Mijn zoontje van 4,5 jaar poept en plast regelmatig in zijn broek als hij aan het buiten spelen is. We hebben er al van alles aan proberen te doen, van negeren tot boos worden en straf geven. Hij zegt dat hij geen zin heeft om naar binnen te komen als hij moet, maar achteraf vindt hij het wel vervelend dat hij het heeft gedaan. Wie heeft er tips voor mij om hem dit af te leren?
Ik ken het, heb het vroeger zelf ook gehad… Boos worden hielp bij mij niet, ik snapte niet wat het probleem was. :roll:
Misschien helpt het als hij zelf de vieze boel op moet ruimen? Of misschien helpt het als je hem een kookwekker geeft, die je om de zoveel tijd laat af gaan? Op die momenten moet hij naar de wc, of hij nu moet of niet. Soms worden kinderen daar zo flauw van, dat ze na een dag of wat die wekker niet meer nodig hebben en zelf gaan.
Het hangt een beetje van het karakter van je zoontje af wat voor jullie de beste oplossing is. Is hij gevoelig voor kritiek, dan zou boos worden misschien helpen. Snapt hij niet wat het probleem is, dan zou zelf opruimen kunnen helpen. Zit hij zó vast in zijn spel dat hij het gewoon vergeet, dan zou een kookwekker kunnen helpen. Of heeft hij misschien blaasproblemen? Dan kun je het ook even aankaarten bij de huisarts.
Hoe gaat het als hij op school is?
Mammie, als wij weggaan of wanneer Noah buiten gaat spelen moet hij van mij eerst naar de wc. Ongeacht of hij wel of niet moet op zijn manier. Er komt dan altijd wel wat.
Bedankt voor jullie reakties! De dingen die jullie noemden heb ik inderdaad ook wel geprobeerd. Maar misschien toch niet lang genoeg volgehouden…? Het gebeurd hoofdzakelijk tijdens het buiten spelen. En volgens mij heeft hij heel goed door wat hij doet. Maar hij wacht gewoon veel te lang, totdat het echt niet meer lukt om het op te houden, en dan is het te laat :x
Op school heeft hij gelukkig nog nooit in zijn broek gepoept. Hij komt wel vaak met een “natte bodem” in zijn broek thuis, maar daar maak ik maar niet zo’n probleem van.
aan de leerkracht vragen of ze hem regelmatig even naar de wc wil sturen. SOms zijn kinderen zo druk aan het spelen dat ze gewoon niet voelen dat ze ometen plassen.
Die van mij is (sinds vandaag) 6 jaar en heeft elke dag een schone onderbroek en lange broek nodig omdat ie mijn inziens te laat naar de w.c. gaat (hij neemt altijd de tijd dus ik denk niet dat het aan te snel van de wc afgaan ligt). Oud en wijs genoeg om erover te praten maar volgens hem gaat ie niet te laat naar de wc (schreef ik nu wijs of eigenwijs?)!
Gek genoeg heeft zijn jongere broertje daar geen last van terwijl die ook
altijd pas naar de wc gaat totdat ie moet springen!
SeeSeeEm, gefeliciteerd met de verjaardag van je zoontje! Tja, als ik moet wachten tot hij 6 is, heb ik nog even te gaan! :cry: Maar ze zullen het toch wel eens leren......!? Hij heeft nog twee oudere broers, waar ik wat dat betreft nooit problemen heb gehad.
Dank je.
Ik vraag aan mijn oudste ook regelmatig (ik zie dat ie druk begint te springen of heen-en-weer te lopen) of ie niet naar de w.c. moet, maar hij ontkent het gewoon. Ik ben nu (weet niet of het psychologisch verantwoord is) het aan het opnoemen als ik 's avonds zijn keren uit doe. Van ‘deze broek kan morgen niet meer aan, want die ruikt naar plas’. Helaas maakt het hem niets uit, want hij krijgt de volgende dag gewoon weer een schone broek (die volgens hem naar mama ruikt, ik ruik kennelijk naar wasmiddel :mrgreen: ).
Hier ook zo’n soort probleem, maar gelukkig niet met poepen. Dat doet ze netjes op de wc. Maar op school gaat ze dus wel op tijd plassen en thuis niet. Ik stuur haar vaak genoeg naar de wc en net als het lijkt dat het een dagje goedgaat heeft ze na het eten weer de boel nat. Ik baal er zo van, want ik w. :roll: as me een slag in de rondte. Haar boeit het verders niks hoor…soms moet ze van mij even haar natte broek aanhouden, maar zelfs dat deert haar niet
Volgens mij is dat een beetje een typisch probleem van kinderen op die leeftijd. Dano heeft het niet met poepen, maar af en toe moet hij zo nodig naar de wc dat hij staat te dansen en zijn kruis moet vastgrijpen… dan moet je hem echt aansporen om te gaan. En ik zie schoolvriendjes van hem dat ook regelmatig doen.
Inderdaad… standaard naar de wc laten gaan voordat ze naar buiten gaan. Maar zolang ze zich nog niet schamen als ze een ongelukje krijgen is er niet zoveel aan te doen denk ik…
zou de welbekende stickerposter iets zijn, in ieder geval voor dat poepen, want dat lijkt me heel naar voor je
In ons klasje vroegen wij niet of een kind moest plassen, want dan kreeg je altijd als antwoord:“nee” omdat ze dan zo leuk aan het spelen zijn, dat ze inderdaad geen tijd/zin hebben om hun spel te onderbreken om naar de wc te gaan.
Wij zeiden gewoon: Kom, we gaan even proberen te plassen, dan mag je daarna weer verder spelen.
En als hij buiten speelt, kun je hem bijvoorbeeld na een half uurtje gaan halen/roepen en dan even laten plassen en dan weer buiten verder laten spelen ( ik begrijp dattie alleen buiten speelt?).
Succes, hopelijk vind je de oplossing.