gastouder voor 2 kindjes aan huis

Wij hebben voor onze zoon 2 dagen per week opvang aan huis via het gastouderbureau. Daarvoor betalen we de oppas nu 10 euro per uur. Binnenkort komt er een tweede kindje bij. En we hebben begrepen dat hiermee het uurtarief niet omhoog gaat, wat dus financieel aantrekkelijk is.

Maar, nu vragen wij ons af of wij die 10 euro per uur nu zo in rekening kunnen/moeten brengen als zijnde 5 euro per uur per kindje (dus beiden apart in rekening brengen) of gewoon 1 factuur van 10euro per uur. De eerste keuze zou voor ons namelijk aantrekkelijk zijn aangezien we dan wel over die 5 euro 2x de opvangtoeslag ontvangen. Over de huidige 10 euro krijgen we alleen over de eerste 5 euro toeslag terug, en alles hoger dan die 5 niet.

het klinkt een beetje raar om het uurtarief dus nu per kindje ‘te verlagen’, maar van de andere kant krijgt toch iedereen 2x opvangtoeslag terug als het om 2 kindjes gaat??



Heeft hier iemand ervaring mee hoe dit in rekening te brengen? Mn. natuurlijk hoe de belastingdienst ermee omgaat want ik wil geen problemen achteraf. Ons gastouderbureau komt telkens met heel onduidelijke antwoorden :roll:

denk eerlijk gezegd niet dat dat kan, de 10 euro is gewoon salaris voor de oppas, en de kinderopvangtoeslag betaald nou eenmaal niet de totale kosten van een gastouder aan huis, tenzij de gastouder dus d’r tarief zou verlagen maar dat mag volgens mij niet.



Er waren regels voor, moet ff googelen hoe dat precies in z’n werk ging…

mmm… kan het niet vinden, maar misschien telt het inderdaad toch wel zo, er staat hier en daar dat het fiscaal wel slimmer is 2 kinderen in de gastouderopvang thuis te hebben, aangezien dat aantrekkelijker is voor de ouders… maar ligt er maar net aan hoe je dat dan moet invullen.



Toch gastouderbureau maar even bellen denk ik? of de belastingdienst?

Ik denk dat je het juist wel door twee moet delen, er wordt immers op twee kindjes gepast. Het is per gastouderbureau verschillend. De onze rekent een uurprijs per kind per uur (ook opvang aan huis), maar sommigen rekenen ook het minimum loon, ongeacht het aantal kinderen. Per kind meer wordt het dan dus relatief goedkoper (zeker ook omdat je voor het tweede en volgende kind minimaal 80% vergoed krijgt). Het kan wel zijn dat het gastouderbureau extra bureaukosten rekent voor het tweede kind (dat verschilt ook).

Je zou eventueel nu je minder gaat betalen je gastouder wat extra kunnen toestoppen, schijnt ook vaak voor te komen.

Zeker zo doen! Voor de GO maakt het niet uit, zij krijgt gewoon haar tien euro (Dik betaald overigens, voor 1 kindje, of doet ze ook huish. werk?)



Gewoon 5 euro per uur per kind rekenen en het zo ook laten factureren. Dan krijg je over beide uurtarieven je KOT en hoef je ‘alleen maar’ de bureaukosten zelf te bekostigen…

Ik heb tot vorige maand ook aan huis opgepast op 2 kindjes, mijn uurtarief daarvoor was ook 10,- per uur en dit werd geregistreerd als 2x 5,- Is dus geen probleem hoor!