Geen voedingsstoffen

Even snel een dringende vraag, kan het zijn dat je in ml genoeg voeding hebt, maar dat de voedingswaarde laag is waardoor kindjes ontevreden zijn/ blijven?

F. zit boven de gemiddelde lijn van de cb, dus geen probleem lijkt mij. Alleen nu na bijna 10 weken slaapt ze nog steeds niet tot weinig. met name speelt dit overdag. Veel huilen. nu werd door mijn sm gezegd dat zij dat gedrag van haar kind (mijn man dus) herkend??? en dat ze te weinig voedingsstoffen in haar bv had zitten en overgestapt is op fv.

Als je kindje groeit is er niks mis met jouw melk hoor :hug: De kwaliteit van voedingsstoffen kun je niet afmeten aan wel of niet huilen (zo huilt mijn baby nooit en groeit erg langzaam), het komt bijna niet voor dat bv niet Oké is.

jonge baby’s kunnen ook om andere redenen huilen. Heb je zelf een idee waarom ze huilt?

toevallig las ik vanmiddag nog op borstvoeding.com dat het echt een fabeltje is dat bv niet genoeg voedingsstoffen heeft.

Eventueel zou je wel kunnen proberen om zelf wat meer volle melkproducten te nemen, misschien dat het wel wat helpt.

Juudje niet meteen gaan twijfelen hoor!!

Sanne sliep ook nauwelijks overdag en huilde de meeste tijd, ze liet vaak maar 1 1/2 - 2 uur tussen een voeding, maar sliep wel na 2 maanden 's avonds en 's nachts goed. Sanne bleek het Kiss-syndroom te hebben en na behandelingen (begonnen we pas mee met 8 weken leeftijd ofzo) sliep ze langzaamaan overdag ook langer en ook het huilen nam sterk af. Met 3 1/2 maand had ze nog maar 5 voedingen per dag nodig. Bij mij riepen er ook velen er zit te weinig voeding in de bv, dus herken je verhaal wel.

Ik dacht het zelf ook al wel, maar omdat ze zo huilt en weinig slaapt weet je het op een gegeven moment niet meer. En na een middag opleiding moe thuis komen en dan sm die het erg zwaar heeft gehad en er gek van werd, weet je het ook niet meer. Zij vertelde dus dat dit bij haar het geval was toen mijn man nog een baby was.

Mijn man vindt het een manier om aandacht te vragen, en ik denk echt dat er meer is. Mijn man vindt het ook iritant heeft hij gezegd en vind dat we fv maar moeten proberen, dus heb nu echt een beetje het idee dat ik het allemaal alleen moet doen.

Fv is niet echt een optie, want dan moet ik kolven blijkt het dat niet te zijn.

Lydia om op jouw vraag terug te komen, ik weet dus niet meer waarom ze huilt. Toen ze een week of drie was ben ik op aanraden van cb gaan voeden op verzoek, deed ik al wel maar liet er minimaal 2 uur tussen. Daar werd het alleen maar erger van. Krampjes zijn het niet, die heeft ze wel, maar dan zie je dat ook. Volgens de cranio-secraal therapeut is het hoofdpijn, door de snelle bevalling en waarschijnlijk klem gezeten waardoor ze haar nek vastzet. Ze heeft een lichte voorkeurshouding naar links en gooit vaak haar hoofd naar achter. Volgens de kinderfysio is het maagzuur.

Het grootste probleem is denk ik het slapen, oververmoeidheid en dan zal er een combi van in mindere mate van bovengenoemde dingen zijn. Het slapen probeer ik nu al een week of drie in een vast ritme te doen. Begonnen na een voeding met in slaap wandelen met de wagen, maar dit is niet te doen na elke voeding. Op het goede moment in bed leggen, goed kijken naar haar dan zie ik wanneer ze moe wordt, werkt ook niet. Op schoot valt ze uiteindelijk ook in slaap en soms kan ik haar dan weg leggen, maar meestal na 5-10 min wordt ze weer huilend wakker. Haar gezichtje zie je dan van te voren al vertrekken van de pijn, denk dat het pijn is.

‘s Nachts slaapt ze na de laatste voeding eigenlijk wel aardig, komt rond 5 uur meestal en slaapt dan nog tot half 7 of 7 uur. Dan begint het feest, en dat nu dus al zo’'n 7 wkn. Ze weegt ruim 5 kg en is 58.5 cm groot dus dat is ook prima.

geen voedingsstoffen in bv is idd een fabeltje. Wat wel zou kunnen, is dat een kindje te weinig achtermelk krijgt (bv door telkens maar heel kort aan de borst te drinken, waardoor het alleen de veel dunnere en minder voedzame voormelk krijgt), maar dat lijkt me bij jullie gezien de goede groeiresultaten ook helemaal niet ter sprake eigenlijk.

Op het idee dat ze pijn heeft na, herken ik de situatie wel heel erg. Wat wij rond die tijd hebben gedaan, is inbakeren. Met succes. Hij was helemaal oververmoeid (wat ik vooral zag als niet willen slapen) en gewoon niet meer in staat om zelf in slaap te vallen overdag. Daardoor ook vaak te moe om te drinken, en dat werd een enorme cirkel. Inbakeren heeft hier toen voor een tijd echt wonderen gedaan.

Er wordt aangeraden niet helemaal op eigen initiatief te gaan inbakeren, maar google maar eens op Ria Blom en Inbakeren. Als je denkt dat daar een oplossing voor jullie kindje in kan zitten, zou ik even een afspraak op het cb maken om het inbakeren te bespreken.

Juudje, mijn man heeft ook bij onze Sanne een periode geroepen pak toch de fles is veel makkelijker en dan zal ze snel wel minder huilen en beter slapen. Ik heb doorgezet en toen Sanne bijna 3 maanden was, waren de problemen dus nagenoeg voorbij en is mijn man ook bijgedraaid. Bij Lara moedigde hij mij alleen maar aan om zeker weer bv te gaan geven :mrgreen:

Fiep het inbakeren maakte geen verschil dit hebben we als eerste geprobeerd toen ze een week of 4 was.

Welkom, ik ga ook zeker doorzetten, het is alleen jammer als je er voor je gevoel dan alleen voor staat. Hij vindt het ook prima dat ik doorga met bv, en staat er ook achter, alleen mis ik nu een stukje steun zeg maar.

Ik merk nu vandaag ook weer, als ik alleen ben en doe op mijn manier, dan lijkt het ook wel weer mee te vallen. Ben nu natuurlijk erger gewend, en elk kwartiertje dat ze nu slaapt sta ik te juichen.

Ze slaapt nu al 20 min. weliswaar in de kinderwagen naast de bank, maar de afgelopen avonden viel ze pas na 9 uur in slaap

iets te vroeg gejuicht ze werd alweer wakker

Juudje; ik denk ook inderdaad dat het niet aan de voedingsstoffen ligt.

Ehm…denk maar zo: als je zelf patat hebt gegegeten, heb je ook geen honger meer (maar ook niet veel voedingsstoffen binnen :oops: )

Gebruik je het inbakeren nog steeds? Hoe lang heb je het geprobeerd? Ik heb zelf goede resultaten gehaald met de Ria Blom methode, maar dat hoeft natuurlijk niet bij iedere baby te werken.

Misschien voor je eigen gemoedsrust even bedenken of je het voldoende lang geprobeerd hebt én natuurlijk of je er wel echt achterstaat. Als je het eigenlijk niks vind, gaat het niet werken…

Succes :hug: :hug: (maar ik zou wel zeggen lekker doorgaan met die bv…)

huilen vooral als het pijn/krampjes lijkt te zijn kan door de manier van drinken zijn.

De makkelijkste manier om daar achter te komen is door eens een lactiekundige of LLL vrijwilliger mee te laten kijken.

Een van de andere mogelijke oorzaken zou een reactie kunnen zijn op wat jij eet en drinkt

bijvoorbeeld als jij koemelk drinkt kan je kleine daar last van krijgen.

Dat is natuurlijk makkelijk om achter te komen door een paar dagen de meest voorkomende allergenen achterwege te laten en te zien of het verbeterd.

Ook slaaphouding kan hierin meespelen

Bijvoorbeeld iets hoger met het hoofdje laten slapen.

En als het pijn is wanneer kleine wakker is zou het misschien aan te raden zijn om je kleine te gaan dragen zo is je kleine lekker rechtop dichtbij mama of papa en heb je wel je handen vrij

Hiervoor zijn de speciale doeken goed geschikt ( je kunt hiervoor zelfs een draagconsulent raadplegen maar er zijn ook filmpjes op internet die uitleggen hoe je dit het beste kunt doen. )

Trouwens kleine kindjes kunnen in die doeken ook heerlijk slapen.

Maar te weinig voedingstoffen in de melk komt eigenlijk alleen voor bij extreme gevallen zoals wanneer de moeder anorexia heeft.

Edit

weinig slapen wat is weinig

er zijn kindjes van 10 weken die 15 uur op een dag slapen

Maar er zijn ook kindjes van 10 weken die aan 10 uur genoeg hebben

Mijn dochter is ook een kort slaper die sliep op 3 maanden zelfs maar 9 uur op een dag en dat was normaal voor haar.

Geloof niet in de hokjes en standaarden alle mensen zijn verschillend en kindjes zijn net mensen :mrgreen:

Hoe gaat het nu?

Moeilijk hoor als je kindje zo huilt :hug: zeker als ze misschien pijn heeft van krampjes ofzo.

Maar ze is ook nog zo klein, ik zou haar in ieder geval heel en lekker dicht bij je houden. Misschien is een draagdoek een optie.

Mijn zoontje heeft de eerste maanden vooral in mijn armen geslapen. Overdag slaapt hij nog in de wandelwagen in de woonkamer, de avond begint hij in z’n bed. Nadat hij de eerste keer wakker wordt. Blijft hij bij ons. Hij is gewoon zoveel rustiger als hij ij ons is. En natuurlijk veel makkelijker met voeden in de nacht.

Maar je melk heeft echt genoeg voedingsstoffen hoor.

Gisteren weer enorm zitten ergeren aan een verhaal: baby’tje was afgevallen, de wvk op het cb had in de borsten geknepen van moeder. En gezegd kijk het is bijna water! geef maar fv.

:evil: natuurlijk dat is voormelk…jammer dat er zo’n slecht advies wordt gegeven soms…

@Koda wrote:

Gisteren weer enorm zitten ergeren aan een verhaal: baby’tje was afgevallen, de wvk op het cb had in de borsten geknepen van moeder. En gezegd kijk het is bijna water! geef maar fv.

:evil: natuurlijk dat is voormelk…jammer dat er zo’n slecht advies wordt gegeven soms…

Ohhh dat is echt erg… :silenced: :silenced: :naughty:

@faizaa wrote:

@Koda wrote:

Ohhh dat is echt erg… :silenced: :silenced: :naughty:

Dat is inderdaad slecht. Hier keken ze wel bedenkelijk omdat Fleur maar 200 gram was aangekomen in de twee weken. Er werd gevraagd of ik haar net voor een voeding had gewogen vorige keer, maar dat wist ik niet meer.

Fleur slaapt nu sinds een week ongeveer door, dus dat is dan van half 11 's avonds tot een uur of 6-7 in de morgen. Wat ze dan overdag slaapt is wisselend. Van niks tot totaal een uur of 5-6 maar dat is meer uitzondering dan regel. Al moet ik zeggen dat er zeker al vooruitgang inzit en het al vaker voorkomt.

Inbakeren heb ik gedaan een keer volgens de Ria Blom methode op aanraden van cb. Ik had nog een doek van mijn zoontje daar werkte het super bij, en een keer in overleg met de therapeut.

Draagdoek heb ik ook en gebruik ik dagelijks.

Hoe gaat het nu Juudje?! Het is inmiddels weer 2 weken verder en ben benieuwd!

Het is een fabel dat er niet voldoende voedingsstoffen in moedermelk zitten. Elke moeder maakt voldoende stoffen aan maar het maakt wel uit hoe er gevoed wordt.

De ene moeder heeft een grote opslagcapaciteit en hoeft maar een paar keer per dag op verzoek een grote hoeveelheid te voeden en de andere moeder voedt vaak kleine beetjes. Voorwaarde; de baby mag zo lang aan de borst drinken als hij wil.

Heel belangrijk is wel dat de borst leeggedronken wordt! Hoe leger de borst, des te vetter de melk is!

In het licht van bovenstaande bewering kan je jezelf voorstellen dat sommige kinderen van een generatie geleden (die standaard om de 4 uur gevoed werden en maar een beperkt aantal minuten mochten drinken) flink wat melk tekort kwamen.

