ik vind doro de bomen het bos niet meer. Ik heb een vriendin die wel de rol van gastouder zou willen vervullen voor me dochter, maar nu de rest. Als ik mijn woonplaats google met gastouderbureau dan krijg ik wel tig gastouderbureaus. Welke moet ik dan kiezen? hoe en wat?
Of als je een gastouder hebt kan je het zonder gastouderbureau regelen?
En de belastingdienst moet weer appart benaderd worden? net als bij de zorgtoeslag??
Als je vriendin gastouder wil zijn, moet je aan aantal eisen voldoen. Zo moet ze een EHBO cursus volgen, en moet ze inderdaad zich zelf inschrijven bij 1 van de gastouderbureau’s. Ook moet ze zelf maandelijks of jaarlijks net wat ze wil belasting afdragen. Heel leuk allemaal maar komt best wat bij kijken. Ook moet je huis helemaal kindproef gemaakt worden. Nog erger dan dat je zelf thuis zou doen…
Mijn ouders zijn sinds kort ook gastouder. Wij hebben het geregeld via gastouderbureau Roodkapje en die zitten volgens mij landelijk (omavanroodkapje.nl)
Op deze site vind je ook een artikel over de wijzigingen die doorgevoerd gaan worden.
De gastouder moet zich inschrijven bij een officieel bureau en jij moet bij de belastingdienst kinderopvangtoeslag aanvragen.
Een gastouderbureau zal dit allemaal aan je uitleggen!
Ik vond de eisen meevallen hoor. Er is wel iemand bij mijn ouders langsgeweest maar echt gecontroleerd hebben ze niet.
Een EHBO diploma is volgens mij ook (nog) niet verplicht maar dat kan ook verschillen per gastouderbureau misschien.
Het inschrijven bij het gastouderbureau heeft mijn ouders een uurtje tijd gekost maar verder wordt het allemaal geregeld en houden ze er, nadat alle kosten (zoals belasting) zijn verrekend, toch nog een leuk bedragje per maand aan over!
Ik ben zelf gastouder
Alleen ga ik er mee stoppen
1 kindje wat ook de helft van de tijd weer afgebeld word
zet geen zoden aan de dijk.
Het steld echt niks voor om gastouder te worden.
hoefde ook geen ehbo diploma te hebben…
wel gaat er het een en ander veranderen per 1 jan 2010 en ga ik er dus mee stoppen omdat het dan niet rendabel meer is…
Dan blijf ik nog wel oppassen maar dan moeten ze mij maar in het zwart betalen…
grts patricia
de overheid wil toch juist gastouderschap stimuleren door er subsidie in te stoppen heb ik laatst op de radio gehoord
maar… hoe zit dat met de belastingdienst als je gastoudr bent? ik krijg ook geld terug omdat ik onderhet minumum zit, mijn gastouder toch dan ook? zij zit nl ook beneden modaal.
Weet niet of je kindje naar een kdv gaat nu maar ik zou ook even wachten op dit moment wat de veranderingen daad werkelijk gaan worden… waarschijnlijk moet ze dure cursus gaan volgens als ze minder dan 5 kindjes gaat opvangen die vrij aan de prijs is…
Wij hebben al een tijd een gastouder en zoals hier al beschreven word gaat zij het mogelijk ook zwart doen nou geen probleem voor ons… als ze maar blijft
oké kdv ga ik niet doen, want ik heb niemand waar ze heen kan als ze ziek is. Ik ga invalwerk doen op scholen, dus heb ik ook geen vaste dag wanneer ik kan werken…ik denk dus dat het zwart voro haar makkelijker is, maar dan is het voor mij juist niet handig. Dan krijg ik nu verder geen subsidie via de belastingdienst als ik hetzwart blijf doen…
@konijn wrote:
oké kdv ga ik niet doen, want ik heb niemand waar ze heen kan als ze ziek is. Ik ga invalwerk doen op scholen, dus heb ik ook geen vaste dag wanneer ik kan werken…ik denk dus dat het zwart voro haar makkelijker is, maar dan is het voor mij juist niet handig. Dan krijg ik nu verder geen subsidie via de belastingdienst als ik hetzwart blijf doen…
Waarschijnlijk ga je per 2010 toch veeeeeel minder terug krijgen via de belastingdienst (las ergens nog maar 2,50) en dan is het wellicht toch handiger om het zwart te doen omdat je dan goedkoper uit bent. Ik geloof dat ergens in mei de overheid met een definitief plan komt mbt het gastoudergebeuren. Ik zou tot dan in ieder geval nog even wachten met in zee gaan met een gastouderbureau.
Verder zijn er veel verschillen in de kosten van een gastouderbureau dus daar zou ik goed naar kijken. Kijk of ze geen bemiddelingskosten vragen, ten slotte hebben jullie elkaar al gevonden en hoeft een gob daar niets voor te doen. Ik heb zelf geen goede ervaringen met gastouderbureau’s… ze doen het toch allemaal voor het geld lijkt wel.
En dan zag ik nog ergens iets staan over belasting afdragen. Je gastouder hoeft alleen belasting te betalen als ze meer als (ongeveer) 5400 per jaar verdient. Dus als ze meerdere gastkindjes heeft zal ze er al snel overheen gaan. Daarboven betaal je ongeveer 1 derde aan belasting dus het is handig als ze dat opzij zet.
Succes met het vinden van een goed gastouderbureau!
Even het artikel van mijn gastouderbureau over de wijzigingen in 2010 (Wil natuurlijk niet zeggen dat er in de loop van dit jaar toch weer andere wijzigingen besloten worden)
Actueel: kinderopvang 2010
Laatste ontwikkelingen:
4 mei 2009
Beste Gastouders,
We hebben goed nieuws voor u!
Gastouderopvang blijft bestaan in de huidige vorm, evenwel met aangescherpte kwaliteitseisen, zowel voor gastouderbureau als voor de gastouder. Het maximale tarief waarvoor subsidie kan worden verkregen, wordt verlaagd van € 6,10 naar € 5,-. Het tarief van € 2,50 is van de baan, ook de termen mini-crêche en thuisopvang zijn alweer vervallen. De betalingen moeten via het gastouderbureau lopen.
De gastouder moet voldoen aan opleidingseisen op MBO-2 niveau, OF hij moet kunnen aantonen dat hij over relevante kennis en ervaring beschikt. In dat geval kan hij een Certificaat van Erkenning (CVE) verwerven.
In de loop van de volgende maanden zal worden uitgewerkt hoe die opleidingseisen eruit zullen zien en hoe een CVE kan worden verworven. Naar verwachting wordt dit uiterlijk in september bekend gemaakt. De eisen zullen voornamelijk gericht zijn op het kunnen omgaan met kinderen en het bezit van een kinder-EHBO-certificaat. Wij verwachten dat de meeste gastouders met een beetje inspanning wel aan de eisen zullen kunnen voldoen.
Gastouders die aan de opleidingseisen voldoen of een CVE hebben, worden opgenomen in een landelijk register.
Vraagouders kunnen alleen toeslag kinderopvang krijgen als ze oppaskosten betalen aan een officeel erkende, geregistreerde gastouder.
Het jaar 2010 wordt een overgangsjaar; gastouders krijgen tot 31 december 2010 de tijd om hun diploma of erkenningscertificaat te behalen. In de aanloop naar erkenning houden de vraagouders recht op toeslag kinderopvang. Het moet dan wel opnieuw worden aangevraagd, de betalingen lopen niet automatsich door. Als de gastouder geen officiële erkenning krijgt voor 31 december 2010, moet de toeslag worden terugbetaald.
De GGD houdt voortaan rechtstreeks toezicht op de kwaliteit van de locatie van de gastouderopvang, u kunt dus met een controlebezoekje vereerd worden.
Gastouderopvang kan plaatsvinden bij de gastouder thuis of bij de vraagouder thuis, niet bij alle twee. Hier komt de gedachte van de mini-crêche toch weer terug.
Verder is bepaald dat een medebewoner van een vraagouder niet meer kan functioneren als gastouder. Voorbeeld: als een gescheiden moeder tijdelijk bij oma gaat wonen, en oma past op de kinderen als de moeder gaat werken, ontstaat geen recht op toeslag kinderopvang. Dat is een forse streep door de rekening voor mensen die het hard nodig hebben.
Al met al denken wij dat de meeste van onze gastouders dermate bekwaam zijn, dat ze, hetzij met een diploma, hetzij met een Certificaat van Erkenning in aanmerking komen voor officiële registratie als gastouder, zodat ze met een gerust hart verder kunnen met hun werk.
Veel succes in 2010 !
centificaat van erkening is dat je goed gedrag hebt, zei gister een vrou tegen mij van zo bureau.
Ik denk dat ik het dan maar gewoon zwart blijf doen :think:
Je hebt inderdaad een bewijs van goed gedrag nodig. Dit moet je opvragen via de gemeente. Kost iets van € 30,- maar dat kregen mijn ouders weer terug van het gastouderbureau.
wat zijn de tarieven als je gewoon zwart betaald? ik had laatst een ochtend van 7 tot 13.00 en ik had haar 15 euro gegeven, is dat een beetje acceptabel?
hoi
wil even wat dingen rechtzetten
verplicht is bewijs van goedgedrag
kinderehbo certificaat wat elk jaar herhaald moet worden is NU al verplicht.
per 1-2010 komen daar nog extra opleidingeissen bij alleen weet nog niemand hoe en wat moet in september bekent worden.
vergoeding voor gastouderopvan is wit tuissen de 3 en 5 euro per kind per uur.sommige GOB’s hebben daar tarieven voor andere laten het aan ouders en gastouder over om dat te bepalen.verschil zit vaak ook in incl of exl voeding en luiers
voor zwart vind ik 2,50 per uur erg weinig geef je dan alles wat nodig is mee,drinken ,luiers,eten enz enz vind zelf bedrag van 3,50 voor ervaren gastouder minimaal voor zwart.
werk zelf alleen wit voor rieel tarief
Ik geef idd alles mee wat ze aan eten krijgt, plus extra nog. Dus ook evt nog eens wat voor dr eigen kindje.
Ik heb net met haar overlegd. We doen gewoon 15 euro een morgen, en 10 extra als er een middag bij zit. Ik sta voor de klas, ongeacht de reistijd, blijft het gewoon 15. Ze vond het prima, want anders is het voor mij ook niet intresant omdat ik niks nu terug krijg van de belastingdienst. Dan is voor mij een gastouderbureau intersanter. Maar omdat zij dan weer zit met haar toeslagen… doen we het gewoon zo!
(alleen nu het invalwerk nog :oops: )
Dan is het toch prima geregeld,als je het samen met je gastouder zo afspreekt.en allebei tevrede mee bent waarom niet,wie weet lukt het vast werk te vinden ipv alleen inval werk begin is er iedergeval.
Vind zelf persoonlijk die eisen wel redelijk moet ik zeggen, alleen moeten ze die opleiding of cursus wel voor een groot deels vergoeden vind ik.
Maar nu kan iedereen gastouder worden en dat vind ik zelf ook niet normaal.
Het gaat toch om een andermans kind en wil me kind wel met een gerust hard achterlaten vind ik.
Zelf heb ik nu een zoontje van 7,5 mnd. en mijn moeder past 2 dagen op.
Maar ik ben hard op zoek naar een andere oplossing wat mijn moeder nog niet weet hoor.
Wil eerst kijken wat mijn mogelijkheden zijn daarom ben ik hier even aan het neuzen.
Mijn moeder zorgt goed voor mijn zoontje hoor dat is het niet maar ik zie dat ze het eigenlijk niet aan kan.
Het is te zwaar voor de, ook heeft ze pas te horen gekregen dat ze een verslaten rug heeft.
Dus ik tweifel of ik Joey naar een KDV moet doen of naar een gastouder???
wat is beter wat is voordeliger???
Zo heeft mijn moeder de eigen leven weer terug en zou ze eens een keer gewoon op kunnen passen een middagje of iets, maar niet elke week zoals nu.
gastouder of kdv komt per saldo meestal ongeveer wat kosten betreft zelfde uit.kdv is meestal iets duurder omdat dagdelen betaald moeten worden,maar vanaf 2010 gaat de vergoeding voor gastouderopvang omlaag van 6,10 naar 5 per uur.
bij meeste gastouders betaal je afgenomen uren,wel week van te voren doorgeven.het uurbedrag incl gob(gastouderbureau)is meestal net wat lager als bij kdv.
maar belangrijkste is waar voel jij en je kindje zich thuis,ga bij beide keer kijken om idee te krijgen hoe en wat.zet wat gewoontes van jou kindje op papier,en kijk of bv slaaptijden bij kdv of go te doen zijn.
ook jou wensen wat opvoeding betreft kun je bespreken
ook zijn er bij beide sommige dagen wachtlijsten bij gastouder lukt het vaak wat sneller als bij kdv maar scheeld heel erg per stad of dorp
succes
@maritkollau wrote:
gastouder of kdv komt per saldo meestal ongeveer wat kosten betreft zelfde uit.kdv is meestal iets duurder omdat dagdelen betaald moeten worden,maar vanaf 2010 gaat de vergoeding voor gastouderopvang omlaag van 6,10 naar 5 per uur.
bij meeste gastouders betaal je afgenomen uren,wel week van te voren doorgeven.het uurbedrag incl gob(gastouderbureau)is meestal net wat lager als bij kdv.
maar belangrijkste is waar voel jij en je kindje zich thuis,ga bij beide keer kijken om idee te krijgen hoe en wat.zet wat gewoontes van jou kindje op papier,en kijk of bv slaaptijden bij kdv of go te doen zijn.
ook jou wensen wat opvoeding betreft kun je bespreken
ook zijn er bij beide sommige dagen wachtlijsten bij gastouder lukt het vaak wat sneller als bij kdv maar scheeld heel erg per stad of dorp
succes
Bedank voor je info.
Ik had al geinformeerd bij 1 KDV bij ons in de buurt en daar is een wachtlijst van een jaar.
Heb net gemailt naar een ander KDV voor info en wachtlijst en kosten enz…
Zelf gaat mij voorkeur uit naar een KDV dit omdat het me leuker lijk me me zoontje en ook omdat hun diploma’s hebben en ervaring (meestal).
een gastouder kan iedereen worden voor heen dan nu komen er dan meer regels maar eerder weet ik niet of er gekeken werd naar de persoon zelf enz…
Maar goed ervaring heb ik dus niet met gastouder.
KDV heb ik paar keer stage gelopen maar goed dan leer je niks over financiën enzo.
en ook dat veranderd elk jaar weer volgens mij.
Maar goed het moet wel te betalen zijn vind ik.