gebeten

Mijn dochtertje is op de speelzaal gebeten door een ander kindje.

In de rug. Met ophalen vertelde de leidster netjes wat er was gebeurt, ze waren doktertje aan het spelen, en een kindje had gebeten. Charlotte had nauwelijks gehuild. Ze lieten het zien, tilde haar jurkje wat op en idd, een flink rode bijtplek. Goed, moeder heeft excuses aaneboden, was er ook van geschrokken dat haar kind dat gedaan heeft.

Ondertusen baalde ik wel als een stekker, want alweer een kind van mij bij wie zoiets gebeurd.



Kom ik thuis, doe ik haar luier, kijk ik op haar rugje, zitten er verder naar boven nog drie felrode ronde bijtplekken :shock:

Daarom wilde ze dus niet meer lopen. Dat doet haar hartstikke zeer.



Dus ik bel mijn vriend, schrikt ervan en zegt dat ik de speelzaal terug moet bellen.

Dus dat gedaan, en nee, ze wisten niet dat ze vier keer gebeten was, ze hadden alleen dat plekje onderaan gezien. Ze vond het wel erg naar en zouden dat kindje erg goed in de gaten gaan houden.



Maar ik baal. In de speelzaaltijd van Jesse is zoiets soortgelijks 3 keer over gebeurd. En net nu Charlotte een klein beetje begint met het echte samen spelen, gebeurt dit weer.



Snap dat Charlotte nauwelijks gehuild heeft, snap dat hun blik niet constant op alle kinderen gericht kan zijn, maar vraag me werkelijk af hoe het eruit moet hebben gezien, Charlotte in de blote rug met een kind erop, die gewoon alle kans en tijd heeft om charlotte vier keer over flink te bijten.



Gebeuren zulke dingen bij jullie nou ook zo geregeld? Ik heb echt zoiets van, als er nu nog maar het minste of geringste hoeft te gebeuren en ik haal ze van de speelzaal af. Maar dat zou voor mijn meisje een grote straf zijn.

En wat moet ik nu met dat uiterste pokke-ontevreden gevoel.

En waarom moeten ze er altijd een van mij hebben?

Wat sneu voor je dochtertje joh. Ik denk wel dat het niet reeel is om te denken dat ze er altijd een van jou moeten hebben :wink: Dit soort dingen gebeuren nu eenmaal.

Wel zou je je dochtertje kunnen zeggen dat ze meteen flink mag zeggen dat ze dat niet wil/ gaan schreeuwen of naar juffie gaan als ze 1x gebeten of geslagen wordt, misschien dat ze zo een volgende keer kan voorkomen dat het 4x gebeurd.

Ik kan me wel voorstellen dat je je afvraagt hoe dat kan gebeuren overigens, dat is niet in 10sec gebeurd als je nu nog flinke plekken ziet. Misschien toch met de leiding bespreken en dan gewoon vertellen wat je hier ook deed, dat je best begrijpt dat zoiets kan gebeuren, maar vier keer en zo hoog op de rug…

kai is ook 1 keer flink gebeten nota bene door zijn vriendinnetje



ook bij ons is het netjes verteld door de leidster.

en moeder heeft ook wel sorry gezegt het was in zijn gezicht.



kai heeft zelf ook 1 keer gebeten door de kleding heen en dat kon je goed zien bij het kindje





moet eerlijk zeggen dat ik er zelf niet heel veel moeite mee had

vind het wel vervelend hoor en kai mag het ook niet doen en krijgt er ook wel iets van te horen.

maar heb ook wel zo iets van het gebeurt wel vaker bij kinderen.

Jasper is een keer gebeten en heeft een keer gebeten :shifty: beide keren netjes door de leidsters uitgelegd en in mijn ogen prima opgelost. Wel is het bij ons zo dat ze niet vertellen door wie een kindje gebeten of geduwd is. En heel eerlijk vind ik dat wel zo netjes.



Als ouder kun je er toch vrij weinig aan doen als je kindje een keertje een ander gebeten heeft oid, maar als ouder van het ‘slachtoffertje’ ga je dat ‘de dader’ onbewust toch door andere ogen zien… Terwijl bijten vaak een uiting is van frustratie omdat je niet kunt uitdrukken/duidelijk maken wat je wilt. Niet altijd natuurlijk, maar vaak toch wel. Dat is ook een van de redenen waarom het zo moeilijk s om het te zien aankomen. Het gebeurt zo plotseling als de situatie zich voordoet dat je het eigenlijk niet echt kunt voorkomen.



Structureel bijten, slaan, duwen, krabben etc. is natuurlijk een ander verhaal, maar volgens mij hebben we het daar niet over :think:



Aan de andere kant is jouw meisje wel 4x gebeten :shock: dat lijkt mij meer te zijn dan gewoon een uiting van frustratie omdat iets niet zo gaat als je wilt… Weet je zeker dat het maar een kindje was? Ik zou daar bijna aan twijfelen. Of het ‘bijten’ hoorde bij het spelletje…? Dan zou ik mijn meisje uitleggen dat dit niet zo’n goed idee is.



Als je zelf het idee hebt dat er redelijk vaak iets mis gaat, zou ik eens goed opschrijven wat er allemaal gebeurt en een gesprek aan gaan met de leidsters/eventueel hun leidinggevende. Nu achteraf heb ik als lid van de OC ook dingen gehoord die bij ons op het kdv een tijdje gespeeld hebben en dat lag toch vaak simpelweg aan onderbezetting :think: dus toen dat probleem was aangepakt(door oa. de versterkte inzet van stagiaires- die weliswaar nog niet zo veel mogen, maar iig wel een extra paar ogen en handen bieden :wink: ) werden de incidenten duidelijk minder. Natuurlijk helpt het altijd als het probleem ook op de groep wordt besproken(kindjes dus nog eens duidelijk uitleggen wat wel of niet mag…)



Succes!

Hier heb ik er zelf een die af en toe ook die gekke dingen doet. De leidsters melden het me dan natuurlijk ook.

Zij geven ook aan dat het vaak gebeurd uit frustratie. Ik praat er thuis uitgebreid met hem over. IS bij ons dus 2 x geweest.



Hier vertellen de leidsters ook niet welk kind het was. Omdat zij wat er daar binnen gebeurd niet willen dat ouders er evt ruzie om krijgen. Vond dat heel moeilijk maar wel begrijpelijk. Ik kan er natuurlijk ook niets aan doen dat hij het doet. Want ik keur die dingen echt AF!



Dat je meisje 4 x is gebeten is wel heel erg… zou bijna zeggen dat de leidsters dan niet echt goed hebben opgelet. Ik zou daar zeker nog uitleg even over vragen.

Denk niet dat het aan jou kind ligt verder. De kids in die leeftijden doen dat helaas soms :hug:

Ik sna dat wel, wat jullie zeggen. Het zijn nog erg kleine kindjes en als ze zich niet kunnen uiten kan het zijn dat er eentje bijt (alhoewel ik bijten sowieso wel extreem vind, als ze nou gewoon een duw geven). Maar dan denk ik dat gebeurt incidenteel in een moment, maar hier waren de ogen van de leidsters toch echt even weg. En daar heb ik duidelijk over geklaagd.



Dat ik weet wie die moeder is of welk kindje, dat maakt niet uit hoor.

Die moeder was er niet bij, en neem het haar niet kwalijk.

(tenzij het nogmaals gebeurt)



Maar mijn zoontje is toendertijd op dezelfde speelzaal 3 maal over door het zelfde kindje steeds gekrapt en gebeten. Tot grote wonden op zijn wangen aan toe. dat maakt natuurlijk ook dat ik nu bij voorbaat mijn hart al vasthoudt.

En in dat geval heb ik wel zoiets van ‘voedt je kind toch fatsoenlijk op’.

Maar goed, mijn kinderen zijn gelukkig heel zacht, en hebben nog nooit een ander kindje zo extreem pijn gedaan, hoop dat dat ook zo blijft.

Kan me ook wle voorstellen dat als je als moeder alles eraan doet om je kind te leren dat het niet mag, en hij doet het toch dat je er ook maar machteloos bijstaat.



Maar dat kindje wat jesse toen pijn had gedaan, die had totaal geen opvoeding gekregen. Toen hij op de basisschool kwam zijn er groepjes ouders naar de juf geweest dat hun kind terugslaat als dat kindje hun weer wat doet.

Allereerst een dikke knuffel voor je kind. Pff dit is niet zo heel leuk en das zwak uitgedrukt.



@Misty wrote:

Die moeder was er niet bij, en neem het haar niet kwalijk.

(tenzij het nogmaals gebeurt)


Dit vind ik een beetje raar staan. Hoe kan die moeder er iets aan doen dat haar kind dit doet?



Dit vraag ik puur vanuit een moeder wiens kind dit ook doet.

Prinsje heeft een spraakachterstand en praat dus bijna niet. Vaak uit frustraties omdat hij zich niet verbaal duidelijk kan maken gaat prinsje bijten, slaan en haren trekken. Dit doet hij zowel thuis als op het kdv.

thuis zijn we heel consequent in straffen als hij dit doet. En ook laten zien en vertellen wat we wel goed gedrag vinden.

Laatst een heel gesprek op kdv gehad en daar hanteren ze dezelfde aanpak als wij thuis hebben.



Dus ook al doet prinsje dit toch steeds, wij zijn er wel mee bezig.

Ook voor ons is het heel frustrend als hij weer eens een kindje, of de opa’s/oma’s of ons te pakken heeft gehad. Laat staan dat het ontzettend rot voor anderen is.



Ik hoop voor jou dat je meisje ( en jullie ook) gauw weer met plezier naar psz gaat!

tja ik vind dat eerlijk gezegd ook nogal kort door de bocht. Ik heb ook 1 kind die weleens gebeten heeft, krabde en sloeg. De andere twee nooit. Het ligt echt niet alleen maar aan opvoeding.

Bovendien zie je bij hele jonge kinderen ook vaak dat ze opeens tijdens knuffelen bijten, dat schijnt echt juist voor die hele kleintjes heel in de buurt vn kusjes geven te komen. Ze hebben dan nog helemaal niet in de gaten dat je een ander daarmee pijn doet.

ik wil er ook even op in gaan



ik vind het raar dat een kind de kans krijgt 4x te bijten op een middag zonder dat de leidsters het in de gaten hebben



ik werk op een kdv en heb trouwens (in de 6 jaar dat ik er werk) nog maar een keer een bijt incident meegemaakt.

Het kan altijd gebeuren, zelfs als je er bij staat.

Waarschijnlijk hebben de leidsters niet gezien wat er gebeurd is, maar wel gereageerd op die ene beet. Ik kan me voorstellen dat je niet verder zoekt als je die ene beet gevonden hebt.

Ik ga er vanuit dat de leidsters er extra goed op gaan letten en dat bijtende kindje ook echt extra in de gaten houden.



En inderdaad de frustratie niet naar jezelf halen (‘waarom overkomt het er een van mij’). Het overkomt best wat ouders, kinderen leren in die fase in hun leven erg veel, over zichzelf en over anderen. Sociale omgang gaat de een nou eenmaal beter af dan de andere.

Ook problemen thuis kunnen ervoor zorgen dat een kindje anders is dan hij/zij eigenlijk zou willen. (scheiding, ruzies, overlijden, geboorte etc)



Hopelijk kan jouw meisje met veel plezier blijven spelen op de psz.

Misty,

Hoe gaat het nu met jouw nare gevoel? Zijn er nog vervelende incidenten geweest of gaat het nu beter?



Wij hebben onlangs ook een boze ouder gehad. Heel lastig, want wij willen echt het allerbeste voor de kinderen en doen er ook alles aan om dit soort vervelende ongelukjes te voorkomen.
De twee vriendinnen (bijna 4 jaar) waren aan het spelen en opeens pakte meisje A iets van meisje S af. S. wachtte geen seconde met reageren en krabte meteen in haar gezicht. ‘Ik stond erbij en keek ernaar’ was de situatie voor mij. Ingrijpen ging niet omdat het zo snel ging en het leed was al geschied. Helaas was dit de zoveelste keer en ik wist dat moeder dit echt niet leuk zou vinden. Begrijpelijk hoor. Maar ik moest wel de boodschapper zijn.

Dame S. heeft straf gehad en we hebben de meiden niet meer samen laten spelen om conflicten te voorkomen.

Moeder was blij met die oplossing (ikzelf eigenlijk niet, maar moeder was echt overstuur en het is haar kind, dat respecteren we) en hoopte dat we daar op konden blijven letten, dat de meiden niet meer samen mogen spelen. Zeker niet zonder toezicht.

Gelukkig begreep mama ons standpunt en de uitleg dat A. ook deel had aan de ‘ruzie’, maar dat S. zeker niet zo mag reageren. Ook hebben we een geprekje gehad met moeder van S. En zijn ook een traject begonnen om S. te begeleiden in haar frustratie. Ouders lagen in scheiding en S. uitte zich op die manier.

Absoluut geen goedpraten, maar het gedrag was wel beter te verklaren.



Uiteindelijk zijn de meiden naar school gegaan en waren beide ouders ontzettend tevreden over de geleverde opvang. Dus wij hebben het goed aangepakt is onze conclussie.

Vervelende situatie… :hug:



Maar 4x bijten kan in een half minuutje gebeurd zijn, ik denk niet dat je het die leidsters kwalijk kunt nemen, net zo min het kind of de ouders.

Sommige kinderen bijten nu eenmaal. Ik werk ook op een kdv/bso en heb ooit een situatie meegemaakt dat er een peuter continu beet. Zijn moeder vond het verschrikkelijk dat hij dat deed. Achteraf bleek dat de moeder iedere keer weer voor dat ze hem bracht vertelde dat hij niet mocht bijten. Het kind hoort alleen het woord bijten en bijt dus maar raak. Wij hebben haar toen het advies gegeven dat ze moest zeggen dat hij fijn moest gaan spelen, vanaf dat moment gaat het goed…

Helaas heb ik dus een bijtertje.

Hij doet het thuis niet maar alleen op de opvang.

Ze houden hem extra in de gaten maar hij is zo snel.



Het is helaas snel gebeurd bij die kleintjes.



Ik hoor dus minstens 1x per week soms wel 3x per week dat hij heeft geprobeerd te bijten of echt heeft gebeten.

zo kreeg ik een keer mijn oudste thuis :shock:



grote ronde bijthap,

en in de bosjes gegooid door een jongetje…



ik was heel en heel boos op de juf,

vind dat ze echt daar beter op moeten letten…

:?

gab :shock:

dat deed ik ook toen ik hem thuis kreeg,

was nog nooit zooo boos geweest…



was ook de laatse maand dat hij daar op school zat!

Logisch, zo zou mijn reactie ook zijn, met 6 jaar en dan nog bijten is natuurlijk een heel ander verhaal dan als je 2/3 jaar bent.



Hier was Desmée een bijtertje, ik heb heel onpedagogisch nadat ze voor de zoveelste keer een hap uit Yari had genomen terug gebeten.

Jaja ik weet het… ik zei al onpedagogisch.

Maar ze heeft het niet meer gedaan tot nu toe.

mamma van sharondenise. Maar ja, Y.ari is ook een lekker hapje he, is die van mij ook :inlove:

Nee even serieus, bij sommige kids helpt die aanpak inderdaad.

Ik sta daar niet achter op zich hoor, maar toch handig als het werkt!



Gab. Ik schrok toen ik jou foto zag :shock:



Verder heb ik geen ervaring met bijtertjes…

Weet wel dat ik vanuit PSZ vrij weinig tot geen info krijg mbt gedrag van Levi of als andere iets gedaan hebben bij L.evi :think:

Zo zag ik zelf een keer dat een meisje hem echt aan het treiteren was, L.evi is zo’n lief jochie die dan niks doet (of deed, misschien nu ondertussen wel).



Denk wel dat je het niet moet betrekken op jezelf, dat andere kids bewust jou kids pijn doen.

Naar als je dat gevoel hebt, lijkt mij erg vervelend :hug:



Ouders kunnen lang niet altijd iets doen aan het gedrag van kids.

Heel vaak ook wel, maar soms gewoon niet, vooral als ze er zelf niet bij zijn.

wow gab wat een plek zeg



ik heb ook al een keer onpedagogische kai even laten voelen wat hij bij ons doet

Maar het mag niet helpen.

Kai bijt gewoon uit frustratie en heeft nog niet door dat hij je dan pijn doet hij denkt dan alleen maar aan zijn frustratie.

dus hier een ventje wat regelmatig bijt gelukkig tegen woordig alleen ons nog( ten minste wat ik weet )

Moet soms wel om hem lachen hoor dan kondigt hij het namelijk eerst aan ik ga jouw echt slaan hoor of ik ga nu bijten

dus tegenwoordig zie ik het vaak aankomen





maar hij blijft het echt doen wat ik ook doe lief uit leggen boos worden

heb al veel geprobeerd maar helpt tot nu toe nog niet

Marisca,



Heb je al geprobeerd om Kai een alternatief te bieden voor het bijten? Hij is 4 jaar als ik het goed zag, dan kun je al best veel uitleggen en samen met hem kijken hoe hij zijn frustratie op een andere manier kan uiten.

Bijv. weglopen van de situatie en hem dan belonen daarvoor “knap dat je wegloopt”, “stop, hou op” zeggen voordat hij voelt dat hij gaat bijten.

Ook als hij in een situatie komt waarin hij normaal gesproken bijt, en nu een keer niet, hem daarvoor kort belonen. (aai over zijn bol, benoemen dat je het knap vindt dat hij niet bijt)

Zo leert hij zelf zijn gedrag aan te passen. Kost energie en doorzettingsvermogen, maar soms kan het de verandering in gedrag betekenen!