Ik vraag dit voor mijn zus. Ze zijn nu bijna 2 jaar bezig om zwanger te worden. Ze heeft al 8 maanden clomid (100 mg) achter de rug. Ze heeft alle onderzoeken gehad (niks kunnen vinden) behalve de HSG.
Nu mag ze in augustus starten met IUI maar dan ook weer zonder dat ze een HSG heeft gehad.
Maar hoe weten ze nu dat ze geen verstopte eileiders heeft?
Ze heeft het wel gevraagd waarom ze geen hsg hoeft, maar ze zei dat er geen aanleiding was om dat te doen.
Wie kan me meer hierover vertellen?
(ik maak me plaatsvervangend boos over de laksheid van het ziekenhuis of zie ik dat vereerd?)
Ik heb ook geen hsg gehad en ben ook gelijk begonnen met iui.
Soms doen ze dat ook pas na 3 iui behandelingen heb ik gehoord.
Beleid wisselt per ziekenhuis idd. Sommige ziekenhuizen willen geen IUI doen zonder die HSG vooraf en andere ziekenhuizen ‘besparen’ de HSG en doen eerst een aantal IUI’s. Lastig want voor beide is wat te zeggen. Soms is een HSG geen pretje, pijnlijk tot zeer pijnlijk. Dus tja kan prettiger zijn als je zwanger wordt zonder dat je dat onderzoek op je lijstje kunt zetten. En als je onzeker(der) bent van jezelf al en meer bent van allerlei dingen uitsluiten dan is het soms voor je gevoel prettiger om het onderzoek al achter de rug te hebben voor je start.
IUI wordt ook om verschillende redenen gedaan, mss is het baarmoederslijm vijandig (testen veel ziekenhuizen ook niet meer omdat dit zelfs per maand kan verschillen), soms omdat bv 1 eileider verstopt zit.
Als je zus zich er niet prettig bij voelt dat er geen HSG gedaan wordt mag ze dat gerust aangeven. Mss een middenweg afspreken met het ziekenhuis dat ze 1 of 2 x IUI proberen en wanneer die niet slagen toch de HSG doen. Artsen zijn net mensen en staan vaak best open voor overleg iig heeeel veel succes gewenst en hopelijk wordt je snel tante! :mrgreen:
In ons ziekenhuis doen ze het HSG-onderzoek pas na de 3e IUI-behandeling.
Ik heb de HSG na 4 maanden Clomid gehad.
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik wist niet dat het beleid zo verschillend was per ziekenhuis. Ze gaat dus beginnen met IUI omdat de clomid niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd, nl zwanger zijn.
en tsja, ik wil inderdaad heel graag tante worden. Ik geloof dat ik soms ongeduldiger ben dan zij.
wat raar he dat ze overal weer anders werken. Ik heb wel een hsg onderzoek gehad maar verder nog niets qua clomid iui ofzo.
16 juni hoor ik meer
Ik hoop dat je snel tante mag worden! :inlove:
Een HSG is inderdaad een vervelend en pijnlijk onderzoek. Het wordt sneller gedaan als er een grotere kans is dat er daadwerkelijk iets wordt gevonden bij het onderzoek; nl. dat er een probleem met de eileiders is. En dat komt vaker voor als je een ontsteking in je onderbuik hebt gehad, zoals chlamydia, maar ook bijvoorbeeld blindedarmontsteking. Als het goed is wordt er voor de start van de behandeling met Clomid in je bloed gekeken of je antistoffen hebt tegen chlamydia, als die er niet zijn heb je het niet gehad en is er dus maar een kleine kans dat je eileiders dichtzitten. Een HSG is overigens niet de meest betrouwbare manier om dat na te kijken; een kijkoperatie is de meest betrouwbare methode.
@Paultje wrote:
Een HSG is inderdaad een vervelend en pijnlijk onderzoek.
Dat hoeft dus niet. Ik heb niets gevoeld tijdens het onderzoek.
alleen de pijn erna was bij mij weer erg pijnlijk :? )