Wie heeft er ook ervaring mee?
Ik worstel met gevoelens wat dat betreft en weet niet of het wel reeel is.
Ben zelf doof vanaf mijn geboorte en heb vroeger al heel snel 2 hoortoestellen gekregen. Daar kon ik goed mee overweg dat veel mensen dachten dat ik gewoon slechthorend was. Ik genoot al erg vroeg van muziek wat weer veel mensen echt bewonderswaardig vonden maar ik was blij met alles wat ik maar kon horen.
Bij audioloog waren ze altijd erg verbaast dat ik ook goed kon horen waar het geluid vandaan kwam en of het hard of zacht was. (ikzelf vond het alleen maar een uitdaging en was altijd zeer verrast als ik het bijna 100 % goed had.)
Echter, in 2007 ben ik door middenoorontsteking aan allebei de oren compleet doof geworden (had voorheen restgehoor van 2% aan ieder oor)
Daarna keuze gemaakt om CI traject te gaan volgen zodat ik in ieder geval hopelijk aan 1 oor weer zou kunnen horen.
Dit is gelukt!! ben sinds 2 jaar trotse gebruiker van ci.
Heb ook nieuwe geluiden terug ontdekt en leer nog steeds bij.
maar…
Het is maar aan 1 oorzijde. in mijn geval mijn rechteroor.
Als ik muziek aan het luisteren ben, kan het maar aan 1 kant met speciale koptelefoontje die ik eraan kan aansluiten.
Hierdoor mis ik echt geluid bij mijn andere oor.
Ook kan ik niet meer horen waar het geluid vandaan komt.
Hoor ook niet meer wanneer een geluid zacht is of hard. Ervaar het meer andersom… zachte geluiden worden hard voor mij en harde geluiden worden vaak zachte geluiden voor mij.
Ben ik nu dus gek dat ik mijn linker oor mis? of is het best te begrijpen?
Ben heel erg in de war hierdoor want hoor zoveel om me heen dat ik blij moet zijn dat ik iig met 1 ci veel meer kan horen.
Ik wil het ook dolgraag accepteren maar hoe??
Heb het eigenlijk ook nog steeds niet geaccepteerd dat een gewoon hoortoestel niet meer mogelijk is in mijn linker oor.
2e ci aan mijn linkeroor zou niet vergoed worden door in ons geval CZ.
Lang verhaal sorry maar hopelijk kan iemand het begrijpen en mij wat geruststellen.
Hoi,
Ik heb geen ervaring met CI, maar ik ben wel (zwaar)slechthorend, ik ben doof aan mijn linkeroor sinds de 2e klas van de lagere school, rechts heb ik een gehoorapparaat. Mijn gehoor is steeds meer achteruit gegaan tijdens mijn groei. Ik dank hierboven op mijn knietjes dat ik niet zo lang ben anders was ik waarschijnlijk doof geweest.
Een periode heb ik geprobeerd met een 2e oorhanger die verbonden is naar mijn echter gehoorapparaat. Nou dat was voor mijn geen succes, alle geluid via mijn linkerkant werd doorgegeven aan de rechterkant. Hierdoor kon ik geen richting meer horen waar het geluid vandaan kwam. Het kwam immers door 1 gehoorapparaat met dezelfde geluidsvolume.
Alle geluid wat nu aan de linkerkant komt is zacht, hierdoor kan ik de richting bepalen. Waarschijnlijk kan er met jouw CI meteen het geluid aanpassen aan jouw restcapaciteit. Alle geluid wat te hard is, wordt direct door jouw CI in de juiste volume gebracht. (dat denk ik tenminste).
Misschien kan je hierover toch nog met je arts over hebben?
Ik baal ook dat ik nooit oortelefoontjes in mijn oren kan stoppen, helaas het is nu eenmaal een feit, kwestie van acceptatie.
Ik begrijp je wel hoe je je voel, maar ik denk dat acceptatie een grote rol speelt.
