gedeeld autogebruik; ervaringen?

stél nou he, ik haal ooit mijn rijbewijs… :angel:



dan weet ik nog zo net nog niet wat ik ga doen om ook iets aan dat rijbewijs te hebben. ik weet niet of ik een auto kan betalen, en of ik uberhaubt wel een auto wil hebben (iets met principes en milieu en ander geneuzel waar ik vast over een paar maanden heel anders over piep :silenced: ). Dus zit ik een beetje rond te neuzen over gedeelde auto’s; greenwheels en dat soort bedrijven. Als ik die kosten zie, valt me dat behoorlijk tegen :roll: (vooral omdat ik denk ik voornamelijk weekendjes weg wil met de auto, en dat je dan boven alle kosten als abo en benzineprijs en kilometerprijs, ook nog voor elk uur dat je die auto in bezit hebt moet betalen…).

Ben benieuwd wie van zo’n systeem gebruik maakt, en hoe dat bevalt? Waarvoor gebruik je je auto (even een uurtje ergens heen, of ook wel eens langer weg)? En wat was de reden hiervoor te kiezen?

uh ik deel niet met zo’n abo dinges, maar ik deel wel de auto met mijn ouders. Ik kan zelf geen eigen auto (meer) betalen, en heb hem er het begin van het jaar uit moeten doen. Op het moment dat ik de auto nodig denk te hebben ga ik in overleg met mijn ouders, of zij hem nodig hebben of niet. Hebben zij hem niet nodig, kan ik hem meenemen, en zorg ik in elk geval dat zij daarna ook weer gewoon kunnen rijden, ofwel ik tank, naar gelang mijn portemonnee het toelaat de tank vol of wat ik heb verreden. Werkt ideaal hoor, zo… negen van de tien keer kan ik hem altijd meenemen of valt er wel iets te regelen.!

Of gewoon een betrouwbare japanner kopen van jaartje of 12 oud voor een paar honderd euro. Klein maar fijn, goedkoop in wegenbelasting ect. Ik heb 6 jaar in een oud auto’tje gereden en was een topper! Nou kan ik niet in iemand anders zijn knip kijken, maar misschien is het een idee…

Verder idd misschien van je ouders of zus of broer?

Als het gaat om weekendjes weg, is het dan geen optie om te huren? :think:

Gewoon bij budget regelmatig een last minute veiling doen… Deden wij ook regelmatig en dan konden we vaak voor een habbekrats een autootje huren voor een heel weekend.

Hebben zo ooit eens een hele luxe bak gehuurd van vrijdagmiddag tot zondagmiddag voor 35 euro :lol:

Ik heb een tijdje geleden ook nagedacht over Greenwheels enzo… uiteindelijk niet gedaan, en ja, om die hoge kosten! En dan krijg ik nog korting via mijn werkgever ook…



er was ook geen ophaalpunt bij mij in de buurt, dus moest eerst de halve stad door om auto te halen…



Heb toendertijd idd een goedkoop autootje gekocht. Was ik voordeliger mee uit!



Huren is ook een optie. Verhuurbedrijven willen graag net voor het weekend de auto’s kwijt die ze nog hebben staan!

Heb je een creditcard? Dan is Sixth een optie… heb een keer een smart :sick: gehuurd voor 6 euro per dag!

ik hoor idd van meerdere mensen dat huren eigenlijk veel goedkoper is… :?



Ouders en dergelijke wonen een kilometer of 200 verderop, het is juist bedoeld om een auto te hebben om die kant op te gaan, dus met hun samen een auto delen schiet niet echt op 8).



cell, dat van budget klinkt goed, ik zag alleen gisteren dat ze neit hier in de buurt een vestiging hebben, het lijkt me nogal een gedoe om dan met de trein ergens een auto op te gaan halen… :?





een goedkoop bakkie, ik geloof dat het daar wel op uit zal draaien. Moet ik toch maar eens voor het eerst van mijn leven bekijken wat ik zoal uitgeef in de maand en hoeveel er gemiddeld overblijft, en of daar de kosten van een auto vanaf kunnen…

Nou… de buurvrouw van mijn moeder rijdt in een zoefzoeki alto, ding is bijkans nu 13 jaar oud denk ik… ze heeft er nooit wat mee en inclusief 1 tank benzine is ze per maand 115 euro kwijt… dat is dus incluis wegenbelasting en verzekering.

@Cell wrote:

zoefzoeki alto


Whahahahahahahahahahahahahahahahaha :mrgreen:

@Cell wrote:

Nou… de buurvrouw van mijn moeder rijdt in een zoefzoeki alto, ding is bijkans nu 13 jaar oud denk ik… ze heeft er nooit wat mee en inclusief 1 tank benzine is ze per maand 115 euro kwijt… dat is dus incluis wegenbelasting en verzekering.




nou dat kan zelfs ik wel handelen, 115 per maand :mrgreen: . Maar met zulke dingen heb ik wel het idee dat je geluk moet hebben. voor het zelfde geld tref je een bak waar je voortdurend mee stilstaat, toch?

