Geen geloof maar kind wel naar christelijke school

Ik zou hier graag ervaringen van anderen over willen lezen of welke keuze hebben jullie gemaakt en waarom ?

Waarom heb je bijvoorbeeld perse niet voor een Christelijke basisschool gekozen of misschien juist de keuze wel gemaakt terwijl jullie zelf niks met het geloof doen thuis.

hier in het dorp is geen keuze

is maar een school een Rk basisschool

maar dat vind ik wel ok.

ik ben ook RK.

ik zou er anders denk ik niet specifiek voor gekozen hebben, het gaat me meer om hoe verder het beleid van school is en waar ze voor staan zeg maar

mijn dochter gaat ook naar een christelijke school zonder dat wij een christelijke levensovertuiging hebben

ik volg meer de buddhistische leer, maar dat is geen religie

en kan prima samengaan met wat zij leert op school,



het is gewoon een superfijne school , Het geeft geen enkel probleem, wij staan open voor wat de school haar op dat gebeid biedt, en de school verwacht niet dat wij dit thuis doorvoeren,

onze dochter komt juist met hele mooie inzichten , dingen die over j.ezus verteld worden bijvoorbeeld dan verteld ze me dat en zegt er dan bij…mama dat is net als wat wij vinden he…alleen heet t dan niet christelijk…

ik vind dat wel mooi, het zet haar zelf aan tot nadenken over wie ze is, wat ze wil zijn in dit leven…en de school daar is ze gewoon harstikke gelukkig …



goede ervaringen hier dus

hier gaat tygo straks ook naar een christelijke school

hub en ik zijn wel allebei gedoopt en christelijk opgevoed

maar wij doen er verder niets mee

het is gewoon dat wij dit een hele fijne school vinden

althans zo voelt het kwa sfeer… en het is niet zo’n mega grote school

en dat vinden wij ook erg fijn.

Mijn dochter gaat over ruim eem maand naar een christelijke school en mijn zoon ook maar over een paar jaar pas. Mijn vriend is gedoopt en ging toen hij jong was vroeger ook naar de kerk maar doet er verder niets mee. Ik ben niet gedoopt ging vroeger alleen met kerstavond naar de kerk. We hebben voor de school gekozen omdat die op 10 minuten lopen van ons huis ligt, we allebei een goed gevoel hadden bij die school en we het voor hun algemene ontwikkeling belangrijk vinden dat ze wat van het geloof meekrijgen. Veel kinderen uit de buurt gaan naar die school en ik geloof dat de helft van de leerlingen niet gelovig is.

Anne zit op een RK school en wij zijn niet gelovig. De openbare school is hier Dalton en dat zagen wij niet zitten, dus dan maar een RK. En ik vind het geen probleem dat Anne op school over J.ezus te horen krijgt, thuis leg ik haar wel uit dat wij andere dingen geloven en dat geloof voor ieder persoonlijk is.

Hier gaan ze naar de vrije school die een behoorlijk christelijke inslag heeft.

Ik heb geen problemen met verhalen over jezus, maar eerlijk gezegd erger ik me soms wel aan het engeltjes-gebeuren (geloof in reincarnatie; na je dood word je een engeltje in de hemel, dan kies je nieuwe ouders en wordt je daar gboren), dat krijgen ze een beeetje mee. Ik zeg dan maar dat ik daar niet in geloof als ze daar iets over vertellen en zij mogen het zelf weten. Ze hebben alledrie wel al een periode gehad dat ze zeiden nou ik geloof het wel, nou ja, ook prima.

ik heb zelf op een katholieke basisschool gezeten terwijl ik uit een behoorlijk ‘heidens’ gezin kom. Het was een erg fijne basisschool waarbij de katholieke inslag zich behoorlijk beperkte tot de katholieke feestdagen, het voorbereiden van de communie en het vormsel en in groep 8 kregen we godsdienstles van de Kapelaan. Helemaal niet erg om eea mee te krijgen over een geloof.



Toen ik op zoek was naar een school voor n, ging mijn voorkeur uit naar een openbare basisschool, maar toen alles vol leek te zitten, ben ik ook bij een katholieke basisschool geweest die geloof ongeveer dezelfde rol toedichtte als mijn basisschool vroeger. Dat voelde ook prima, ook voor mijn zoon vind ik het niet erg als hij eea mee krijgt over het geloof. Ik heb echter ook scholen gezien hier waarbij op de site als openingszin staat: ‘elk kind is een kind van god’, waarbij dagelijks de dag wordt geopend met een gebed. Daar zou ik mijn kind niet willen hebben, gewoon omdat dat echt te ver afstaat van hoe ik in het leven sta. En omdat op school vaak dingen als een waarheid worden gebracht ipv als een mogelijkheid, of kinderen het iig oppikken als DE waarheid. Bij een middelbare school denk ik dat kinderen weer veel beter in staat zijn om hun eigen mening te vormen omtrent zulke onderwerpen, en dat wat wordt aangedragen door de school te zien als een mogelijkheid, niet als DE waarheid.



