Wij zijn heel druk op zoek naar een ander kinderdagverblijf en zijn alle positieve / negatieve punten op een rijtje aan het zetten.
Nu kwamen we bij een kinderdagverblijf met horizontale groepen en ik was erg verbaasd over het aantal bedjes… maar misschien zijn er wel veel meer KDV die zo werken:
Op een groep van 12- 22 maanden zitten 10 kindjes, in totaal 8 bedjes beschikbaar, want ‘ze slapen toch niet allemaal tegelijk, er zijn slaapblokken’.
Als je wil kan je kindje ook alleen slapen… waar slaapt het andere kindje dan??? In een buitenbedje :shifty:
En als onze dochterlief langer wil slapen dan het blok van 3uur? ‘Dat doet ze toch niet, want ze slaapt toch niet zo lang als thuis’ (nou klopt dat ook wel, want op de creche slaapt ze ook meestal korter, maar wordt ze nu ook wel eens om 11uur al op bed gelegd als ze erg moe is en evt nog even om 3uur ipv wachten tot half 1)
Op de babygroep zitten 8 kindjes, in totaal 4 bedjes, want ‘de rest slaapt tot ze kunnen rollen wel in een kinderwagen’…
Wij zijn gewend dat baby’s idd soms in de kinderwagen slapen, maar ook op een bedje kunnen. Er zijn net zoveel bedjes als kinderen op de groep zodat ze per dag een vast bedje hebben.
Hoe zijn jullie gewend dat de kindjes slapen?
Hier ook minder bedjes dan kindjes. Maar ze hebben ook strechers voor de kinderen die moeten ‘rusten’…
Ik zou mij er niet zo druk over maken. Ik denk dat zij door ervaring het beste weten hoe het werkt met wel en niet slapen en hoe lang.
Hier hebben de kinderen op de babygroep (van 2 tot 20 maanden) allemaal een eigen bedje. Dan gaan ze naar een tussengroep (van 20 tot 30 maanden) en daar slapen ze met zijn allen in een van de lokaaltjes op strechers. Vanaf 30 maanden gaa nze naar de peutergroep en zolang ze dan nog een middagdutje doen slapen ze mee in het lokaaltje met stretchers. Er is voor iedereen een eigen stretcher want ze slapen dan allemaal tegelijk tussen 1 en 3 ongeveer. Overigens kunnen de dreumessen die niet goed slapen op een stretcher ook nog vaak wel in een bedje terecht. Baby’s slapen immers vaak op andere tijden dus er is meestal wel een bedje beschikbaar.
Ook is er hier een klein slaapzaaltje voor kinderen die niet in de grote slaapkamer kunnen slapen. Das een kamertje met 6 bedjes waar het dus veel rustiger is dan in de grote kamer. Baby’s slapen ook wel eens in de kinderwagen maar alleen als de ouders dat oke vinden. Ze deden dat bij Ruben vooral toen hij er net zat omdat ze dan het kindje graag wat dichterbij zich hebben om hem wat beter te leren kennen en kijken hoe en wat het kind fijn vindt.
Overigens zou ik met buitenslapen geen problemen hebben hoor. Als het goed georganiseerd is en je kindje slaapt er is het best gezond denk ik :thumbup: .
Ik vind het wel vreemd. Bij ons slapen sommige baby’s ook in de kinderwagen maar omdat ze niet in bed willen niet omdat er geen plek is. Wij hebben in principe in iedere groep 12 bedjes en ook max. 12 kindjes.
oude KDV van Elise had idd minder slaapplekken dan kinderen, dit was een verticale groep. redenatie was; baby’s hebben andere slaaptijden en die komen regelmatig niet overeen met de slaaptijden van de peuters. Bovendien slapen de oudste peuters niet eens allemaal meer en er zijn evt. 2 stretchers voor kids die zich ‘te oud’ voelen voor de stapelbedden.
Nieuwe KDV voor elk kind een eigen bedje, in principe gaat ook elke peuter vanaf 1 tot 3 naar bed. Tenzij dit echt geen optie meer is, dan blijven ze gezellig op.
Ze zijn dus niet de enige creche
@Danielle, buiten slapen heb ik ook geen probleem mee voor de baby, maar wel voor mijn dochter van ruim een jaar
In de wandelwagen vind ik ook geen probleem, maar vind het wel vreemd dat het standaard is omdat er anders geen slaapruimte is :think:
@Madre, ik maak me er wel druk over, want het is toch mn dochter die ik daar achter laat :inlove: Als ze 's morgens in de auto/wandelwagen in slaap valt, hoeft ze pas om een uur of 2/3 weer naar bed, want om half 1 is het krijsen, want ze is niet moe. Het zal niet vaak voorkomen, maar toch… En toen we naar onze huidige creche gingen had ik geen idee, want ik wist niet precies waar ik op moest letten, maar nu zoek je toch de beste oplossing
Ga een lijstje maken met alle positieve en negatieve punten, wie weet wat er dan nog uit komt :mrgreen:
er word door de GGD toch ook gecontrolleerd op het e.e.a.? Die controleren ook de hoeveelheid bedjes volgens mij icm met de hoeveelheid kids. Ook mogen er niet meer dan zoveel baby’s op 1 kamer. Je zou op de site van de GGD de keuringsrapporten ook moeten kunnen inzien volgens mij…
ik vind dat van die slaapblokken wel iets om over na te denken en na te vragen bij het KDV…want niet elk kind slaapt altijd op hetzelfde moment.
dat van die bedjes…op het KDV van mijn kinderen hebben ze echt niet voor elk kindje een bed. Ze hebben drie slaapkamers, eentje voor baby’s, eentje voor peuters en eentje gemengd. Voor 12 kinderen zijn er volgens mij 10 bedjes (het is een verticale groep).
