Gehoor-twijfelachtig

Dus…Mateo is vandaag door de GGD-arts gezien, zo’n standaard onderzoek voor 5-jarige op school en ik kreeg dus een brief mee waar in stond dat zijn gehoor twijfelachtig is.

Nu heb ik altijd al gedacht dat het niet helemaal klopt bij Mateo. Hij hoort prima, maar soms moet ik echt meerdere keren iets zeggen. Dan vraagt hij wat en ik geef antwoord en dan is het gelijk ‘wat zeg je’…

Maar goed, ik kreeg dus een brief met dat er in en dat als de school-arts na het zien van de resultaten nodig vond Mateo nog een keer te zien dan nemen ze contact met mij op.

Maar ehm, iemand ervaring hiermee?

Ik vind het sowieso een beetje vreemd dat ik dit zo op een brief krijg.

Zeker omdat er iets afwijkt.

Eigenlijk vind ik het heel onprettig maar goed, ik weet dat hij mij in de meeste gevallen gewoon wel hoort.

kan nooit geen kwaad een gehoor onderzoek.

jef heeft dit ook gehad naar aanleiding van vele ooronstekingen en niet goed duidelijk kon praten.

ik ben toen doorverwezen naar het audiologisch centrum aan de derkinderenstraat in amsterdam. daar doen ze nadat je een vragenformulier hebt ingeleverd met een verwijzing een oproep en kun je langskomen. dan krijgt hij wat testjes met een koptelefoon op, een soort oordopje in zijn oor, dan word er iets gemeten. ze zijn heel lief die het onderzoek doen.

bij het consultatiebureau heb ik vele keren aangegeven dat ik het niet vertrouw, maar ze zijn niet zo vlot. nu heb ik het zelf aangevraagd bij het audiologischcentrum voor dana die nog steeds niet goed praat, veel ooronstekingen heeft gehad, maar uit de test blijkt dat ze prima hoort, maar ik krijg nog een spraak en taal test.

ook daisy krijgt nog een oproep, zij heeft veeeeeel ooronstekingen gehad, en zegt met haar bijna 21 maanden alleen nog maar: mama en lekkah= lekker :mrgreen: dus ik ben benieuwd.

jef heeft trouwens wel een afwijkend gehoor. zijn linkeroor hoort mindergoed door die vele ooronstekingen. als hij verkouden is hoor je dat meteen, dan praat hij harder en hoort een stuk minder goed.

ggd is trouwens toch een beetje vaag af en toe werkt allemaal lekker langs elkaar heen.

voor dana kreeg ik een oproep voor een gehoortest. ik bellen en zeggen dat ik al bij het audiologischcentrum zit, maar moest toch komen. ben ik daar: is het een oogtest, waar ik zelf al achteraan ben gegaan omdat het ook zo lekker langs elkaarheen liep, en dus al bij een oogarts zit :roll:

succes

Bedankt voor je antwoord.

Mateo heeft gisteren dus inderdaad met een hoofdtelefoon een gehoortest moeten doen, waar ‘twijfelachtig’ uit kwam.

Ik ga zo even met de juf overleggen, want het voelt toch niet helemaal lekker.

Graag hoor ik meer ervaringen.

Mochten jullie daar trouwens niet bij aanwezig zijn dan?

Of krijg je nog een afspraak met de arts.

Want wij hadden bij Sharon gewoon een afspraak met de ggd arts die Sharon op de afspraak pas ging testen enzo.

Vind het zelf niet zo pretiig idee dat mijn kind zonder mij wordt onderzocht door een arts.

Vind dat je daar als ouders wel gewoon bij moet kunnen zijn.

Heeft M een verleden met slechte oortjes, oorontsekingen en dergelijke?

Nee absoluut niet. Wel vaak een vies oortje, veel oorsmeer, maar dat is ook al een jaar niet meer zo.

Ik heb een vervolgafspraak voor 9 dec.

Tim zal binnenkort neem ik aan ook zo’n test krijgen. Die is ook 5 jaar.

Zal hier wel posten zodra die is geweest.

Ik kan je wel mijn ervaring vertellen. Ok, het is dus wel dertig jaar geleden, maar de test is hetzelfde. Een koptelefoon met piepjes.

Die deed ik dus ook slecht. En helemaal niet omdat ik slecht hoorde.

En ik kan me dus nu nog herinneren hoe ik me toen voelde. Echt erg hè.

Op een gegeven moment kon ik namelijk niet meer tegen die piepjes.

Ik werd het zo zat en ik was moe, dus ik wilde helemaal geen “ja” meer zeggen als ik een piepje hoorde. En die mevouw die de test was heel onaardig en niet geschikt om met kinderen te werken.

Kom op, antwoord geven, doe eens je best en dat soort dingen werd er geroepen. Ik ben in tranen uitgebarsten en toen greep mijn moeder in. Ze heeft die vrouw toegebeten of ze soms van de pot gerukt was en mij zo mee naar huis genomen. Een tijdje later deden we de test opnieuw bij een hele aardige mevrouw die alle tijd nam en uiteraard was er niks aan de hand.

Moraal: hij kan gewoon zijn dagje niet hebben gehad, een beetje moe zijn geweest, of de testmevrouw/meneer heeft hem niet gelegen.

Probeer je dus niet teveel zorgen te maken, grote kans dat hij de volgende test gewoon wel goed doet :-*

Ik kan mijn eigen gehoortest ook nog goed herinneren, ik deed het ook slecht.

Was allemaal niet zo dramatisch als bij Judith, maar toch.

Als ik een bepaalde tijd piepjes hoor dan blijf ik ze horen terwijl ze er neit zijn.

Het galmt zeg maar nog door in m’n hoofd.

Dus ik maar op dat knopje drukken, maar er was helemaal geen piep, zie je het voor je :lol:

Uiteindelijk is het toch nog goed gekomen hoor.

m. hoe was het?

ik was gisteren met daisy en die hoort dus niet zoals het moet. ik moet met haar naar de kno-arts.

Ah, vergeten hier te posten… :oops:

Tja het was weer niet goed. Ik zag haar gewoon drukken en als hij het hoorde moest hij zijn hand omhoog doen. Hij hoorde zeker 50% niet…

Maar goed, ze twijfelde heel erg of het nu kwam door zijn verkoudheid of dat er echt iets was.

Ik zag in haar ogen dat ze neigde naar dat er iets is met zijn oortjes. Maar ik hoop dat het de verkoudheid is.

Ze gaat mij nu na de vakantie bellen. Als hij dan NIET verkouden ben kan ik gelijk komen. Is hij verkouden dan moeten we dus wachten tot hij dat niet meer is.

Ondertussen ga je er natuurlijk extra op letten maar hij hoort echt slecht als je hem niet aankijkt… Als hij ergens mee bezig is en ik praat tegen hem dan hoort hij het echt niet.

Maar dat kan misshcien ook door complete concentratie komen.

Dus, algehele onzekerheid.

Ik hoop dat het komt door de verkoudheid, maar mocht de test de volgende keer weer twijfelachtig zijn en de dokter weet het nog steeds niet goed dan vraag ik hoe dan ook een doorverwijzing naar de kno aan.

Kusje voor jou en je meisje. Lief dat je het vraagt.

@Madre wrote:

Ondertussen ga je er natuurlijk extra op letten maar hij hoort echt slecht als je hem niet aankijkt… Als hij ergens mee bezig is en ik praat tegen hem dan hoort hij het echt niet.

Maar dat kan misshcien ook door complete concentratie komen.

Ik ben benieuwd wanneer Thijs naar de schoolarts moet want dit stukje hierboven komt mij zoooo bekend voor, aangezien ze even oud zijn, hoop ik dat het de leeftijd is en dat ze zo opgaan in hun eigen wereld dat ze ons niet horen.

sterkte ermee

Ik lees mee…

Zit hier met een meisje wat in februari 2 wordt en misschien een verminderd gehoor heeft. Ze praat ook nog amper, gooit meer klanken eruit. Wanneer het rustig is om haar heen, reageert ze nog best wel goed. Maar wanneer het drukker is, niet meer. Ze doet ook veel met gebaren, trekt me overal mee naartoe en gaat dan wijzen en zegt dan alleen maar: “Die, die…”.

6 januari heb ik een afspraak bij het audiologisch centrum. Ben wel heel benieuwd naar hoe ze dat bij die kleintjes doen.

Zelf heb ik ook een verminderd gehoor en draag aan beide oren een hoortoestel. Ook mijn vader heeft een verminderd gehoor. Het zou dus wel goed kunnen dat Mara er ook last van heeft.

Ben wel heel benieuwd wat er 6 januari wordt waargenomen bij haar.

De oudste wordt in maart 5 jaar. Die heeft wel een goed gehoor. Die hoort ook vaak de telefoon en de deurbel wel, wanneer ik die niet hoor. Da’s dan weer handig. En ze hoort ook vaak sirenes heel in de verte, terwijl ik die dan echt niet hoor. Ook niet als het verder stil is en ik me heel erg concentreer.

Hoorde hij voor zn verkoudheid ook slecht? Jij kent hem als geen ander :slight_smile:

In mijn ervaring is dat als ik gehoortest moet afleggen, ik altijd eerst naar de KNO-arts moet om me oren te laten schoonmaken. Dan kunnen ze beter de test afleggen dan als je oren vies/verstopt zijn! Raar dat ze dat niet bij de kinderen doen. :think:

Madre, wanneer moet je weer terug?

I.S. moet 3 januari naar de kno. Volgens mij ken je het verhaal wel van haar :wink:

Ik heb een soort van belafspraak. In januari belt ze en als hij dan niet verkouden is, gaan we gelijk.

Ik ben benieuwd hoe het met jouw dochter zal gaan verder.

m. ben je al geweest?

wijnanda en debbie hoe is het nu met jullie meisjes?

daisy is verleden week geholpen aan haar oortjes, en ik heb een ander kind. ze huilt een stuk minder, brabbelt meer dus ik denk dat ze nu gauw gaat praten en zal dan hopelijk kunnen aangeven wat ze wil, want nu dreint ze nog wel. maar gelukkig wel een heel stuk minder. ze hoort zelfs de magnetron, de bel en de telefoon.

wat ik wel heb begrepen is dat ze de geluiden nu een stuk harder hoort dan wij dat ervaren omdat zij die dus nog nooit heeft gehoort en daardoor hoofdpijn kan hebben. ze is ook een stuk sneller moe waarschijnlijk door alle nieuwe indrukken die ze krijgt.

ze heeft trouwens buisje gekregen. erg blij ben ik hier mee :thumbup:

maar ben ook benieuwd naar jullie ervaringen :-*

Nee hier nog niet nog een keer geweest.

Maar ik heb wel een standaard brief gehad dat ik de 30e moet komen. Dat was niet de afspraak dus ik weet niet wat ik ga doen.

Het lijkt nu ietsje beter te gaan en hij is niet verkouden. Wellicht ligt het toch daar aan.

Wat fijn dat het zo goed gaat met je dochter nu… :dance:

Vandaag (eindelijk) nog een keer geweest. Weer twijfelachtig.

Volgens de curve 8) behoord hij op zijn leeftijd vanaf 20 decibel te kunnen horen maar hij hoort het vanaf 40 decibel.

Nu naar de huisarts die nog even wat kleine onderzoekjes gaat doen, maar hoogstwaarschijnlijk krijgen we gewoon een doorverwijzing naar de KNO.

:cry:

Ik had zo gehoopt dat het nu gewoon ‘goed’ zou zijn. Maar goed, als de huisarts en/of kno-arts hem kan helpen teken ik daar natuurlijk voor he…

:?

Dat is iets wat je liever niet hoort natuurlijk (dat staat best een beetje krom zo). Maar dan is het wel fijn dat hij naar de kno gaat en dat het goed onderzocht wordt!

Hopelijk ligt het dan aan zijn amandelen ofzo en is het met een kleine ingreep verholpen!

Ik moet met zoon ook richting kno op aanraden van de logopediste (ik wacht nog altijd op de 5 jaar screening…) hij blijft o.a. moeite houden met het veschil tussen de m en de n. En nadat ik aangaf dat hij niet altijd op mij reageert als ik tegen hem praat en hij me niet ziet en bij iets harder herhalen vraagt wat ik zei… Ach ja, kno kan er hier ook nog wel bij :wink: .

Maar sterkte!

Ik ben heel erg benieuwd hoe het bij HA/kno gaat zijn!