Geen aardappelen en groente willen eten....

Lucas is nu 2 jaar en 7 maanden en hij eet al 1,5 jaar geen prakkie…

Niet een beetje of 1 hapje of af en toe niet, maar NOOIT…



Ik heb het in het begin bij het CB aangekaart maar die vonden dat ik me er niet druk om moest maken omdat hij alles eet behalve aardappelen en groente. Toen hij al een half jaar geen prakkie op had heb ik het weer besproken en toen hij 2 was weer. Maar nu zijn we weer 7 maanden verder en is er geen verschil. CB hoef ik pas over 5 maanden weer heen dus daar kan ik nu niets mee.



Maar wat ik me afvraag is: hoe erg is het nu eigenlijk???



Hij krijgt 's morgen pap en brood of cracker, tussen de middag brood en verder op de dag fruit, een kaakje en soms een snoepje of rozijntjes.

En 's avonds eet hij een halve komkommer en vlees. En aardappelen en groente niet. We scheppen het niet eens meer op z’n bord.



Hij eet wel rijst, soep, pasta, tortilla’s, pizza, soms patat (maar niet graag). En verder bijna alle soorten vlees.

Maar dus geen prakkie… of (gebakken)aardappelen en groente los…



Ik vind het echt een probleem… maar ja hij eet wel andere (gezonde dingen), is gezond, krijgt wel vitamine binnen (fruit, komkommer e.d.)…

Ik dacht een keer : ik koop een groenteburger… hij viel erop aan (wat is echt dol op vlees)… nam 1 hap en haalde het uit z’n mond en zei: mama vlees is vies… Dus de groente smaak vind hij echt vies… hij wist niet dat hij groente at.



Wat vinden jullie ervan?? Is het echt erg of komt het later wel goed??

Tips zijn ook welkom (hoewel we alles al geprobeerd hebben denk ik) maar ik ben vooral benieuwd naar of het echt zo erg is als ik denk.

Ik zou eerst eens kijken hoe je je groenten bereid misschien zit er te weinig smaak aan?



Een maggieblokje mee laten roerbakken en wat knoflook bijv wil een hoop wonderen doen.



Het misschien eerst is aanbieden als “snack” dat t vaste patroon “groenten en avond” doorbroken is.



En verder toch die groenten geven! En dan maar geen vlees. Joy wilt ook wel eens geen groenten en dus echt niet. Maar dan krijgt ze ook echt geen vlees. Simpel is dat. En ook niets anders. Als ze later trek heeft dan krijgt ze gewoon weer haar groenten. En dan eet ze dus toch omdat ze gewoon moet want het is belangrijk. (al heb je dit ongetwijfeld al geprobeerd hoor maar goed dat is hoe wij t doen… )



Over aardappel zou ik me iets minder druk maken vooral omdat er wel pasta gegeten word en rijst dat is zoiezo prima.

Lucas weet niet eens hoe ik het bereid want het is ook echt 1,5 jaar geleden dat er 1 miniscuul stukje groente naar binnen is gegaan. Zo erg is het…

@Danielle_M wrote:

Lucas weet niet eens hoe ik het bereid want het is ook echt 1,5 jaar geleden dat er 1 miniscuul stukje groente naar binnen is gegaan. Zo erg is het…
Maar, waarom zet je niet door dan? Misschien moet je strenger optreden? En ik zou het echt eens als tussendoortje proberen. Gewoon heel luchtig en dan lekker kruiden etc!

hoi,



ik zou hem ook eens andere rauwe groente aanbieden ipv de komkommer, bijv, wortel, tomaat, sla, bloemkool, paprika, boontjes, witlof, eigenlijk alles kan, (ook al lijkt het me lang niet allemaal lekker)

ook hier een zoon die liever ongekookt eet, zelfs spruitjes.



als ik het eten aan het voorbereiden ben willen ze vaak al proeven, zelfs van de rauwe aardappels :roll: , maar dat is dan weer niet gezond.

zo snoepen ze al wat gezonds en redden ze het tot het avondeten zonder al teveel jengelen.



groetjes Louwina

Ik wilde ook zeggen: gewoon een schaaltje rauwkost op tafel zetten zonder er aandacht aan te geven, misschien snoept hij er dan van. Gister zag ik maar weer op tv: een kind moet 17-20keer iets geproeft hebben voor het aan de smaak is gewend, aangezien jij al zolang je kindje geen andere groente hebt gegeven zal hij er dus ook niet aan wennen om iets anders te eten. Lekker laten meehelpen met schoonmaken, snijden etc. Anne eet ook liever rauw dan gekookt, en lust ook geen aardappels. Ze krijgt wel aardappels op haar bord en af en toe kokmt er een kruimel van binnen, in de hoop dat ze het eens echt gaat eten, verder krijgt ze pasta en rijst. Ook groentes die jullie zelf misschien nooit eten kan je kindje lekker vinden. Wij eten bijvoorbeeld nooit btoccoli, maar Anne vind het heerlijk…dus wordt er speciaal voor haar broccoli gemaakt.



Veel sterkte, ik weet dat een slechte eter niet makkelijk is :? , maar zo te lezen krijgt hij genoeg binnen.

Bedankt voor de tips…

Maar ik zet echt wel door hoor. Maar volgens het CB moet het geen strijd blijven want dan wil hij op een gegeven moment niets meer eten.

Als ik pasta’s maak, nasi oid dan smullen mijn jongste 2 er van! Ik snijd de groentes zo klein dat ze “verstopt” zitten…



Mijn oudste eet het wel, omdat hij al zo groot is dat hij kan eten wat mama kookt…



Maar kook ik aardappelen, stamppot of iets met aardappelen… Dan schuiven de 2 kleintjes hun bord terug…



Dan maar niet… Ik ga niet 2 verschillende dingen op tafel zetten…



Maar we eten dus wel vaker pasta’s dan aardappelen… Je wilt toch dat ze eten… :roll:

je kan ook proberen om kleine stukjes aardappel door de soep te doen, kijken of hij het dan wel eet.

Thijs vind het heerlijk om te dopen dus bij de aardappels en groente krijgt hij altijd wat appelmoes, ketchup of kerriesaus.

Nou Danielle…Lucas eet in ieder geval meer dan Lars eet…die eet gewoon al maanden geen avondeten meer…dus ook geen pasta, rijst etc. Heel soms een paar hapjes verse worst als we dat eten.

Ik heb alles al geprobeerd, tussendoor iets geven, rauwkost, laten proeven van ons bord…niets helpt. Je kunt het niet afdwingen en dingen zoals eten en slapen kun je niet afdwingij. Dus ik maak elke avond braaf zijn eten klaar maar nooit succes. heb echt alle tips van kennissen, vrienden, tip op het Internet, CB etc opgevolgd…hij eet gewoon niet. GElukkig is hij aan de maat dus kan wwel wat missen. Hij eet trouwens wel redelijk veel fruit en brood dus dat krijgt hij in ieder geval wel binnen. Vers geperste sinaasappel vindt hij heerlijk.

Hier nog zo;n kind dat geen warm eten eet alleen pasta’s en rijst dat krijg ik er nog wel in, maar voor de rest eet hij brood. Ook aangekaart bij het CB en wat ik zelf al vermoedde maak je niet druk, dat komt vanzelf wel een keer…

En hier dus nog zo’n kind alleen is die inmiddels al weer 6 maar eet dus vanaf pakweg 1 1/2 a 2 jaar nauwelijks groente en aardappelen. Nu herkenden we dat wel van zijn 3 oudere broers en zijn zus dus hebben we er nooit veel aandacht aan besteed. inderdaad alf en toe een stulke komkommer in zijn hand (wat dat lust hij wel) en verder negeren. De andere kinderen waren er dus binnen een half jaartje met deze werkwijze overheen. Maar de 5de nu 4 1/2 jaar later nog steeds niet. En geloof me hij zou zich liever uithongeren dan dat hij groente of aardappels moet eten. Ben dus juist blij dat hij wel zijn boterham, zijn fruit, zijn vlees (daar is hij overigens ook erg kieskeurig in) en zijn bakje yoghurt eet.

Maak me er ook best wel zorgen over maar ja wat doe je er aan. Ik geloof echt niet dat je eten bij een kind af kunt dwingen. Maar buiten dat wil ik ook gezelligheid aan tafel en me niet foccussen op het niet eten van een van de kinderen.

