, dank voor je uitgebreide reactie!

jekan ook vragen of ze pest beleid hebben, is er altijd een pleinwacht aanwezig, letten op hygiene en probeer de sfeer proeven .

http://www.onlineconsultatiebureau.nl/cb/content/index.php?id=112



dit vond ik een handige en heeeeel uitgebreide lijst.

Super die lijst, dank je!

Ik had voordat ik het gesprek had al op de website van de school het jaarboekje gelezen en wat rondgekeken. Hier kan je dan ook al een beetje een indruk krijgen wat ze doen op een school en dergelijke.



Verder vragen of je ook rond mag kijken, wij hebben een rondleiding gekregen door de school en zijn ook bij elke klas even binnen wezen kijken. Vond Nick vooral erg spannend bij al die grote kinderen :wink:

Nou we zijn geweest hoor.

Ik had eigenlijk helemaal geen vragen hoeven te bedenken, want de directeur praatte non-stop door en heeft eigenlijk uit zichzelf alles wel genoemd wat we wilden weten.

De rondleiding was erg leuk (Laura wilde het liefst meteen al blijven, zat meteen te spelen in de poppenhoek) en onze indruk is positief.



Misschien dat we nog wel een andere school gaan bezoeken om een beetje te kunnen vergelijken, maar ik denk dat deze het wel gaat worden. Is ideaal qua ligging, en de onderwijsmethode en sfeer spraken ons erg aan, dus ik heb er een goed gevoel bij.

Wel spannend hoor… nou ja, nog een half jaar te gaan…