geen plofkip

Sinds de campagnes van Wakker Dier heb ik moeite met het eten van kip :oops:

Ik ben eerder vegetariër geweest maar ik ben teveel fan van vis en vlees om dat vol te kunnen houden.

Nu moest ik voor morgen een Pom-schotel maken en ik had er kip voor nodig.

Op de markt eerst langs de waterige kipfilets gelopen, lekker betaalbaar maar op de een of andere manier voelde het raar dus ik dacht: dan haal ik het bij de biologische stand want daar moest ik toch langs vanwege de groenten.

Ik had 10 kipfilets nodig en ik was gewoon 45 euro kwijt :oops:

Dat is een dure ovenschotel geworden…

Als je structureel biologisch vlees/gevogelte wilt halen is dat financieel niet erg verantwoord geloof ik :wink:

Qua groenten vind ik het wel te overzien, daar betaal je een beetje meer voor, maar dit is gewoon fors duurder…

Hoe doen jullie dat? Wij hoeven echt niet dagelijks vlees of vis of gevogelte te eten, eieren of kaas of andere vleesvervangers vinden we ook lekker.

Ik koop bio en eet ongeveer 3 keer in de week vlees/vis en de rest vega.

Toevallig heb je dan een groot gerecht gemaakt dit keer, maar ik ben meestal 7-8 euro kwijt aan 1-2 stukjes kipfilet. Dat vind ik ook genoeg. Meestal verwerk ik het in een gerecht.

Soms als het 35% korting heeft koop ik meer in en gooi ik het in de vriezer zodat we ieder een stukje kip uit de over kunnen eten.

Varken koop ik niet en biorundergehakt is niet zo heel duur.

Ik koop goed vis van duurzame vangst. Dat eten we 1 keer per 2 weken ofzo.

Hier veel groente en soms vleesvervangers.

Ik koop met grote regelmaat biologisch en vegetarisch. Voor kipgerechten doe wij vaak vegetarisch. Smaakt prima. Maar eerlijk is eerlijk, ik eet ook wel eens van macdonala ofzo. Maar als ik daar biologisch kon kiezen, zou ik dat doen. Ik eet liefst zoveel mogelijk bio en vegetarisch, omdat t voor dier beter is en voor mensen. Het standaard dieren volpompen met antibiotica vindt ik wel zorgwekkend. Ik las laatst dat t zo ingevoerd is onder t mom van ’ baadt t niet dan schaadt t niet’ dat laatste komt men nu dus op terug, dat het wel zorgelijk is.

Wij eten deels vegetarisch en de rest van de tijd probeer ik bio vlees/kip te kopen of verantwoorde vis. Varken koop ik ip niet.

En voor zo;n grote groep zou ik denk ik voor vega of minder vlees kiezen.

Wij eten alleen biologisch vlees, maar wel weinig: een a twee keer per week, voor 5pers (4 ‘volw’ eters en een kleuterbordje) maak ik dan bijv 300 gram gehakt…dat is voldoende voor ons. Zeker bij dingen als wraps, pasta enzo. Gehaktballen neem ik wat meer voor, bij iets als een schnitzel krijgt alleen mijn man een hele, de andere drie deel ik dan met de kinderen, dan zit je aan zo’n 75 gr pp.

Ik koop als het in de aanbieding is en vries dan in, kip eten we zelden. Deels omdat ik een aversie tegen gevogelte heb, deels omdat het zo duur is. Als appie bezorgt doe ik er weleens een gekruide bio kipovenschotel bij. Kost een tientje ofzo en is meer dan genoeg voor de vier kip-eters. Zo eten we ook niet vaak biefstuk of shoarma (moeilijk te vinden).

Tijd geleden kocht ik het bij een boer in de buurt van zn eigen beesten, scheelde ook wat in prijs (en milieu, geen transportvervuiling), maar ij is er jammergenoeg mee opgehouden.

Online kun je grotere hoeveelheden ook bestellen, maar ik heb niet iets gevonden wat goedkoper is als de gewone supermarktaanbiedingen.

Nou, ik snap je punt hoor. Het eten van ‘niet biologisch’ vlees gaat mij ook steeds meer tegenstaan. En biologische kip is gewoon ontzettend duur. Dat betekent dus dat wij in verhouding meer rund/varkensvlees eten en dat we ook kleinere porties vlees eten.

Overigens eten we niet altijd biologisch. Dat trekt onze portemonnee ook niet.

Ik heb er zelfs aan gedacht zelf wat kippies in de tuin te laten lopen, maar ja, zelf slachten zie ik dan weer niet zo zitten (hypocriet he. haha)

Wij eten ook wel eens bij de mac…

Ik zei trouwens dat ik geen varken kocht, mar heel soms koop ik bio-snitzels die ik opsnij voor shoarma.

Hier doen we het zoals Lune… dus veel gerechten worden gemaakt van “maar” 300 gram vlees voor 2 volwassenen en 4 kinderen.

We eten 1x per week vis en 3x per week vlees… de andere 3 dagen eten we vegetarisch, vaak extra gegrilde groenten met noten in het gerecht verwerkt of iets met kaas…

En het vlees dat we dan halen is wel bio vlees. Kip eet ik ook wel, maar op de stadsmarkt op zaterdag staat een goede poelier die ook prima in staat is aan te geven waar zijn scharrelkip vandaan komt en wanneer de kip is geslacht.

