Nu jullie horen de vraag al komen: Is Noortje te oud geworden voor een middagslaapje. Ze is met geen mogelijkheid het bed in te krijgen in de namiddag en gilt dan ook net zolang ze eruit mag. Persoonlijk vind ik haar nog erg jong om geen slaapje meer te hebben in de namiddag. 's Avonds ligt ze rond een uur of acht in haar bedje.
Het is ook van de ene moment op de andere, verleden maand sliep ze nog met gemak anderhalf tot twee uren in de namiddag en nu plots al wekenlang een half uurtje nauwelijks en sinds deze week wilt ze zelfs niet meer slapen.
Hoe zit dat met jullie peuters?
hier waren ook beide kids met twee jaar van hun middagslaapje af.
dit ging ook best snel goed. Alleen op de chreche sliepen ze tussen de middag nog wel een uurtje.
Ik kreeg ze gewoon niet meer op bed in de bmiddag, en als het wel lukte was het in de avond drama.
In het begin lagen de kids wel al om 18:30 te slapen, maar dat vond ik eigenlijk helemaal niet erg :oops:
moet wel zeggen dat ik jhasper nu wel weer een keer per week een uurtje op bed leg tussen de middag, hij heeft het opeens weer even nodig (en ik ook)
het levert `s avonds wel wat problemen op, maar die neem ik even voor lief
Jo begon er ook met 2 jaar mee…er is natuurlijk altijd een middenweg.
Jo sliep dan wel niet dagelijks meer,maar 2 tot 3x in de week eventjes…
Zeker als hij een drukke dag had of als er die middag nog iets leuks gedaan zou worden…
Zonder slaapje trok hij het niet tot na 18.00 uur…als we dan bijv. Sintavond iets later door wilden gaan,dan ging hij die dag wel naar bed.
Zo heeft dat om en nabij de 3/4 jaar geduurd tot hij echt klaar was met de middagtukjes…helemaal weglaten was gewoon geen optie…na 2 daagjes geen tuk, moest hij dag 3 echt bijtanken.
Eli is nog steeds dol op zijn slaapje,maar zo nu en dan kan hij ineens dagen zonder…uiteindelijk eist het zijn tol natuurlijk.
Ik zou het gewoon aankijken, desnoods kortere tukjes en soms een dagje overslaan. Als je merkt dat ze rond het avondeten echt te moe is,dan kan je er af en toe weer 1 inbouwen…
Het zijn soms echt periodes…ligt er net aan hoe druk een week is…
B slaapt de laatste tijd ook nog maar 2-3 keer per week 's middags. Beetje hetzelfde verhaal als bij Jo van Mandy, ze houdt het nog geen dagen achtereen vol. Die derde dag is ze er vaak echt wel weer aan toe. Als ze over een tijdje wel weer elke dag wil slapen zal ik er ook niet van opkijken trouwens, maar ik ga er vanuit dat de middagdut hier z’n langste tijd wel gehad heeft.
's Avonds gaat ze er trouwens standaard om 7 uur in. Probleemloos, of ze nou geslapen heeft 's middags of niet.
hier kinderen die lang slapen… onze oudste nog op de dag voor hij naar de basisschool ging :lol:
En de eerste weken eigenlijk elke woensdag en vrijdagmiddag en vaak ook nog wel een keertje in het weekend.
De middelste sliep ook nog vlak voor hij naar school ging, maar had die behoefte niet toen hij naar school ging en daar moe van was.
En onze jongste… is bijna 2… en slaapt vaak nog 2x per dag overdag.
Dus hier nogal slaapkoppen
geeft toch niets…
sommige kinderen zijn er gewoon eerder klaar mee.
de meeste tussen de 2,5 en 3 jr sommige dus eerder andere later…
misschien voor mama ook even wennen… 8)
Jana heeft t hier ook, er zijn dagen bij dat ik haar niet erin hoef te leggen want dan zeurt ze net zo lang tot ik haar weer eruit haal, maar er zijn ook weer dagen dat ze er zelf om vraagt.
Vandaag wou ze zelfs heel graag :dance: :inlove:
Mies ligt in een peuterbed nu en kan er dan dus ook zelf uit. Het heeft dan echt geen zin hem op bed te leggen als hij niet wil.
Als hij erg moe oogt en met nijna en duim in de mond op de bank gaat liggen, dan zeg ik… wil mies even een tukkie doen? en dan wil hij wel.
