gedachtenkronkels

ik was bij de oudste heel stellig: ik ging de fles geven, en niets anders.

Echter nu ben ik gestopt met werken, heeft mijn dame veel last vsan exceem en kapotte oren, en wil ik toch gaan proberen om bv te gaan geven.

Maar merk dat ik er nog niet helemaal 100% achter sta. vind het vooral ngo een raar idee om te voeden in bijzijn van andere dan, en om zo’n lief klein gezichtje bij mijn f cup in de buurt te zien…

misschien heel raar dat ik me daar druk om maak, maar tja, vind dat echt een raar idee :oops:

maar toch raak ik er alleen maar meer van overtuigd dat ik mijn eigen rare gedachtes daaromtrent overboord moet gooien, als ik dmv bv de kans op die kapotte oren ook maar met 1% kan verminderen…

nu heb ik me al opgegeven voor een bv voorlichting, heb ik al boeken in de bieb gehaald en heb ik alle foldertjes van de vk meegenomen om door te lezen.

En gelukkig heb ik ook nog wel even, want zou er nog niet aan toe zijn om morgen al bv te gaan geven, maar over 6 maanden moet ik er gewoon aan toe zijn, ik wil dit namelijk toch wel graag doen voor frutsel nummer 2.

Maar zijn er tips/adviezen die jullie me kunnen geven? hoe voed je discreet? en is dat iets wat went, voeden in het bijzijn van anderen? En kan in principe iedereen voeden? iik blijf het sneu vinden, met mijn grote maat… :oops: en een kolf, is dat een vereiste? ik wat voor iets moet je dan hebben?

sorry voor mijn vragen, maar hoop dat jullie antwoord hebben!

kolf is nog niet nodig hoor! die zou je in de eerste weken ook van de VK kunnen lenen (tenminste hier was dat zo :))

als je bij iemand aners bent kun je altijd even vragen of j boven etc. mag zitten om te voeden als je het heel vervelend vind :slight_smile: ik doe dat soms ook hoor, meer omdat het vaak ook te druk is voor hem om te drinken

(straks als FV doe ik dat ook gewoon :))

verder kan je het altijd proberen om bv te geven dan weet je of het wat voor je is of niet, je kan altijd nog stoppen ja toch :slight_smile:

succes :slight_smile:

bedankt voor je reactie mega mindy!

proberen ga ik het zeker doen, of ik er nu bij de start al 100% achter sta of niet, ik heb mezelf voorgenomen om er gewoon voor te gaan, ook al vind ik het misschien nog ongemakkelijk.

Wellicht komt dat ook door het feit dat ik hier in mijn omgeving niemand ken die bv geeft of gegeven heeft, dus ik heb er ook geen “beeld” van eigenlijk hoe dat is, en hoe dat gaat als je in gezelschap moet voeden.

Je bent al goed bezig met de voorbereidingen. Je zou nog een afspraak kunnen maken met de lactatiekundige, zij kan jou vast een goed gevoel geven en tips geven omtrent discreet voeden.

Als je het moeilijk vind om in het openbaar te voeden, zou ik de voedingen zo plannen dat je voor jou in een comfortabele ruimte bent.

Je merkt in de loop der maanden dat je zelfvertrouwen toeneemt en je schaamte misschien wat afzwakt.

Succes

zoals voorgangers ook al zeiden: voeden in het openbaar hóéft niet he. Het is makkelijk, maar als je dat niet wilt, kun je er meestal echt wel omheen plannen.

Met kraamvisite en dergelijke zou ik als je je daar prettig bij voelt, je gewoon terug trekken en op je kamer of zo gaan voeden. Ik denk dat er heel veel vrouwen zijn die het juist in het begin nog niet prettig vinden om te voeden waar anderen bij zijn, dus zo raar is dat niet.

een kolf kan handig zijn om de bv op gang te brengen, maar hiervoor worden andere kolven gebruikt dan degene die je zelf koopt. Je hoeft die dus niet aan te schaffen. Als blijkt dat het bij jou idd nodig is, kan je zo eentje lenen bij een thuiszorgwinkel of als je in zh bent, hebben zij er vaak een voor je.

Als de bv eenmaal op gang is, heb je in principe geen kolf nodig. Tenzij je er niet altijd bij kunt/zult zijn als je kindje gevoed moet worden. Bv door werk of een avondje weg of zo.

proberen ga ik het zeker doen, of ik er nu bij de start al 100% achter sta of niet, ik heb mezelf voorgenomen om er gewoon voor te gaan, ook al vind ik het misschien nog ongemakkelijk.

Ik hoop dat je er tegen die tijd 100% achter staat. Ik heb nl het idee dat vrouwen die nog een beetje twijfelen toch vaak afhaken in de eerste week/weken. Het is nl in het begin best wel even investeren en als je dan niet helemaal gemotiveerd bent dan lokt de fles al snel denk ik.
Ik wil je dan ook als tip meegeven: geef niet meteen op! Het is echt waar: in het begin is het bij veel vrouwen even gedoe, maar daarna wordt het alleen maar makkelijker en makkelijker.

en over die grote cup: ik heb een zelfde cup en ik zou het juist zonde vinden om dat gewicht al die tijd mee te slepen om het vervolgens niet daarvoor te gebruiken waar het eigenlijk voor is :wink:
Vind het er ook echt niet raar uit zien, maar goed, ik sta sowieso er wat anders in dan jij geloof ik.

Heel veel succes!!

ook jullie bedankt voor je reacties!!

en fiep: zo heb ik het nog nooit bekeken, dat ik alles dan tenminste niet “voor niks” met me meedraag :mrgreen:

en het scheelt: ik heb nog even om me er goed op voor te bereiden dus hoop dat die 100 % er gewoon zijn tegen die tijd.

Iedereen kan voeden… OOK met een cup F of een cup AA!

Hoe vrij je jezelf ermee/bij voelt is natuurlijk iets wat per persoon verschilt.

Idd… voeden in het openbaar hoeft niet.

Al vind ik het zelf wel erg veel vrijheid opleveren.

Discreet kan prima. Ook met een cup F denk ik.

Als jij eerst thuis gewoon lekker leert voeden en er vertrouwen in hebt… ga dan eens voor een spiegel zitten voeden en zie zelf hoe weinig je eigenlijk ziet als je aan het voeden bent.

Met kleding (denk aan vestje) of een sjaal kan je eventueel nog meer bedekken als je dit zou willen. Sjaal over je schouder en dan voor je langs/ over de kleine heen en geen kip die meer mee kan kijken.

In de kraamweek/ met kraamvisite zou ik idd gewoon lekker naar de slaapkamer gaan om te voeden. Vriendin van mij deed dit in het begin ook altijd. Vond het ook allemaal nog lastig en ingewikkeld… en gaandeweg? Ging ze wel gewoon in de kamer voeden als de mensen die haar het meest na stonden er waren… uiteindelijk heb ik zelfs wel eens met haar op een terrasje gezeten waarbij zij haar kleine aan het voeden was.

Sommige dingen groei je in.

Wij waren laatst ergens snel een hapje eten, terwijl mijn man het eten haalde kreeg Dennis ook trek. Ik ging gewoon voeden (ik ben er erg makkelijk in) mijn man kwam terug en hij zag het niet eens dat ik aan het voeden was! Vestjes vind ik wel handig hierbij.

Probeer het gewoon zou ik zeggen, en geef niet te snel op.

Bel anders ook eens met een vrijwilliger van de vbn of ga naar een borstvoedingscafe ofzo. Ik denk dat het er ook echt mee te maken heeft dat je het helemaal niet kent in je omgeving.

Ik zie overigens wel verschillen, de meeste mensen voeden heel discreet, nauwelijks iets te zien. Sommigen een beetje zenuwachtig en verkrampt, anderen heel relaxed, zeker als de baby groter wordt. Maar ik ken dus ook iemand die half stript en met uitzicht op buik/vetrol en heel veel borst zit te voeden… ongelooflijk vind ik dat. Zo niet nodig!

Ik vond een hemdje onder een gewoon shirt altijd wel makkelijk. Dat hemdje trek je dan gewoon onder je borst, zo is je buik wel bedekt, gewone shirt trek je omhoog. Stuk goedkoper als speciale voedingsshirts.

@Lune wrote:

Ik vond een hemdje onder een gewoon shirt altijd wel makkelijk. Dat hemdje trek je dan gewoon onder je borst, zo is je buik wel bedekt, gewone shirt trek je omhoog. Stuk goedkoper als speciale voedingsshirts.

Dit deed ik ook bij Arielle. Een hemdje onder een (getailleerd) T-shirt. T-shirt omhoog, buik bedekt door het hemdje. Hemdje bij de ‘kraag’ aan de voorkant, voedingsBH losklikken en niemand die er iets van zag, of ze moesten er echt met de neus bovenop zitten.

Ook ging ik in restaurants (HEMA ofzo) met het gezicht naar de muur zitten en met de rug naar ‘het publiek’, dan valt het ook amper op dat je voedt.

Een vestje helpt ook om het wat minder in het zicht te laten zijn. En wat ik zelf heel fijn vond was voeden in een draagdoek. De mei tai maakte ik iets losser, zodat Arielle precies met de neus voor mijn borst zat. Dan kon ze aanhappen. Maar omdat de mei tai haar achterhoofdje en alles bedekte, kon je helemaal niet zien dat ik aan het voeden was.

En verder hoeft het niet per se in het openbaar natuurlijk. Maar helemaal in je blote tiet daar zitten hoeft dus echt niet!

Verder; VBN, LLL, een lactatiekundige. Het is allemaal al wel genoemd denk ik… Ik zou gewoon rustig eraan beginnen, eerst thuis voeden, nog niet (teveel) weg. Het is ook best wennen, zo’n bolletje aan je tepel, de sensatie die het zuigen geeft.

Kolf kun je altijd nog wel kopen. Ik vind die van Medela heel erg fijn! Had bij Arielle een Swing, heb nu een Freestyle klaarstaan.

He meis, ik heb de andere reacties niet goed gelezen maar wilde je graag mijn ervaring delen. Wat goed dat je het overweegt, als je t dan toch niets vind kun je natuurlijk altijd nog de fles kiezen.

Ik had er nog nooit over nagedacht tot ik zwanger raakte en toen wist ik t zeker, ik ga bv geven! Ik had me al aardig erin verdiept en wist dat t niet meteen heel gemakkelijk zou gaan en ‘normaal’ zou voelen. T voelde niet erg raar ( en ik heb ook een behoorlijke cup en die groeide dus nog meer :silenced: ) maar is wel even wennen, maar t gaf zo’n gaaf gevoel je eigen kindje kunnen voeden met je eigen melk, gelukkig kwam de bv snel op gang 3/4 dagen kwam t al. En ik voed T.im nog steeda volledig :inlove:

Ik kan me voorstellen dat je in het openbaar voeden niet zo ziet zitten maar dat vind ik zelf ook en doe dat eigenlijk alleen als t nodig is en dan onder een grote doek(omslagdoek), wel beetje beschut in een hoekje ofzo, niet in de kijk, vandaag toevallig nog in een restaurant dat hij honger kreeg, maar vond t daar te druk dus t invalide toillet op en gevoed. Dus discreet voeden kan altijd! Lekker creatief zijn :wink: :mrgreen:

T heeft inderdaad veel voordelen, denk eens over snachts naar beneden met een ongeduldig huilende baby die NU wil eten :lol: Dat heb je niet omdat je meteen kan aanleggen. Altijd voeding bij je op de juiste temperatuur, t idee dat jeje kindje laat groeien door jou melk :inlove:

Ik zou inderdaad nog niet over kolven enzo nadenken, ik las dat je gestopt bent met werken dus hopelijk is kolven helemaal niet nodig. Mocht t nodig zijn kun je ook uit nood huren(zorgwinkels). Ik moest na 3 maanden wel weer werken en heb toen na 8/10 weken een kolf moeten kopen, eerder niet nodig gehad :smiley:

Maar zoals je kunt lezen heb ik een positieve ervaring met bv geven :mrgreen: ondanks dat ik ook wat mindere momenten heb meegemaakt, vond t de eerste dagen niet pijnloos, je voelt t wel, maar dat blijft niet, t is niet echt pijn want dat mag t niet doen hoor maar niet dat je gaat denken dat je er niets van voelt de eerste dagen :wink: :-

Btw je bent dan echt niet met je cupmaat bezig als beebje gaat drinken :wink: :mrgreen: T is trouwens een prachtig gezicht hoe ze aan je borst liggen :inlove:

Als je nog vragen hebt mag je ze me gerust stellen :-

Succes met je keuze en je gevoel erbij :-*