Mijn moeder heeft nu ook een heel oud Pindaatje gekocht…

Helemaal relaxed… 20 euri in je tank en hij zit al bijna vol!



Als er een keer iets mee is, zijn het ook de kosten niet…



Ik zou zeker voor een leuk barreltje gaan!!!

nou, dat zal met een toyota of een zoefzoeki niet gauw gebeuren hoor… die voeren al jaren de lijsten aan van auto’s die je niet in de steek laten.

Wij rijden ook een toyota en dat blijft zo.



Mijn schoonmoeder reed in een hele oude toyota starlet, nog van de generatie roest… en dat was dan ook de reden dat ze afscheid moest nemen… hij kwam door de roest niet meer door de keuring.

Maar rijden deed hij nog prima.

Nu heeft ze een oude corolla… ook nooit wat mee, ding ziet er niet uit, is vebleekt ipv rood, alles ziet er erg kaal uit, maar laat je nooit in de steek.

Ohnee. niet waar, 1 keer stond ik met pech toen ik hem leende, was de accu stuk, maar dat kan iedereen gebeuren en dat was zo te vervangen.



Dus ik zweer echt bij die 2 als het om betrouwbaarheid aankomt.



Niet alle japanners zijn zo hoor, mijn broer had tot 2x toe een daaihatsjoe, nou alleen maar pech he… maar dat hoor je ook gewoon vaker bij dat merk.



meen dat sm nu voor haar corolla 700 euro in aanschaf heeft betaald en met dit exemplaar rijdt ze alweer eh… 5 jaar :thumbup:

Toen ik eindelijk mijn rijbewijs had, hebben wij een tijdlang een abonnement op de greenwheels gehad zodat ik wat rij-ervaring kon opdoen. Zelf een auto kopen wilden we niet omdat ik op de fiets naar mijn werk ging en mijn schatje met de trein. Ik vond de kosten toen (2002) best wel meevallen. We kregen ook korting op het abonnenemt omdat ik een voordeelurenkaart van de NS had. Hoe hoog de tarieven waren, weet ik niet meer, maar ik heb daarnet even gekeken en volgens mij waren ze toch wel wat lager dan nu. Ik vind ze nu op het eerste gezicht wel erg duur, maar hou er ook rekening mee dat als je een auto koopt je ook veel geld kwijt bent aan verzekering (zeker als je 0 jaren rij-ervaring), wegenbelasting, reparaties en APK. Het is ons wel bevallen maar uiteindelijk hebben we toch zelf een auto gekocht omdat mijn schatje het helemaal gehad had met het OV.

Ik vraag me af of je met een licht (qua gewicht en motorinhoud) autootje niet goedkoper uit bent dan met huren/Greenwheels.



Je zou op zoek moeten naar een autootje van een kilo of 800-900 (via RDW kun je precies opzoeken welk gewicht wat gaat kosten in de wegenbelasting) en dan met een kleine motorinhoud, een 1.0-1.2 liter. Een Suzuki Alto is bijv. een optie, alleen op de snelweg is die niet zo comfortabel, je hebt snel last van de wind en inhalen gaat niet zo heel snel. :mrgreen: Ik zou wel kijken of je qua aanschaf niet zo heel veel in moet leveren, dus m.a.w. niet een heel oude auto kopen met veel km’s. Kijk bijv. eens naar auto’s met hagelschade, dat ziet er wat minder mooi uit maar de waarde is ineens een stuk lager -> en dus voor jou goedkoper in aanschaf. Voordeel van een iets nieuwere auto is dat je hopelijk een meer reëele kans hebt dat hij je niet zo in de steek laat.



Ik heb nu een Renault Clio 1,2 liter, die kost me 20 euro per maand aan belasting en hij rijdt 1 op 18 bij lange stukken (elke auto rijdt zuiniger op lange afstanden).



Enneh, wat je ook nu kunt overwegen, een motor! Nog goedkoper dan een auto. Even zijspanrijbewijs halen en hup Nano naast je, klaar. :angel:

@Kay30 wrote:





Enneh, wat je ook nu kunt overwegen, een motor! Nog goedkoper dan een auto. Even zijspanrijbewijs halen en hup Nano naast je, klaar. :angel:




haha, ik had van mijn ouders motorrijlessen voor mijn afstuderen gekregen, maar toen ik zwanger werd maar besloten dat het toch nuttiger was om nu mijn autorijbewijs te halen. die motor met zijspan zit er - hoe super tof het ook klinkt- dus even niet in ben ik bang.



dank verder voor de info. ik zal het allemaal nog eens goed gaan bekijken zodra ik dat roze papiertje heb…

ik heb inderdaad ook een renaultje clio gereden met hagelschade… echt hele putten zaten erin, maar rijden dat ie dee… laatste auto was een corsaatje automaat… dat was nou echt de eerste auto waarbij het zeer deed om hem weg te doen… wat was dat een fijn bakkie…



ach, ooit komt er hier wel weer eens een auto… over ene jaartje of 5 :mrgreen: