Gastouder Via Villa/4kids???? 2010 vraagjes????

We zijn voor Noor aan het kijken of ze toch naar een gastouder kan in plaats van het kinderdagverblijf.

Nou is er misschien een vriendin bereid om dat te gaan doen.

Maar als ik de kostenberekenmodule van de belastingdienst gebruik, dan kan ik dus nergens de bemiddelingskosten invoeren.

Wordt daar dan niks op vergoed??

Dan wordt het toch een stuk duurder dan het kdv?

En wie heeft er ervaring met Via Villa of 4kids of zoiets??

Hoe werkt dat?

je kunt op site mr nosey proefberekening maken incl bemiddelingskosten,deze worden trouwens gewoon vergoed net als bij kdv

bij belastingdienst moet je totaal prijs per uur opgeven dus gastouderkosten +bureaukosten

Ik weet niet hoe de gastouderbureau’s werken die je noemt, dus daar kan ik je niet mee helpen.

Wat betreft het vergoeden van de kosten van het gastouderbureau: de belastingdienst gaat uit van een maximumbedrag per uur van Euro 6,10. Dit bedrag bestaat uit een deel vergoeding voor de gastouder en een deel vergoeding voor het bureau.

Bemiddelings kosten worden gewoon vergoed.

Ik zit bij smart 4kids, daar zit als voorbeeld een rekenmodule bij waar ze ook de bemiddelingskosten bij rekenen.

Kan je wel op de site zien.

Hoi,

IK sta ingeschreven bij 4 kids nooit wat gehoort :thumbdown: en zo heb ik er wel meer waarvan ik kan zeggen niet doen, maar goed die via viela weet ik niet ken ik niet.

Succes :thumbup:

gr melanie.

Oké, hier kan ik qua kosten wat mee.

Hoe werkt het voor de gastouder bijvoorbeeld bij smart4kids, moeten zij nog aan speciale eisen voldoen enz.

Melanie; we hebben (waarschijnlijk) zelf een gastouder, alleen moeten we alles nog vastleggen.

@Jolanda wrote:

Oké, hier kan ik qua kosten wat mee.

Hoe werkt het voor de gastouder bijvoorbeeld bij smart4kids, moeten zij nog aan speciale eisen voldoen enz.

Melanie; we hebben (waarschijnlijk) zelf een gastouder, alleen moeten we alles nog vastleggen.

Nee ok, maar dan hoef je toch ook geen bemiddelings kosten te betalen als je er al een zelf gevonden hebt :think:

maar ik bedoelde alleen maar te zeggen als ze dan al niets doen verwacht ik er voor de verderest ook niet van :thumbdown:

Maar goed, succes verder

gob rekent altijd bemiddelingkosten ook als je zelf al gastouder hebt,dat is het kromme lekker makkelijk verdient.

Ik zit zelf bij 4kids en dat bevalt me goed. Als ik wat moet hebben zoals uitdraai van mn uren per maand dan heb ik het de volgende dag al in huis. Zit nu een jaar bij hun maar heb nog geen slechte ervaringen met hun gehad gelukkig.

Weet zelf niet hoe het zit met de bemiddelingskosten want dat regelt het gezin zelf met hun.

@chantal!! wrote:

Ik zit zelf bij 4kids en dat bevalt me goed. Als ik wat moet hebben zoals uitdraai van mn uren per maand dan heb ik het de volgende dag al in huis. Zit nu een jaar bij hun maar heb nog geen slechte ervaringen met hun gehad gelukkig.

Weet zelf niet hoe het zit met de bemiddelingskosten want dat regelt het gezin zelf met hun.

Oké, dus jij werkt met hun als gastouder :think: ?

Maar jij krijgt dan je uren wel via de vraagouders betaald toch?

Het zit namelijk zo, dat we voor elkaar gaan “gastouderen”; zij gaat structureel op Noor passen en ik incidenteel/flexibel op haar jongste (ze werkt in de zorg als oproepkracht).

En we willen dat “legaal” gaan doen.

Dan hoeven we allebei geen gebruik meer te maken van het kdv.

Doe jij dan straks gewoon je aangifte inkomstenbelasting en dan geef je op wat je verdiend hebt en dan wordt de inkomstenbelasting verrekend???

En weet iemand al hoe het gaat volgend jaar met de vergoedingen??

Ik snap dat je voor die € 2.50 per uur op max 10 uur per week zit, maar hoe zit je dan met je gastouderbureau?

Heb begrepen dat je dan nog maar bij een bepaald aantal ingeschreven mag staan.

Hoe zit dat dan met 4kids ViaViela enz???

Iemand enig idee???

Alvast bedankt :-*

Hoi,

Jah ik ben gastouder bij hun.

De vraagouder betaald mij elke maand, ik geef de uren door dan geeft zij die door via de site van 4kids dan accepteer ik ze en dan krijgt mijn vraagouder de rekening en kan ze het geld na mij overmaken.

Jah ik doe straks gewoon de aangifte en dan wordt het bedrag netto/brutto verrekend en zo kan ik zien hoeveel ik terug moet betalen over het jaar. Vind het wel een nadeel dat je elke maand brutto uitbetaald krijgt lijkt zoveel maar er gaat toch zeker 1/3 vanaf hihihi.

Zoals ik het weet is het volgend jaar bij 4kids dat je max 2,50 euro per kind per uur krijg en maximaal 16 uur mag werken. Weet nog niet hoe dat verder zit eigenlijk daar moeten wij nog achteraan want ik werk nu gemiddeld per week 30 uur bij het gezin thuis en verdien per kind meer dan het dubbele dan wat ik volgend jaar krijg. Dus moet echt ff kijken of ik dat zelf ook wil en of het met het gezin wil omdat ze eigenlijk meer opvang nodig moeten hebben per week.

:-*

ONDERSTAANDE IS DE LAATSTE INFORMATIE DIE BEKENT IS.

Wijzigingen in de Wet kinderopvang

De Wet kinderopvang wordt op een aantal onderdelen gewijzigd. De wijzigingen hebben als doel het

kinderopvangstelsel financieel beheersbaar en toegankelijk te houden. Het merendeel van de

wijzigingen heeft betrekking op de gastouderopvang en op het voorkomen van misbruik en oneigenlijk

gebruik. De wijzigingen zijn aangekondigd in een brief van Staatssecretaris Dijksma van 20 juni 2008

aan de Tweede Kamer1. Het wetsvoorstel is op 25 februari naar de Tweede Kamer gestuurd. De

parlementaire behandeling vindt plaats in de eerste heft van 2009. Onder voorbehoud van instemming

van het parlement worden de maatregelen per 1-1-2010 van kracht.

1. Twee verschillende vormen van kleinschalige opvang: minicrèche en thuisopvang

• De huidige gastouderopvang wordt gesplitst in twee nieuwe vormen van kleinschalige opvang:

minicrèches en thuisopvang;

• Minicrèche: een geprofessionaliseerde vorm van gastouderopvang waaraan in de wet hogere

kwaliteitseisen worden gesteld en waarvoor een hogere maximumuurprijs geldt dan voor

thuisopvang. De opvanglocatie heet minicrèche, de aanbieder wordt aangeduid als gastouder;

• Thuisopvang: een lichtere vorm van opvang die lijkt op informele opvang. Hier geldt een lagere

maximumuurprijs dan de huidige gastouderopvang en dan de minicrèche;

• Beide vormen van opvang moeten zijn aangesloten bij een gastouderbureau.
  2. Verschillen in opleidingseisen en in het maximaal aantal op te vangen kinderen

• Voor exploitanten van minicrèches (de gastouders) gelden opleidingseisen. Voor opvangouders

niet;

• Het niveau en de inhoud van de opleiding worden bepaald in overleg met het kinderopvangveld

(organisaties van kinderopvangaanbieders en van ouders);

• Gastouders die nog niet over de vereiste opleiding beschikken, kunnen een EVC-procedure

(erkenning verworven competenties) en opleidingsmodules volgen. Zij krijgen een redelijke

overgangstermijn om aan de nieuwe eisen te kunnen gaan voldoen;

• Bij thuisopvang mogen minder kinderen worden opgevangen dan in minicrèches:

�� Minicrèche: maximaal zes kinderen tegelijkertijd (inclusief eigen kinderen), zoals bij de

projecten innovatieve kinderopvang;

�� Thuisopvang: maximaal vier kinderen tegelijkertijd (inclusief eigen kinderen), gelijk aan de

bestaande situatie bij gastouderopvang.
  3. Organisatorische opzet van kleinschalige opvang

• De minicrèche is gevestigd op het woonadres van de aanbieder van de opvang. Thuisopvang vindt

plaats in de woning van de ouder of van de opvangouder;

• De betalingen tussen gebruikers en aanbieders van minicrèche en thuisopvang verlopen via het

gastouderbureau en niet in het onderlinge verkeer tussen gebruikers en aanbieders. Daarmee kan

de Belastingdienst/Toeslagen nagaan of betalingen hebben plaatsgevonden en toeslagen

rechtmatig worden verstrekt;

• Het gastouderbureau heeft een personeelsformatie die toereikend is om het aantal aangesloten

minicrèches te ondersteunen. Dit betreft zowel de omvang van de personeelsformatie, als de

kwalificaties daarvan;

1 Kamerstukken II, 2007-2008 31 322, nr.25

2

• Inwonende personen kunnen geen gastouder of opvangouder zijn voor kinderen op hetzelfde adres.

Hiermee wordt uitgesloten dat normale aanwezigheid thuis en het verrichten van opvang door

elkaar kunnen lopen.
  4. Kwaliteitseisen en toezicht

• Minicrèche: de kwaliteitseisen komen in grote lijnen overeen met de huidige eisen voor

gastouderopvang. Aanvullend daarop gelden voor de minicrèchehouders opleidingseisen. De

minicrèche is een professionele aanbieder en is zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit;

• De GGD houdt rechtstreeks toezicht op de minicrèche;

• Thuisopvang: de kwaliteit is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de ouders, de

opvangouder en het gastouderbureau. De opvangouder is in bezit van een verklaring omtrent het

gedrag (VOG);

• Het toezicht van de GGD op de opvangouders verloopt via het gastouderbureau;

• Een gastouder of opvangouder is 18 jaar of ouder.
  5. Financiële randvoorwaarden bij kleinschalige opvang

• De maximumuurprijs die voor een toeslag in aanmerking komt, is voor opvang in minicrèches ? 4

en voor thuisopvang ? 2,50;

• De minicrèche moet kunnen functioneren als zelfstandige economische activiteit;

• Alle bestaande gebruikers van de huidige gastouderopvang ontvangen voor het jaar 2010 een

automatische beschikking voor een toeslag op het niveau van thuisopvang;

• Ouders die gebruik maken van opvang die in de loop van 2010 de status van een minicrèche

bereikt, hebben met terugwerkende kracht tot 1 januari van dat jaar recht op een toeslag op het

niveau van een minicrèche. Als zij voldoende zekerheid hebben dat hun gastouder deze status

tijdig zal bereiken, kunnen zij een mutatieaanvraag indienden bij de Belastingdienst/toeslagen;

• Er is een maximum aan het aantal uren toeslag per maand voor thuisopvang (52 uur);

• Het rijk kan regels stellen aan de vorm van het betalingsverkeer tussen ouders, opvangouders c.q.

minicrèchehouders en het gastouderbureau;

• De kosten die het gastouderbureau bij de ouders, opvangouders of minicrèches in rekening kan

brengen, worden genormeerd en zijn transparant voor alle betrokken partijen.
  6. Landelijk register kinderopvang

• Er komt één landelijk register kinderopvang, waarin alle formele opvang is opgenomen die aan de

eisen voldoet. Dit landelijke register vervangt de bestaande individuele gemeentelijke registers;

• Opvang wordt pas in het register opgenomen, als uit de inspectie van de GGD blijkt dat de opvang

aan de eisen voldoet;

• Ook minicrèches en opvangouders worden in het register opgenomen. Daarbij wordt ook het

burgerservicenummer verstrekt;

• Kindercentra, gastouderbureaus en minicrèches worden door de gemeenten ingeschreven in het

register. Opvangouders door het gastouderbureau;

• Alleen het gebruik van opvang die in het register is opgenomen, komt voor een toeslag in

aanmerking. Hiermee worden misbruik en oneigenlijk gebruik voorkomen. De

Belastingdienst/Toeslagen kan dit via het landelijk register nagaan;

Als je vraagouder bent dan moet je gegevens aan de belastingdienst leveren na het einde van het jaar. Voor 1 december 2008 moest ik een kopie van de facturen van 2007 naar de belastingdienst sturen. Ook moest ik aangeven wie de gastouder was (naam en adres) en wie het gastouderbureau was. De belastingdienst is er dus van op de hoogte als je gastouder bent en hoeveel je krijgt :wink: