gedram en makkelijk en zuchten

Emma is heel makkelijk… Emma heb je je speelgoed al voor speelgoedmiddag? Nee nog niet wil jij dat even halen?

Emma ga je even je jas aandoen? Ja hoor breng je hem even? en zo dus met alles…



Ze kan ook enorm drammen… mam mogen we wat lekkers… jahoor meid straks bij de koffie. Is het nu al tijd voor koffie? Mag het nu al? Is het al straks? etc…

Mama wil je even de tv aanzetten ( boven kan ze niet bij liggen we nog in bed) ja meid doe ik zo even even een beetje wakker worden… mam zet je de tv nog aan/… mam ben je nu al wakker??? mametc…

en dit zijn dan situaties waarin ze misschien vijf minuten moet wachten…



emma ruim je even… op? zucht slof slof

Emma hang je je jas even aan de kapstok? * zucht slof slof*



wat kan ik hieraan doen en herkennen jullie dit?

ik herken het wel ja



mbt jas pakken. schoenen aandoen, opruimen, zeg ik het 5 minuten van te voren.

over 5 minuten moet je,… je schoenen aan doen bijv.

zo kan hij nog even doorspelen en weet hij wat er straks gaat gebeuren.

hij kan niet klokkkijken, ik wel.

ik weet al wat en waarom er gaat gebeuren, een kind niet.

als je dan ineens zegt je moet nu opruimen oid, zitten ze nog in het spel.

en kinderen hebben even nodig om van het ene op het andere om te schakelen.

dat even eerder aangeven, werkt best wel goed.



mbt opruimen, tja je kan het samen gaan doen ( doe ik af en toe, gaat het wat sneller, is dus eigen belang)

als hij bijv een huis gebouwd heeft met de duplo mag hij het huis laten staan en de losse dingen in de bak doen.

is hij alweer blij dat het huis mag blijven staan :lol:



als hij dus echt dwars is; als jij het niet opruimd, ruim ik het op.

als ik het moet opruimen, zet ik het in de kast/op zolder.

kun je er niet meer mee spelen.

en dat doe ik dan ook, dan blijft het ook wel even daar staan.



geen speelgoed willen pakken voor speelgoedmiddag?

neemt jan dus geen speelgoed mee.

ik vind dat hij dat zelf kan kiezen en pakken.

doe ik niet voor hem.

en zijn jas pakken, doe ik alleen als IK haast heb dus als ik wil dat hij opschiet.

heb wel eens gezegd; haal jij dan mijn jas op ?

nee, waarom zei hij?

waarom moet ik dan wel jou jas ophalen?

hij keek me even aan en ging toen zelf maar hahaha

ja dat aangeven doe ik ook wel hoor… emma over … moet je je jas aan gaan doen… als ik zo zeg dat je je jas aan moet doen dan moet je dat dan ook doen want dan gaan we ook meteen weg… etc…

maar dan steeds dat gezucht en geslof erbij… daar baal ik van… hoe kan ik dat eruit krijgen?



opruimen gaat wel goed… maar met zo’n gesteun dan dat ik denk … toe nou even je hebt het niet slecht hoor…



je bent nog wat aardiger dan ik… als ik het op moet ruimen gaat het in de vuilnisbak… ( maar dat zijn dan meestal de kleurspullen en tekeningen en snippers die ze willen bewaren) verder spelen ze niet zoveel met speelgoed…

spiegelen !!!

dat is misschien een idee !!!



je gaat een rollenspel doen

zij is de mama en jij bent emma, en jij moet je jas aan doen,…

hahahahahaa dat kan ik wel eens een middagje volhouden…



en misschien spiegelt ze ook wel al wat… zal mijn eigen en jan zijn gedrag ook eens in de gaten houden…

( mijn jan dan niet jouw jan)

zou het niet een hele middag doen hoor !!

gewoon af en toe even een minuut 5-10

en wel zeggen wie wie en wie wat moet gaan doen



( enne fijn dat je het er bij zegt. ik dnek dat mijn jan 2 ouders ook wel genoeg vind die op hem letten hahah)

dat denk ik ook wel… bedoel trouwens ook niet een middag rollenspel maar kan wel eens middag bij alles zuchten en steunen…kijken hoe ze reageert.

emma vind rollenspelletjes trouwens wel heel leuk… laatst had ze wat trubbel met een vriendinnetje, had ik met haar over gehad hoe ze dat op kon lossen… ( op de fiets,) zegt ze tegen me gaan we het nu even oefenen ik ben emma en jij bent mij ( haar vriendinnetje heet ook emma) :stuck_out_tongue:

nou emma is vanavond helemaal ingestort… ze sloeg helemaal door… kussen gooien dekbed gooien knufels gooien en gillen en schreeuwen… heb haar even laten tieren en 10 minuten later weer naar boven, lag ze snikkend op bed… op schoot nog uitgehuild enzo… ze denkt dat ze maaar moet verhuizen want ze is niet lief genoeg… ze heeft ruzie met een vriendinnetje etc etc kortom mijn meissie maakt zich weer veels te druk om spoken en dingen die er niet zijn,. dit gebeurt vooral als ze moe is ( te moe) deze paasdagen doen we het lekker rustig aan… maar even geen vriendinnen en anders maar een beetje… geen hele dagen… even rust voor haar, morgenmiddag even naar bed denk ik maar.

vind het sneu voor dr hoor dat ze zich zo’n zorgen kan maken…tips?

He wat sneu, dan zit het best dwars denk ik.



Moet zeggen dat ik vind dat kinderen momenteel over het algemeen wel moe zijn en prikkelbaar. Ik merk dat aan beide jongens ook en op school hoor ik andere moeders er ook over.

Misschien is het zo dat ze net als wij aan het mooie weer toe zijn?



Idd even lekker rustig aan doen, gezellige leuke dingen doen, maar niet teveel drukte.



(kinderboerderij ofzo :smiley: )

ja volgens mij zijn ze zeker toe aan mooi weer, lekker in de tuin aanrommelen met een emmer water enzo. en dit weekend lekker even rustig aan en dan trekt ze weer wat bij… en tis ook al snel meivakantie dus dan kan ze lekker even bijkomen…