Uiteindelijk is hij toch naar een openbare basisschool gegaan. En ik moet zeggen dat ik het afgelopen kerst toch wel een beetje jammer vond te merken dat ze op school eigenlijk amper iets hebben gedaan aan de achtergrond van het Kerstverhaal. Maar goed, dat breng ik dan wel thuis bij.





Ik denk overigens dat er wel een verschil bestaat tussen christelijke basisscholen in christelijke regio’s, en christelijke basisscholen in minder-christelijke regio’s. Bij de eerste groep is het type onderwijs vaak niet echt een bewuste keuze van de ouders en is het geloof vaak veel minder aanwezig. Terwijl in plekken waar niet veel Christenen wonen, ouders echt heel bewust kiezen voor een Christelijke school, en het meteen dan ook een groot onderdeel is van het onderwijs.

Vandaag toevallig een ‘scholenroute’ gedaan vanuit de gemeente. Je gaat dan met een groep ouders op 6 scholen in de buurt kijken. Ik heb zelf helemaal niks met het geloof, heb zelf op een openbare school gezeten en dat heeft ook mijn voorkeur voor mijn kinderen. Maar ik moet toegeven dat ik vandaag een paar katholieke scholen heb gezien die wat mij betreft toch best een optie zouden zijn. Dat zijn dan scholen waarbij het geloof niet een prominente plaats in de lessen heeft, inderdaad niet elke ochtend bidden enzo, maar wel levensbeschouwingslessen waar alle visies en geloven aan bod komen. En waar ook een heel gevarieerde samenstelling van leerllingen was, ook andere geloven zijn er vertegenwoordigd. Nou, dat vind ik prima, dan telt het woordje katholiek of christelijk voor mij niet zo hard.



Overigens vind ik het soms best jammer dat ik op de openbare school vroeger bijzonder weinig (zeg maar: zo goed als niks) heb meegekregen over het christelijk geloof (of welk ander geloof dan ook). Ook al heb ik er zelf niets mee, het zit wel diep verankerd in de nederlandse cultuur. Ik ken echt nauwelijks bijbelverhalen en/of de achterliggende gedachte van het christendom terwijl dat eigenlijk wel een deel van je algemene ontwikkeling zou moeten/kunnen zijn.

hier allebei niet gelovig opgevoed, mijn vader is sowieso erg tegen een splitsing van onderwijs op basis van geloof en met dat denkbeeld ben ik groot gebracht…



Voor mij was het dan ook best ‘moeilijk’ om ook die chr. school een kans te geven toen wij op zoek waren naar een school voor de oudste.



Hij stond in eerste instantie ook ingeschreven op de openbare basisschool in de wijk hiernaast.

De openbare hier in de wijk vind ik namelijk gewoon een onprettige school EN stonden niet zo goed aangeschreven. Dan maar wat verder fietsen, maar wel een fijne en vooral goede school.



Inschrijven daar hadden we overigens gedaan nadat we bij 3 scholen in die wijk waren wezen kijken.



En toch ergens in mijn achterhoofd had ik zoiets: maar de chr. basisschool hier in de wijk staat wel heel goed aangeschreven… waarom zouden we er niet in elk geval een keertje gaan kijken?



Uiteindelijk hebben we dat dus gedaan en ontzettend fijn gesprek gehad. Wij wilden natuurlijk wel weten hoe sterk het geloof terug zou komen, want hoewel ik het niet erg vind en juist wel goed dat mijn kinderen iets zouden leren… moet het geen nadruk leggen op alles op school vind ik.

Toen de vrouw waar wij het gesprek mee hadden het hele aspect geloof zelfs vergat aan te stippen en wij er expliciet naar moesten vragen was dat voor ons wel het teken: geloof is hier niet nummer 1.



Ja met pasen, kerst etc komen ze met heel wat meer religieuze dingen thuis als ik vroeger :lol: maar dat vind ik wel logisch.



Verder praten wij er ook wel over als zij met iets heel stelligs thuis komen.



Ik geloof zelf gewoon niet dat Jzus dood ging en ‘doodleuk’ weer uit die grot wandelde. Als mijn kinderen met pasen dan beweren dat het wel zo is, want juf heeft het zelf gezegd… geef ik aan dat er heel veel mensen zijn die geloven dat het echt zo is, dat juf daar 1 van is, maar dat er ook heel veel mensen zijn die niet geloven dat het zo is en dat ik daar 1 van ben.

Dat ik niet kan geloven dat je nog weer opstaat als je al dood bent geweest… dood is voor mij dood.



Komen ze een week later met dingen als: ja ik denk idd dat het niet zo is, want het konijn is ook nooit teruggekomen. Oké de link konijn - J
zus is wat vergezocht, maar voor hun heel logisch.



Ik vind het vooral fijn om te merken dat ze er dus wel over na gedacht hebben :thumbup:



In groep 7 en 8 hebben ze hier zelfs geen godsdienst als zodanig.

Daar worden thema’s behandelt en komt de bijbelse visie wel aan bod, maar wordt er gediscussieerd hoe de kinderen het dan zien/ er over denken.

Aangezien de school voor 50% uit niet gelovige kinderen bestaat, 48% christelijk en 2% islamitisch… gok ik dat de denkbeelden echt niet altijd in het straatje van de Bijbel zullen vallen. Wederom… de kinderen worden dan dus aangezet tot zelf nadenken wat ze ergens van vinden (al zal dat toch ook altijd grotendeels gekleurd zijn door wat je thuis mee krijgt/ wat je ouders vinden).



Tot nog toe zijn wij erg blij met onze keuze. De school voelt nog steeds fijn, onze kinderen hebben het naar hun zin en ja … ook wij leren nog eens wat van de chr. verhalen.

sta zelf op een rk school, maar heb er zelf dus ook niets meer mee. Wij hebben allerlei soorten geloven en culturen binnen de school. We besteden wel aandacht aan de traditionele feestdagen, maar daarbij komt ook aan bod wat andere geloofsovertuigingen ermee doen. We hebben lessen die van alles aankaarten, joodse chanoeka, suikerfeest enz om maar voorbeelden te noemen. Ik geef de kinderen ook altidj mee dat het verhalen zijn en dat ze zelf moeten kiezen of ze het geloven of niet. Ondanks dat ik er zelf niets meer mee heb, vind ik het wel gewelidig om bijv het paas of kerstverhaal te vertellen, meer als een soort van geschiedenis verhaal en geloof me, alle kinderen, ook bijv turkse enz hangen aan mijn lippen.



Een school moet je passen, ik zou zelf niet voor een school kiezen waar ze heel gericht op god wijzen enzo, elke dag bidden, dan krijgen ze een geloof aangestuurd voor mijn gevoel.

Hier ook gekozen voor de christelijke, kwam goed uit de jaarverslagen en het voelde verder goed, lesmethodes kunnen wij ons goed in vinden, en er word uiteraard aan dacht besteed aan het geloof maar niet overdreven of pusherig en bij de RK wel daar komt zelfs iedere week een pastoor met de kinderen praten, nou dat ging ons gewoon te ver, bij de RK moeten de kinderen vanalles en bij de Ch gaat alles gemoederlijker, ze kijken daar ook naar het kind.



er zitten hier 3 scholen, allemaal echt aan elkaar vast , dichtstbij openbare dan de Rk / en dan de ch.

ook wij zijn niet gelovig en hebben we voor een christelijke school gekozen.



echt achter ons huis hebben wij de openbare school maar was niet onze keuze.



wat ons voor de gelovige school over de streep heeft getrokken:



zelfs de leraar van hoger klassen weten wie de kleuters zijn

normen en waarde

goed aangeschreven ook op de site van school inspectie

goede begeleiding als nodig is ook 1 op 1 met de kindjes

doen mee aan leerzame projecten

elke 2 week testen of de kindjes het lesmateriaal hebben opgevangen spelender wijs dan he gaan ze na aanleiding van wat ze geleerd hebben gezamelijk met juffen puzzels werkjes maken.



op de openbare school mogen de kindjes hier geen fruit en drinken mee ze kunnen water pakken en gezamelijk eten en drinken doen ze niet

de leraar legt 1 x iets uit snappen ze het niet hebben ze pech

met gym gewoon in ondergoed en blote voeten en dit waren voor mij zeker 3 punten wat ik niet wilde!



ze zit nu inmiddels 2 jaar op de school en is echt helemaal op haar plek ze gaat s morgens met heel veel plezier heen en als ze ziek is is het huilen ze wil na school dus wij zijn heel blij met de keuze en de bijbel verhalen en bijbel les is 30 min per week en vindt ze heel leuk handjes vouw s morgens doen ze met de radio hele leuke liedje echt de kindjes zitten te swingen dus bijbel onderwijs hoeft echt niet saai en oudbollig te zijn.

Hier ook niet gelovig en de oudste zit op de RK school in de wijk. We hebben nog 2 alternatieven zonder geloof, maar deze school voelde het fijnst aan en er gaan ook de meeste kindjes naar toe die ook op de opvang gezeten hebben. Heel belangrijk voor ons verlegen mannetje. Deze school is wat strenger en minder vrijheid blijheid (oeps ze noemen het onafhankelijkheid). Ik vind dat laatste prima voor de wat oudere kinderen maar niet al bij de kleuters en de lagere groepen. Die hebben vooral duidelijkheid nodig vinden wij.