Sterkte.
Groetjes,
Moon
Hoi Micha,
Bijzonder dat je de keuze hebt gemaakt voor een CI. Veel mensen prijzen het de hemel in, maar in de praktijk hoor en zie ik ook andere dingen.
Wat moeilijk voor je om dit te accepteren,helemaal omdat het een financiële reden is dat je aan 1 kant een CI hebt, omdat de verzekering het anders niet vergoed.
Zoals je wellicht weet is Cayla doof en zij heeft sinds saptember 2008 een CI. Zij wil hem amper op, soms wat regelmatiger maar vaak ook niet.
Zijn er niet meer CI dragers met de ervaringen die jij hebt? Mss via OPCI of via doof.nl?
Veel sterkte in ieder geval.
Ik vind het helemaal niet gek dat je linkeroor mist. Daardoor kan je je dus toch weer lastiger focussen. Twee weken terug werd ik 's nachts wakker met oorpijn in mijn linkeroor en 's morgens stond ik op met een dicht oor. Ook heel vervelend. Ben er ook behoorlijk duidelig van geweest een paar dagen. Vorige week ben ik daarvoor langs de huisarts geweest. In de hoop dat ze de boel even konden uitspuiten. Maar ze zag alleen maar een mooi schoon trommelvlies. Helaas het zat dus aan de binnenkant. Nu gaat het glukkig weer beter. Het is gewoon een verkoudheid geweest.
En bij jou is het niet zomaar een verkoudheid en ook niet tijdelijk. Ik snap heel goed dat je het niet zomaar kunt accepteren. Vooral omdat je ook nog eens weet dat er misschien iets tegen te doen is, maar dit vanwege financiële redenen niet toegepast kan worden.
Zelf heb ik geen ervaring met CI. Ik ben niet doof, wel slechthorend. Aan beide oren heb ik 30% gehoorverlies. Sinds maart heb ik aan beide oren een hoorapparaat. Zelfs voor mij is er een wereld open gegaan, dus ik kan me er iets bij voorstellen hoe het voor jou is.
Mijn gehoorgang en buis van eustachius zijn veels te smal (ben blij dat een gehoorapparaat net aan past). Daardoor komt het ook geregeld voor dat mijn oren nog meer dicht zitten dan normaal. Vaak helpt uitspuiten, omdat het oorsmeer zich ophoopt. Maar zoals ik hierboven al schreef, dan mis ik die geluiden ook en vind ik het lastig om me te focussen en te concentreren.
Waar ik nog aan zit te denken…zelf heb ik de hoorapparaten ook voor mijn werk nodig. Hierdoor heb ik de toestellen vergoed gekregen door het UWV. Zou dat een optie zijn voor een vergoeding voor jou? Geen idee hoor…
Sterkte. :-*
ik kan het met niet voorstellen, maar lees wel even mee. Elise is rechts doof en ben heel benieuwd hoe mensen het ervaren… Elise hoort links nu ook niet 100% ( door vocht achter haar oortje ) dus ben heel benieuwd hoe mensen dit allemaal ervaren… We gaan zelf dinsdag naar KNO arts voor evt. buisjes.
@spooky wrote:
Ik baal ook dat ik nooit oortelefoontjes in mijn oren kan stoppen, helaas het is nu eenmaal een feit, kwestie van acceptatie.
Wat voor en welk hoortoestel heb je dan? Ik kan wanneer het luidsprekertje goed in mijn oor zit, er toch een oordopje voor doen om radio ofzo te luisteren. Ik heb hoortoestellen van Oticon Vigo.
Ook al ken je mij wel , toch wil ik hierop graag reageren.
Zelf heb ik al bijna 4 jaar een Ci aan mijn rechteroor.
Ik mocht beide kanten kiezen en koos rechts omdat ik daar een gehoorappr. droeg. Risico was ook erg groot dat als ik hem zou beschadigen dat ook veel moeilijker wordt omdat ik geen links dragend was.
