Geen g en l vooraan en r tussenin

Onze dame praat voor tien, heeft een prima woordenschat en taalontwikkeling qua zinsbouw en dergelijke, maar praat nog steeds soms erg onduidelijk. Nu begreep ik van het cb dat ze met 3 jaar grotendeels allemaal voor iedereen verstaanbaar zouden zijn, dat is nu dus echt nog niet. Zelfs manlief verstaat soms dingen niet.

Ik ben er nu tot zover achter dat ze de g en l niet zegt, dwz, die klinken als h en een r in een woord slaat ze soort van over, wordt meer een j of h ook.

Is dit herkenbaar? Missen ze vaker bepaalde medeklinkers nog op deze leeftijd?

I.S. is nu bijna 5 maar zegt ook nog steeds de L, R en andere klinkers niet. School adviseerde haar vorig jaar nog logopedie. Inmiddels zijn we er achter dat zij niet goed hoort en daarom deze letters nog niet goed uitspreekt.

De L wordt J enzovoorts…

Misschien voor de zekerheid de oortjes na laten kijken, weet je iig dat het niet daar aan ligt. Bij ons bleek haar gehoor als vanaf 2 jaar niet goed te zijn, zijn we sinds december (bijna 3 jaar later dus) achter.

Hm, dat weet ik idd ook ja, dat als ze slecht horen dat ze dan bepaalde klanken kunnen missen. Nu moet ik zeggen dat ik totaal niet het idee heb dat ze slecht hoort, naar mijn idee hoort ze prima. Juist omdat ik zelf slecht hoor ben ik me daar wel bewust van.

Ik kijk het even aan, ze moet met 3 jaar toch naar het cb en dan kan ik altijd nog oren laten checken, of bij twijfel natuurlijk eerder.

tygo die is ook vaak nog onverstaanbaar.

hij begint nu wel weer vooruit te gaan in spraak maar hij wil soms zoveel vertellen dat hij gaat ratelen en dan komt er alleen maar dandandandandindandan … ja toch? :mrgreen:

maar als ik hem dan zeg rustig te praten dan probeerd hij het toch weer en versta ik hem beter

ook zegt hij de R nog niet maar geloof dat daar meer kindjes last van hebben :lol:

Lees mijn topic maar eens over I.S. Dan zie je dat zij ons al bijna 3 jaar “in de maling neemt” qua horen :wink:

Ik had ook nooit het idee dat ze niet goed hoorde. Al 3 jaar lang had ik dat idee niet.

Pas nu vallen de puzzelstukjes in elkaar. En wij maar denken dat I.S. goed hoorde. Nooit oorontstekingen enzo… ja mooi niet he. Waarschijnlijk al vanaf haar 2de jaar minimaal 6x per jaar middenoorontstekingen, altijd vocht achter haar trommelvliezen gehad en pas deze december achter gekomen.

Nee, die kleintjes kunnen je mooi voor gek houden helaas :naughty:

Maar inderdaad, er zijn wel meerdere kindjes die bepaalde klanken niet goed zeggen.

Maar ik zie wel enorm het verschil tussen broer en zus. I.S. praatte pas heeeeeel laat zo duidelijk dat een buitenstaander het ook kon volgen, pas toen ze een jaar of 3,5 a 4 was.

Daarvoor sprak ze haar eigen taaltje. L.R. daarentegen spreekt nu ineens onwijs goed. Buitenstaanders gaan hem “verstaan”. Zo’n levensgroot verschil tussen die twee.

Jinte hier heeft ook heel lang onduidelijk gepraat en heeft nu opeens een hele grote sprong gemaakt, sinds een maandje of 3. Wel oren laten checken, niks te zien en even bij de logopediste geweest en t lag alleen aan haar articulatie. Volgens een bevriende logopediste mogen ze tot 5 jaar nog bepaalde klanken niet goed zeggen. Jinte heeft nu nog moeite met de g op het begin, dan maakt ze er een s van, zelfde met de f op het begin, dat wordt ook een s.

De r is voor veel kinderen een lastige letter. Tot een jaar of 4 is het redelijk normaal dat ze die nog niet (goed) uitspreken. Bo maakt er nu nog regelmatig iets anders van.

Zoon hier heeft 2 jaar logopedie gehad (hij sprak letters/woorden niet goed uit en omdat men dan steeds vroeg “wat zeg je?” zei hij maar helemaal niks meer) en toen we tijdelijk stopte was hij nog geen 6. Hij kon toen de “r” niet zeggen, maar omdat hij toch nog een jaar extra kleutert hebben we met logopedie afgesproken dat we het even laten rusten om het de kans te geven het vanzelf te laten komen en ja hoor, sinds een half jaar kan hij ineens een mooie rollende rrrrr. Hij was toen dus al 6 jaar.

Mijn dochter van bijna 4 heeft ook nog wel moeite met sommige letters, maar omdat ik haar broer als voorbeeld heb vind ik haar dus echt al super goed praten. :wink:

@Chrissy wrote:

De r is voor veel kinderen een lastige letter. Tot een jaar of 4 is het redelijk normaal dat ze die nog niet (goed) uitspreken. Bo maakt er nu nog regelmatig iets anders van.

Sterker nog, de R is de laatste letter die ze “moeten” kunnen… “moet” in groep 3 pas! Toevallig had ik het erover met een ouder die logopediste is!

hihihihi moest vorige week lachen want tygo probeerde mij na te spreken met een woord met een R

als tygo iets verteld met woordjes die niet helemaal in verhouding kloppen

dan maak ik er een vragende zin van met diezelfde woorden en dan met duidelijke artikulatie

dus hij probeerd dat ook … zijn tong krullend in zijn mond

het kwam er niet uit maar vond het wel geweldig dat hij het zo wilde proberen

pRRRRRRRRRRRROberen :mrgreen:

Tot 5 jaar is dit heel normaal.

Mijn dochter praatte ook heel onduidelijk. Letters weglaten bij woorden (Wit was It) en letters veranderen. Wij zijn toen oa op advies van de psz naar logopedie gegaan. En dat heeft geholpen! (we wilden dat ze beter leerde praten zodat ze haarzelf verstaanbaar kon maken op de basisschool).

We keken paar dagen geleden een filmpje met sarah van december 2009, wat een verschil met nu! Ze praat nog niet altijd even duidelijk maar een stuk beter dan toen!

De L is trouwens de voorloper van de R. Dus als de L niet goed wordt uitgesproken, zal de R ook niet goed volgen. Aldus de logopediste hier in de stad :wink:

Vind het raar dat men zegt dat het normaal is met 5 jaar. Maar de L niet goed kunnen uitspreken is juist niet normaal. Althans, dat is mij zowel door basisschool, ha alsmede de logopediste duidelijk gemaakt.

Bedankt voor de reacties!

Ze kan de r in sonnige gevallen wel, in andere niet. Zoals ik het denk te horen, is het de g en l vooraan, maar de r in het midden die ze niet kan. De r vooraan doet ze weer wel volgens mij.

Ze hebben er op kdv op gelet en vinden ook dat ze achteruit is gegaan; dwz ze ontwikkelt zich op taalgebied zoals bijv zinsbouw en dan kan bijv articulatie wel wat minder worden. Zelf vind ik dat ze altijd al slecht heeft gearticuleerd en altijd die letters heeft gemist. Op de psz vroeg ik er ook naar en daar gaven ze ook aan dat ze het niet altijd even “goed” vonden. Ze hebben gevraagd of ze dit mogen overleggen met een logopediste en dat vind ik wel een goed plan. Ze gaven aan dat het tot een jaar of 3 mag, maar daarna wel “moet” gaan verbeteren.

Ik merk dat vaak anderen haar slecht verstaan en dat ze zich dan moeilijk verstaanbaar kan maken, terwijl ze qua zinsbouw wel verder is.

Viel me vandaag trouwens op dat ze dezelfde mondmotoriek heeft als papa en die kan ook erg slecht articuleren, met name als hij moe is. Ben dus wel benieuwd of het daar iets mee te maken kan hebben.

We wachten dus even verder af, ben benieuwd.

dark angel, wat kunnen ze op logopedie dan doen met zulke kleintjes nog?