Stel je had een kleine opslagcapaciteit;

Als de borsten te vol werden binnen de 4 uur dan kregen de hersenen een seintje dat er geen melk meer aangemaakt hoefde te worden; gevolg = productie neemt af = te weinig melk voor de baby

Stel je had een trage toeschietreflex;

Je mocht maar een aantal minuten voeden en sommige moeders hadden zo een grote opslagcapaciteit dat de borst bij lange na niet leeg was > de baby was dus niet eens aan de vette melk toegekomen…

Stel je had een kleine opslagcapaciteit;

De baby kwam wel aan de vette melk toe maar werd te weinig per 24 uur gevoed om aan het totaal aantal cc’s per 24 uur te komen…

Heel simpelweg werd dan gesteld: Er zitten te weinig voedingsstoffen in de moedermelk. Men ging helemaal voorbij aan andere factoren :thumbdown:

Ik begrijp dat voornamelijk jouw schoonmoeder een probleem heeft met jouw kindje als ze er op past? Kort na een voeding is jouw baby niet tevreden meer?

Je zou bijvoorbeeld als je een fles melk verzameld hebt, de melk en het vet kunnen scheiden ( met een fraai woord; MOEDERMELK-ENGINEERING).

Dus; Melk en vetten scheiden zich. Het vet gaat vaak bovendrijven. jJe giet dan een deel van het vloeibare gedeelte van de melk weg voordat je de melk zwenkt om de melk en de vetten samen te voegen.

Vetten in moedermelk zorgen voor een verzadigd gevoel en een goede groei.

grtz, Chella

@juudje wrote:

Fleur slaapt nu sinds een week ongeveer door, dus dat is dan van half 11 's avonds tot een uur of 6-7 in de morgen. Wat ze dan overdag slaapt is wisselend. Van niks tot totaal een uur of 5-6 maar dat is meer uitzondering dan regel. Al moet ik zeggen dat er zeker al vooruitgang inzit en het al vaker voorkomt.

Inbakeren heb ik gedaan een keer volgens de Ria Blom methode op aanraden van cb. Ik had nog een doek van mijn zoontje daar werkte het super bij, en een keer in overleg met de therapeut.

Draagdoek heb ik ook en gebruik ik dagelijks.

tip: vergelijk niet teveel met het slaapgedrag van zoveel andere baby’s :wink: , elke baby is anders. Mijn meid huilde driekwart dag de eerste weken, bleek KISS te zijn, in 1 behandeling verholpen bij osteo. Daarna slipe ze de nachten door, maar overdag maar twee of drie keer een hazeslaapje van 20 minuten maximaal. Haar nachtslaap was welg oed, maar pas tussen 23.00 uur en 00.30 uur ging die in tot de volgende ochtend. Vervolgens sliep ze maanden goed in de nachten en overdag maar amper. En sinds ze 6 maanden was, slaapt ze overdag 2 of 3 keer, varierend van een half uur tot ca. 1,5 uur, maar de nachten zijn weer bal… Dus weinig slapen doen sommige baby’s volgens mij gewoon, althans, ik weet niet beter.

Volhouden hoor meid, met die borstvoeding, als je er eenmaal doorheen bent en het lekker stabiel is, dan ben je oh zo trots dat je doorgegaan bent! Ik wile door allerlei redenen soms ook wel eens stoppen, maar ben zelf ook superblij dat ik de eerste 3 maanden heb doorgezet en nu nog steeds voedt. Jij kan het ook :thumbup: ~, zet hem op!

@Meggie wrote:

Hoe gaat het nu Juudje?! Het is inmiddels weer 2 weken verder en ben benieuwd!

We zijn nog steeds bezig, en het gaat best prima. Wisselt nog wel per dag of we om de 4 uur voeden, dan vind ik haar het meest relaxed ook die dag. Dit duurt dan lukt dan een aantal dagen, Gaat het slapen goed en is ze een stuk rustiger. Maar vaak zijn er ook weer dagen achtereeen dat ze vaker komt en dan onrustiger is.

Chella, ook als 's avonds mijn man thuis is en ik weg, dan gaat het slapen niet goed. Maar dit heeft te maken met geduld, duurt vaak even voor ze wil gaan slapen en dat betekent een half uurtje op en neer lopen, even bij het bedje blijven zitten tot ze weer rustig is, en daar heeft hij het geduld vaak niet voor.

Nou, dan kan ie beter een kwartiertje tijd in troosten steken dan 3 kwartier naar een huilend kind gaan zitten luisteren… Mannen :wall:

:lol: :lol: :lol:

grtz