gastouder?

hallo gastouders.



ik ben me aan het oriënteren om misschien als gastouder te gaan werken, maar vraag me af wat concreet de eisen zijn waar je tegenwoordig aan moet voldoen.

en is het qua financiën de moeite waard?



alle tips/ ervaringen/ ideeen zijn welkom!

hey



je moet nu minimaal een opleiding helpende, zorg, welzijn niveau 2 hebben

daarnaast EHBO voor kinderen theorie en praktijk

cursus signaleren van kindermishandeling en

de risicoinventarisatie

je moet ook een goed gedrag formulier aanvragen voor alle personen in je huis die ouder zijn dan 18



je kunt er wel wat mee verdienen, maar wil het echt wat opleveren moet je wel meerdere kinderen in de opvang hebben



ik werk 6 dagen in de week als zelfstandig franchise gastouder

dus heb je nog vragen vraag maar

fijn tamara. :slight_smile:



ik heb een opleiding hbo-verpleegkunde.

dat zou dan al wel volstaan denk ik of niet?

en moet ik dan ook nog de ehbo voor kinderen volgen?

en die cursus signaleren van kinidermishandeling en risicoinventarisatie: moet ik die zelf betalen en achteraan gaan of gaat dat via het gastouderbureau??

ja ik denk dat die wel volstaat :mrgreen:

ik durf niet te zeggen hoe het met de ehbo zit

omdat wij die elk jaar moeten herhalen dus misschien dat je dat nog wel moet doen

de andere 2 zou het bureau je in ieder geval moeten aanbieden en ik denk dat het per bureau verschilt of je die zelf moet betalen

dus dat zou je even moeten navragen

http://www.nigos.org/index.php?page=vrijstellingen-2

hier kun je zien met welke diploma’s je aan de slag mag als gastouder.

dat is handig! dank je wel lydia!!!

@knipoogje1983 wrote:

hallo gastouders.



ik ben me aan het oriënteren om misschien als gastouder te gaan werken, maar vraag me af wat concreet de eisen zijn waar je tegenwoordig aan moet voldoen.

en is het qua financiën de moeite waard?



alle tips/ ervaringen/ ideeen zijn welkom!




ik vraag me af of het voor jou intresant is gastouder te worden,aangezien je eigen kindjes mee tellen.

als ik het goed heb heb je zelf 2 kindjes,nieuwe regels tellen eigen kinderen tot 10 jaar mee.daarbij mogen er maar 2 kindjes onder de 1 jaar zijn en 2 kindjes van 1-2 jaar totaal niet meer als 5 kindjes onder de 5 jaar incl eigen kinderen.

ook komt ggd controlle uitvoeren als je bij de gemeente ingeschreven staat,kan pas als opleiding oke is.daarna hebben ouders pas recht op kinderopvangtoeslag.



succes marit (zelfstandigwerkende gastouder ZZP er)

@maritkollau wrote:

@knipoogje1983 wrote:
hallo gastouders.



ik ben me aan het oriënteren om misschien als gastouder te gaan werken, maar vraag me af wat concreet de eisen zijn waar je tegenwoordig aan moet voldoen.

en is het qua financiën de moeite waard?



alle tips/ ervaringen/ ideeen zijn welkom!




ik vraag me af of het voor jou intresant is gastouder te worden,aangezien je eigen kindjes mee tellen.

als ik het goed heb heb je zelf 2 kindjes,nieuwe regels tellen eigen kinderen tot 10 jaar mee.daarbij mogen er maar 2 kindjes onder de 1 jaar zijn en 2 kindjes van 1-2 jaar totaal niet meer als 5 kindjes onder de 5 jaar incl eigen kinderen.

ook komt ggd controlle uitvoeren als je bij de gemeente ingeschreven staat,kan pas als opleiding oke is.daarna hebben ouders pas recht op kinderopvangtoeslag.



succes marit (zelfstandigwerkende gastouder ZZP er)




ikheb maar 1 dochter, en die is 2 jaar. dus dan zou ik toch nog wel wat kindjes per dag kunnen opvangen.

en ik hoef ook niet een heleboel kindjes, maar zou het leuk vinden als sophie wat meer te spelen heeft, en voor mij is het dan gewoon een centje erbij wat ook prettig is.

Dan is het leuke optie om te doen,zeker als je al aan opleidingseissen voldoet.

ik werk al 17 jaar als gastouder heb zelf inmiddels volwassen kinderen,en voor mij is het mijn werk geworden.

uit de hand gelopen hobby en nog steeds heel leuk om te doen.

als je nog vragen hebt laat maar horen

zal trouwens momenteel niet altijd meevallen om gastkindjes te krijgen,gastouderopvang gaat vaak door horen zeggen via mond op mond reclame.

maar als het eemmaal lukt kindjes op te vangen gaat het verder vanzelf,scheeld trouwens ook heel erg per gastouderbureau of ze serieus voor je zoeken naar gastkindjes.

bedankt voor je antwoord!

ik twijfel nog heel erg hoor. het lijkt me wel heel leuk, maar ergens zie ik ook wel op tegen de verplichte ehbo cursussen en de controle in mijn huis door de ggd.

maar door me te oriënteren gaat het wel meer leven en vind ik het idee al wel steeds leuker.

Ik ben zelf ook gastouder sinds 2007 en sinds vorig jaar november komen de kindjes bij mij thuis.



Ik heb nu 5 kindjes per week verdeelt over 5 dagen in de leeftijd van 5 maand tot 9 jaar en het bevalt goed :thumbup:



Als je meerdere kindjes hebt die vrij veel uur komen (ik heb 2 kindjes die 5 dagen per week komen) dan is het een lekker zakcentje bij verdienen eigenlijk.



De EHBO cursus valt reuze mee is meestal maar 1 dag en je krijgt een groot deel vergoed van je zorgverzekering.

Controle in mn huis van het GGD heb ik nog niet gehad maar weet ook niet of er een verschil is met zelfstandige gastouder of via een bureau.

Want ik ben nog niet zelfstandig dat wil ik graag als alles lekker loopt en ik een beetje zekerheid heb.



veel succes, ik vind het ideaal, lekker thuis en hoef mn eigen kids niet weg te brengen :thumbup: dus kan ook lekker van ze genieten



Als je het wel gaat doen een advertentie op MP zetten en in de buurtsupers! Ik heb zo mn gastkindjes gekregen vooral MP was de topper

chantal



ook bij jou moet de ggd komen kontroleren voor eind 2010 anders moeten je vraagouders alle ontvangen kinderopvang toeslag over 2010 terug betalen.

waardeloze regel maar is helaas niet anders,pas als ggd is geweest ben je erkende gastouderopvang.en wordt je in het landelijke kinderopvanregister opgenomen

Oke dat wist ik niet, bedankt voor de Info!

@chantal!! wrote:

Oke dat wist ik niet, bedankt voor de Info!




ben jij door jou gastouderbureau niet geinformeert over de nieuwe regels?

Jah dat wel, maar ze hebben het er niet overgehad dat het ggd bij je langs komt dat is nieuw voor mij.

Of je EHBO moet betalen hangt ook af van het gastouderbureau. Ik hoef het niet te betalen. en ik ga in september weer op herhaling (kreeg ik vandaag al een brief van) en dat kost 20 euro voor 2 avonden van 19.30-22.00

Een ‘nieuwe’ cursus kost 55 euro voor 4x(?).



Verklaring omtrent gedrag kost ca30 euro en ook dat werd vergoed.



De cursus die ik nog moet gaan volgen wordt voor ongeveer de helft vergoed als ik slaag.



Risico inventarisatie is 1x per jaar en een evaluatie over de opvang ook1x.



Ik had me bij 3 lokale bureaus ingeschreven en ik kreeg na ca 3 maanden een verzoek van het bureau waar mijn kinderen ook bemiddeld waren.



Ik werk nu ongeveer 1,5 jaar als gastouder en ben begonnen met 3 kindjes van 2 gezinnen. Helaas is het met 1 gezin foutgelopen, omdat het gastkindje en mijn eigen kinderen niet samen overweg konden en heb ik voor mijn gezin gekozen.

ik zie dat ik dit berichtje een lange tijd geleden geopend heb.



heb er in al die tijd niets mee gedaan, en nu heb ik binnenkort een gesprek met een echtpaar dat in januari hun eerste kindje verwacht.

ze zoeken een gastouder, maar 1 die niet is aangesloten bij een gastouderbureau, en dat is voor mij natuurlijk geen enkel probleem :smiley:



ik hoop zo dat er een klik is en hun hun kindje aan mij toe willen vertrouwen!

ik zit alleen nog een beetje met het probleem dat ik niet weet wat ik als uurtarief kan/zal vragen. :think:

tarief ligt aan of ouders alles zelf meegeven, luiers,voeding maar ligt tussen de 3 en 4 euro zonder gob.

Of ik nou met of zonder gastouderbureau werk mijn uurtarief blijft hetzelfde hoor. Ik vraag 4,25 per kind per uur en dan nemen de ouders alles zelf mee. Bij mij mee eten en drinken kan ook maar daar betalen ze dan apart voor. De kosten voor het gastouderbureau daar heb ik verder niets mee van doen.

onderscheid zit in wel of geen belasting betalen van je uurloon meestal gebeurt dat alleen als er via gob wordt gewerkt.

vandaar dan lager uurtarief anders gaat er 1/3 naar de belasting,maar ikzelf werk alleenvia gob voor 5 euro incl eten en drinken en luiers