Ik zou me daar minder druk om maken
@mlk1982, goede tip! Heb even gekeken, maar dingen die wij constateerden bij de verschillende kdv’s staan hier genoemd als ‘voldoende’… dus denk dat het bij alle bedrijven hetzelfde gaat… als je weet dat je inspectie krijgt wordt er snel wat aangepast 8)
Kun je me uitleggen waarom je buitenslapen voor een baby wel oké vindt, maar niet voor je 1-jarige? Bij ons kdv sliepen de meiden tot 18 mnd ook wel eens buiten. In een kinderwagen toen ze wat kleiner waren en later in een babyhuisje. Supergezond.
Hier waren er voor de baby’s voldoende bedjes op 3 slaapkamers. Bij de grote kindjes waren er niet voor alle dagen voldoende bedjes. Dan sliepen er wat kindjes op een matrasje
O, ik merk dat ik alles in verl. tijd vertel. Dat komt omdat we vorige week afscheid hebben genomen van het kdv (en niet vanwege het aantal bedjes )
Onze dame van nu 15 maanden gaat voor het eerst naar een creche met buitenbed. Ze mogen het wel proberen, maar ik wil zeker weten dat er ook een bedje beschikbaar is, aangezien ze het niet van jongs af aan gewend is
Verder zie ik hier dat er wat kindjes op stretchers / matrasjes slapen, dat vind ik nog weer heel anders dan ‘geen bedjes beschikbaar’ 8) En voor de baby’s waren er dan in elk geval genoeg bedjes, want er vanuit gaande dat alle baby’s veel slapen als ze klein zijn… hebben ze toch een bedje nodig (helemaal als ze op 2 slapen zitten)
Nou zeg ik weet niet wat ik hoor over die bedjes.
Zelf ben ik gastouder met 6 kinderen per dag en heb 9 bedjes.
Iedereen hier heeft zijn eigen bedje al komen ze maar 1 dag per week.
Geen stretchers of campingbedjes maar ledikantjes met een eigen trappelzak laken en dekentje.
denk alleen dat het met gastouders anders werkt, omdat het over 6 kids gaat en niet over 20 Of zou je ook 20 bedjes neerzetten dan? KDV gebruiken hun ruimte en capaciteit naar die mate, dat ze een goede middenweg vinden tussen hoeveelheid kids en bedjes. Er zullen altijd kinderen zijn die niet tegelijkertijd slapen…
Over de ggd rapporten… ze komen niet altijd aangekondigd he? Als de GGD denkt dat er wel iets zorgbarends is, zullen ze nog een X onaangekondigd komen ook en dat doen ze hoe dan ook wel eens. De echt slechte KDV worden er zo wel tussenuit gehaald hoor, hier in Haarlem wel in ieder geval. En tja, tuurlijk zal je 1 dag wel iets doen wat eigenlijk volgens de regeltjes niet kan… maar ze zullen altijd het beste met je kind voorhebben en een baby of peuter echt niet ophouden omdat er geen bedje is. Ze hebben zelf er toch het meeste last van als ze een jengelend kind hebben? Dat is geen doen!
@MLK1982, wat we in het GGD rapport zagen wat niet helemaal meer klopt (later aangepast of misschien klopte het toen wel) was meer buiten, niet met de bedjes. Daar ga ik vanuit dat aan voldaan is.
Ze hadden buiten een speelruimte met een heg verdeeld (waar je niet overheen kon kijken) en dan om de hoek een schommel… de kindjes zitten met alle groepen door elkaar buiten en er stonden geen hekjes zodat ze overal konden lopen. De buitenruimte was wel positief in het GGD rapport Maar deze punten zijn meer voor mijn + / - lijst
op het kdv waar ik werk en Ella ook heen gaat delen twee kinderen hetzelfde bedje, die twee kinderen komen niet op dezelfde dag. dus per dag heeft elk kind zijn vaste eigen bed. kan een baby niet slapen dan proberen we eerst de schommelwieg, lukt dit ook niet dan de wandelwagen, deze twee altijd onder toezicht en als een kindje kan draaien is het niet meer toegestaan.
@lonneke1980 wrote:
op het kdv waar ik werk en Ella ook heen gaat delen twee kinderen hetzelfde bedje, .
Worden die bedjes dan wel steeds verschoond ?
@trix wrote:
@lonneke1980 wrote:op het kdv waar ik werk en Ella ook heen gaat delen twee kinderen hetzelfde bedje, .
Worden die bedjes dan wel steeds verschoond ?
Vind je dat echt nodig dan??
nee, de kindjes liggen beide met hun hoofd aan de andere kant en alle kinderen moeten een slaapzak in bed aan. stel dat het ene kindje bv op ma-wo-vrij komt en de andere die in hetzelfde bedje slaapt op di-do. dan zou je elke dag het bedje moeten verschonen. is het bedje echter vies, of is een kindje ziek dan wordt er altijd tussendoor verschoond. bedden worden bij ons op woensdag verschoond, elke week.
mmm vind het toch wel raar hoor, als ik hier zie hoe sommige bedjes eruit zien van 1 kindje.
Sommige kindjes kwijlen nou eenmaal o.i.d. ook al leg je het hoofje van een ander kindje een andere kant op ik vind het toch niet fris.
@trix wrote:
mmm vind het toch wel raar hoor, als ik hier zie hoe sommige bedjes eruit zien van 1 kindje.
Sommige kindjes kwijlen nou eenmaal o.i.d. ook al leg je het hoofje van een ander kindje een andere kant op ik vind het toch niet fris.
als er gekwijld of gesnotterd :mrgreen: is verschonen we uiteraard wel tussendoor hoor.