Gemeen tegen jonger kind

Ik heb een zoontje van 15 maanden. Regelmatig gaan we op bezoek bij m’n vriendin die een zoontje van ruim 3 jaar heeft.

Haar zoontje doet erg lelijk tegen mijn zoontje, is erg bezitterig over zijn speelgoed en duwt hem soms ook omver. Hij doet die niet bij oudere kinderen.

Ik ben bang dat hij mijn zoontje een keer echt pijn doet.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft of tips heeft?

Hoort bij zijn leeftijd,gewoon in de gaten houden.

dat gaat ook wel weer over is een fase wat ze bijna allemaal doen als ze 3 zijn.

Maar ik snap dat het voor jou en je zoontje niet leuk is,als hij hem wel een x zeer doet dan vind ik ook dat zijn moeder hem moet straffen.

Als je ziet dat het oudere jongetje het vervelend vind dat er een ander (jouw) kindje aan zijn speelgoed zit, kan je hem ook vragen of hij iets uit wil kiezen waar jouw kindje wel mee mag spelen.

Zo voorkom je strijd tussen de kindjes.

Hier het zelfde mijn zoontje bijna 3 jaar is vaak gemeen tegen zijn zusje van bijna 9 maanden.

Even een duw geven, speelgoed afpakken, duwen trekken, iets gooien naar haar toe.

Dnk inderdaad dat het bij de leeftijd hoort, maar leuk is anders.

Hij krijgt het ook ieder keer te horen samen spelen, zachtjes doen ect…

Effecht heeft het nog niet, dus goed opletten.

Leren zal hij het toch moeten :smiley:

Ben blij dat meer kinderen dit hebben. Jammer alleen wel dat mijn zoontje de jongste is :frowning:

Als ik vraag waar hij wel mee mag spelen, zegt hij meestal nee niks of hij geeft iets en pakt het dan weer af… Hij heeft ook allerlei excuses: nee, dat is kapot, dat is oud, dat is vies, dat is heet. Erg creatief.

Maar we zullen hem inderdaad in de gaten houden en hij moet al steeds op de gang als hij hem pijn doet.

Gewoon eigen speelgoed meenemen! Dat is dan ook direct leeftijdsadequaat speelgoed.

En eens voorzichtig polsen bij je vriendin hoe zij het gedrag van haar eigen kind ervaart.

Als mijn kind dit gedrag zou vertonen naar een jonger kind zou ik hem er uiteraard op aanspreken.

@caroline20 wrote:

Ben blij dat meer kinderen dit hebben. Jammer alleen wel dat mijn zoontje de jongste is :frowning:

Als ik vraag waar hij wel mee mag spelen, zegt hij meestal nee niks of hij geeft iets en pakt het dan weer af… Hij heeft ook allerlei excuses: nee, dat is kapot, dat is oud, dat is vies, dat is heet. Erg creatief.

Maar we zullen hem inderdaad in de gaten houden en hij moet al steeds op de gang als hij hem pijn doet.

Ja, vervelend dat jou zoontje nu de jongste is. Maar er komt een tijd dat ook 3 wordt en met jongere kindjes gaat spelen :wink:

Hebben jullie al geprobeerd om samen met hun te spelen?

Dus als mama’s met de kinderen spelen?

Dan krijgen de kinderen evenveel aandacht en is het voor het jongetje misschien iets makkelijkr om zijn speelgoed af te staan.

En idd eigen speelgoed meenemen. Grote kans dat het jongetje daar dan ook mee wil spelen. Het speelgoed van een ander is altijd interessanter, dus dan kunnen ze van speelgoed ruilen :wink: (voor die dag dan, niet voor altijd)

Pijn doen mag natuurlijk niet, maar ik denk niet dat straffen de oplossing is. Dat jongetje vind het heel moeilijk om zijn speelgoed te delen, en als jou kindje er wel aankomt, dan is duwen, knijpen, etc de enige mogelijkheid die hij ziet om te voorkomen dat zijn speelgoed afgepakt wordt.

Je vriendin kan hem daarbij helpen door hem andere manieren te leren om aan te geven dat hij iets niet wil.

Hopelijk kan je hier iets mee, en gaat het spelen tussen de kindjes snel beter.

Mijn zoontje deed dit ook bij het zoontje van mijn vriendin. Ik sprong daar altijd gelijk in, wil het niet hebben.

We gaven Matthijs dan de kans om iets aan W. te geven zodat hij ook kon spelen.

Nu Matthijs een broertje heeft was het weer zo. Nu ging het wel harder dan met het zoontje van vriendin. Hij duwt en plaagt zijn broertje en pakt alles af.

Hij is wat ouder, dus pakken we hem wat harder aan (klinkt lomper dan ik bedoel hoor)

We leggen hem uit dat ze samen moeten spelen etc. Doet hij het nog een keer dan krijgt hij straf.

Wat doet de moeder van dat jochie dan?? Neem aan dat ze ook ziet dat haar kindje jou kindje pijn doet???