gastouder via gastouderbureau of zonder?

wat zijn eigenlijk de voordelen (zowel voor gastouder als vraagouder) om een gastouder te zoeken die aangemeld is bij een gastouderbureau?



En wat de nadelen?



ik heb een vraag gekregen of ik gastouder wil zijn voor hun (nu nog ongeboren :D) kindje. ze zijn in jan. uitgerekend dus heb nog even de tijd.

Zij willen namelijk het liefst een gastouder die aangemeld is bij een gastouderbureau (wat ik kan begrijpen ivm de toeslag) maar vraag me af of het voor mij een meerwaarde/nut heeft om me in te schrijven bij een gastouderbureau. Ik heb al 2 oppaskindjes, zonder bureau, omdat zij dat prettiger vonden omdat ze 12 weken per jaar geen opvang nodig hebben en het dn voordeliger zou zijn?



hoop dat jullie me wijzer kunnen maken, want heb in elk geval aangegeven dat ik me wil verdiepen in een bureau, als hun enkel een gastouder via een gastouderbureau willen.

De voordelen liggen denk ik vooral bij de ouders, maar daardoor is het voor jou natuurlijk ook weer beter omdat je dan meer kans hebt dat je meer kindjes krijgt. Er zijn maar weinig mensen die geen gebruik maken van de toeslag, dus daarmee zou je al heel veel kindjes uitsluiten. Verder vind ik het ook erg prettig dat het gob een achterwacht regelt. Als mijn go onverhoopt ziek is, maar ook bij vakanties, regelen zij een vervangende plek.



Puur voor de go zijn bij mijn gob de voordelen dat ze gratis cursussen aanbieden voor de go’s (gordon, ehbo en van zulks), en dat je spullen via hun kunt lenen (bedjes, boxen, gratis abo op speel-o-theek)

tegenwoordig moet je als gastouder mbo 2 opleiding hebben of bv spw 3

geldig kinder ehbo certficaat lijst opleidingen is via goole terug te vinden weet zo even niet meer waar deze te vinden is.staat waarschijnlijk ook op site GOB wat opleidings eissen zijn.



voordelen zijn dat je bonnen van uitgave kunt bewaren voor belastingaftrek kom ik gelijk weer bij nadeel je moet 34% van je inkomsten aan de belastingdienst betalen daar bij ook nog 4,4% ziekenkosten bijdrage is deel wat normaal werkgever inhoud.



al bij al eigenlijk alleen rendabel als je veel uren als GO werk waardoor je als ZZPer aan het werk kunt. en van leuke belastingvoordeeltjes kunt profiteren.



dus om op je vraag terug te komen in jou geval eigenlijk alleen voor vraagouders intresant,voor jou komt er hoop extra papier werk bij voor zelfde vergoeding.



niet alle GOBs regelen noodopvang of wordt beloofd maar kunnen het niet waarmaken helaas.

bednkt voor jullie antwoorden.

ik vreesde ook al dat het voor 1 kindje niet rendabel zou zijn om me darvoor aan te sluiten bij een gastouderbureau.

Hier in het dorp zijn er gastouders en kdv-en in overvloed dus vraag me ook af of ik daardoor echt meer gastkindjes zou krijgen.



Nog meer ervaringen/antwoorden/reacties zijn welkom :slight_smile:

ik wil me wel serieus verdiepen in de mogelijkheden van een bureau, mits het ook voor mij rendabel zou zijn.

@maritkollau wrote:

kom ik gelijk weer bij nadeel je moet 34% van je inkomsten aan de belastingdienst betalen daar bij ook nog 4,4% ziekenkosten bijdrage is deel wat normaal werkgever inhoud.




Is dat echt altijd zo, of alleen vanaf een bepaald aantal uren/inkomen?



Tjeetje… het leek me leuk en ook goed voor ons kleintje straks om weer als go aan de slag te gaan. Ik heb alleen nooit zo’n zin in al die administratie, de bezoekjes om te kijken of je huis wel veilig genoeg is (en dan commentaar hebben op ruimtes boven waar nooit een kind komt :roll: ) etc… Maar als dit echt zo is is het echt niet zinnig. Ik zou best twee dagen 1 kindje op willen vangen, maar dat verdient natuurlijk gewoon weinig, als je dan ook nog eens 1/3 af kunt gaan dragen van die 4 euro per uur ofzo die je krijgt :roll:

Jammer!

door te inversteren kun je het deel wat je aan belasting betaald aardig indammen,maar dan ben je nog steeds 1/3 van je inkomsten kwijt alleen dan aan leuke dingen voor de opvang. ipv de belastingdiienst te spekken :smiley:

in principe zou je zelfstandig kunnen gaan als je 3 dagen per week opvang bied is uren minima van 1260 uur per jaar aantal kinderen maak in principe niet uit.

maar vaak wordt als zelfstandige verlangt dat je meerdere klanten (VO) hebt ivm bedrijfsrisico

je kunt dan eerste 3 jaar startersaftrek krijgen daardoor het mij gelukt is in combinatie met veel inversteren in duurzame matrialen om al 3 jaar niks aan belasting te hoeven betalen :mrgreen: inversteer ongeveer 1/3 van mijn inkomsten en dat werkt prima betaal wel het ziekenfonds deel maar is in verhouding met je inkomsten dus te over zien.

administratie zou je evt uit kunnen besteden kosten zijn aftrekbaar,maar moet wel zoals je al schrijft 2x per jaar GOB in je huis rondlaten kijken voor RI(veiligheidscontrolle) en 1x GGD voor het zelfde verder moet je VOG bewijs van goed gedrag aanvragen bij de gemeente ook voor je man en evt kinderen boven de 18 a 31 euro per stuk.



zie dat je niet heel ver weg woont mocht je keer persoonlijk door willen praten de voors en tegens je bent welkom

Als je heel weinig verdient, dan hoef je niet zoveel belasting te betalen. Je hebt namelijk ook recht op de algemene heffingskorting van zo’n 2000 euro. Dus als jij maar 5000 verdient hieraan, dan betaal je helemaal niets vanwege die heffingskorting.



Ik ben zelf zzp’er geworden met mijn opvang, zodat je de ondernemersaftrek hebt, waardoor ik over afgelopen jaar niets hoef te betalen en de algemene heffingskorting terug krijg.



Met een GoB kun je meer kindjes krijgen, omdat er echt heel weinig ouders zijn die geen gebruik maken van de toeslag. Ik vraag me af of die ouders het wel eens goed hebben uitgerekend? Tenzij ze heel erg veel verdienen, is het gewoon rendabel met toeslag. Er zijn tegenwoordig GoB’s vanaf zo’n 25 euro per gezin per maand, dus dat valt heel erg mee en wordt gewoon bij je uurtarief gerekend voor de toeslag. Ligt dus ook aan jouw tarief of ze er wat aan hebben.



Ik vind het ook niks dat ze in huis komen en alles eromheen, maarja anders zou ik geen kindjes hebben en dus geen inkomen. En uiteindelijk is het maar 1x per jaar, dus het valt ook wel mee :slight_smile:



Ik zag dat je je hebt aangemeld op mijn gastouderforum, gezellig!! :smiley: Daar kun je ook een hoop ervaringen lezen van gastouders! Ik heb je vast even toegang gegeven tot het gastoudergedeelte :smiley:

thanks noekie :slight_smile:



mijn ander oppaskindje wil geen gebruik maken van een gastouderbureau omdat zij 12 weken (meen ik) per jaar vakantie heeft (onderwijs) en dus geen opvang nodig heeft.

En omdt kindje maar 1 keer per week komt, gaf zij aan dat het weinig rendabel is via een gob omdat ze dan een contract moet afnemen voor zoveel uur? (ik weet het niet hoor, ik vond het wel makkelijk zonder bureau. bedoel, ben vpk, heb een dochter, pas op op mijn petekindje aar mijn huis is niet kindvriendleijk volgens de eisen die de ggd hanteert.

de algemene heffingkorting wordt afgeschaft of er iets voor in de plaats komt is nog maar de vraag. per wanneer weet ik niet maar is waarschijnlijk op site belastingdienst terug te vinden.



leuk noekie dat je GOB hebt site ziet er mooi uit dacht trouwens dat je als eigenaar GOB niet zelf als GO mocht werken.