Wat ‘moet’ ongeveer een 2 jarige (en 1 maand), kennen aan woordenschat?
De basis zeg maar, of hoeveel woordjes…
Als ik jou was zou ik daar niet te zwaar aan tillen. Zoals je vast wel weet ontwikkeld ieder kind zich op zijn eigen tempo.
Mijn dochter zegt nu wel de meeste dingen. al kan ze niet alles al goed zeggen. Ook begint ze nu zinnen te maken en zelf komt ze met woorden die ze door horen zeggen, heeft geleerd.
Op de site peuteren (met bekende voor- en achtervoegsels) staat dat een kind rond de tweede verjaardag zo’n 200 of meer (redelijk) correct zal zeggen. En dat sommige peuters ook al woordjes gaan koppelen en verschillende soorten woorden gebruiken zoals bijvoegelijk naamwoorden (dik, lief, hoog), bijwoorden (snel, langzaam) en persoonlijk voornaamwoorden. En dat hij twee of drie woorden aan elkaar gaat koppelen en voornaamwoorden gaan gebruiken, hoewel hij dat niet altijd juist zal doen. Geen idee of dat inderdaad gemiddeld is, iedereen kan natuurlijk van alles op internet zetten. Op kindentaal (ook met bekende voor- en achtervoegsels) staat een test.
Jinthe zegt in ieder geval bij lange na nog geen 200 woorden en ik verwacht ook niet dat ze dat in een maand nog zal gaan doen, maar volgens mij is haar taalontwikkeling prima in orde.
Altijd lastig.
Tussen net 2 en einde 2 zit vaak zo’n gigantisch verschil.
Jo had met 2 jaar een woordenschat en taalgebruik van een 3,5 a 4-jarige,terwijl Eli pas net normaal begon te praten met 2 jaar,maar haalde dat de periode daarna ruimschoots in.
Tegen de tijd dat ze 4 zijn komt het vast goed en zo niet,dan is er nog 2 jaar om ergens aan de bel te trekken.
Op het CB hoorde ik dat een 3-jarige zinnen van 3 woordjes moet kunnen. Als dat het minumum is,dan komt het vast goed.
Het kan zomaar van de een op andere dag komen,omdat hij nu gewoon dingen in zich op zit te nemen op zijn gemak.
@missmelody wrote:
Als ik jou was zou ik daar niet te zwaar aan tillen. Zoals je vast wel weet ontwikkeld ieder kind zich op zijn eigen tempo.
Mijn dochter zegt nu wel de meeste dingen. al kan ze niet alles al goed zeggen. Ook begint ze nu zinnen te maken en zelf komt ze met woorden die ze door horen zeggen, heeft geleerd.
Ik maak me ook niet druk was benieuwd.
200 :shock: Weet ook niet of mijn zoon dat redt…
hahaha, hij is net twee, maak je niet druk hoor.
Wacht een half jaartje en hij kletst de oren van je hoofd :mrgreen:
Mijn zoon zei tot zijn 2e bijna niets en daarna werd het een waterval en dat is hij nog steeds.
Ik ben l.ogopedist,
Met 2 jaar moet je kind minimaal 2 woorduitingen zeggen; dus een zinnetje van 2 woorden; oa ‘die ook’, ‘nee die’ , ‘auto daar’ etc.
op de site www. kind en taal .nl kun je de SNEL test doen.
Draak T.im net 3 jaar,
begint nu ook pas hele zinnen te zeggen…
maar zijn brabbeltaal, eigen beleving, is nog nr 1…
het is soms net waar hij zin in heeft trouwens,
ene keer zo duidelijk, andere keer weer niet…
maandag gaan we hiervoor naar het CB…
@T@nj@ wrote:
Ik ben l.ogopedist,
Met 2 jaar moet je kind minimaal 2 woorduitingen zeggen; dus een zinnetje van 2 woorden; oa ‘die ook’, ‘nee die’ , ‘auto daar’ etc.
Moet??
Is dat met net 2 jaar of 2 jaar en 11 maanden en 30 dagen? :mrgreen:
Die van ons is net 2 geworden en zeg behalve soms eens ‘papa’ en ‘mama’ helemaal niks.
Nouja, hij zegt wel veel, maar wij verstaan het niet
Hij brabbelt nog.
Maar zijn passieve woordenschat is prima, want hij begrijpt precies wat je bedoelt!
Ik denk ngo steeds dat het bij hem hetzelfde gaat als bij het lopen.
De hele tijd deed ie niks… en ineens kuierde hij binnen een week de hele kamer rond :inlove:
Hier nog een ventje die met dik twee echt niet meer zei dan "die, nee, Papa en mama. En nog wat andere woordjes. Maar geloof me veel meer was het niet.
(@ madre, daar hebben wij het nog over gehad :mrgreen: )
Toen is hij op een gegeven moment gaan praten, en noooooooit weer opgehouden. Hij heeft intussen al wel twee keer buisjes gehad vanaf zijn 4e, dus of dat probleem misschien de oorzaak is geweest voor zijn spraak problemen is niet zeker. Hij heeft op zijn 3e een paar maanden logopedie gehad en toen was het niet meer nodig.
Ik heb nu een dochter die haar hele leven al lijkt te praten. Vanaf 1 jaar en drie maanden stond ze op de camera al te vragen om drinken. ( mama kinkeh)
Hier ook een meisje die met 20 mnd een keer papa en mama zei en verder niets. Toen ze net op de psz kwam zei ze ook nog amper wat (2 jaar). En toen ineens begon ze te praten… in zinnen!
