hallo,
ik heb het vandaag even heel erg gehad met mijn g.o-bureau en wil graag weten wat andere ervaringen zijn.
Ik was in eerst einstantie heel tevreden; had op zeer korte termijn een gastouder nodig, en dat is middels hun bemiddeling gelukt!
Intussen ben ik een half jaar verder en vind het irritant dat ik elke maand 160 euro aan hun betaal, daar hoeven ze in principe geen snars voor te doen, behalve twee dingen: zorgen dat er controle is op de go’s en vervanging regelen in geval van ziekte, vakantie of ontevredenheid.
Maar beide doen ze niet :?
Nano zit nu een halfjaar bij zijn go, en ze zijn niet een keer op bezoek geweest, ondanks dat de folder zegt dat ze regelmatig onaangekondigd langs komen. Ik heb ze gevraagd hoe dat zat, waarop ik de wedervraag kreeg: is er dan reden om op bezoek te gaan? Nou nee, die is er niet echt, maar ik weet niet wat er allemaal gebeurt als ik er niet ben, en zou het fijn vinden als er op z’n minst een beetje controle is.
Dan was er een vaste vervanger voor als de vaste go niet kan. Nano is er een paar keer heengeweest, en hij heeft zich goed vermaakt. Toch voelde ik me niet helemaal oke bij die go. Ze lag een keer te soezen in de stoel terwijl er kids waren waar ze op oppaste, en ze laat iedereen haar ’ mama’ noemen, wat ik gek en stom en niet slim vind.
Nou gaat mijn go op vakantie, en ik bel naar bureau voor een vervangend adres. Krijg te horen dat ik wel bij de verangede go terecht kan. Ik spreek uit dat ik dat voor soms oke vind maar dat ik er geen echt goed gevoel bij heb, en dat ik drie weken dan wel erg lang vind. Er wordt gevraagd wat me stoort, en ik geef daar antwoord op. Week later krijg ik telefoon dat er geen andere go’s beschikbaar zijn (terwijl ik gewoon in een stad woon, en het mij niet uitmaakte in welk deel van de stad de go zit). Eventueel is het wel mogelijk 2 go’s te vinden, maar dat is natuurlijk een beetje te veel van het goede, om nano voor drie weken aan twee nieuwe adressen te laten wennen.
Of ik hem niet toch naar de vervangende go wil doen? En ow ja, ze had het even nagevraagd, maar iedereen noemt haar oma, niet mama. Daarmee is de kous af, ondanks dat ik zelfs diezelfde dag nog heb gehoord dat iedereen haar mama noemt.
Nu gaat ie dus twee dagen naar haar, en drie dagen naar mijn zus. En ik voel me daar gewoon een beetje klote bij eigenlijk, zowel omdat hij vandaag dus op een plek zit, waar ik niet een heel goed gevoel bij heb, als omdat ik uiteindelijk dus zelf naar een oplossing heb moeten zoeken, terwijl dat volgens mij toch echt de taak is van het bureau.
Eis ik te veel? Zijn andere bureaus hetzelfde? of heb ik het gewoon niet echt getroffen?
Ik weet niet hoe anderen zijn Fiep, maar ik vind echt dat je GO-bureau geen goed werk levert.
Vragen ze aan jou of er reden is voor een bezoek… Ja, dát moeten zij nu juist weten! Zij moeten daar langsgaan, want dat kun jij dus per definitie niet doen, dus hoe moet jij dan weten of het nodig is?
Maar eh… wat zijn je opties Fiep? Wat zou je kunnen doen?
GO-bureaus ‘verdienen’ (kweetniet hoe dat zit, het is meestal een gemeentelijke instantie, toch?) inderdaad maandelijks veel geld voor weinig diensten. Heeft jouw go-bureau een uitleenservice, dus dat de go een box, kinderstoel e.d. kan lenen? Dat is wel iets dat mee telt, vind ik. Maar bemiddeling is bemiddeling en daar mogen ze best een beetje actief in zijn. Mijn ervaring is ook dat dat nog weleens wat te wensen overlaat. Bij onze go gaat het supergoed, maar het bureau belde pas na 2 maanden hoe het eigenlijk ging met Tiara daar :? Vind ik erg laat, vooral omdat ze beloofde in het begin elke week even contact op te nemen met zowel de go als met mij. Ik heb sindsdien helemaal geen contact meer gehad met het bureau en betaal ook zo’n 150 euro per maand wat ook nog eens automatisch wordt afgeschreven.
Ik zat eerst bij een ander bureau en daar was het niet anders. Bij vakantiedagen enzo regel ik zelf iemand anders, bij ziekte geen idee, dat heb ik nog niet meegemaakt. Misschien moet ik het ook eens nalezen/navragen. Wat staat erover in je contract??? Als er staat dat ze moeten bemiddelen bij vakantie, ziekte én problemen, dan mag je ze daarop aanspreken, vind ik. Als je je kind niet prettig achterlaat bij een go, dan moeten ze tenminste een gesprekje regelen met zijn 3en.
Een go die zichzelf mama laat noemen klinkt niet prettig.
Fijn dat je zus ook een paar keer op wilt passen, dat scheelt toch weer voor je gevoel hè.
Sterkte ermee!
kom maar hierheen met je moppie ik heb nog wel een plekje over :mrgreen:
maar nee zonder gekheid , 1 ik vind het raar dat je maandelijks aan HUN geld betaald(dat is bij mijn oppaskindjes dus niet zo deze mensen betalen 1 keer per jaar iets van 160 euro) ik hou zelf mijn uren bij die stuur ik ondertekent door de vraagouder naar het bureau , het bureau haalt het geld bij de vraagouder van de rekening en dat krijg IK uitbetaald , ik ben ten slotte de oppas niet het bureau… :think:
ten tweede als jullie zoveel moeten betalen dan mag je daar op zijn minst een heleboel voor terug krijgen en daar hoort ook een passende tweede vervanging bij!
Weet je zeker dat je vraagouders zo weinig betalen, jansansil???
De gastouders krijgen sowieso betaald, hoor. Maar dat gaat bij de ene via het bureau, bij de ander maakt de vraagouder het rechtstreeks naar de gastouder over.
Ik ben zelf ook gastouder en doe dit met veel plezier. De kleine vergoeding die ik ervoor krijg is mooi meegenomen.
Vervelend als het zo moeizaam gaat, het gaat wel over het grootste bezit in je leven!
ik heb eens zitten denken, en ze doen voor die 160 euro/maand wel een aantal dingen. Idd is er een ‘uitleen’, en er zijn wat cursussen die de go’s kunnen/moeten volgen.
jes, ik ben verbaasd dat bij jou vakantie NIET door bureau wordt geregeld. Ik dacht dat dat juist het grote voordeel was van via een bureau opvang regelen: dat je ook bij calamiteiten opvang hebt. :think:
bij jou ook al zo slordig met nabellen ove rhoe het gaat. Hier ook (joh). Kwam weken later iemand van bureau in de stad tegen en toen zei ze even: ow jou moest ik nog bellen ove rhoe het gaat, ik ben nu niet aan het werk maar gaat het goed? Meer dan een ja wilde ze niet horen, en daarna is er niet meer gebeld. Wel nog een evaluatiegesprek gehad na 3 maanden geloof ik, maar dat was heel erg een lijstje afwerken.
lena, wat zijn de oplossingen? Even door deze weken heen bijten (leuk belt mijn zus gisteren op: 'uh het komt eigenlijk niet zo goed uit, dat oppassen :wall: '), en daarna weer genieten van de vaste go. En stiekem hopen dat ik meer uren mag werken, bij dit werk of andere baan, en dan twee hele dagen en wat halve, zodat nano WEL op kinderdagverblijf welkom is.
Misschien zou het go-bureau wel vervanging willen regelen voor vakantie, geen idee eerlijk gezegd. Volgens mij is dat hier niet zo vanzelfsprekend. Als ik de mogelijkheid heb dan los ik het natuurlijk ook liever op met de oma’s. Scheelt ook dat we maar voor 1 dag per week de go hebben hè. De oma’s worden niet heel veel extra belast. In augustus passen beide oma’s 1 vrijdag extra op, naast hun normale oppasdag, dus dat valt wel mee. Enneh, ziek worden mag de go gewoon niet van me
Waarom is Nano op dit moment niet welkom op het kdv??? Bij het kdv van de stichting waar ik werkte was 2 of 3 dagdelen geloof ik het minimum, dat werk jij toch zeker wel???
@kayleigh wrote:
Weet je zeker dat je vraagouders zo weinig betalen, jansansil???
De gastouders krijgen sowieso betaald, hoor. Maar dat gaat bij de ene via het bureau, bij de ander maakt de vraagouder het rechtstreeks naar de gastouder over.
Ik ben zelf ook gastouder en doe dit met veel plezier. De kleine vergoeding die ik ervoor krijg is mooi meegenomen.
Vervelend als het zo moeizaam gaat, het gaat wel over het grootste bezit in je leven!
ik heb het gister nog even nagevraagd , en jep hun betalen dat en meer niet… :think: al was het inschrijfgeld wel over de 200 euro maar dat is maar eenmalig…
O ja Fiep, dat was het probleem bij het KDV hè… die halve dagen. Ik vind dat heel raar. Je woont toch in een stad, zijn er geen KDV’s waar ze wel halve dagen doen?
En bij je werkgever is hele dagen ook niet bespreekbaar?
@lena3 wrote:
O ja Fiep, dat was het probleem bij het KDV hè… die halve dagen. Ik vind dat heel raar. Je woont toch in een stad, zijn er geen KDV’s waar ze wel halve dagen doen?
En bij je werkgever is hele dagen ook niet bespreekbaar?
ja kdv hier heeft als regel dat je minimaal 2 hele dagen moet, en dan mag je er ook halve dagen bij. Toen ik nano aanmeldde, was er gewoon plek, maar ja, ik werk maar vijf halve dagen en dan gaat het feest dus niet door. geen genade. ow ja en alle kdv’s zijn vriendjes van elkaar, tsssss, dus zelfde regels.
Maa rhoorde net dat er ook een kdv is speciaal voor de omroepen, als ik bij de tros of andere omroep een contract krijg, daar ook maar eens naar informeren.
ik moet even zien hoe het loopt met deze baan, eventueel nieuwe baan. Deze zou kunnen worden uitgebreid van 20 tot 28 uur, en dat betekent dus twee hele en drie halve dagen, neem ik aan. Andere baan zou ook eventueel 20 uur over vier dagen, en dan kom je ook al meer richting hele dagen. moet wel zeggen dat ik mijn vaste go erg zal gaan missen mocht de overstap er van komen, dat dan weer wel.
Vandaag past zussie voor het eerst op. gaat goed geloof ik. Had mijn zoon net aan de tel en hij zat alweer vol verhalen!
Ja eigenlijk zijn alleen de vakanties een probleem voor jou hè? Zolang je eigen GO er is, ben je wel tevreden toch?
Wij hebben een 48-wekencontract op het KDV, dus wij hebben ook geen vakantieopvang. Dan nemen we dus zelf vrij, of als dat niet zou kunnen, zou ik iets regelen met oma’s e.d. Maar dat was bij jou dus ook nog niet eenvoudig hè?
@lena3 wrote:
Ja eigenlijk zijn alleen de vakanties een probleem voor jou hè? Zolang je eigen GO er is, ben je wel tevreden toch?
jawel. hoewel ik wle merk dat ik het toch ook wle een gemis vind dat ie niet op kdv zit. Hij vindt spelen met andere kinderen zo leuk, en nu heeft ie alleen het zoontje van go, en die is twee van de 5 dagen naar de psz…
Wij hebben een 48-wekencontract op het KDV, dus wij hebben ook geen vakantieopvang. Dan nemen we dus zelf vrij, of als dat niet zou kunnen, zou ik iets regelen met oma's e.d. Maar dat was bij jou dus ook nog niet eenvoudig hè?
uh, neh. Mijn familie is helaas niet met me mee verhuisd van het zonnige zuiden naar het gooische matras. Daarbij zitten mijn ouders beide zelf nog in de bloei van hun leven, met hele drukke banen en liefdes en zo.
