geschikt snoepgoed.

Ik heb gisteren manna gekocht.

Dat is gepofte rijst met een suikerlaagje eroverheen…en ze vind het heeeeeeeerlijk!!! (ik ook trouwens…echt een beetje verslavend)

Bij de kinder EHBO worden spekkies echt heel erg afgeraden. Als een kind zich daarin verslikt en het blijft in de keel hangen zwelt het op en kan je stikken. In tegenstelling tot wat vaal gedacht wordt is dit dus helemaak niet geschikt voor kleintjes. Ik wist dat zelf ook niet maar ze hebben wel wat enge verhalen vertelt bij dies lessen.



Lucas eet nu wel vaker een snoepje maar toen hij net 2 was nog niet zo.

Hij eet wel eens een zacht dropje, een winegum, een lolly. Die doosjes (schatkistjes) met zachte snoepjes erin vindt hij ook leuk.

Arwen krijgt in principe ook nog “verantwoord” snoep. Koekjes van Bambix en Nijntje-koekjes, rozijntjes, de koekjes van de HEMA met een laagje yoghurt op… en op een verjaardag Nibbit’s. Maar ik ben wel wat coulanter aan het worden erin. Ik laat haar een stukje proeven van onze koekjes, en mijn moeder had laatst van die Kinderbueno’s meegenomen, chocolade met een zachte melkvulling. Daar heeft ze er ook een van opgesmikkeld. En met Sinterklaas had ze pepernoten gekregen van de oppas, dat ging goed. Soms krijgt ze ijs. Langzaam aan mag ze best wat meer, maar ik vind het echt niet nodig dat ze een hoop snoep binnen krijgt.

Soms zit het gevaar ook in dingen waar je het niet bij zou verwachten. Anyk is een keer bijna gestikt in een klein stukje appel. Ze verslikte zich en het bleef in haar keel zitten, ze had het flink benauwd. Gelukkig ken ik wat kunstgrepen waardoor het weer uit haar keel vloog. Daarna heb ik een tijdlang appel gekookt. Nu eet ze het wel weer gewoon.



In principe mogen ze hier van alles eten.

Bij de oudste haalde ik bepaalde dingen gewoon nog niet in huis, maar nu is het er veel meer. Harde dingen geef ik haar liever niet. Ze is dol op smarties (van die kleintjes) en schatkistjes. Drop gaat er ook wel in en chocola. Maar over het algemeen snoepen ze niet veel. Gelukkig. Een stukje fruit gaat er beter in.



Lolly’s en snoepjes zoals mentos krijgen ze bij mij niet. Vooral die lolly’s die dan ook nog zo wiebelig op 't stokje zitten. En ik vind veel van die snoepverpakkingen zo eng. Die fluitjes waar dan zo’n snoepje in zit bijvoorbeeld. Ik zie het dan al achter in de keel schieten, brrrr. Zelfs bij die oudste hoor. Die is heel voorzichtig, maar toch. Na sint maarten heb ik eerst heel wat weggegooid. Onvoorstelbaar dat dat verkocht mag worden.



Hier moeten ze zitten als ze eten. Geen geloop of geren. En dan zie ik soms de buurkinderen rondrennen met een lolly in de mond :hand: