Gesprek aangaan met de juffrouw (groep 3)

2 juffen in groep 3



Mijn dochter (6,5 jaar)wil op ma, di en woensdag niet naar school omdat ze dan de juffrouw heeft die veel schreeuwt en vervelende opmerkingen maakt. (ze klaagt al weken over buikpijn en komt nu onder de uitslag te zitten) Iedere avond is het huilen geblazen en krijg ik te horen dat ze de juf en school niet leuk vindt. Sinds de eerste week komt ze zo al uit de klas en nu heb ik er genoeg van. Op de andere 2 dagen gaat het stukken beter. Ik wil morgen een gesprek aangaan met de juf maar wil niet boos overkomen en hoop dat ik rustig blijf en ook niet te emotioneel wordt door mijn boosheid. Heeft iemand tips voor me hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Ach, wat sneu voor je dochter.



Schrijf op wat je wilt zeggen. Ga niet in boosheid heen, maar ga er heen met het idee dat je samen met de juf tot een oplossing wilt komen. Het is niet jij tegen haar. Maar jullie moeten het samen doen, voor je dochter.

Zorg dat het niet verwijtend is. Ik proef uit je verhaal dat je boos bent, je hebt er genoeg van. Bedenk wel je dat je maar 1 kant van het verhaal hoort. Niet dat ik hiermee wil zeggen dat het niet klopt wat je dochter zegt, maar het is wel haar interpretatie. Haar gevoel.

Vertel dus hoe het bij je dochter overkomt. Niet: Jij schreeuwt altijd tegen mijn dochter, maar vertel dat je dochter steeds met buikpijn thuis komt. Je moet zorgen dat het gesprek open blijft. Als je gelijk aanvalt gaat de juf in de verdediging en kom je niet tot de kern van de zaak. Dan wordt het een welles nietes gesprek. Ga er van uit dat de juf het niet kwaad bedoelt. Soms zijn ze zich ergens niet van bewust of is het in je dochters beleving groter dan dat het is.

Soms kan het ook juist handig zijn om met allebei de juffen een gesprek te vragen of met de ib-er erbij.

Sterkte, ik hoop dat jullie eruit komen.

Ik ben ook een partime juf en mijn duo is totaal anders dan ik ben. Ik ben streng en consequent, de andere juf is van origine een kleuterjuf, dus daar mag veel meer. Ik ben vaak de boeman van de 2, maar wel rechtvaardig. In groep 3 moet nou eenmaal gewerkt worden en moet het rustig kunnen zijn, dat is heel wat anders dan een kleuterjuf.



Ik zou rustig een gesprek aangaan en het zeggen. Iedere juf weet dat er verschil zit tussen juffen en dat ze niet hetzelfde zijn. Feit blijft wel dat vervelende opmerkingen en schreeuwen nou niet de manier zijn om een klas les te geven. Als moeder zou ik ook willen weten/horen van de juf waarom mijn kind bij de ene juf wel naar school wil en bij de andere juf niet. Probeer inderdaad niet boos te worden, maar samen naar een oplossing te zoeken. Je hoort inderdaad maar 1 kant van het verhaal en je hebt natuurlijk ook recht om te de kant van de juf te horen. Grote kans dat de juffen het er ook onderling over gaan hebben en er wat meer rekening mee wordt gehouden.

Vervelend voor je meisje,

maar net zo als diddle al schreef,

sommige juffen zijn gewoon strenger,

en net op deze leeftijd is dat natuurlijk even wennen…



Ik zou het gewoon kenbaar maken aan de juf, dat ze zo overstuur is…

Kinderen moeten natuurlijk wel met plezier naar school gaan,

maar aan de andere kant ook leren dat ze nu echt schoolplicht hebben,

en werkjes ect moeten maken…



Mijn oudste draak liep dus altijd weg bij 1 juf, dat was een drama…

Maar uiteindelijk helemaal goed gekomen :thumbup:

Dank jullie wel voor jullie reacties, dat helpt me een boel.

Ik ga proberen het gesprek open te houden en ik weet ook heel goed dat het niet alleen aan de juf ligt, mijn dochter is lang niet de makkelijkste (faalangst, wil meteen alles kennen), en al helemaal niet voor zichzelf maar met schreeuwen bereik je niks, dat weet ik uit eigen ervaring.



Deze juf klaagt openlijk over de kinderen waar ze bij staan/zitten en niet op een leuke manier, ik vind dat niet normaal maar andere ouders schijnen dat normaal te vinden.



Ik hoor meerdere vriendinnetjes klagen over deze juf en de een gaat er beter mee om dan de ander. Ze wil te snel maar de kinderen zijn daar om te leren, als ze het al allemaal weten dan zaten ze in groep 4 of zo. Streng en consequent vind ik helemaal prima maar dat kan heel goed zonder schreeuwen.

Mijn dochter gaf gisteravond aan dat ze het rekenen niet snapt. Ik ga vanmiddag vragen of ik wat huiswerk mee kan krijgen en dan vraag ik meteen hoe het verder gaat.



En ik beloof rustig te blijven :wink:

Ik ben benieuwd hoe het gegaan is…laat je dat nog weten? :slight_smile:

Hoi, ik was helemaal voorbereid, rustig en klaar voor gesprek.

Kwam mijn dochter zingend en lachend de klas uit: mama het was leuk vandaag, wil je aub niet naar de juf gaan? Ik ben wel de klas ingelopen en gevraagd aan de juf of alles goed gaat en zij beaamde dat. Dus heb ik het laten rusten en daarna heb ik mijn dochter en de andere meiden niet meer gehoord.



Ik heb de avond ervoor een gesprek gehad met mijn dochter en geprobeerd wat dingen uit te leggen aan de hand van voorbeelden en dat heeft blijkbaar geholpen (dat ze rechtop moet gaan zitten en hoe zij het zou vinden als mensen niet naar haar luisteren en dat je dingen eerst moet leren voordat je ze kent anders zat er niemand meer op school etc.) en de juf heeft eea gewijzigd in de klas; kastjes anders gezet en nu is er rust in de klas, ook bij de juf merk ik. Ik hoop dat het zo blijft, ik blijf het in ieder geval in de gaten houden.



Jullie advies hou ik bij de hand voor als ik wel een gesprek aanga met de juf.

@Sandra(chapati) wrote:

Hoi, ik was helemaal voorbereid, rustig en klaar voor gesprek.

Kwam mijn dochter zingend en lachend de klas uit: mama het was leuk vandaag, wil je aub niet naar de juf gaan? Ik ben wel de klas ingelopen en gevraagd aan de juf of alles goed gaat en zij beaamde dat. Dus heb ik het laten rusten en daarna heb ik mijn dochter en de andere meiden niet meer gehoord.



Ik heb de avond ervoor een gesprek gehad met mijn dochter en geprobeerd wat dingen uit te leggen aan de hand van voorbeelden en dat heeft blijkbaar geholpen (dat ze rechtop moet gaan zitten en hoe zij het zou vinden als mensen niet naar haar luisteren en dat je dingen eerst moet leren voordat je ze kent anders zat er niemand meer op school etc.) en de juf heeft eea gewijzigd in de klas; kastjes anders gezet en nu is er rust in de klas, ook bij de juf merk ik. Ik hoop dat het zo blijft, ik blijf het in ieder geval in de gaten houden.



Jullie advies hou ik bij de hand voor als ik wel een gesprek aanga met de juf.




Nou super zeg…hou het in de gaten en als ze er weer zelf mee komt kan je het misschien ook op een 10 minuten gesprek aanhalen.



Succes