Wij hebben thuis een echte beestenboel, 3 katten en 1 hond. En de problemen beginnen echt uit de hand te lopen.
De hond is nu bijna 1 jaar en hebben we met 5 mnd uit het asiel gehaald. Het is een jachthond met veel energie. Dit wisten we van te voren en houden we veel rekening mee. Zo lopen we ong 2,5 uur op een dag met haar. Maar sinds we haar hebben sloopt ze alles wat ze tegen komt. De huistelefoon, meerdere schoenen en al veel speelgoed.
Ze pakt het ook als we even boven zijn. Ook is ze met vlaggen zindelijk.
En dan een poes van 3 jaar, die reageert sinds de kleine er is en plast overal. Medisch is alles al uitgesloten en heeft al 3x aan gedragsmedicatie gezeten. Maar het ging weer goed alleen door de onzindelijkheid en gesloop van de hond begint de poes ook weer op de bank te plassen.
Van de overige 2 katten hebben we totaal geen last.
We weten dus niet zo goed wat we hier mee aanmoeten, we kregen het advies voor gedragstherapie, maar weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden. Heeft iemand er ervaring mee? En wat zouden jullie doen in deze situatie?
Tja, je hebt een jonge hond, die eist op zich al veel aandacht. Ik weet niet of je met m op cursus bent, maar dat zou al een beetje kunnen helpen.
Ik weet niet hoeveel ervaring je zelf hebt met honden. Aangezien ik met honden ben opgegroeid heb ik ze zelf thuis (en sommige honden die ik ken) zo wat aan en af geleerd. 2.5 Uur lopen lijkt veel maar kan nog te weinig zijn voor de hond, ligt er ook aan hoe er gelopen wordt, kan hij ergnes loslopen, kan hij langs de fiets rennen, zulk soort dingen. Kijk ik heb een Franse bulldog nu en dat is een luie hond, toch loop ik met haar al in de ochtend alleen 1 uur, en nog 5 wandelingen varierent van 5-20 minuten. (en mijn hond wordt bijna 8, das bejaard voor een fransje)
De kat kan ik niet over praten, daar heb ik geen ervaring mee. Maar de hond is je natuurlijk aan het uittesten en je moet duidelijk zien te maken dat jullie de baas zijn en niet de hond. Maar dit is een lastige voor hulp op afstand…eerst eens zien of je met m op cursus kan als dat nog niet zo is, nog meer bewegen. Belonen als hij op een bot kauwt en niet op een schoen (BV)…en echt de baas worden in je huis en buiten.
Als dit niet lukt zou ik toch eens verder kijken naar idd een gedragsdeskundige. Maar nogmaals, het is een jonge hond en die gaan nu eenmaal grenzen verkennen en dat doet ie nog wel even…dus jullie: pootje stijfhouden en niet toegeven…hoe moeilijk dat kan zijn.
Veel sterkte in elk geval
Met de hond op hondentraining gaan !
als je wil kan ik je wel wat goede adressen doorgeven…
en de poes, dat is moeilijk,
als ze binnen plast op heterdaad betrappen,
met een plantenspuit…
Ik ben echt een tegenstander van het zeggen zomaar
een huisdier even wegdoen,
maar als de poes zomaar nu overal gaat plassen,
en is al 3 jaar,
lijkt het mij erg moeilijk…
Miss. is het te druk voor haar…
:hug:
Gab, ik ook. Daarom vind ik het zo verschrikkelijk moeilijk!
Met de poes hebben we alles al geprobeert, ook samen met de dierenarts. De da denkt ook dat ze zeer stressgevoelig is. Dit is trouwens pas na de hond vastgesteld, omdat de da eerst dacht dat het concurentiestrijd was met de kleine. Omdat die natuurlijk meer aandacht krijgt!
De hond is trouwens een Podenco, een jachthond uit Spanje. Ze heeft dus veel energie. Ze kan niet los vanwege konijnen dus hebben we een riem van 5 meter. Maar manlief laat haar heel af en toe nog wel eens los. Vorige keer was hij zelfs 2,5 uur weg, omdat hij samen met haar een konijnenspoor aan het volgen was .
