Mijn kids gaan gelukkig ook naar een super kdv!!
Maar… Teun is de afgelopen 4 weken al 2 keer gebeten, door hetzelfde kindje.
En daar baal ik nu toch wel van. De eerste keer was het op z’n wang en viel het wel mee. De leidsters hadden adequaat gereageerd behalve dat ze het niet hadden gezien. Ze wisten wel wie het had gedaan.
Afgelopen donderdag ging ik ze halen en toen kwam de leidster meteen al naar me toe, dat er iets ontzettend vervelends was gebeurd, hij was namelijk weer gebeten. Maar nu op z’n voorhoofd :shock:
Ik heb toen gereageerd van: tja, dat kan nu eenmaal gebeuren met kinderen. Weten jullie hoe het is gebeurd? Nee, ze hadden het weer niet gezien. De kinderen zaten aan tafel te kleuren. En er was nog een kindje gebeten die dag.
Toen vroeg ik of het vanuit Teun kwam (dat hij iets doet wat die ander niet kan waarderen ) maar dat was absoluut niet het geval. Teun speelt graag en met iedereen.
Ik zat er verder niet zo over in, tot afgelopen weekend. Teun heeft donderdag- en vrijdagnacht onzettend hard gehuild, echt paniekbuien. Dat heeft hij normaal nooit. Hij was echt ontroostbaar.
En nu begint die plek echt lelijk te worden, hij is opengegaan en ontstoken. En helemaal blauw er omheen.
Ik dacht eens na over hoe je iemand in het voorhoofd kunt bijten, dan zou je het hoofd stevig moeten vasthouden om te bijten. Tja, en toen ik daar over nadacht vond ik helemaal niet leuk meer :?
Nu wil ik hier woensdag als ze weer gaan, even op terugkomen. Ik was van plan om te vragen wat de leidsters gaan doen om te voorkomen dat het weer gebeurd. En of de ouders van dat kindje het weten. En wat als het nog een keer gebeurd, zit daar een consequentie aan vast?
Mijn kinderen zitten in een verticale groep (er is maar 1 groep…) dus het zou ook gewoon een baby kunnen zijn die gebeten wordt.
Maar, kan ik dat soort dingen wel vragen? Zou een kdv daar een beleid over hebben? Ik kan wel zeggen dat ik niet wil dat hij nog een keer wordt gebeten, maar ja, dat kan altijd gebeuren :think:
wat vinden jullie, stel ik me aan of kan ik dit wel vragen aan de leidsters?
ik vind dat je dit wel kunt vragen ze weten welk kind het doet dus moeten ze er extra op letten vind ik.
je moet het goed ontsmetten trouwens met badedas tjah weken in badedas is lastig met het voorhoofd maar je kan een washandje met badedas en water op zijn hoofd houden 2 x per dag 5 tot 10 min
ik heb dat met het vingertje van charity toen gedaan 3 dagen was het heel mooi geheeld
ipv badedas kun je ook gewoon soda gebruiken hoor…
kost veel minder + je kunt het in huis ook veel gebruiken…
zowiezo bij rode wondjes die lijken te onsteken in een badje met soda gaan weken… werkt hier als een trein!
annemeindert is ook wel eens gebeten op het kdv…
eerst in zn handje en laats onder zn oog :?
ja het is niet anders hoor… kinderen bijten elkaar nou eenmaal…
de leidsters zijn er wel heel allert op vinden het heel erg als het is gebeurt, maar je kunt niet altijd overal bijzijn…
zoals eerder iemand hier al zei ‘het ene moment lijken ze lief samen te spelen en het anderen moment is het HAP!!’
ruzie maken moet je leren en het aangeven van lichamelijke grenzen ook. ik zie het als leersituatie,
maar
als er bloed bij komt… dan is het anders… dan ben ik er een heel stuk minder makkelijk mee…
ik vind dat je gelijk hebt hoor, Zygoot. Ruzie maken moet je leren, het is onderdeel van de sociale vaardigheden. Helaas bijt dit kindje zomaar uit het niets, terwijl de ander niets doet wat tot bijten zou kunnen leiden.
Dat vind ik niet kunnen, daar leert mijn kind niet anders van dan “kijk uit voor andere kindjes want die kunnen zomaar bijten” en kan hij op z’n hoede gaan raken hierdoor. Terwijl hij juist zo heerlijk onbezorgd op iedereen afstapt. :think:
das inderdaad ook waar…
hoe oud is dat andere kindje eigenlijk?
en wanneer bijt een kindje een ander kindje om opzettelijk zeer te doen?
is het geen gewoon ‘spel’ net als een kind van anderhalf dat de poes ‘slaat’ in onze ogen slaan maar voor het kind enkel het spelen met dat zachte vachtje, kijken hoe het reageerd als je er een bepaalde beweging op uitvoert…
ik hoop dus eigenlijk dat het bijtende kindje dat doet omdat
-‘zijn oudere broertje dat ook doet en hij ziet dat je daar leuk veel reacties mee oproept vana papa en mama’
-‘hij bijten een lekker gevoel geeft, net happen in een appel of koek’
mocht het dan echt een naar kindje zijn dat graag anderen pijn doet ( :shock: het zou je kind maar zijn :shock: ) dan hoop ik dat het kdv de ouders maand tot het beter opvoeden… of dat het kdv daar zelf zstrenger op gaat controleren… er in ieder geval IETS mee doet.
@zygoot wrote:
hoe oud is dat andere kindje eigenlijk?
3, bijna 4 jaar.
@zygoot wrote:
ik hoop dus eigenlijk dat het bijtende kindje dat doet omdat
-'zijn oudere broertje dat ook doet en hij ziet dat je daar leuk veel reacties mee oproept vana papa en mama'
-'hij bijten een lekker gevoel geeft, net happen in een appel of koek'
mocht het dan echt een naar kindje zijn dat graag anderen pijn doet ( :shock: het zou je kind maar zijn :shock: ) dan hoop ik dat het kdv de ouders maand tot het beter opvoeden.. of dat het kdv daar zelf zstrenger op gaat controleren.. er in ieder geval IETS mee doet.
precies, daarom wil ik graag met de leidsters dit voorval nog even bespreken. Gewoon voor mijn eigen gevoel, zekerheid krijgen dat de leidsters er wel degelijk 'bovenop' zitten. (wat niet hoeft te betekenen dat het nooit meer zou gebeuren natuurlijk). Maar dat het voor hen en de ouders duidelijk is waarom dit kindje bijt en hoe ze ermee moeten omgaan.
ja, stel je voor dat die ouders van niets weten…
maar goed dat je dat gesprek aan gaat, ik ben benieuwd wat ze er mee doen…
maar euh, dat kindje is wel oud om ‘zomaar’ te bijten… vind ik dan.
ik vind 3, bijna 4 ook te oud hoor…
Wessel is pas geleden ook gebeten… net als 4 andere kindjes die dag… door 1 meisje…
De ouders van het meisje zijn erbij gehaald en er wordt een plan de campagne opgesteld om haar in te tomen.
Mocht het doorgaan (tot nu toe lijken ouders het allemaal nogal leuk te vinden) dan mag ze niet meer komen (tijdelijk of definitief…dat weet ik niet)…
het gaat dan dus niet zozeer om eht gedrag van het meisje, maar om de onverschilligheid van de ouders…
Dat is het beleid bij ons kdv.
Wessel is inderdaad ook best wel bang geworden… Als ik lekker wil kussen in z’n nekje of zo… of op z’n buik… (je kent het wel die momenten :inlove: ) zegt ie “mama niet bijten he? Shanty bijten mag niet”…
naar toch?
Mijn zoontje van 2,5 jr heeft, tot mijn ontsteltenis, de afgelopen maand twee keer het zelfde kindje op het KDV gebeten. Volgens de leidsters was er niks aan de hand, waren ze fijn samen aan het spelen en opeens beet hij dat andere kindje. Gelukkig geen bloed maar zijn tanden stonden wel in zijn armpje. Ik vind het vreselijk voor het kindje en zijn ouders die volledig ontdaan waren. De leidster heeft per ongeluk wel tegen de ouders gezegd dat mijn kindje het heeft gedaan terwijl dat niet hun beleid is.
Ze hebben mijn zoontje streng toegesproken en gezegd dat hij dat absoluut niet meer mag doen. Helaas werkte het niet want 2 weken later deed hij het weer.
Mijn zoontje is (en natuurlijk zeg ik dat als zijn moeder) een super sociaal, gezellig manneke die heel graag met andere kinderen speelt en alle buurtkindjes komen altijd bij ons spelen omdat ze zo gek op hem zijn, maar hij heeft wel 2 keer gebeten…
Ik zeg nu elke keer als ik hem weg breng dat hij lief moet spelen en geen kindjes mag bijten. Ik hoop dat dat ook niet meer gebeurd maar het blijven kinderen en sommige kinderen doen dit helaas. Ik zou niet weten wat ik hier tegen moet doen maar neem elk advies ter harte want ik voel me er erg ongemakkelijk onder. Ik vind echter niet dat een kindje hiervoor van een KDV gestuurd mag worden. Tenzij het kindje consequent raar, aggresief gedrag vertoond en de ouders hier totaal onverschillig mee omgaan.
Mijn zoontje is ook wel eens gebeten door een ander kindje en hoe naar ik het ook voor hem vond, ik denk wel: dat kan gebeuren.
Als iemand de gouden tip heeft…
Poppie
ai poppie… vervelend hoor…
en zoals je gelezen hebt (denk ik) was het bij het kindje bij Wessel’s kdv een geval van onverschillige ouders… een ander verhaal dus.
en eerlijk gezegd… 1 x per 2 weken vind ik niet alarmerend hoor…
maar dat dadertje bij Wessel beet gerust op 1 dag 5 kinderen… heeeeeel anders vind ik.
Tjsa… ik denk dat je goede afspraken met de leidsters moet maken over hoe dit aan te pakken als het structureel gaat worden… maar nogmaals… ik denk dat het toespreken op het moment zelf, evt. met een sanctie b.v. iets leuks niet mogen, het beste is nu… En niet meer dan dat…