Geplande keizersnede

Hoi,

Gisteren is door de gyn beslist om een geplande keizersnede te doen.

Mijn litteken van de vorige keer is inwendig te dun en dus niet veilig genoeg om natuurlijk te bevallen.

Jammer,had wel willen weten hoe het voelt,natuurlijk bevallen maar ja…niets aan te doen.

Nu,tegen de keizersnede zie ik niet op,ik weet wat ik kan verwachten,ook qua herstel.

Maar nu heb ik dus twee mogelijke data gekregen.

normaal zal het 7 maart zijn,39 weken. Maar hij loopt nu al 1.5 week voor op groei (hoofdje en beentjes zaten op 32+6 en buikje op 33+4).

Daarom wil hij het vroeger doen.

Geplande keizersnedes doen ze bij ons in het zh allemaal op een woensdag en je raad het al:

De week dat ik 38 weken ben valt die woensdag op 29 februari.

Wat zouden jullie doen?

Gewoon op 29 februari laten komen (als de gyn adhv gewicht beslist om het vroeger te laten gebeuren) of eventueel vragen om het te plannen op 22 februari? Ik ben dan 37 weken,mijn dochter is bij 36+6 geboren en woog 4kg090…

De gyn verwacht dat hij dezelfde toer gaat opgaan als zijn zus dus gewicht zal wel goed zitten dan…

Dus om een lang verhaal kort te maken

:oops: :oops:

29 februari als geboortedatum…wat zouden jullie doen? :think:

ik heb geen ervaring met ks, maar wil je toch zeggen wat ik zou doen in jouw situatie.

ikzelf zou niet voor 29/2 kiezen. Ik ken iemand die op die schrikkeldag geboren is en eigenlijk vindt zij het niet leuk: 28/2 ben je nog niet echt jarig en 1 maart in principe evenmin.

Vooropgesteld dat je kindje het uitstekend doet, genoeg gewicht heeft enz dan zou ik 22/2 kiezen. maar zo te lezen, zal dat geen probleem zijn.

Lijkt me ook mooi: 22-02-2012…met al die tweetjes in de datum. als je echt de keuze krijgt van de gyn zou ik die datum kiezen.

Ik wens je voor nu al een voorspoedige ks toe !

veel succes !

xxx

Gerda

ik zou het ook niet doen.

ik heb 3 ks gehad.

T is geboren met 36+4 wel de bevalling vanzelf begonnen. was goed op gewicht en deed het goed

Juul was gepland. is 10 dgn eerder gehaald. dit ging ook goed

als je kindje het goed doet en goed op gewicht is, wat ze schatten, zou ik de 22e vragen,

Mijn eerste keuze zou ook geen 29/02 zijn.

Wat is de reden dat de gynaecoloog graag eerder dan 39 weken wil? Volgens mij mag een kindje ongeveer 2 weken afwijken op de groeicurve. Dat een kindje voorloopt op groei hoeft niet te betekenen dat hij eerder zal komen.

Een kindje mag dan vanaf 37 weken thuis geboren worden, maar soms zie je dan nog wat kleine probleempjes met voeding of ademhaling. Hoe meer richting 40 weken des te beter heb ik altijd begrepen.

Mijn keuze zou dan gewoon 7 maart zijn.

Groetjes Saskia

Ik zou niet voor eerder kiezen denk ik. Waarom is je eerste met een ks geboren? En met welke termijn?

Ik zou me niet heel erg veel zorgen maken over de groei. Dochter lag met 30 weken ook voor op de groei (bleek te komen door zw-suiker) en na een streng dieet was ze met de geboorte mooi op termijn :thumbup:

@sassie1980 wrote:

Mijn eerste keuze zou ook geen 29/02 zijn.

Wat is de reden dat de gynaecoloog graag eerder dan 39 weken wil? Volgens mij mag een kindje ongeveer 2 weken afwijken op de groeicurve. Dat een kindje voorloopt op groei hoeft niet te betekenen dat hij eerder zal komen.

Een kindje mag dan vanaf 37 weken thuis geboren worden, maar soms zie je dan nog wat kleine probleempjes met voeding of ademhaling. Hoe meer richting 40 weken des te beter heb ik altijd begrepen.

Mijn keuze zou dan gewoon 7 maart zijn.

Groetjes Saskia

Hij zei dat een zwaarder kindje eerder op 38 weken gehaald wordt,ook weer omwille van de druk op het litteken denk ik?

@cees mijn dochter is geboren met 36+6 met een keizersnede. Op 36+4 zijn mijn vliezen gebroken en uiteindelijk een ks door een gefaalde inleiding.

Zij was 4kg. Geen opstart probleempjes.

Mijn gevoel zegt ook pas ten vroegste 38 weken hoor,maar ja,dan is het de 29e…

ach,eigenlijk maakt het niet zo veel uit. Als de gyn vind dat het het veiligst is om hem te halen op 38 weken (voor een gegronde reden) dan zal het de 29e worden…

Ga me er niet te veel druk in maken hoor :slight_smile:

Maar ergens gaat mijn voorkeur uit naar 22 feb of 7 maart…

Als hij zo lang blijft zitten :lol:

Wie weet begint het nu dan ook wel voor die 38 weken spontaan :wink:

ik zou ook niet kiezen voor 29 februari

Ai, 29 februari als een geplande datum… Passen ze in het ziekenhuis zich er niet op aan? Dat ze die week een dagje eerder of later de geplande keizersnedes doen? Niemand ziet dat zitten lijkt me…

Dan ben ik waarschijnlijk de enige die er totaal geen problemen mee zou hebben om op 29/2 te bevallen :wink:

Maar je moet doen wat je hart je ingeeft, als jij het liever niet op die dag hebt, dan zou ik voor 7/3 gaan.

Groetjes,

Heleen

@Heleentje wrote:

Dan ben ik waarschijnlijk de enige die er totaal geen problemen mee zou hebben om op 29/2 te bevallen :wink:

Maar je moet doen wat je hart je ingeeft, als jij het liever niet op die dag hebt, dan zou ik voor 7/3 gaan.

Groetjes,

Heleen

Nee, het bevallen op die dag is idd niet zo’n probleem :wink: .

De rest van je leven maar 1 keer per 4 jaar echt jarig zijn lijkt me wat minder leuk. Nu op volwassen leeftijd natuurlijk minder erg, maar als kind toch echt jammer! Kijk, als het spontaan gebeurt, dan is het idd maar zo. Maar als er ook maar iets te kiezen valt, kan ik me erg goed voorstellen dat je dan voor een andere datum gaat!

Het is, denk ik, maar net hoe je het als ouders brengt. Je kunt ook zeggen dat het heel bijzonder is dat je 2 data hebt waarop je het kunt vieren, ipv dat je maar 1x in de 4 jaar echt jarig bent.

Maar goed, dat is gewoon ieder z’n persoonlijke mening :wink:

Tsja… ik ben zelf ook bang om op die datum te gaan bevallen.

Toevallig sprak ik vandaag iemand met een dochter die dit jaar dus 12 wordt, maar pas haar 3e verjaardag op dr geboortedatum.

Zowel mama als dochter vinden het niet zo met verjaardagen vieren.

Maar veiligheid gaat zeker voor de datum. Week eerder zou ik puur om de datum dan ook niet doen.

Maar goed bij je dochter beviel je al voor 37 weken, dus wie weet red je 38 nu helemaal niet! Zou wel even goed nog naar rede vragen van de gyn dat je niet gewoon 7mrt kan. Als dit met litteken te maken heeft, ja dan zal je wel eerder moeten. Als t puur m geboortegewicht gaat zou ik denk ik toch voor de 39 weken gaan.

Mag je trouwens sowieso niet gewoon wachten tot je bevalling spontaan begint?

reden om op 38 weken de ks te doen,tja,buiten het feit dat mijn litteken erg dun is en er nu al erge druk op mijn litteken staat willen ze geen risico lopen om me te lang te laten doorlopen,zeker als je weet dat hij zo ver voor loopt.

Trouwens 38 weken is een vrij normale termijn hoor voor een geplande ks…

als mijn bevalling nu spontaan zou beginnen moet ik direct binnen. Maar denk niet dat ze gaan wachten tot het spontaan begint (na de 38 weken)

@heleentje ja,vind ik ook. Dus als de gyn het liever 29 feb doet zal ik ermee akkoord gaan hoor.

Eigenlijk is het niets onoverkomelijk hoor…zolang beebje er maar gezond uit komt :slight_smile:

@Petatje wrote:

@heleentje ja,vind ik ook. Dus als de gyn het liever 29 feb doet zal ik ermee akkoord gaan hoor.

Eigenlijk is het niets onoverkomelijk hoor…zolang beebje er maar gezond uit komt :slight_smile:

Absoluut! Ik duim gewoon voor je dat de bevalling eerder begint, dan hoef je hier ook niet verder over na te denken :smiley:

@Heleentje wrote:

Het is, denk ik, maar net hoe je het als ouders brengt. Je kunt ook zeggen dat het heel bijzonder is dat je 2 data hebt waarop je het kunt vieren, ipv dat je maar 1x in de 4 jaar echt jarig bent.

Vind ik ook!

Ik zou niet onder de 38 weken gaan eerlijk gezegd. Mijn kids zijn allebei even na 38 wk geboren en bij allebei had ik problemen met de borstvoeding omdat ze slecht aanhapten en doorzogen. Dit is een bekend probleem bij kindjes die op die termijn geboren zijn. Ik zou dus zeggen, zo laat mogelijk! Een zwangerschap is niet voor niets 40 weken.

Wel kan ik me voorstellen dat een zwaar kind de druk op het oude litteken te hoog maakt, met de nodige risico’s. Verder heb ik ook wel de indruk dat men een keizersnede graag plant voor 39 weken omdat men anders bang is dat de bevalling eerder (lees: buiten kantoortijd…) begint…

Ik zou ook geen probleem maken van de 29e, tis maar net hoe je het inpakt! Kinderen vinden het ook leuk om ‘speciaal’ te zijn.

Als de 29e de beste datum zal zijn om je kindje geboren te laten worden, kan je misschien opperen om een dag eerder of later? Zit je op dezelfde termijn - of + een dag…

@Lily2006 wrote:

@Heleentje wrote:

Vind ik ook!

Ik zou niet onder de 38 weken gaan eerlijk gezegd. Mijn kids zijn allebei even na 38 wk geboren en bij allebei had ik problemen met de borstvoeding omdat ze slecht aanhapten en doorzogen. Dit is een bekend probleem bij kindjes die op die termijn geboren zijn. Ik zou dus zeggen, zo laat mogelijk! Een zwangerschap is niet voor niets 40 weken.

Wel kan ik me voorstellen dat een zwaar kind de druk op het oude litteken te hoog maakt, met de nodige risico’s. Verder heb ik ook wel de indruk dat men een keizersnede graag plant voor 39 weken omdat men anders bang is dat de bevalling eerder (lees: buiten kantoortijd…) begint…

Ik zou ook geen probleem maken van de 29e, tis maar net hoe je het inpakt! Kinderen vinden het ook leuk om ‘speciaal’ te zijn.

hier sluit ik mij bij aan meid :-*

helemaal eens hoor Lily :thumbup:

Nu weet ik wel dat mijn dochter met haar 4kg geboren is op 36+6 en ze geen problemen heeft gehad.

Maar zelfs ondanks ik dit weet,en ik weet dat kleine broer longrijping heeft gehad kies ik toch ook liever voor 29 feb hoor :slight_smile:

Hoe langer,hoe beter idd :thumbup:

Ach ja,6 feb weer naar de gyn en dan zullen we het wel verder bespreken :thumbup: