binnenkort wordt ons kindje geboren en ik vroeg me af hoe het zit met de naam die we hebben uitgekozen.
ik zal een fictief voorbeeld geven van hoe het er uit komt te zien. we willen als voornaam een dubbele naam met een streepje ertussen en we willen de traditie behouden dat het kind een naam meekrijgt van een opa en een oma.
dus stel het wordt arend-jan hendrik maria
hoe worden dan de afkortingen bij de aangifte ajhm of omdat er een streepje tussenstaat ahm
en wordt arend-jan dan de roepnaam of kan je arend als roepnaam opgeven. ik hoop dat ik zo een beetje duidelijk ben
volgensmij kun je het helemaal zelf bepalen hoe je het wilt. als je het maar goed doorgeeft
en de roepnaam mag je ook zelf bepalen. met de iniatialen(hoe schrijf je dat ook alweer :oops: ) weet ik het niet presies.
Ik denk dat je met die vraag ook wel bij het gemeentehuis terecht kan ter informatie,. Ben je aan het juiste adres :thumbup:
Iig succes en met de naam kiezen en aangeven.
Al geef je hem bij wijze van spreken ‘piet’ als roepnaam, dat maakt niet uit.
Roepnaam ben je helemaal vrij in.
Mijn voorletter is een ‘M’ , maar mijn roepnaam is Tamara.
Hoe het met de initialen zit zou ik eigenlijk niet weten.
Maar er is hier vast wel iemand met een kindje met een dubbele naam met streepje ertussen op het forum.
Weet niet of ik je het juiste antwoord geef hoor, maar even een poging:
Anna Sofie is voor ons 1 naam. Het punt is dat zo’n naam pas 1 naam is als er een streepje tussen staat: Anna-Sofie. Maar dat vonden wij niet leuk
Ze heet dus Anna en dan Sofie, en volgens mij is haar roepnaam stiekem Anna ipv Anna Sofie, want een roepnaam kan niet uit twee losse namen bestaan :roll:
Lekker ingewikkeld he.
Zij heet dus A.S. en geen A.
Volgens mij hoorde ik laatst op nieuws dat het vroeger idd niet mocht maar dat er toendertijd een wetswijziging is geweest toen Willem-Alexander is geboren.
@lydia wrote:
Anna Sofie is voor ons 1 naam. Het punt is dat zo’n naam pas 1 naam is als er een streepje tussen staat: Anna-Sofie.
ik dacht zelf ook dat het zo geregeld was. vandaar dat wij er dan liever een streepje tussen hebben. wij zouden dan bijvoorbeeld anna-sofie als eerste voornaam hebben en zouden dan als roepnaam voor anna kiezen.