Van de week heb ik er zelfs een dag naar de opvang gedaan zodat ze daar flink kon rennen, maar alsnog liep ze thuis te slopen. Straffen met een Podenco moet je niet doen omdat ze zeer zachtaardig zijn. Dus meestal negeren werkt beter. Helaas werkt het bij ons beide niet. Als ze iets fouts doen dan reageert ze tegen mij alsof ik haar afgeranselt heb. Dit is nooit het geval geweest!
Mama van Anne, Ik ben trouwens ook opgegroeid met honden, maar nooit met dit ras. Voordat wij haar uit het asiel haalde, hebben we flink informatie verzameld.
Ik werk trouwens ook niet, dus ben bijna nooit langer dan 3 uur weg.
altijd lastig he, zulke situaties met dieren… :hug:
Ja nogal!!
Heb het met manlief erover gehad en hij vraagt zich af hoe het gedrag van de poes gaat worden als inderdaad nr2 er is. Ik dacht persoonlijk aan een maand voor en na de geboorte medicatie, maar dat is ook geen leven voor een kat als ze continue aan de medicatie moet.
@kiki1987 wrote:
Gab, ik ook. Daarom vind ik het zo verschrikkelijk moeilijk!
Met de poes hebben we alles al geprobeert, ook samen met de dierenarts. De da denkt ook dat ze zeer stressgevoelig is. Dit is trouwens pas na de hond vastgesteld, omdat de da eerst dacht dat het concurentiestrijd was met de kleine. Omdat die natuurlijk meer aandacht krijgt!
De hond is trouwens een Podenco, een jachthond uit Spanje. Ze heeft dus veel energie. Ze kan niet los vanwege konijnen dus hebben we een riem van 5 meter. Maar manlief laat haar heel af en toe nog wel eens los. Vorige keer was hij zelfs 2,5 uur weg, omdat hij samen met haar een konijnenspoor aan het volgen was.
Van de week heb ik er zelfs een dag naar de opvang gedaan zodat ze daar flink kon rennen, maar alsnog liep ze thuis te slopen. Straffen met een Podenco moet je niet doen omdat ze zeer zachtaardig zijn. Dus meestal negeren werkt beter. Helaas werkt het bij ons beide niet. Als ze iets fouts doen dan reageert ze tegen mij alsof ik haar afgeranselt heb. Dit is nooit het geval geweest!
Je moet belonen, niet straffen of negeren, goed gedrag moet beloond worden. Mijn broer heeft ook een hond uit het asiel en die was wel ouder toen ze m kregen, maar was bij de vorige baas mishandeld, de hond kroop over de vloer als mn broer iets zei en viel andere honden aan. Ze zijn op training gegaan met de hond, eerst prive, later langzaam meer honden erbij en het is nu een schat van een beest. Zo n spoor volgen zoals je omschrijft is al een leuke bezigheid, daarnaast moeten basiscommando s en leider goed duidelijk zijn. Hoe lastig het is, het is een feit dat een jonge hond veel tijd verergd, waar je later alleen maar profijt van hebt.
Mama van Anne, idd wat jij beschrijft met belonen. Allemaal gedaan, heb ook echt nog nooit zoveel moeite gehad met het afleren of aanleren van dingen.
We zijn trouwens wel op training geweest met haar. De hond is trouwens ook in het asiel geboren.
Om diezelfde reden moet je dus geen plantenspuit gebruiken als je je kat betrapt op plassen ergens anders dan op zn kattenbak…
Dit werkt niet… ze worden er alleen maar bang van…
Kijk eens op kattenplaza… is een forum… daar krijg je meestal wel goede tips wat dat betreft… en daar gaan velen ook erg ver om uit te zoeken wat er aan de hand is met hun huisdier…
Ik weet dat er cursussen zijn voor jacht honden waarbij je samen leert om dummies te gaan vangen. Dan heb je toch zijn instinct, maar wel onder commando.
Wat zeker het eerste jaar nog gaat helpen is een bench; hun knaag/kauwbehoefte hebben ze tot en met 2 jaar ongeveer, daarna gaat het over, en dan langzaam trainen om los thuis te zijn. Ik ben ook altijd thuis, maar mijn 2 jongste honden(in april 1 geworden en in november 1 geworden) zitten echt wel in de bench! Zeker 's nachts of als ik weg ga, al is het de kinderen halen van school. Die van november merk ik van dat hij al minder knaagt(de ander kan nog knagen als ik even naar de wc ga, de stinkert), dus we houden nog even vol.
