Gehoortest bij een kleuter

Heeft iemand hier wel eens een gehoortest meegemaakt?

Ik ben wel benieuwd hoe dat in zijn gang gaat.

Nica is altijd al een oorpatientje geweest, véél oorontstekingen en continue verkouden. Uiteindelijk heeft ze buisjes gekregen en leek het iets beter te gaan. Haar spraakontwikkeling bleef achter en nu de buisjes er weer uit zijn is het echt een drama, ze hoort heel slecht en haar spraak is ook lang niet op het niveau waarop het zou moeten zijn.

Ze is bij de logopedist geweest maar die zou (net als ons) ook graag willen weten wat Nica precies hoort.

Vanmiddag moeten we naar de KNO arts, ik ben benieuwd of hij zoiets gelijk kan doen of dat je daar weer voor terug moet komen.

Gaat het net als bij baby’s met piepjes of is het totaal anders?

Mijn zoontje heeft pas nog een gehoortest gehad, hij is 6 inmiddels en het ging idd met piepjes.

Misschien dat het niet overal zo gaat, dat weet ik dus niet. :wink:

Mijn dochter (5) heeft een tijdje terug een gehoordtest gehad ze moest kralen of blokjes ergens aandoen (was er zelf niet bij).

Dit was bij de schoolarts op een mkd, dus weet niet of het ergens anders ook zo gaat of dat dat anders is.

Hier al wat ervaring met die dingen.

Jinthe heeft het probleem dat ze zonder buisjes veel (visceus) vocht achter haar trommelvlies krijgt en dus slecht hoort dan.

De eerste keer toen ze buisjes kreeg werkte ze niet mee met de gehoortest en is er een gehoortest tijdens het de operatie gebeurd, vlak na het plaatsen vd buisjes. Volgens mij kan je die vergelijken met de gehoortest die ze bij babys doen, registratie via electroden op het hoofd.(algotest) Dan heb je niet zo een idee van welke tonen ze precies wel en niet horen maar wel een globaal beeld of ze goed of slecht horen, en of het plaatsen vd buisjes dus effect heeft. Bij haar was die test ok.

De tweede keer, (toen was ze al 5 jaar)buisjes waren er een paar maanden uit en ze hoorde weer heel slecht ging het wel om de gehoortest te doen.

Toen hebben ze zowel voor als na het plaatsen vd buisjes (week ervoor en week erna geloof ik) een gehoortest gedaan met die piepjes.

Aan Jinthe werd verteld dat er in de hoofdtelefoon die ze op kreeg een familie muizen woont. Dikke muizen die zwaar piepen, mamamuizen die gewoon piepen en babymuisjes die heel fijn piepen. OOrarts deed die piepjes na :slight_smile:

Ze moest zwaaien of handopsteken of duidelijk maken als ze een muis hoorde. De oorarts zei wel welk soort muis er ging komen zodat ze wist dat ze ook op een ander soort piep mocht reageren. Ging prima. Ze kreeg dan ook nog een ander ding op haar voorhoofd, dan kijken ze na hoe het gehoor is dat niet rechtreeks via de oren gaat.

Via die gewone gehoortest met piepjes weet je wel precies welke fequenties ze horen en welke niet, zou dus wel goed zijn als ze die test zouden doen en als het lukt met Nica. Jinthe had voor het plaatsen vd buisjes gehoorverlies van 50% aan beide kanten!!!

Dietske, merkte jij ook erg verschil wanneer je alleen met haar praatte of wanneer er meerdere mensen in de ruimte zijn?

Ik hoop zo dat de arts vanmiddag die test even kan doen, want soms denk ik dat ze echt half doof is, soms denk ik dat ze me gewoon niet wil horen. Maar als ik dan naar haar gedrag kijk dan weet ik wel beter. Het is alleen zo vreselijk vermoeiend dat je alles 4 keer moet herhalen :?

Gemmama… hier begint het slecht horen elke keer met dat Jinthe vaker en vaker ‘watblieft’ zegt, de tv alsmaar harder willen zetten… vragen of opmerkingen op een normale toon alsmaar minder opmerken als ze je niet aankijkt…

Jinthe was ook elke keer letterlijk half doof…50% gehoorverlies en dat was echt te merken! Echt om gek van te woirden soms, alles 3 keer moeten zeggen…

Op school merkten ze niet zozeer het slechte horen op (ze zijn daar dan ook met grote groep dus valt niet meteen op omdat ze meer in groep aangesproken worden dan persoonlijk), maar wel het verkeerd begrijpen van opdrachten en het zitten praten met klasgenootjes tijdens voorleesverhalen (omdat ze toch niet kan volgen)…

Ik merkte wel verschil met alleen met haar praten of met achtergrondlawaai… is wel logisch denk ik. Maar zelfs zonder achtergrondlawaai moest ik wel luid genoeg praten of zorgen dat ze me aankeek…

Jinthe zal waarschijnlijk nog een hele tijd buisjes moeten hebben (dus nog een aantal keren opnieuw laten inbrengen als ze eruit gevallen zijn…)

omdat ze een zeer smalle buis van eustachius heeft waardoor ze snel vocht achter haar oor krijgt en dus slecht begint te horen. Ik heb zelf chronische sinusproblemen, door hetzelfde probleem, dus zal wel wat erfelijk zijn.

