Gebruiken tot en met...

Ik haal zojuist een zak boerenkool uit de koelkast om alvast klaar te maken voor vanavond.

Nu staat er op de zak: gebruiken tot en met 11-02-2008, gisteren dus.



De boerenkool zit er nog vers uit, even geroken en hij ruikt sterk, beetje naar een zak stampot wortelen zeg maar. Doorgaans ruik ik niet aan de boerenkool, dus weet niet wat de normale geur is.



Ik ben een miep wat houdbaarheidsdatums aan gaat, maar Mik ligt nu net in bed en ikheb geen zin om aan het eind van de middag nog naar de winkel te gaan en dan rappo klappo de boerenkool in elkaar te flansen (heb om 18.00 vergadering)



Wat zouden jullie doen?

Boerenkool bereiden of niet?



Groetjes Bianca

Als hij er nog goed uitziet kan je hem gewoon koken, geen probleem. Als ie verlept is, niet meer gebruiken.

Als het er goed uit ziet, kun je het nog gewoon eten hoor. Het is ook houdbaar ten minste tot … dus kan best wat langer. Je ziet het snel genoeg met groente (verlept, verkleurd, papperig, verdroogd). En rauwe boerenkool stinkt altijd als je er met je neus boven gaat hangen :wink: .

Als het nog zeg maar ‘mooi’ groen is. Helder, donker zoals boerenkool eruit hoort te zien is het goed. Als het zo’n bruingroening kleurtje begint te krijgen is het niet goed meer. :wink:

Hij ziet er nog mooi groen uit, een enkel stukje daar gelaten mar dat heb ik ook als de dfatum nog ok is.

Boerenkool zit in de pan, ga hem gewoon bereiden.



Ben gewoon een muts met THT data’s, maar ben echt te lui om aan heteind van de middag et moeten gaan “rennen en vliegen” :wink:

tht data zijn in de regel ook uiterste verkoopdata hoor… Zeker met groente kun je op de uiterlijke kenmerken vertrouwen… met zuivel etc zou ik daar voorzichtiger mee zijn…

@mv2kids wrote:

tht data zijn in de regel ook uiterste verkoopdata hoor… Zeker met groente kun je op de uiterlijke kenmerken vertrouwen… met zuivel etc zou ik daar voorzichtiger mee zijn…




Mijn microbiologie docente liet de yoghurt altijd tot aardig over de datum komen, omdat (in de gesloten verpakking) de melkzuurbacterien ervoor zorgen dat het product zuurder smaakt en dat vond zij lekkerder :wink: …ikke niet hoor :sick: , maar door mn opleiding ben ik juist makkelijker met verloopdatums. (vlees en vis daargelaten)

mmm nu met koken zie ik toch aardige verkleuringen…twijfel twijfel

De boerenkool zou ik ook gewoon nog eten als het er nog goed uitziet en ook goed ruikt.



Voor de duidelijkheid: “Ten minste houdbaar tot” en “Gebruiken tot” moet je heel letterlijk nemen. Als er THT staat, dan is het een week of een maand erna vaak nog wel goed. Alleen kan de smaak en structuur van het product veranderen. In de regel word je er niet ziek van.



Staat er “Te gebruiken tot” dan is het advies om het na deze datum niet meer te consumeren.



Als het goed is staat deze info ook in de consumentengids van deze maand.

oh dat is handig om te weten dat verschil

en met groen spul: vroeger hadden ze ook die data niet he, toen keken ze gewoon of de kool nog goed was en of er niet teveel beestjes in kropen :wink:

Zuivel heeft ook altijd een tht houdbaarheidsdatum…

Vlees ben ik (na een voedselvergiftiging), heel erg voorzichtig mee geworden

@Karin2 wrote:

De boerenkool zou ik ook gewoon nog eten als het er nog goed uitziet en ook goed ruikt.



Voor de duidelijkheid: “Ten minste houdbaar tot” en “Gebruiken tot” moet je heel letterlijk nemen. Als er THT staat, dan is het een week of een maand erna vaak nog wel goed. Alleen kan de smaak en structuur van het product veranderen. In de regel word je er niet ziek van.



Staat er “Te gebruiken tot” dan is het advies om het na deze datum niet meer te consumeren.



Als het goed is staat deze info ook in de consumentengids van deze maand.





Dit had ik laatst ook zo gelezen ja, in een boekje over babyvoeding :mrgreen:

@mama van anne wrote:

@mv2kids wrote:
tht data zijn in de regel ook uiterste verkoopdata hoor… Zeker met groente kun je op de uiterlijke kenmerken vertrouwen… met zuivel etc zou ik daar voorzichtiger mee zijn…




Mijn microbiologie docente liet de yoghurt altijd tot aardig over de datum komen, omdat (in de gesloten verpakking) de melkzuurbacterien ervoor zorgen dat het product zuurder smaakt en dat vond zij lekkerder :wink: …ikke niet hoor :sick: , maar door mn opleiding ben ik juist makkelijker met verloopdatums. (vlees en vis daargelaten)




mijn collega’s die lessen over voeding etc. geven zijn net diegene die dus altijd de karnemelk ruim over datum gewoon nog lekker opdrinken :mrgreen:



Wat die boerenkool betreft; zo te lezen kun je het gewoon eten. Ik ben net zo’n miep en ik zou het waarschijnlijk niet opeten :oops:

ALs er een spin in zou zitten, zou ik het in ieder geval níet opeten :wink:

@Karin2 wrote:

ALs er een spin in zou zitten, zou ik het in ieder geval níet opeten :wink:




Heb je er wel alvast vlees tussendoor 8) scheelt weer spekjes bakken



Ik zou het dus niet opeten. Ik ben een watje :oops:

Heb toch maar nieuwe gekocht muts dat ik ben Smaakt het me iig lekker vanaaf, anders ga ik er toch over na denken… :oops:

hahaha zo ben ik dus ook he.



Maar ik had ook 1x boerenkool 1 dag overdatum. Zag er goed uit, maar stonk mega toen ik het klaar had gemaakt…

Ik ben dus heel makkelijk met dat soort dingen ziet het er goed uit dan maak ik het gewoon klaar, ben nog nooit ziek geweest van eten :mrgreen:

ik bewaar de boerenkool altijd in de vriezer : die gaat dus altijd over de datum… :stuck_out_tongue:

Ik ben er ook makkelijk mee, met groente en melk ruik ik gewoon.



Vlees niet en kip al helemaal niet…