Geen ritme...wordt het ooit nog wat??

Nikkie is ontzettend onregelmatig, elke dag ziet er hier anders uit.

Elke dag is het een verrassing hoe laat ze 's ochtends wakker wordt (ergens tussen 5 en 8 ), hoe lang haar slaapje is (ergens tussen 3 kw en 3 uur), hoe laat ze moe is (ergens tussen 1 en 2 uur) en dus naar bed gaat.



Ik vind het niet zo’n probleem. Het lastigste vind ik dat het soms niet uit komt met Bo haar ritme. Wij hebben bijvoorbeeld de regel om niet van tafel te lopen als we zitten te eten…Nou, de afgelopen 5 maanden is dat toch wel erg vaak gebeurd. Soms mòet zuslief toch echt op bed gelegd worden of uit bed gehaald worden. Dat overleven we natuurlijk ook wel weer, maar leuk vind ik het niet.



Zijn er meer van die onregelmatige types?? En hoe ging dat als ze wat groter worden? Kwam er toen toch wat regelmaat? Het lijkt me nl. wel zo handig als ik dadelijk met beide dames tegelijk fruit etc. kan eten ('t duurt nog eventjes, maar ik ben gewoon eens even nieuwsgierig)

Hier duurde het ongeveer een jaar voor er regelmaat in zat. Dus je hebt nog een poosje te gaan hoor :wink:

Benthe ging ineens op schema toen ik haar op 4 flessen deed…



Toen ging ze ineens op tijd slapen en sliep door. Slaapt ook nu na de flesjes een uur, nar max. anderhalf uur maak ik haar wakker.

Dat gaat nu lekker…

hier ook nog geen vaste ritme :?

terwijl ik bij senna al heel snel een vaste ritme had

de enige ritme dat ik met haar heb is dat ze gelijk met haar broer om 19:30 uur op bed ligt





ik hoor van veel moeders in mijn omgeving dat de ritme van 2de lastiger is

Ooit wordt het wat :mrgreen:

Ik gaf Leonie borstvoeding op verzoek, en we lieten haar ook alleen slapen als ze aangaf (hoe dan ook) dat ze moe was. Het heeft lang geduurd, maar nu zit er regelmaat in. Eigenlijk ging het vanaf 6 maanden, toen we vast voedsel gingen introduceren (ze at met onze maaltijden mee) steeds een beetje beter.

Hier ongeveer net zo, maar dan pas vanaf een maand of 9 omdat ze voor die tijd eigenlijk niks anders at als mamamelk. Ik ben toen zelf ook wat bewuster op het ritme gaan letten overigens, daarvoor interesseerde het me niks (bij de eerste dan hè, nu vind ik het ook lastiger). Ik moet zeggen dat het bij Joëlle eigenlijk makkelijker gaat, hoewel ik er niks voor doe; zij heeft nu al op redelijk vaste tijden slaapjes, honger en huiluurtjes. Het zal toch ook aan het kind liggen denk ik.

hier ook zo’n rampen ritme, geen ritme dus



ik geef bv op verzoek en dar zit ook geen enkel ritme in

iedere keer als ik denk “ja, nu zijn we er” gooit ie alles weer om :roll: :wall:

Oké, het duurt nog even…maar ooit komt het goed, begrijp ik van de meesten. We zien wel…



@Maja wrote:

Hier ongeveer net zo, maar dan pas vanaf een maand of 9 omdat ze voor die tijd eigenlijk niks anders at als mamamelk. Ik ben toen zelf ook wat bewuster op het ritme gaan letten overigens, daarvoor interesseerde het me niks (bij de eerste dan hè, nu vind ik het ook lastiger). Ik moet zeggen dat het bij Joëlle eigenlijk makkelijker gaat, hoewel ik er niks voor doe; zij heeft nu al op redelijk vaste tijden slaapjes, honger en huiluurtjes. Het zal toch ook aan het kind liggen denk ik.




Bo was vanaf dag 1, ook zonder dat ik er iets voor deed, zo regelmatig als een Zwitsers uurwerk. Mede daarom heb ik erg moet wennen aan onze onregelmatige 2e dame. En was ik even nieuwsgierig hoe dit er verder uit zou kunnen gaan zien.



Bedankt voor jullie antwoorden!

