Ik ben ongeveer 09:35uur gestoken door een wesp.
Ik was boodschappen doen en ben nu net weer thuis.
Het doet nog steeds pijn, wat moet ik doen?
dit kom ik op internet tegen
Wespensteken.zonder alergische reactie.
Bij een wespensteek blijft normaliter geen angel achterin de huid. Gebruik een gifzuiger om de steekplek leeg te zuigen gedurende ongeveer 1- 3 minuten. Hierna de steekplek insmeren met tandpasta. Verbandpleister er over om de tandpasta niet overal aan te krijgen. Let wel: Uitzuigen helpt alleen als er niet al te veel tijd tussen de beet/steek en hulp zit.
alsnog uitzuigen en koelen!
En die wesp platstampen, is hij nou helemaal betoeterd :naughty:
Tips die ik vond op oma weet raad…
Ben je gestoken door een wesp. Wrijf er ammonia op.
Wespensteek? Een speciale “pen” heb je niet altijd bij de hand,wel een doodgewone balpoint/pen. Kras de inkt over de steekplek heen en de pijn is weg.
Meteen onverdund afwasmiddel erop en de pijn is zo over!
Suikerklontje nat maken met spuug en over de gestoken huis wrijven. Zo over!
Wespensteek: de steek insmeren met een ‘beetje’ oorsmeer en de pijn gaat weg. Het is gratis, je hebt het altijd bij de hand en het werkt!
Een (droge) aspirine op de plek leggen. Het gif trekt uit de steek in het tablet. Verdovende stoffen in het tablet trekken in de plek en verzachten de pijn.
Als je een wespensteek krijgt in je keel moet je rauwe ajuin eten, dat houdt het zwellen tegen. Dit moet je eten tot je bij de dokter bent!
Als je gestoken bent door een wesp en je rookt of er is een roker in de buurt… Pak wat shag en maak het goed nat doe het op de pijnlijke plek en weg is de pijn. Zeer effectief (eigen ervaring)
Als je door een wesp bent gestoken leg er dan natte shag op en je hebt nergens last van. Dat deed mijn moeder vroeger ook bij mij.
Houdt de vlam van een aansteker of een brandende sigaret bij de steek; de hitte neutraliseert het gif en de zwelling gaat zienderogen terug. Na een paar minuten heb je nergens meer last van.
De gouden tip tegen wespensteken voor mij was: de pijnlijke plek insmeren met sigarette-as.
Ben je gestoken door een wesp of bij leg er dan heel even een rauwe ui op deze trekt het gif eruit en het zwelt niet op. veertje
Doe op een wespensteek direct een beetje urine, hierin zit ammoniak en werkt tegen de pijn:-)
En nog even verder gegoogled…
Wat moet je doen als je geprikt wordt?
Als je geprikt ben moet je de angel er er zo snel mogelijk uitzuigen en dan wat zalf erop smeren en als je allergisch voor wespen bent dan moet je soms naar het ziekenhuis, want je kan dan ernstig ziek worden. Als je weet dat je allergisch bent dan heb je pillen die je dan snel moet nemen. Soms prikt de wesp niet helemaal door en kan je hem er gelijk uit trekken dat doet niet zo heel erg pijn dan word het alleen maar een beetje dik. Bij een steek in de zachte gedeeltes zoals het ooglid, zal de zwelling dikker zijn. Als het insect wordt ingeslikt of ingeademd, direct hulp worden gezocht van mensen die daar verstand van hebben. Dat is een spoedsituatie, je zou kunnen stikken omdat de luchtwegen verstopt raken. Buiten deze erge situatie is de steek van een vliesvleugelig insect (zoals een wesp) ons op zich niet gevaarlijk. Meerdere steken veroorzaken uiteraard een sterkere reactie, maar er zijn wel honderden steken nodig om een mens te doden. Eén enkele steek kan echter gevaarlijk zijn bij personen die allergisch zijn voor het gif. Om allergisch te worden, moet men minstens eenmaal in zijn leven gestoken worden. De tweede steek zal dan een allergische reactie veroorzaken, pas dan weet je of je allergisch bent. Je kunt dus niet zeggen dat je allergisch bent voor wespensteken als je nog nooit bent geprikt. In het kort komt het erop neer dat je het volgende kunt doen als je geprikt wordt:
· Verwijder snel de angel met een pincet of uitgegloeide naald, niet knijpen (dat voorkomt dat het gifzakje leeggedrukt wordt). Of zuig het gif op uit de wond.
· Leg een ijsblokje of koude kompres op de plek van de steek.
· Eventueel deppen met met azijn na een wespensteek en deppen met verdunde ammonia na een bijen/wespen steek
· Als je heel misselijk wordt of rare dikke bulten krijgt op allerlei plekken dan moet je snel de dokter waarschuwen
:shock: cool! :thumbup:
Het is mijn bovenbeen hoor, voor het geval je het niet kan thuisbrengen, hihi.
Heb hem nu uitgezogen met zo’n pompje en dat had volgens effect.
Er kwam iets omhoog wat op een splintertje leek.
Die heb ik weggehaal dmet de pincet, maar daarna niet terug gevonden.
Nu hoop ik dat alles er uit is… :shifty:
Zal er nu even wat opsmeren…
Bedankt dat jullie me even hielpen met alle tips.