Ook de slager hier in het wijkwinkelcentrum geeft aan dat zijn kip van een aantal regionale leveranciers komt die geen antibiotica geven of het vee opfokken (plofkip dus) Je betaald bij hem en ook op de markt gemiddels 2/3 meer dan voor het kiloknaller kipfilet gebeuren bij AH en C1000… maar het smaakt ook gewoon veel lekkerder.

Verder eten we lamsvlees van eigen bodem… lammetjes komen van schoonvaders kudde… jaarlijks gaan er 2 naar de slager en daar eten 4 gezinnen van tussen september en februari… daarvan weet ik exact waar het weg komt natuurlijk :drool:

Cell, dat klinkt goed zeg, lam uit eigen kudde :drool:

Lamsvlees vind ik echt heerlijk, maar ook dat is vaak zo duur.

Het is alsnog niet gratis hoor… de slager word betaald voor de slacht en het uitbenen en proportioneren… we krijgen het dan aangeleverd in van die grote zwarte plastic kratten en moeten dan zelf alles met zo’n vacumeermachine verpakken en labelen… Maar wel goedkoper dan per pond los kopen bij de slager.

haha, Cell, gratis zou wel helemaal mooi zijn. Maar dat had ik niet verwacht. Helaas in onze familie geen vee.

@mereltje85 wrote:

Wij eten deels vegetarisch en de rest van de tijd probeer ik bio vlees/kip te kopen of verantwoorde vis. Varken koop ik ip niet.

En voor zo;n grote groep zou ik denk ik voor vega of minder vlees kiezen.

Vega kon echt niet :wink: en wilde ik ook niet. Uiteindelijk heb ik 7 kipfilets gebruikt en er 3 ingevroren voor onszelf.

Qua gehakt en rund gebruiken wij meestal rond de 400 gram. We wisselen heel veel af; gehakt/vis/kaas/ei/lam/bonen.

En heel zelden varkensvlees, maar dat eet ik zelf niet.

De poelier hier op de markt deed heel vaag over de kip, toen was ik er helemaal klaar mee.

Overigens eten wij rustig ook McDonalds. Ik denk er niet over na en eet het gewoon op

:silenced:

Goede vis van duurzame vangst? Waar kopen jullie dat?

Want vis koop ik het allerliefst van de markt… en nog liever van Schmidt *waar is Ruud :angel: *

Vis vind ik ook een moeilijke hoor… er zit hier zo’n dure viszaak… die “beweerd” vis uit duurzame vangst te hebben… maar verkoopt ook paling :? En dan denk ik… nou, dat spreekt tegen…

Dus dat haal ik vooralsnog 1x per week op de markt, donderdags… en dan denk ik daar maar niet te veel over na. Over vlees wel, dus ik koop eigenlijk zelden of nooit supermarktvlees… tenzij het ook daar bio is… maar dat schijnt ook nog niet altijd het geval te zijn. :?

las toevallig vanavond iets op nrc.nl:

BINNENLAND De regels voor het gebruik van antibiotica in de veehouderij worden nog strenger.

Dat kondigen demissionair staatssecretaris van Landbouw Henk Bleker en minister van Volksgezondheid Edith Schippers aan in een brief aan de Tweede Kamer, meldt persbureau Novum. De strenge maatregelen zijn gebaseerd op recent onderzoek van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Daaruit blijkt dat veehouderijen antibiotica op grote schaal onzorgvuldig en ongelimiteerd toedienen.

In de vleeskuikensector werd een grootschalig netwerk van illegaal antibioticagebruik ontdekt. Er werd vierduizend kilo aan illegale diergeneesmiddelen in beslag genomen en een strafrechtelijk onderzoek gestart. Bleker en Schippers noemen de uitkomsten van het onderzoek “onacceptabel�.

In november trof de overheid al maatregelen, maar nu blijken nog strengere regels noodzakelijk. Zo mag antibiotica voortaan alleen nog door een dierenarts worden toegediend en mag deze geen antibiotica achterlaten op een veehouderij. Het OM gaat de regels strenger handhaven en het wordt eenvoudiger bedrijven te vervolgen voor illegaal bezit van grondstoffen voor antibiotica. Ook moeten bedrijven gaan betalen als de NVWA een hercontrole nodig vindt.

Onzorgvuldig en grootschalig gebruik van antibiotica in de veehouderij kan een gevaar vormen voor de volksgezondheid, schrijven Bleker en Schippers in hun brief. Het eten van vlees dat behandeld is met antibiotica kan mensen immuun maken voor de middelen.

Ik vind het wel meevallen hoe duur biologisch vlees is.

Alleen kip is eigenlijk heel duur.

Daarvoor heb ik de knop maar omgezet en doe het gewoon. Eet het alleen minder.

Wij eten veel gehakt en worstjes die zijn niet duur.

Wat ik vervelend vind is dat er hier in iedergeval niet veel keus is biologisch.

Ik bestel bij de dorpsslager maandelijks een diepvriespakket.

Die is dat speciaal voor mij gaan doen (heeft geen biologisch in het schap).

Maar dat is alleen rund (uit het natuurgebied hier).

Als ik eens wat anders wil dan sla ik soms in bij een supermarkt in de stad of haal het bij de slager.

Die is niet bezig met biologisch maar wel met dierenwelzijn en lokaal.

Daar kan ik dan wel mee leven.

Zo heeft hij ook geen plofkip.