Maar dat is wellicht nog maar 2x in de week.
De rest van de week wil hij niet meer slapen. Is hij om 7 uur in de ochtend wakker, eet om 17.00 zijn warme hap en toetje en ligt hij er om 18.00 uur in… prima…
Peet deed het exact zo dus we zijn het wel gewoon.
Vind slapen wel belangrijk, maar ze moeten er plezier in hebben, dus hij bepaald wel zelf.
Merijn was 2j en 2 maanden toen hij niet meer sliep en Xander 1 jr en 11 maanden. Als je dochtertje niet meer wilt slapen overdag en dan aan het eind erg moe is, dan zou ik haar 's avonds iets eerder naar bed doen.
Jurian slaat nu al 1 middag in de week ongeveer over. En ik vind dat een beetje jammer, die tijd voor mezelf is toch wel lekker Maar ja, ik kan er niks aan doen. Nu is hij de laatste week wel vroeg wakker 's morgens, en ik merk dat hij dan echt wel aan een dutje toe is. maar als hij 9 uur wakker wordt, dan slaapt hij soms pas 's avonds om 7 uur weer. Tja, niks aan te doen
oudste was 5 toen ik mee ben gestopt en de jongste nu bijna 3 gaat eigenlijk altijd ook gewoon naar bed om half 1 smiddags.
ze wil wel eens niet maarre… ze heeft niet zoveel te willen madammetje wordt eruuug druk en opstandig als ze niet gaat dus dan gaat ze maar een boekje lezen ofzo in haar bed.
en meestal… valt ze dan toch gewoon in slaap :mrgreen:
Hier hetzelfde als wat jij beschrijft.
Net 2 jaar geweest: de ene dag nog z’n gewone 2,5 tot 3 uur slapen en de andere dag was het gewoon klaar :shock:. Gillen gillen gillen (en ik ben niet heel flauw, er mag best een poosje gehuild / gegild worden) en een heel gelukkig mannetje toen hij beneden mocht blijven.
We lassen nog wel rust voor hem (en onszelf) in rond 12.30, dan mag hij een of twee uur tv kijken / dvd kijken.
hier was Femke ook met die leeftijd van haar middagslaapje af…
Lars slaapt 's middags nog 2 uur of soms nog langer. Prima. Ik vind het wel heerlijk.
Tegen 1 uur zeggen we: Lars naar bed? Gaan we klimmen op de trap? Dan rent hij naar de trap. Zolang het zo makkelijk gaat, prima.
Over een maand gaat hij naar het grote bed, ben benieuwd hoe het dan gaat.
Verschilt per kind, ik heb gewoon slaapkoppies :lol:
Y.eline is nu ruim 4,5 jaar en slaapt nog 2x in de week een middag (meestal ong. 2 uurlang :shock: )
Indy is 's ochtends rond half 10 uit bed en krijgt om 11 uur altijd een dip en dan doet ze meestal een dutje van max 30 min op mn arm op de bank. En om 13 uur maakt ze 1 lange ruk tot 16 a 17 uur en dan rond 19-19:30 uur weer in bed. Ben benieuwd hoe zij over 1 jaar is.
Ik weet dat er fases zijn dat ze niet willen maar als je doorzet dat ze het wel weer oppakken. Lasse heeft al met al tot zijn 3,5 smiddags geslapen.
Nena hebben we het een maand of twee geleden afgeschaft. Smiddags slapen betekende savonds tot 22 uur met madam zitten. Op het kdv waren ze er eerst niet zo heel happig op maar ik wilde niet drie avonden per week tot 22 uur met een kind zitten. Nu lijkt ze het ook op het kdv goed vol te houden en slaapt ze dus niet meer.
Elk kind verschilt hierin.
Stein ging de dag voor hij naar de basisschool ging nog slapen tussen de middag.En gewoon om 19 uur naar bed. (niet elke middag meer maar zeker 3 keer in de week wel)
Nikkie begon te klooien met haar middagslaapje vlak voor haar 2e verjaardag. We hebben het nog een half jaar volgehouden om haar elke dag toch in bed te leggen, meestal sliep ze dan toch 2 Ã 3 keer per week. Daarna was het echt over. 's Avonds wat vroeger naar bed en ze redde het daarmee prima.
Jesse slaapt bijna elke middag nog 1,5 uur. We zien wel wanneer hij het niet meer wil/ het niet meer nodig is.