Tot op en aantal weken geleden was Lotte best regelmatig met slapen en eten… en toen gooide ze alles weer ineens om.



Ik heb het maar losgelaten en kijk nu gewoon naar haar om te zien waar de behoefte ligt. Wel hebben we (en houden we) een “strak” avondritme aan: Rond 1800 een flesje, even spelen, badje, even spelen, flesje en naar bed rond 2030. Dit doen we al vanaf het hele begin en daar doet ze het gewoon super op. Ze weet blijkbaar waar ze aan toe is en vind dat fijn.



Het ritme 'sochtends is nu ook weer een heel klein beetje terug ('sochtends rond 5 a 6 uur wakker voor een vroege fles en weer terug om te slapen, dan rond 9-en weer wakker “voor het eggie”). Alles wat daartussen zit is een verrassing. Ach, houdt de dag spannend :wink:

Ik maakte Jim 's ochtends niet vast voor zijn eerste fles, dus die verschilde altijd qua tijdstip, maar voor alle andere voedingen hield ik me wel aan een schemaatje (niet heel strak hoor) dus bij 5 voedingen toch altijd om 11.00 - 15.00 - 19.00 - 23.00 uur flesje. Ik legde hem ook altijd gewoon op een vast tijdstip op bed. Dus ook al werd hij om 9.00 uur wakker toch rond 11.00 uur weer een flesje. Met de slaapjes altijd om 10.00 uur en 's middags om 13.00 uur en dan rond etenstijd (tussen 17.00 en 18.00 uur) ook weer naar bed (konden wij ook even rustig eten). Hij deed het hier heel goed op, sliep altijd goed en at altijd goed, ik vond mijn vriendinnen en schoonzus altijd zo bezig met rekenen voor voedingen (zo laat voeding gehad en dan over zoveel uur weer) en dan weer slaapjes tussendoor zien te plannen, je kan ook niks plannen op die manier en met een ander kindje lijkt me dat ook wel lekker om het een beetje in de hand te hebben. Bij ons kindje op komst wil ik het zo ook weer gaan proberen.

Oef, fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die nog geen (goed) ritme heeft. Er is wel een ritme… Sarah Louise’s ritme en die is nogal onregelmatig :wink: , maar na een jaar wordt het beter? :pray:

@Tante Soesa wrote:

Ik maakte Jim 's ochtends niet vast voor zijn eerste fles, dus die verschilde altijd qua tijdstip, maar voor alle andere voedingen hield ik me wel aan een schemaatje (niet heel strak hoor) dus bij 5 voedingen toch altijd om 11.00 - 15.00 - 19.00 - 23.00 uur flesje. Ik legde hem ook altijd gewoon op een vast tijdstip op bed. Dus ook al werd hij om 9.00 uur wakker toch rond 11.00 uur weer een flesje. Met de slaapjes altijd om 10.00 uur en 's middags om 13.00 uur en dan rond etenstijd (tussen 17.00 en 18.00 uur) ook weer naar bed (konden wij ook even rustig eten). Hij deed het hier heel goed op, sliep altijd goed en at altijd goed, ik vond mijn vriendinnen en schoonzus altijd zo bezig met rekenen voor voedingen (zo laat voeding gehad en dan over zoveel uur weer) en dan weer slaapjes tussendoor zien te plannen, je kan ook niks plannen op die manier en met een ander kindje lijkt me dat ook wel lekker om het een beetje in de hand te hebben. Bij ons kindje op komst wil ik het zo ook weer gaan proberen.




Maar als je kindje nou om 10 uur net wakker is, of nog helemaal niet moe, of al weer slaapt? Zo’n kind is Nikkie dus, ik kan echt niet zeggen waar zij morgen om 10.00 uithangt!



Ik kan ook inderdaad niks plannen, als ik ergens naar toe moet, dan ga ik rijden op het moment dat het voor Nikkie goed uitkomt. Bo kan wel tegen een stootje en past zich makkelijk aan. Dat is soms lastig, aan de andere kant vind ik het soms gewoon relaxed dat ik niet hoef te plannen!



Alleen als je echt een tijdsafspraak hebt (cb, ha) dan is het soms even lastig en moet Nikkie mee op een moment dat het soms voor haar niet past. Tja, dat is dan niet anders, daar kan ik dan ook even niets aan doen. Maar voor de rest roep ik gewoon dat ik wel bel waneer ik er ongeveer aan kom. En we gaan sowieso niet al te veel weg, Nikkie wordt niet echt vrolijk van veel onvoorspelbaarheid.

@Chrissy wrote:





Maar als je kindje nou om 10 uur net wakker is, of nog helemaal niet moe, of al weer slaapt? Zo’n kind is Nikkie dus, ik kan echt niet zeggen waar zij morgen om 10.00 uithangt!



Ik kan ook inderdaad niks plannen, als ik ergens naar toe moet, dan ga ik rijden op het moment dat het voor Nikkie goed uitkomt. Bo kan wel tegen een stootje en past zich makkelijk aan. Dat is soms lastig, aan de andere kant vind ik het soms gewoon relaxed dat ik niet hoef te plannen!



Alleen als je echt een tijdsafspraak hebt (cb, ha) dan is het soms even lastig en moet Nikkie mee op een moment dat het soms voor haar niet past. Tja, dat is dan niet anders, daar kan ik dan ook even niets aan doen. Maar voor de rest roep ik gewoon dat ik wel bel waneer ik er ongeveer aan kom. En we gaan sowieso niet al te veel weg, Nikkie wordt niet echt vrolijk van veel onvoorspelbaarheid.




ik herken dit zo :? :mrgreen:

Benthe had dat ook, maar het wordt beter…



Nu haar slaapschema loopt, is ze makkelijker mee te nemen.



Haar ritme is nu zo:



"sochtends maak ik haar om 7.15 wakker voor de fles. Dan gaat ze terug naar bed tot ze wakker is, meestal 9.30.

Dan speelt ze in de box tot 12.00 en krijgt ze een fles. Dan gaat ze naar bed (of slaapt ze in de wagen met wandelen) tot maximaal 14.30. Is ze dan niet wakker, máák ik haar (voorzichtig) wakker.



Dan gaat ze in de box tot 15.15 en krijgt ze haar fruit. Blijft ze in de wipstoel tot 16.00 en dan een fles.

Dan weer naar bed tot 18.00, maak ik haar wakker.

Krijgt ze om 19.00 beetje pap en om 20.00 de fles…



Dan gaat ze naar bed en slaapt tot de volgende ochtend…



Pas sinds ik het zo doe, is ze ook makkelijker met meenemen. Dan plan ik het zo dat we na haar fles weggaan, zodat ze wel haar vaste duttijd heeft, al is het dan in de auto…



Ze heeft dan wel haar ritme, maar op andere plaatsen…

Sanna heeft wel een ritme…dat van haar broer, hahahaha (naar school ,van school, naar school, van school) Ik kijk gewoon hoe het loopt en pas daar op aan. Nu moet ik ook wel zeggen dat ze een erg makkelijke dame is :lol:



Maar even iets anders wat slapen jullie beebs kort. Sanna is meestal 's avonds het langst wakker maar dat is maximaal een uur.

Ze wordt tussen 8.00 en 9.00 uur wakker, krijgt bv dan even spelen in de box (hooguit een kwartier) en gaat dan weer slapen. Meestal een uur of twee/twee en half. Even spelen met mij, weer bv en even spelen en weer slapen. Dat gaat zo de hele dag door. Nu moet ik wel zeggen dat ze dus overdag in de kinderwagen slaapt anders moet ik haar steeds wakker maken om Jimmy van school te halen of te brengen.



Als ik bijv om 12.00 op het cb moet zijn dan maak ik haar rond 7 uur wakker om te voeden zodat ik haar om 11.00 uur weer kan voeden. En dat gaat goed zo ,gelukkig.

Nu is het vakantie en hoef ik er dus niet vroeg uit voor Jimmy, dan slaapt ze gerust tot een uur of tien :dance:



Met andere woorden ik heb me nooit zo aan een strak schema gehouden. Soms krijgt ze een voeding voordat Jimmy naar school moet maar als ze nog vast slaapt gaat ze zo mee en krijgt ze het daarna. Voor de rest kijk ik gewoon naar haar en zien we wel waar ik uitkom. (nu maakt het mij ook niet uit om laat naar bed te gaan, vaak krijgt ze de laatste voeding tegen half een)



Voor iedereen zonder ritme, succes ik hoop dat er snel wat regelmaat in komt