En tja oma twee, uh, die zou denk ik met liefde willen oppassen (dwz: kind wordt bij de andere kinderen gedropt) maar ja, das dan weer zo'n gedoe met ophalen en zo omdat je toch met die vliegtijd zit :wink:
Hi hi, ik heb twee werkloze oma’s. Thuisblijfmoeders-met-pensioen zeg maar (want ja, thuisblijfmoeder is een flinke baan, maar wel eentje waarbij je zo rond 45e met de vut mag :shock: :mrgreen: ). Ze wonen ver weg, maar kunnen je leven toch wel makkelijker maken hoor.
Zeg als je die afrkaanse oma nou eens naar Nederland haalt als au pair? :lol:
Vanaf wanneer mag Nano ook naar de psz straks?
vanf twee geloof ik. Hij komt er nu af en toe om kidnje van go weg te brengen en hij schijnt het helemaal geweldig te vinden.
Ik heb nog een vraagje, mocht er nog iemand anders dan lena meelezen 8) :
Ik krijg tegemoetkoming kinderopvang van de belastingdienst. Ik heb hun mijn contract gestuurd waarin staat dat ik 100 uur per maand opvang heb. Daar is mijn tegmoetkoming op gebaseerd. Maar wordt dit nog gecontroleerd aan het eind van het jaar dmv urenbriefjes, of jgebeurt dat alleen steekproefgewijs?
Namelijk twee gevallen: geval 1 is dat zus dus oppast 9 dagne in totaal, volgens bureua moet zij dus ingeschreven zijn om ook die dagen het bedrag terug te krijgen. Maar wordt dat gecontroleerd dan?
Geval 2: baas vraagt net of ik volgende week elke dag langer wil doorwerken (goede timing, nu ik de opvang zo goed geregeld heb en ik nano met een gerust hart achter laat :?). Dat betekent dus dat ik meer opvang nodig heb. Maar ik krijg nu dus maar die 100 per maand vergoed :think:
(en aangezien mijn baas net gewoon heeft besloten om een week vrij te nemen en ik daarom extra moet/mag werken, en ik ook nog alles moet inleveren bij sociale dienst, wil ik toch op z’n misnt dat ik er niet financieel op achteruit ga)
iemand?
Die tegemoetkoming kinderopvangkosten wordt einde van het jaar gecontroleerd, voor zover ik weet. Dan moet je alle facturen (bureau en go-urenlijsten) opsturen en dan wordt er dus berekend wat je nog moet bijbetalen of wat je terug krijgt. Wij hadden teveel opvanguren ingecalculeerd, waardoor we een paar honderd euro terug moesten betalen begin dit jaar :? We hebben nu de uren vrij krap opgegeven, ik denk dat we elke week wel een uurt langer opvang nodig hebben dan opgegeven. Dus waars. krijgen we dan eind van het jaar extra vergoeding overgemaakt. Omdat ik in de wintermaanden minder uren werk is het lastig berekenen, we zijn aan de veilige kant gaan zitten.
Maar als je elke cent goed kunt gebruiken, dan is het verstandig dat nieuwe aantal opvanguren door te geven aan de belastingdienst, dan krijg je direct meer vergoeding.
Werk je met dat programmatje van de belastingdienst via internet? Vind ik erg prettig en snel werken.
Succes ermee!
Oh, ik denk dat ik het misschien niet goed uitleg… Dat van die facturen en urenlijsten opsturen was naar Kintent, de instantie die de vergoeding regelde voor het werk van mijn vriend.
Maar aan de belastingdienst moesten we ook veel terug betalen. Ik geloof dat het go-bureau daar een jaaroverzicht voor samenstelde en die moesten we dus opsturen aan de belastingdienst. Ze kunnen het dus echt wel vrij precies terug zien wat je hebt gebruikt.
Mijn Vo’s betalen 89 cent per uur per kind aan het GOB (van0tot4.nl). Mijn uurtarief is 3.90. Redelijk netjes lijkt me.Maar ok, ik ben zelfstandig en ik moet zelf vervanging regelen tijdens vakanties enzo. Wat jouw GOB doet is beneden alle peil… De betreffende GO waar jij het over hebt, moet op z’n minst flink gecontroleerd worden…