Poezen zijn eigenwijs, geen idee wat daar bij zou helpen. Idd duidelijk laten merken wie de baas is in huis, maar of dat nu echt gaat helpen? Geen idee, sorry.
Sterkte.
@kiki1987 wrote:
Mama van Anne, idd wat jij beschrijft met belonen. Allemaal gedaan, heb ook echt nog nooit zoveel moeite gehad met het afleren of aanleren van dingen.
We zijn trouwens wel op training geweest met haar. De hond is trouwens ook in het asiel geboren.
Ja, sorry voor mijn doorzeuren, maar je zegt dat je training hebt gedaan…welke dan en wanneer ben je gestopt? Met alleen een basistraining ben je er niet. En belonen moet je blijven doen, trainen ook. Onze hond krijgt nog geregeld een rondje training, zoals het op afstand blijven liggen en voorkomen etc. Ze mag nooit als eerste naar buiten of naar binnen, zulk soort dingen. Ik zou toch echt proberen geduld te hebben en nog meer te trainen…maar ja, ik zit niet in jou situatie, dat begrijp ik ook :hug:
BTW kan je deze site? http://www.dogsinneed.nl/index.php/gedrag…staat veel in over het ras dat je hebt. Qua trainingen ben ik me aan het inlezen en oefenen over de manier van Ceasar Milan.
ben het helemaal met anne eens,
heb zelfs in huis honden met gedrags problemen,
mijn zus haar hond pieste alleen in mijn/haar bed :sick:
nu niet meer,
heel veel tips van een echte hondenschool gehad…
mijn vader geeft/gaf honden training,
en zoveel tips van gehad…
hij geeft ook tips online via de mail…
ik heb nog nooit zo’n goed luisterende pup gehad…
lizzy is 6 maanden nu,
en luisterd perfect nu :thumbup:
1 van onze katten plast (te) ook binnen, ze kwamen ook niet buiten alleen in de ren… maar sinds bram er is knoop dor gehakt… ren weg en overdag lekker naar buiten. luik dicht. ze heben de katten bakken nog en mandjes en hun drinken en water bakken… ze blijven heerlijk in de buurt en savonds mogen ze naa rbinnen… heerlijk al 4,5 maand geen zeik meer in huis…
@pearlie wrote:
1 van onze katten plast (te) ook binnen, ze kwamen ook niet buiten alleen in de ren… maar sinds bram er is knoop dor gehakt… ren weg en overdag lekker naar buiten. luik dicht. ze heben de katten bakken nog en mandjes en hun drinken en water bakken… ze blijven heerlijk in de buurt en savonds mogen ze naa rbinnen… heerlijk al 4,5 maand geen zeik meer in huis…
maar dan heb je toch ook geen gezelligheid van je kat?
ik bedoel, ons vlekje kwam wel eens buitne, maar echt niet de hele dag hoor. Ze ging voor een uurtje naar buiten ofzo, en dan wilde ze weer lekker naar binnen om te kroelen of gewooon naast je te liggen…
mocht vlekje haar gedrag niet vernderen, en ze blijft in huis plassen, zullen we echt wel kijken naar een oplossing, mar in mijn ogen is dat niet om je kat de hele dag buiten te laten
@knipoogje1983 wrote:
maar dan heb je toch ook geen gezelligheid van je kat?
…zullen we echt wel kijken naar een oplossing, mar in mijn ogen is dat niet om je kat de hele dag buiten te laten
Misschien is dat juist een oplossing, dat haar kat het binnen te druk vind en buiten juist meer tot rust komt.
Voor de kat… Als alle medische oorzaken uitgesloten zijn dan zal het gewenning of stress/gedrag zijn. Heb je al een extra kattenbak of andere kattenbakvulling geprobeerd?
Heb je al aan de DA gevraagd of ze voor langere tijd die gedragsmedicijnen mag innemen?
Voor de hond… Die 2,5 uur wandelen op de dag, is dat verdeeld over een aantal keer?