Maar alles goed, maar de laatste tijd begin ik ook erg te missen van aan de linkerkant. Ook al loop ik al jaren met het feit dat ik links al lang geen gehoorapp. draag, vind ik het toch bijzonder jammer dat het niet mogelijk is. Nou mogelijk is het wel, maar dan mag je het zelf vergoeden :eh:
Kleine kinderen krijgen er wel 2 …
Ze zeggen simpel : die zijn nog jong en we willen dat ze het zo gaan ontwikkelen. Ik ben meer van, helemaal begrijpelijk, maar mogen ouderen dat ook niet? Dan kunnen ze je zelf vertellen hoe zij het ervaren.
Een tijdje was ook bij doof.nl een soort stukje over dat je in aanmerking kan komen om er 2 te gaan gebruiken, voorwaarde was dat je nog geen CI mocht hebben. Je krijgt er dus in een paar maanden twee …
Ik natuurlijk ff gemaild dat ik het heel oneerlijk vond dat mensen met al 1 CI niet eens nog een tweede mag …
Hopelijk komt er op zijn tijd (en niet te lang wachten dan) toch een mogelijkheid om nog bij je andere oor een CI te mogen krijgen. Tot die tijd is het maar ‘accepteren’ hoe moeilijk ook en blijven hopen dat de verzekering het ooit wel gaat vergoeden !
Ik ben ook doof aan 1 oor, ik mis dat andere oor niet.
hoi hoi
ik ben volledig doof aan mijn linkerkant door een fout van de dokter toen ik 4 jaar was, er zijn dus bepaalde dingen die ik niet hoor of kan horen, ik kan dus geen twee dingen tegelijk horen diegene die dus het hardst praat hoor ik, wat soms best lastig is, ook kan ik bijvbeeld niet typen en praten tegelijk of schrijven en praten tegelijk, ook heb ik geen richting gevoel als iemand mij dus roept buiten of ergens dan weet ik niet waar het geluid vandaan komt, ik hoor het wel maar van welke kant is me een raadsel, wel heb ik gewoon een goede evenwicht en ben ik inmiddels gewent aan het eenzijdig doofzijn, ik herken het wel dat je soms voelt alsof je geen oor heb alsof er een bepaalde kleine druk op je dove oor heb staan
groetjes nathalie
Niet lullig bedoeld ofzo hoor maar is het niet (zwaar) slechthorendheid in jullie geval?
Ik lees veel over ‘‘ik ben ook volledig doof aan 1 oor’’ dus ook al zonder gehoorapperaat hoor je niks als iemand in je oor praat?
Doof = dat iemand helemaal niks meer kan horen en praten of allebei, ook niet met de hulp van CI. En communiceren met gebarentaal.
Ontopic:
Ik ben slechthorend, draag in me rechteroor gehoorapperaat. Zelf geen behoefte aan CI. Puur omdat ik kan bellen zonder gehoorapperaat/oordopjes in me oor wel kan horen maar kan niks horen als iemand naast me zit en tegen me praat! Je zal ook niet aan mij merken dat ik slechthorend ben, ook niet met praten!
Een vriendin van mij heeft een CI en dat aan haar linkeroor. Ze is er blij mee zegt ze en mist haar rechteroor niet. En ik merk aan haar dat ze het niet kan volgen als iemand snel praat!
@ Mamaatjevan4: wat jij schrijft heb ik ook maar het woord doof is niet in jouw of ons geval! :think:
Mich@: is het niet zo dat als je aan je linkerkant CI hebt, aan de andere kant in jouw geval rechteroor afgesloten is waardoor je ook niks hoort?
Femke Kleine kinderen krijgen er ook geen 2 hoor. Dat is heel tijdelijk wel zo geweest, (helaas vlak voor cayla heet ci kreeg), ivm onderzoek. Maar nu niet meer. Alle kleine kinderen die in Cayla haar omgeving zijn met ci hebben er 1…helaas.