Zo in 1 keer van bijna niets, naar 3-woordzinnen… onvoorstelbaar.
Nu krijg ik elk 10 minutengesprek van de juffen te horen dat ze het goed doet, maar wel veel te veel kletst :lol:
@marieke_dm wrote:
@T@nj@ wrote:Ik ben l.ogopedist,
Moet??
Is dat met net 2 jaar of 2 jaar en 11 maanden en 30 dagen? :mrgreen:
Die van ons is net 2 geworden en zeg behalve soms eens ‘papa’ en ‘mama’ helemaal niks.
Nouja, hij zegt wel veel, maar wij verstaan het niet
Hij brabbelt nog.
Maar zijn passieve woordenschat is prima, want hij begrijpt precies wat je bedoelt!
Ik denk ngo steeds dat het bij hem hetzelfde gaat als bij het lopen.
De hele tijd deed ie niks… en ineens kuierde hij binnen een week de hele kamer rond :inlove:
Dat is de minimum spreeknorm bij 2 jaar ja. Als je kind dat niet haalt is het zinvol om het eens te laten bekijken. En idd kunnen kinderen met KNO problemen een achterstand oplopen doordat ze tijdelijk minder goed horen.
Hoef ik me in iedergeval geen zorgen te maken
Ze zegt al zinnen van 6 woorden achter elkaar…
En woorden komen eruit echt waar :shock:
Van de week zij ze kinderpeuterspeelzaal :shock:
En ruim meer dan de helft van wat ze zegt is goed verstaanbaar
hier eentje die me de oren van de kop l*lt… in volzinnen.
En dan nog is hij voor ons doen een late prater.
Onze oudste sprak met 18 maand in 3 en 4 woord zinnen en de meeste woorden ook echt goed uitgesproken. Het CB waarschuwde ons toen al dat eventuele volgende kinderen dus niet langzaam zouden zijn, maar waarschijnlijk gewoon gemiddeld :lol: .
De 2e was echter ook al zo vlot en hoewel nummer 3 dus ook al heel veel kletst en echte zinnen maakt verbasterd hij wel nog meer (al komen er ook ‘correcte’ zinnen uit als ‘T. kom je broodje eten tafel?’)
Ben echt benieuwd of nummer 4 ook zo’n prater wordt.
Hier een vroege en een late prater
Toen Jasper zo oud was als Robin praatte hij al in zinnen(kom mee mama papa kijken- die is mij bijgebleven ) Robin zei tot 3 maanden geleden niet meer dan ‘Mama, Papa, Nee…’ Toen kwamen er in een keer nog zo’n 20 woorden bij(auto, bal, eten, ja, etc…), nu staat het weer even stil. Prima. Volgens de SNEL test was er niets aan de hand, het CB zei hetzelfde en ik zelf ben al lang blij dat er mar 1tje de oren van mijn kop lult
Ik vond de uitspraak van een leidster op het kdv vandaag tijdens het 10min gesprek wel leuk, ze zei dat alle kindjes hun eigen tempo volgen- de een is snel met lopen, de ander met praten, maar als ze 4 zijn kunnen ze allemaal (bijna) hetzelfde maw. het loopt vast wel los :mrgreen:
Mocht je hem willen stimuleren was de tip van een logopediste voor mijn neefje(2,5 en ook nog geen 2woord zinnen): nazeggen wat hij zegt en dan uitbreiden. Dus als hij zegt ‘bal’. Dan zeg jij ‘Ja, dat is een mooie rode bal. Wil jij die mooie rode bal hebben?’
DAt verschilt op die leeftijd nogal…
WEinig over te zeggen dus. asl je je zorgen maakt eens aankaarten op het cb.
wi hadden er 1 die volzinnen sprak voor zijn 2e verjaardag en 1 die met zijn 3e verjaardag nog nauwelijks sprak…
Hier een mannetje wat nauwelijks zei , oorzaak tig ooronstekingen in zijn 1e jaar en de huisarts maar volhouden dat het wel goed komt en we niks te zoeken hadden bij een kno arts. Toch door gezeurd en meneer had vocht achter zijn oren en zijn neusamandelen waren vergroot buisjes waren echt nodig.
We zijn bij de logopedist geweest die constanteerde een achterstand van 3/4 maanden die heeft hij nu ingehaald en zit weer op het gemiddelde
Hij gaat elke dag meer praten ook steeds meer zinnetjes, hij komt er wel maar dan in zijn eigen tempo
Sweet, wat ik zo lees van jou praat R. toch heel goed?
Ik vind R. heel goed praten, maar vraag me soms af, of hij dan wel goed praat.
Hij zegt veel woorden o.a
Koe, vogel, vlinder, olifant, opa, oma, Duany (neefje) Nikita (nichtje) Kinga (nichtje), Saska (zus heet Saskia), nee, ja, lopen, tillen, en nog meer woorden… dit was ff snel die even nu in me op kwamen.
Nou die van mij zegt ook nog bijna niks.
Begin me nu toch wel een beetje zorgen te maken.
Heb het er vandaag over gehad op de psz en daar was het ze ook al opgevallen.Ze kijken het nog een paar weken aan en dan gaan we even om de tafel.
Hij begrijpt alles wel heel goed.
Maar zijn neefje van 1,5 zegt nu al meer dan hem.