Normaal doet de KNO arts die test meteen hoor, hier althans wel. Ik moest er niet nog eens voor terug komen.

Ik hoop dat Nica snel geholpen kan worden… is idd niet goed voor de spraakontwikkeling. En ze missen ook veel belangrijke details in gesprekken…

Bedankt voor je ervaring. Ik herken heel veel in je verhaal. Al denk ik niet dat Nica zoveel gehoorverlies heeft hoor. Ik zou het wel fijn vinden om te weten hoeveel ze nou hoort, soms is het zo lastig in te schatten vind ik.

Ze kijkt heel erg naar me als ik iets tegen haar zeg, maar soms dringt het dan nog niet door, terwijl andere momenten ze het wel snel begrijpt. Soms moet ik er ook wel om lachen hoor, dan zeg ik iets, bijvoorbeeld 's avonds na het eten en dan rent ze naar boven om haar pyama aan te doen, terwijl ik iets heel anders zei. Maar gewoon omdat dat meestal de opdracht is die ze 's avonds krijgt gaat ze ervan uit dat ik dat ook daadwerkelijk zei :wink:

Nou nog even en dan weten we wat meer hoop ik :pray:

veel succes straks !!!

Nou er leek vocht achter haar oren te zitten. Ze krijgt maandag een gehoortest en dan donderdag hebben we weer een afpraak bij de arts, wat een gedoe zeg, je zou toch zeggen dat dat efficienter moet kunnen :think:

En…ja ja ja we moesten weer beginnen met neusspray :roll: dat helpt dus echt geen flikker en na 4 jaar heb ik eigenlijk geen eens zin om er weer mee te beginnen :wall:

Wordt vervolgd dus…

pfff. stom zeg… hier kreeg Jinthe wel ineens de gehoortest, minder leuk voor diegenen die achter ons kwamen want dat duurt wel even maar kom…

Vocht… is dus ook Jinthe haar probleem telkens. Laatste keer was er zelfs wild vlees in haar middenoor door het geinfecteerde vocht. Hebben ze met het wegzuigen van het vocht ook ineens weggehaald en dan de buisjes erin.

Hopelijk kan ze gewoon geholpen worden door buisjes!

Niet teveel aan denken, het is zo weer maandag !

Ach ja is ook zo, maar het is telkens zo’n gevlieg.

Met onze jongste moeten we regelmatig op controle in het Sophia kinderziekenhuis en daar wordt altijd alles op 1 dag gedaan, echt ideaal! Oké je moet dan wel een hele dag ervoor uittrekken maar je bent aan het einde van de dag wel een stuk wijzer.

Hij tikte ook met een soort klankstaafje tegen haar oor en vroeg of ze dat hoorde en toen tikte hij net wat anders en vroeg of dat een hogere toon was :roll: 't Kind is 4 :roll: We hadden nu niet onze vaste arts, die is zooooo fijn maar helaas net nu op reis. Belachelijk gewoon dat de leukste kinder KNO arts juist nu op reis moet :snooty: :wink:

Nou ja maandag maar even afwachten.

mm… vind dat van die hogere toon wel vrij typisch, kind van 4 kan dat toch niet onderscheiden?

Elise heeft flink wat ervaringen met gehoortesten, maar is geen kleuter. De laatste test die ze bij haar deden was met een koptelefoon piepjes laten horen op verschillende hoogtes en sterktes en als ze hem hoorde mocht ze een blokje ergens in doen, of ergens omheen doen… was een wat langere test dus ze heeft het met verschillende spelletjes gedaan, maar iedere keer dat piepje en dan aangeven als ze hem hoorde.

Ook hier constateerde de lopopediste idd een achterstand in spraakontwikkeling en daardoor loopt ze nu ook regelmatig onder controle bij KNO en audiologisch centrum ( Elise is rechts doof, dus daar loopt ze hoe dan ook 1x per jaar, nu wat vaker ) KNO arts doet niets dan controleren en in de gaten houden, audiologisch centrum is nu toch bezig voor het vocht op haar linkeroortje, maar dat is allemaal een ander verhaal omdat ze rechts doof is.

Die neusspray is hier ook bekend; werkte idd voor geen meter :roll:

Sorry ik heb helemaal niet meer gereageerd na de test :oops:

Ze heeft de test slecht gemaakt. Eerst scoorde ze zo laag dat er acuut actie ondernomen zou moeten worden. Maar toen heeft ze de test overgedaan door een balletje te pakken als ze een piep hoorde en terug te doen wanneer ze niks hoorde, omdat ze zich nu heel er concentreerde scoorde ze iets beter. Ik geloof dat het in de hoge tonen echt dramatisch was.

Helaas moesten we 4 weken wachten voordat ze buisjes kon krijgen en dat is vanmorgen gebeurd. De arts vertelde dat het echt best een puinhoop was in haar oren en dat er echt een wereld voor haar open zou moeten gaan. Ook was haar neusamandel behoorlijk groot, helemaal gezien het feit dat hij 2 jaar terug ook al geknipt is, die is dus ook verwijderd.

Het ging allemaal super goed en nu zijn we weer lekker thuis met een goed horend meisje :dance: