Ik woon in haarlem, en zit te denken om jamie naar gastouder te doen, voor de midagen (12 tot 4) alleen heb ik zo van waar moet ik op letten, en is het normaal om te zeggen liever iemand die al moeder is, en minimaal anderhalf jaar tot een jaar ervaring in gastouder.
Waar moet ik nog meer op letten en zo, en waar letten jullie op
dat de gastouder aan de nieuwe opleidingseissen voldoet.
verder dat je klik met gastouder hebt,laat je gevoel meespelen
spreek voor kennismaking af als er gastkindjes zijn,zie je gelijk of die vertrouwd met gastouder zijn.
Je kan al je eisen doorgeven aan het go-bureau, zij zoeken dan iemand die bij jullie past, zoveel mogelijk aan sluit op je wensen.
Ik vond het belangrijk dat de gastouder elk kindje als een individu ziet en daar op inspringt, dat ze hem de ruimte laat om te ontdekken en aan te geven wat hij wil (een gastouder die zegt “Dat mag niet OMDAT IK DAT ZEG”, daar kan ik helemaal niks mee, mijn kind zou daar niet blij van worden), dat ze aanvoelt wat zijn behoeften zijn, etc etc. Misschien kun je voor jezelf op papier zetten wat jij van belang vindt in de opvoeding, vaak ontdek je dan ook wel wat je verlangt van een gastouder.
Ik vond hygiene heel belangrijk… en ook de indeling van het keuken gerei… aangezien wij bij een gastouder zijn wezen kijken die de slagers messen in de la gewoon had en echt niet van plan was die ergens anders neer te leggen :twisted:
En ik zou ook zeker een keer gaan kijken als er ook kinderen zijn bij de gastouder zou krijg je een hele goede indruk van wat er speelt
goh dat vond ik zo’n gezeur, dat de messen uit de la moesten. Nooit gedaan met mijn eigen kinderen en was ik dus ook echt niet van plan voor gastkindjes. Ze komen zowiezo niet in de keuken zonder mij.
Zelfde als slotjes op keukenkastjes. Er staat uberhaupt niks gevaarlijks in en toch moest en zou er een slot op komen.
Ik zou vooral dingen vragen als hoe ze om gaat met noodsituaties; laat ze een kindje dan even alleen (in bed/box), of heeft ze bijv buren om op terug te vallen.
Hoe gaat ze om met kindjes die niet willen eten, slapen of niet luisteren.
Mijn zoontje gaat deels naar een gastoudergezin en deels komt er een andere gastouder aan huis. Over beide ben ik heel tevreden ookal zijn ze alletwee totaal anders.
Het allerbelangrijkste is volgens mij dat jij er een echt helemaal goed gevoel bij hebt. We hebben vooraf (uit nood) tijdelijk een ander gastgezin gehad en daar heb ik echt spijt van. Het stomme was dat ik bij die vrouw nooit echt een helemaal goed gevoel heb gehad, maar de nood was hoog dus we hebben het toch geprobeerd. Uiteindelijk na 2 maanden dus weggehaald. Blijf bij je gevoel dus :-* Dat hij van verschillende mensen andere dingen moet leren lijkt me gewoon het normale leven. Leert ie snel genoeg…
@Lune wrote:
goh dat vond ik zo’n gezeur, dat de messen uit de la moesten. Nooit gedaan met mijn eigen kinderen en was ik dus ook echt niet van plan voor gastkindjes. Ze komen zowiezo niet in de keuken zonder mij.
Zelfde als slotjes op keukenkastjes. Er staat uberhaupt niks gevaarlijks in en toch moest en zou er een slot op komen.
Ik zou vooral dingen vragen als hoe ze om gaat met noodsituaties; laat ze een kindje dan even alleen (in bed/box), of heeft ze bijv buren om op terug te vallen.
Hoe gaat ze om met kindjes die niet willen eten, slapen of niet luisteren.
Lijkt mij geen “gezeur” je hebt de verantwoording over een kindje van een ander en ja wat je met je eigen kinderen doet is dan jou keus en niet de keus van een vraag ouder na mijn idee.
Deze gastouder waar ik het vb van gaf had 5 kinderen van haarzelf en dan 4 oppas kinderen. En ja de oudste smeren dan zelf hun brood en zitten zelf in de lades…de veiligheid van mijn kind is belangrijk dus ik ging niet akkoord omdat zij de slagers messen lekker in de la wilde laten.
ik vind het ook een verschil wat je wel of niet voor je eigen kinderen hebt gedaan
hier ook geen slotjes op de kastjes gehad al die tijd toe ik alleen eigen kids had
nu wel omdat er zo iets gebeurd kan zijn als je 6 kinderen in huis hebt nu weet ik dat ze de lades en kastjes niet open kunnen krijgen zonder mijn hulp
wel zo’n veilig gevoel voor mij als wel voor de vraagouder
verder zijn idd de opleidingseisen wel een belangrijke nu
voldoet ze daar aan.
verder denk ik dat het heel belangrijk is om het duidelijk te hebben over de opvoeding
hoe zie je dingen en hoe ziet de gastouder ze
over straffen en belonen
en structuur van een dag
daar gaat het in de intake gesprekken die ik met vraagouders heb vaak over
Ik heb zelf inmiddels twee intake gesprekken gehad een gastouder, en wij volgen ook ons gevoel hierin.
Met de eerste klikte het meteen heel goed, ik voelde me helemaal op mijn gemak, de kinderen mochten haar meteen, terwijl ze notabene op een (voor de kids) op een ongustig tijdstip kwam( 17.00uur.)
Maar ze had aandacht voor de kids, was erg rustig en beleefd, straalde dat ook uit. Ik vertelde wat over hoe wij over dingen dachten, zoals regels, normen en waarden, en die kwamen heel erg overeen!
Bij de tweede was dat gevoel minder, en ook tijdens het gesprek pikte ik wat dingen op waar ik mij niet zo in kon vinden. Kwam ook minder proffesioneel over, want als ik een vraag had die in mijn ogen best simpel was (die een go zou moeten weten iig) dan wist ze dit nog niet.
Vind de opvang wel heel erg belangrijk, en ik wil dus ook echt een goed gevoel hebben hierbij. Dus volgende week ga ik naar de gastouder zelf (eerst zonder kids) om over de administratieve kant te praten, en te kijken hoe het daar is.
En daarna zullen we met het hele gezin dáár op kennismaking gaan, voordat ze dus ‘alleen’ naar de GO gaan…