Geen blaasontsteking wel bloed in urine

Ik heb veel bekkenklachten waardoor ik heel slecht slaap. Ook heb ik veel harde buiken (die ik wijt aan de vermoeidheid). De verloskundige wilde toch even een blaasontsteking uitsluiten, dus ik heb mijn urine ingeleverd bij de huisarts. Hij zette het op kweek en meldde dat er geen blaasontsteking is, maar wel bloed in de urine. Maandag moet ik opnieuw urine laten onderzoeken.



Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?



Oh ja, ben 34 weken zwanger.

Ik werk bij een huisarts en heb al een paar keer mijn eigen urine onderzocht toen ik wat klachten had (branderig gevoel onderbuik) om te kijken of het een blaasontsteking was. Mijn witte bloedcellen (die op infectie/bacterie duiden) en nitriet waren negatief, maar wel elke keer rode bloedcellen. De ene keer een spoortje, de andere keer meer.



Rode bloedcellen in je urine kunnen ook vanuit je vagina komen (kruisbesmetting) als je bijvoorbeeld je eisprong hebt gehad, bijna ongesteld moet worden, schaafwondje door seks. Waarschijnlijk is het bij jou door je zwangerschap, er staat wat druk op je bekkenbodem en je baarmoedermond is goed doorbloed. Misschien wat spoortjes van je slijmprop.



Ik moet het wel in de gaten houden, omdat ik anders naar de uroloog moet. Mijn nierfunctie is volgens mij al een keer getest (bloedtest) maar dan kwam niks bijzonders uit werd me verteld.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord Sassie. Ik ga ervan uit dat het niets is, morgen zal ik wel meer weten.



Hopelijk verdwijnt het bij jou ook!

Wat akelig.



Weet je ondertussen al meer?

Valt wel mee hoor, ik ga ervan uit dat het zoiets is als Sassie al zegt.



Vandaag weer urine ingeleverd en wederom zit er bloed in. Het is weer op kweek gezet en morgen hoor ik meer.