Ik zou ook een verlenging van hondentraining aanraden. Verder kan het ook bij de leeftijf passen, de honden van mijn ouders hebben ook rond 1 jaar veel gesloopt in huis. Ze hebben altijd laten zien wat ze ‘stout’ hadden gedaan, maar verder niet gestraft. En belonen (kluifje) als ze niks gedaan hadden als mijn ouders weer thuiskwamen.
Ha Kiki, ik denk dat je kattenprobleem lastiger op te lossen zal zijn dan het probleem met je hond. Over de kat heb ik al in een ander topic wat geschreven. Zoals ik het lees komt dat slopen toch wel voort uit slopen. Deze honden zijn zeer actief en hebben uitdaging nodig. Als ze altijd aan de lijn moet, kan ze nooit voluit rennen. Ze raakt haar energie net kwijt. Wij hebben ook altijd jachthonden gehad en door trainingen konden ze wel los binnen woonwijken, parkjes, honden uitlaat plaatsen e.d. maar absoluut niet in het bos/weilanden. Daar raken ze alles wat ze geleerd hebben kwijt zodra ze wild ruiken en ben je ze kwijt. Dus ik begrijp wel het probleem. Wij hadden het geluk in een omgeving te wonen waar de honden goed los konden rennen zonder dat hun instinct ze in de weg zat.
Hiervoor werd al gesproken over dummies vangen e.d. en dat lijkt me een prima optie. Anders kunnen jullie misschien een paar keer per week een flink stuk met haar gaan fietsen?
@sassie1980 wrote:
@knipoogje1983 wrote:maar dan heb je toch ook geen gezelligheid van je kat?
…zullen we echt wel kijken naar een oplossing, mar in mijn ogen is dat niet om je kat de hele dag buiten te laten
Misschien is dat juist een oplossing, dat haar kat het binnen te druk vind en buiten juist meer tot rust komt.
quote]
ik bedoelde het ook niet verkeerd. meer dat ik dat zelf geen oplossing vind voor ons poezebeest. Ik vind dat ze binnen moet mogen als ze dat wil
wij wonen in een heeel klein appartementje… 4 katten een hond 2 volw en een kindje…
echt veel te druk en ze zijn zoveel gelukkiger nu ze naar buiten gaan… ze zijn zo opgeknapt…
vroeger kwamen ze ook al buiten toen ik in friesland woonde maar ging toen 3 hoog wonen in brabant… in kampen ook hoog en nu was het wel eens tijd… lekker naar buiten. en als ik buiten in het zonnetje zit komen ze gezellig buurten en rond om ons heen spelen. dat vind ik genieten en gezellig…
vond het toch wel zielig achteraf dat ze binnen waren ipv lekker buiten ravotten
Met poezebeest heb ik geen ervaring…
Je hond is bijna 1 jaar en dus volop in de pubertijd! Volop aan het uit proberen dus en dat hoeft dus niet per definitie iets te maken te hebben met de veranderingen in het gezin. Hier 2 honden, 1 Bordeauxdog van 7 en 1 Engelse Cocker van 1,5. De laatste komt ook uit Spanje en heeft een behoorlijke trauma mee genomen. Hem hebben we dus in de bench gehad. Een duidelijk plekje voor hem. Steeds hebben we het weer geprobeert om hem uit de bench te laten als ik weg ging en dat met 5 minuten opgebouwd. Nu liggen ze samen voor pampus op het kleed als ik weg ben. Ook hebben we hem behoorlijk voorbereid op de komst van gup 2. Vanaf de dag dat ik zwanger was zijn we ruimte en tijd gaan claimen en hebben we al heel vroeg bijvoorbeeld de box beneden gezet om de overgang niet enorm voor hem te maken. De eerste 2 weken was Luca “van mij” en na 2 weken heeft hij hem mogen begroeten. Heel streng, maar noodzakelijk. Ons ouwertje hoeft nergens aan te wennen zolang hij zijn dagelijkse kroel over zijn buik krijg en kan pitten :lol: !
Wat ook een tip is om energie kwijt te raken is denk spelletjes! Bij de dieren speciaal zaak kan je spellen kopen waarbij ze echt goed moeten zoeken/nadenken hoe ze nu toch bij dat lekkere brokje moeten komen. Als ik dat 10 minuten doe met die kleinste hond is hij helemaal kapot en laat ik gerust zeggen dat dat er 1 is met ADHD…