Mijn dochter (2 jaar + 9 maand) eet ook niks!

Alleen chocolade… :?

Ook geen rijst ofzo.

Af en toe wel een blokje kaas.

(brood eet ze ook nauwelijks, hooguit 1/2 “kaal” broodje op een dag)

Verder krijgt ze elke dag een zakje knijpfruit/groente van Zonnatura.

Zo krijgt ze toch voldoende vitamines binnen.

Ze is verder echt nooit ziek, zelfs niet verkouden.

En het CB maakt zich pas druk als ze niet meer in gewicht aankomen.



Succes, ik weet een beetje hoe je je voelt… :hug:

Ook hier zo’n miepje dat niet tot nauwelijks warm eet.



Haar daginname is alsvolgt:



bij opstaan: 1 bakje pap van ongeveer 100cc

tussendoor: rozijntjes

lunch: 1 of 2 boterhammen met beleg zonder korst

tussendoor: half stukje fruit

Avondeten: 1 tot 4 hapjes aardappel of rijst en heel af en toe 1-2 stukjes vlees en groenten



Onze kinderarts ( waar ze nog steeds onder controle staat door haar prematuriteit) zegt dat we haar moeten alten begaan omdat ze het vanzelf wel gaat doen.

Hoe moeilijk wij dat ook vinden hoor, want ze is en blijft een muisje met haar 2 jaar en 9 maanden haar 94 centimeter lengte en maar net 11.9 kilo…

:? :shifty:

tom eet ook geen avondeten.



maar wel evergreen en fruitkick, bakken en bakken met vers fruit, droog brood :roll: , poffertjes en honeyloops van kellogs.

en vleesvervanger eet hij ook.



ben begonnen met kleine blikjes bonduelle te kopen: erwtjes, bonen, mais enz.

hij wil nl alleen eten wat hij vast kan pakken en droog aanvoelt en zo kan hij het snaaien.



ow gebakken aardappelen…dat lust ie dan weer wel :roll:



wij eten gewoon en hij krijgt ook een bord met eten…en wat op gaat gaat op, de rest…ach …op zijn 18e eet hij hier de koelkast leeg :wink:



edit: tom krijgt nog wel veel de borst …dus ik maak me niet druk dat ie wat te kort komt :shifty: en ik geef hem een kauw-teddybeertje van optimax met multivitamines.

Mamy, hier hetzelfde…

Onze meid is 90 cm geloof ik en 12 kilo, ook een prematuurtje (32 weken zwangerschap)



Danielle_M, ik zou wel gewoon aard. en groente blijven opscheppen.

Niet te veel want dan overzien ze het niet meer, als het op is kan je altijd nog een 2e keer opscheppen.

@Greetje14 wrote:

Mamy, hier hetzelfde…

Onze meid is 90 cm geloof ik en 12 kilo, ook een prematuurtje (32 weken zwangerschap)







Zou het aan de woonplaats liggen? :mrgreen: :wink:



Optimax beertje krijgt Amy dus ook in de wintermaanden, zomers moet ze het van de KA op eigen kracht proberen en dus alleen de gebruikelijke vitamine D.



Ik zet haar elke dag gewoon voor wat wij ook eten, en hoeveel pijn het me ook doet te weten dat ze weer zonder eten op bed gaat, ik laat haar toch maar zelf gaan…dat wat ze de ene dag heerlijk vindt eet ze een week later niets van…

Dus het is geen kwestie van smaak, maar meer een kwestie van geen trek!

eet hij niet dan maak ik er geen punt van… hij krijgt vanzelf weer honger toch?

Zijn er kinderen die wel groenten lusten :think: :mrgreen: Laat staan dat ze alledrie ook nog hetzelfde lekker vinden??? :liar:

charity ee.t ook heel slecht ach jah ik maak me er nu niet meer druk om.



ze eet al slecht sinds ze 19 maanden is.



de ene keer eet ze wel een beetje dan ben ik blij en dat laat ik ook merken. Charity is ook niet zo groot ach vind ik ook niet erg ik ben ook maar klein :smiley: